Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bivakzak? - Forum Wereldfietser

Welke bivakzak?

Voor korte fiets- en wandeltochten in Nederland en mogelijk ook trektochten in het buitenland ben ik op zoek naar een bivakzak. Ik heb al een klein tentje van MSR dat me goed bevalt, maar wil nog iets eenvoudigers. Nu heb ik na wat zoeken op internet 4 bivakzakken gevonden die passen bij mijn budget en op papier wat betreft materiaal enigszins vergelijkbaar zijn. Dit zijn de Exped bivibag Event, de Mountain Equipment borealis bivi, de Terra Nova discovery en de Marmot Alpinist bivy. Het is wat lastig vergelijken, want niet van alle bivakzakken zijn volledige specificaties te vinden.
Wie heeft ervaring (positief of negatief) met een van de genoemde bivakzakken?
Ik hoor het graag; alvast bedankt!

Groet Dirk
iceman schreef:Voor korte fiets- en wandeltochten in Nederland en mogelijk ook trektochten in het buitenland ben ik op zoek naar een bivakzak. Ik heb al een klein tentje van MSR dat me goed bevalt, maar wil nog iets eenvoudigers. Nu heb ik na wat zoeken op internet 4 bivakzakken gevonden die passen bij mijn budget en op papier wat betreft materiaal enigszins vergelijkbaar zijn. Dit zijn de Exped bivibag Event, de Mountain Equipment borealis bivi, de Terra Nova discovery en de Marmot Alpinist bivy. Het is wat lastig vergelijken, want niet van alle bivakzakken zijn volledige specificaties te vinden.
Wie heeft ervaring (positief of negatief) met een van de genoemde bivakzakken?
Ik hoor het graag; alvast bedankt!

Groet Dirk
Er zijn ook 1persoons tentjes van rond de 900gram. Weet je zeker dat je een bivakzak wilt? Wat is jouw beweegreden? compactheid, of nog lichter?
Ben zelf ook een bivakzak/tent aan het overwegen, maar als het snachts regent heb je niet zoveel aan goretex of event (vanwege condens). Ik heb er geen ervaring mee, ben dus ook wel benieuwd naar ervaringsdeskundigen.
Als je naast een tent een bivakzak meeneemt dan moet die mijns inziens zo licht mogelijk zijn. Hier wat lichtere en goedkopere exemplaren:

http://www.arklight-design.com/PBSCCata ... ID=1047035

Vanuit het alpinisme heb ik veel ervaring opgedaan met (al dan niet geplande) bivakken. Ervaring met ademende bivakzakken en niet-ademende bivakzakken, De ademende bivakzakken werken wel degelijk en zorgen voor minder condens. Maar net als met tenten is dat van veel factoren afhankelijk. Dus als je de keus hebt altijd een ademende bivakzak kiezen. Als je het wat vaker doet dan krijg je vanzelf de smaak te pakken en dan kunnen overnachtingen in een bivakzak heel prettig zijn. Ik heb er een bij me tijdens fietsvakanties omdat het me onafhankelijk maakt van campings en hotels. Iedereen is waarschijnlijk wel eens op de fiets bij een dichte camping aangekomen 's avonds laat of bij een hotel dat vol zat. Met een bivakzak kan ik altijd en overal droog en warm de nacht doorbrengen. Een plekje voor de bivakzak kun je altijd wel vinden, dit in tegenstelling tot een plekje voor de tent. Ook als je een nachtje low-profile wil of moet overnachten (uit het zicht) dan is een bivakzak ideaal.
Ach, er bestaan ook lage tentjes in beschutte kleuren. Dus zo uniek is het (al dan niet legaal) wildkamperen niet voorbehouden aan een bivakzak. Sterker nog, ook met een 2,3m hoge 'tipi' (kåta) lukt dat nog, mits je weet wat je doet.

Terug ontopic. Mijn, niet heel uitgebreide, ervaring met bivakzakken is dat het bij regen al gauw binnenregent, je geen plek hebt om om te kleden (dus je wordt wat nat bij het omkleden) en je geen droge en door een doek afgedekte ruimte hebt voor je spullen (je ligt immers zelf in de bivakzak).
Daarentegen heb je een prachtige binding met je directe omgeving (zoals wilde zwijntjes die tikkertje doen in de bossen, met mama-zwijn er achteraan huppelend). Het probleem van de weinige ruimte (voor bagage én omkleden) kun je opvangen met een (ultralichte) tarp (silnylon, cuben-fiber). Dan heb je zeker zo'n goede beschutting als een ultralicht tentje (á la TN Laserlight, VAUDE Power Tokee/Lizard), zonder condens en met veel ruimte. Op een camping echter kijkt men je meestal smalend aan.

