Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant expedition AT Rohloff - Forum Wereldfietser

Giant expedition AT Rohloff

Beste medeforummers,

Graag zou ik jullie mening horen over navolgend:

Ik heb momenteel een koga traveller die ik dagelijks WW gebruik totaal 32 km per dag, daarnaast doe ik bijna alles op de fiets.
Mijn voorkeur is fietsen over secundaire wegen en onverhard, welnu bij dat laatste ligt het probleem daar vindt ik de koga traveller niet echt in uit blinken met de 37 mm banden.
Op internet wordt momenteel de Giant expedition AT Rohloff aangeboden voor € 1800,- ipv de originele € 2700,-.
Dit lijkt me een uitgelezen kans om een naar mijn mening voor mij geschikte fiets te kopen.
Mijn vraag aan jullie ervaren fietsers, vinden jullie dit een goede keus???
Berr schreef:Op internet
Wat is 'op internet'? Marktplaats? Dealer? Handelaar? Heb je garantie? Tweedehands?
Als ik plaatjes van de fiets bekijk die ik op internet zie denk ik dat je er best prima jouw tochten mee kunt fietsen; zeker als je de voor jou nutteloze voordrager en wie weet nog een paar andere dingen eraf haalt want het is wel een loodzwaar geval met meer dan 20 kilo met lege bidons.
Wij weten ook niet over welke secundaire wegen en onverhard jij je dagelijkse 32 km fietst.
Leon
Poppink 26 inch met Rohloff heb je nieuw voor 2000 euro: http://www.poppinkfietsen.nl/
Wim
Leon

De fiets is nieuw en te koop met fabr. Garantie bij de vakhandel.

Verder moet je je voorstellen dat ik tijdens mijn tochten veel meer zandpaden bij ons in de bossen wil pakken en op vakantie komt die voordragen weer goed van pas.
De wielen zijn echter 26 inch dat is misschien een beetje jammer.
Wim, de poppink fiets is niet echt mijn favoriet, maar bedankt voor de tip.
Berr schreef:De fiets is nieuw en te koop met fabr. Garantie bij de vakhandel.
Dus met volledige garantie zoals in de Nederlandse wet omschreven.
Berr schreef:Verder moet je je voorstellen dat ik tijdens mijn tochten veel meer zandpaden bij ons in de bossen wil pakken
Kan prima op een Koga Traveller, mits je Leon's tip van eraf halen wat niet nodig is, in acht neemt. En de juiste banden monteren.
Berr schreef:en op vakantie komt die voordragen weer goed van pas.
Kan ik me bijna niet voorstellen dat je die nodig hebt, uitzonderingen daargelaten (Extremadura in de zomer bijvoorbeeld, en zelfs dán...).
Berr schreef:De wielen zijn echter 26 inch dat is misschien een beetje jammer.
Want?
Berr schreef:Verder moet je je voorstellen dat ik tijdens mijn tochten veel meer zandpaden bij ons in de bossen wil pakken
Bij ons deed ik de zandpaden vroeger op 32 mm, dat ging prima, want mijn ons van toen was anders dan nu. Het hangt er nogal vanaf waar 'ons' is of je die zware expeditiebanden nodig hebt.
Misschien eens tijd voor meer info?: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18057
(Laat gerust weg wat inmiddels duidelijk is)
Ondertussen is die Giant wel veel fiets voor weinig geld, minimaal 5 kilo té veel.
Leon
Leon,

32 mm in het zand vindt ik niets, bij ons is zandgrond, op paden vaak diepe (modder)kuilen en veel stenen, rijdt met breed schoeisel toch een stuk stabieler en comfortabeler, modder is voor de derailleur niet fijn, een hekel aan schoonmaken en borstelen brengt me op een rohloff.

Robertjan:

26 inch zit misschien tussen mijn oren maar ik zie de voordelen niet zo t.o.v 28 inch, een 26 inch schijnt beter in de hand te houden te zijn maar ach we praten over een fiets en geen enduromotor.
ik moet toch met wil mee gaan de fiets van Poping is completer
gr Theo
kaasmuis schreef:ik moet toch met wil mee gaan de fiets van Poppink is completer
gr Theo
Zie je dat als een voordeel of als een nadeel? Overigens is het irrelevant, want fietsen van Poppink kun je, net zoals bij veel andere merken die hier populair zijn, zo compleet kopen als je wilt. (met voor de hand liggende restricties)
Leon
Berr schreef:Mijn voorkeur is fietsen over secundaire wegen en onverhard, welnu bij dat laatste ligt het probleem daar vindt ik de koga traveller niet echt in uit blinken met de 37 mm banden.
Misschien een open deur, maar heb je al gekeken welke maat er maximaal in je Traveller past, eventueel zonder spatborden?

