Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke pannenset? - Forum Wereldfietser

Welke pannenset?

Ik wil een nieuwe pannenset aanschaffen. Mijn tefal pannensetje heeft jarenlang dienst gedaan maar vertoond nu wel wat deuken en krassen.
Ik overweeg om nu de Optimus Terra HE set aan te schaffen. Dit is een 3 delige set van hard-geanodiseerd aluminium. Steviger dan de Tefal denk ik. Ook heeft de set een neopreen opbergzak wat je als isolatie kunt gebruiken om door te garen.
De set weegt in totaal 720 gram. Redelijk zwaar denk ik. Hoewel ik natuurlijk een pannetje thuis kan laten als ik echt lichtgewicht op vakantie gaat.
Heeft iemand ervaring met de Optimus Terra HE set?
Andere suggesties zijn welkom.
Dit lijkt me wel erg zwaar. Waarom niet de pannen van een Trangia 25 of 27 UL HA? Die zijn los te koop en zijn veel en veel lichter. Die van de 27 zijn echt een persoons maat (1 liter), die van de 25 zijn een goede tweepersons maat (1,5 en 1,7 liter). Twee kookpannen van de 27, een koekenpan, en een pangreep zijn samen 280 gram. Ze zijn verkrijgbaar in hard geanodiseerd aluminium (of met Teflon, maar dat is zwaarder). Of je koopt de complete set en gaat over op spiritus.
Wim
Wij gebruiken die set al een paar jaar op een Primus Omnifuel en zijn daar wel tevreden over. De warmtewisselaar onder de grote pan functioneert echt en de handgreep is op de juiste wijze geconstrueerd (hij knelt zichzelf dicht onder het gewicht), hetgeen wel prettig is als je een pan spaghetti voor 4 personen van het vuur moet halen. Stevige pannen, rammelvrij op te bergen in de hoes.
Iets minder blij zijn we met de koekenpan: die bodem is net niet helemaal vlak.
Voor het koken met spiritus heb ik eigenlijk geen geduld blijkt als ik lichtgewicht wandel ..
Hoi,

Wij hebben vorig jaar voor het eerst de Trangia 25-2 UL gebruikt op vakantie en dat beviel uitstekend. Alles stapelt mooi in elkaar, de boel staat stevig en ook het keteltje voor het kopje koffie onderweg deed goed dienst.

Succes met de keuze,

Herman
Hoi,

wij hebben ook die pannenset, had me niet gerealiseerd dat ie wat zwaarder is ;-)
De heat-exchanger werk echt goed, pannetje water is zo aan de kook, veel sneller als met de tefal set. De pannen glijden ook niet makkelijk van de brander af (op msr whisperlite international).
De tefal pannetjes gebruiken we nog wel als we met de rugzak gaan wandelen voor een wknd, die zijn toch wat lichter. Op fiets vakantie van een paar wk vind ik een goede pannenset toch wel heel lekker en gaat de optimus mee.

succes met de zoektocht.