Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Exped Gemini 3 - Forum Wereldfietser

Ervaring Exped Gemini 3

Beste fietsvrienden,

Iemand ervaring met de Exped Gemini 3 tent?
Hoe heb je de kwaliteit ervaren?
Hoe houdt de tent zich in storm/regen?
Passen de stokken in de fietstassen?
Wat is je algemene indruk?
Gebruikersgemak?

Ben heel benieuwd.

http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... endocument

Marco
Ik ben ook benieuwd. We zijn van plan deze te kopen, want het ontwerp is zoals we het willen hebben. Een dwarsslaper, twee gelijkwaardige ingangen, ieder zijn eigen bagageruimte en meer ruimte in binnentent ten opzichte van de MSR Hubbahubba die we nu gebruiken. Daarnaast verticale wanden zodat het voor mijn lengte ook lekker liggen is.

Eric Schuijt heeft voor mij de importeur gebeld. Hij komt pas eind maart in het assortiment.

Sjirk
Zit er inderdaad erg aantrekkelijk uit. Een soort opgeblazen Hubba HP. Wel viel mij op dat er in Amerikaanse stijl wel erg veel gaas in de binnentent zit. Noord Noorwegen lijkt mij niet de habitat voor deze tent.
Wim
Wij hebben er een sinds zomer 2012.
Het is een keurig gemaakte tent met hoge ingangen, een enorm volume en betrekkelijk laag gewicht. Iinclusief footprint minder dan 3 kilo.
In de binnentent is veel gaas verwerkt, licht maar niet geschikt voor de winter.

Opzetten is een verhaal apart. Bi. en bu. tent kunnen niet samen worden opgezet, bi tent eerst, dan de bu tent eroverheen. Ook de footprint moet los. Bi tent, bu tent en footprint worden aan elkaar bevestigd met klipjes en spannertjes. Dat komt allemaal samen bij de voet van elke stok. Een tamelijk onontwarbare kluwe van draadjes, gespjes en bandjes.
Ik heb de bevestiging van de footprint aangepast, dan maar geen spannertjes, dat scheelt iets.

Hoewel er nauwelijks scheerlijnen hoeven te worden gespannen is het toch niet echt een vrijstaande tent, 6 haringen heb je minimaal nodig, beter is 8, bij storm 10. Mede door de sterk gebogen stokcontructie staat de tent wel behooorlijk netjes.

Samenvattend: alleen wanneer je een lichte tent zoekt met hoge ingang en/of groot binnenvolume is het een aanrader. Zo niet dan zijn er wel praktischer tenten te vinden.

Frank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is voor 90 % een kloon van de Birdland/Lowland ellips. Doodzonde dat volgens mij Lowland deze tent dit jaar niet meer in de collectie heeft.
Alle bovengenoemde bezwaren (gaas, opzet gedoe)heeft/had deze tent niet, en in de extended versie met een extra boog aan de luifel ook nog een behoorlijke voortent.

We zij er al 10 jaar erg tevreden over.

Lowland weer maken die tent !!!!!

Ben
ben huve schreef:Dit is voor 90 % een kloon van de Birdland/Lowland ellips
Wie weet. Op de keeper beschouwd zijn alle tunneltenten min of meer gelijk, net als alle A-frames en alle 3 stoks koepeltenten. Tenten met twee gekruiste stokken vormen geen uitzondering. De Gemini doet mij eigenlijk vooral denken aan een heel oud ontwerp van Exped, de Southern Cross.
Gekloond of niet gekloond maakt niet zo veel uit (tenzij je de ontwerper bent). In warmere streken met niet veel regen is het een lekkere ruime, lichte tent. Zonder footprint is de dradenboel overzichtelijk. Zie hier hoe "Ted van Exped" 'm opzet: http://youtu.be/_2q6lesDiEQ

Frank
Ding doet me denken aan mijn vorige tent: de MSR Hubba Hubba (2 pers. niet-HP) die heeft een mesh binnentent (die onafhankelijk van de buitentent opgezet moet worden) en is met name bedoeld voor gebruik in warmere gebieden; heeft overigens aan beide kanten een ingang en is iets lichter dan deze (3kg is nou niet echt lichtgewicht te noemen :? )
Matthie9000 schreef:Ding doet me denken aan mijn vorige tent: de MSR Hubba Hubba (2 pers. niet-HP) die heeft een mesh binnentent (die onafhankelijk van de buitentent opgezet moet worden) en is met name bedoeld voor gebruik in warmere gebieden; heeft overigens aan beide kanten een ingang en is iets lichter dan deze (3kg is nou niet echt lichtgewicht te noemen :? )
Ik ga deze tent niet verdedigen, zó ontzettend tevreden ben ik er niet mee, maar hij is véél groter dan de hubba hubba. En hoewel het succes van die MSR tent de ontwerpers bij Exped zeker zal hebben geïnspireerd is de constructie beslist anders, niet handiger. De Gemini 3 (en daar gaat het hier over) is ruimer dan de Mutha Hubba, maar dan lichter.

Frank
Hoi Frank,

Je bent niet heel tevreden over de Gemini 3. Zou je nu een andere kiezen? Welke?
(en liefst ook waarom, maar je ik ben al heel blij met je mening tot nu toe)

Sjirk
SjirkM schreef:Hoi Frank,

Je bent niet heel tevreden over de Gemini 3. Zou je nu een andere kiezen? Welke?
(en liefst ook waarom, maar je ik ben al heel blij met je mening tot nu toe)

Sjirk
Tjee, gevaarlijke vraag. Na het filmpje van Shane in de storm in z'n Hubba Hubba is mijn aanvankelijke twijfel over die constructie weggenomen. Beetje klein voor twee en geen 4 seizoenstent.
Misschien zou ik, als we lang en ver gingen, kijken naar een Exped Orion. Degelijk, 4 seizoenen, min of meer vrijstaand, bi tent, bu tent en footprint tesamen opzetten, 2 ingangen. Echter wat zwaar.
Als ik alleen fiets heb ik m'n Hilleberg Soulo. Prima tent maar eenzaam :)
Je moet geloof ik een beetje verliefd worden op een tentje. Is het eenmaal zo ver dan is dat gewoon enige en de beste. Gelukkig wordt niet iedereen verliefd op dezelfde :wink:

Frank
Mijn tent voor in mijn eentje is een hubbahubba. Ook footprint, bi-tent en bu-tent los van elkaar, maar dat heeft me nooit gehinderd. Met zijn tweeën gaat het wel maar je komt in de problemen met je bagage die je in de tent wil hebben. Ik neem door mijn lengte alle ruimte in. Alleen mijn vriendin houdt bij het voeteneinde nog iets over. Voor de rest het lekkerste tentje wat ik ook heb gehad. De stormen die ik heb gehad, heb ik alleen niet gefilmd ;-)

Met zijn tweeën wil ik inderdaad naar de opgeblazen variant!