Voor een fietsvakantie lijkt me bijv. een TN Discovery (Lite) voldoende, voor alpiene avonturen wil je een geheel ademende bivakzak. De TN Discovery bevalt me voor incidentele overnachtingen prima. Ik heb 'm nog niet uitgebreid i.c.m. een goede tarp gebruikt. Ik vind mijn (Tatonka-)tarp niet zo erg licht en compact namelijk. Wellicht als ik daar in zou investeren, ik veel veelzijdiger op pad zou kunnen.
@AB: Ik heb al een klein tentje, MSR Microzoid (1,1 kg), dus voor het gewicht hoef ik het niet te doen. Het gaat mij om het gemak en flexibiliteit. Ik ben een luie kampeerder en besteedt het liefst zo min mogelijk tijd aan het opzetten van tent (en koken).

@Robbert10: Dat soort lichte bivakzakken zijn meer geschikt voor een noodbivak, want naar mijn idee niet van ademend materiaal. Bivakzakken van goretex of event beginnen rond 200,- euro, waarbij dan alleen de bovenkant ademend is. Volledig van goretex of event gemaakte bivakzakken beginnen rond 400,- euro. Dat wordt mij te gek en bovendien zie ik het nut van een ademende onderzijde niet in, tenzij je in je slaap veel omdraait.

@Robertjan: Ik ben het met je eens dat een bivakzak nadelen heeft bij nat weer, maar ik heb sowieso altijd een stuk plastic bij me dat ik met een paar elastieken over mijn fiets hang (de tassen haal ik eigenlijk nooit van de fiets af dus spullen blijven dan ook droog). Bovendien heb ik het-gelukkig-nog nooit meegemaakt dat het continu dagen blijft doorregenen. In dat geval zou ik ook eerder voor een b&b, hostel, oude schuur oid gaan. Op een camping zou ik inderdaad niet snel in een bivakzak gaan liggen, tenzij je veel aandacht wilt...
Zelf gebruik ik een 'gewone' recht-toe-recht-aan gore-tex bivakzak uitgevoerd in de kleur 'grun' :wink: meestal icm 3X4 tarp

Lijkt nog het meest op dees:

Afbeelding


Omdat dit exemplaar geen boogje oid dergelijks heeft ging ik op zoek naar wat anders:

Afbeelding

volledig uitgevoerd in nylon. Ventileren dmv zg. 'no-see-um' mesh


Tip:

goegel op afbeeldingen en dan in het engels (meer resultaten) zie je vanzelf modellen die je aanspreken en meestal direct de site waar ie verkrijgbaar is..

Daarbij worden bivy bags veel gebruikt binnen de 'bushcraft' dus je zou daar wellicht ook een bezoekje kunnen brengen omdat dit onderwerp daar al veeeeel langer speelt ;)

Persoonlijk hou ik van low profile dus is het groen of camo maar zeker geen felle kleuren..

Hou er overigens rekening mee dat het op een camping nogal kl*ten is met zo'n ding..



grundig
Robertjan schreef:Het probleem van de weinige ruimte (voor bagage én omkleden) kun je opvangen met een (ultralichte) tarp (silnylon, cuben-fiber). Dan heb je zeker zo'n goede beschutting als een ultralicht tentje (á la TN Laserlight, VAUDE Power Tokee/Lizard), zonder condens en met veel ruimte.
kwam net dit tegen over simpele tarps

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin ... tarps.html
Voor tarps is deze onovertroffen, bij mijn weten.
Qua materiaal bedenk ik me net dat ik eens bij m'n oom kan shoppen, in één van de grootste tuincentra van het land. Daar is bij de vijverafdeling vást wel een leuk soort plastic te vinden waar een paar meter van over is (2,5x2,5 lijkt me perfect voor 1 persoon). Ook een stuk lichter dan dat 'kreng' van Tatonka.
Als je nou zo'n 2 laags tentje als de Terra Nova Laser Ultra1 vergelijkt met een bivakslaapzak, wat zijn dan de voor- en nadelen (prijs daargelaten).
http://www.futurumshop.nl/terra-nova-la ... ra-1.phtml
http://ultralightshop.com/nl/terra-nova ... tra-1.html