Groet,

Carl
Carl schreef:
Berr schreef:Mijn voorkeur is fietsen over secundaire wegen en onverhard, welnu bij dat laatste ligt het probleem daar vindt ik de koga traveller niet echt in uit blinken met de 37 mm banden.
Misschien een open deur, maar heb je al gekeken welke maat er maximaal in je Traveller past, eventueel zonder spatborden?

Groet,

Carl
Als je daar achter bent, wil je het dan delen hier? Ik ben hier namelijk ook naar op zoek.
Pas op, niet iedere jaargang is hetzelfde bij dit soort fietsen.
Wim
beste mensen,

ik ben er al uit, heb enkele heldere pb tjes gehad waaruit deze beslissing is voortgekomen.
Ik heb besloten de giant niet te kopen en de traveller proberen te gaan updaten met andere (bredere banden)
Het resultaat ga ik fotograferen en laat jullie daar deelgenoot van zijn.
Bedankt voor al het advies.
Ik heb op m'n Koga-traveller (2006) zojuist continental-travelcontacts gemonteerd van 42 mm breed. Dit is nog net te doen met spatborden erop. De voorband heeft dan iets meer speling dan de achterband. Wel denk ik dat als het modderen wordt op onverharde paden, dat dit al snel merkbaar is achter. De ruimte is dan denk ik toch te klein. Omdat ik dat niet echt van plan ben, en voornamelijk op verharde paden blijf, verwacht ik niet dat dit een probleem geeft.

Pieter
Ik heb de advertentie van die Giant gezien. Het betreft een overjarig model uit 2011. In 2012 zat deze fiets niet meer in de Giant-collectie.

Ik ben niet gecharmeerd van deze fiets en heb daar iets over geschreven: http://www.sintchristophorus.nl/bike-mo ... dition-at/

Maar €1800,- is toch wel een belachelijk lage aanbiedingsprijs voor deze fiets. Blijkbaar wilde niemand hem hebben en pakt de aanbieder zijn verlies...
Hij staat al erg lang te koop voor deze prijs.
kwootje schreef:Ik heb op m'n Koga-traveller (2006) zojuist continental-travelcontacts gemonteerd van 42 mm breed. Dit is nog net te doen met spatborden erop. De voorband heeft dan iets meer speling dan de achterband. Wel denk ik dat als het modderen wordt op onverharde paden, dat dit al snel merkbaar is achter. De ruimte is dan denk ik toch te klein. Omdat ik dat niet echt van plan ben, en voornamelijk op verharde paden blijf, verwacht ik niet dat dit een probleem geeft.

Pieter

Pieter,

bevalt dat goed, geeft het meer comfort en merkbaar verschil met de 37 mm band.
Michiel,

ook mede jou recentie over de AT met de daar behandelde nadelen heb ik idd besloten de fiets niet te kopen.
De dealers konden zeer interessant de resterende AT's aanschaffen bij Giant en toch verdienen ze er nog iets aan, op zich niets mis mee natuurlijk, ook zij moeten toch ergens van leven.



Christophorus schreef:Ik heb de advertentie van die Giant gezien. Het betreft een overjarig model uit 2011. In 2012 zat deze fiets niet meer in de Giant-collectie.

Ik ben niet gecharmeerd van deze fiets en heb daar iets over geschreven: http://www.sintchristophorus.nl/bike-mo ... dition-at/

Maar €1800,- is toch wel een belachelijk lage aanbiedingsprijs voor deze fiets. Blijkbaar wilde niemand hem hebben en pakt de aanbieder zijn verlies...
Berr schreef:De dealers konden zeer interessant de resterende AT's aanschaffen bij Giant en toch verdienen ze er nog iets aan, op zich niets mis mee natuurlijk, ook zij moeten toch ergens van leven.
Ah! Op die manier!
Over bandbreedte: elke maat breder merk je gelijk. Het is comfortabeler, stuurt rustiger (als je dat nodig hebt) en geeft meer grip op bospaadjes. Op slechter wegdek is het ook eerder sneller dan langzamer. Kortom, er zijn eigenlijk alleen maar voordelen.
In de praktijk zijn banden meestal flink smaller dan wat erop staat. Op een gewone fiets waar meestal nominaal 37 mm op zit past vrijwel altijd een band van 40 of 42 mm nominaal -of een band zoals de Panaracer Pasela 37 mm die ook echt zo breed is als erop staat.
Wim