Afbeelding
IK vind de KL-bivakzak toch wel fijn met zijn boogje om het hoofd vrij te houden,

Hier zijn er meer die er zo over denken:
http://forum.bushcraftnederland.nl/inde ... pic=7778.0
Roald schreef:IK vind de KL-bivakzak toch wel fijn met zijn boogje om het hoofd vrij te houden,

Hier zijn er meer die er zo over denken:
http://forum.bushcraftnederland.nl/inde ... pic=7778.0
500euro, 1250gram, is dat de moeite waard?
http://www.carinthiashop.com/en/scripts ... php?BACK=1

Hunka XL is weer een tienvoud goedkoper
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?tar ... ory_id=253
nadeel van deze lijkt me wel dat slangen, schorpioenen, mieren en andere creepy crawlers zich makkelijk naar binnen kunnen wurmen.
@AB: wat denk je van gewicht en contact met de omgeving? Als je een ultralichte bivakzak combineert met een ultralichte tarp
1) ben je voor 300 gram klaar
2) heb je voldoende ruimte om je zittend om te kleden
3) heb je voldoende ruimte om je spullen droog te leggen
4) is de omgeving zo open, dat je de omgeving om je heen veel intenser beleeft
5) ben je zodanig blut, dat het niet meer uit maakt dat het er niet uit ziet. Immers heb je geen geld meer om gebruik te maken van hotel, B&B, StayOkay, of camping.
Op tochten van de Wereldfietser zie ik zo gauw niet iedereen een ommezwaai maken naar dit systeem, aangezien we nogal eens van campings gebruik maken... :wink:

@Roald: met bovenstaande systeem houdt je dus makkelijk je hoofd vrij van het 'dak'.

Overigens heb je voor 100g méér een vierkante tarp van ongeveer 2,6 x 2,6 meter. Meer bescherming en diverser op te spannen (o.a. als 'frietzak' met 3 hoeken vast en 1 hoek de lucht in; erg handig).
Robertjan schreef:@AB: wat denk je van gewicht en contact met de omgeving? Als je een ultralichte bivakzak combineert met een ultralichte tarp
1) ben je voor 300 gram klaar
2) heb je voldoende ruimte om je zittend om te kleden
3) heb je voldoende ruimte om je spullen droog te leggen
4) is de omgeving zo open, dat je de omgeving om je heen veel intenser beleeft
5) ben je zodanig blut, dat het niet meer uit maakt dat het er niet uit ziet. Immers heb je geen geld meer om gebruik te maken van hotel, B&B, StayOkay, of camping.
Op tochten van de Wereldfietser zie ik zo gauw niet iedereen een ommezwaai maken naar dit systeem, aangezien we nogal eens van campings gebruik maken... :wink:

@Roald: met bovenstaande systeem houdt je dus makkelijk je hoofd vrij van het 'dak'.

Overigens heb je voor 100g méér een vierkante tarp van ongeveer 2,6 x 2,6 meter. Meer bescherming en diverser op te spannen (o.a. als 'frietzak' met 3 hoeken vast en 1 hoek de lucht in; erg handig).
ben nogal een stadse frats die liever de buitenwereld van spinnen en muggen e.d. buiten houdt als ik me in dromenland bevind. Niet dat ik ook maar een minuut slaap overigens met al die dierengeluiden om me heen (nee, niet in NL). Zelf zoek ik een systeem die ook bij storm blijft staan, dan lijkt me zo'n tarp van 70gram wel erg licht. Iets van tussen de 500-1000gram lijkt me een mooi systeem, met zo'n koepeltje. Alleen kom je dan vwb gewicht weer in de buurt van lichtgewicht tentjes.
Bivakkeren heeft natuurlijk niets met campings te maken, je fiets door tot in de nacht, 5 uurtjes slapen en weer verder :). (meters maken, een vierweekse vakantie in een week proppen)
[quote="AB"]
500euro, 1250gram, is dat de moeite waard?
http://www.carinthiashop.com/en/scripts ... php?BACK=1


Tsja, met de bezuinigingen van Defensie lijkt ook de legerdump een mager bestaan gegeven, ik kocht de mijne "2ehands" voor rond de 100 euro meen ik me te herinneren.