Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat moet mijn eerste fiets zijn? - Forum Wereldfietser

Wat moet mijn eerste fiets zijn?

Hoi allemaal,

Ik wil eens kijken of een fietsvakantie voor mij is weggelegd. Er zijn echter zoveel fietsen dat ik door de spaken het wiel niet meer zie. Ik vond hier op het forum een lijst met vragen waar jullie je advies op kunnen baseren. Ik ben op zoek naar een 2e hands fiets door mijn gelimiteerde budget. Zouden jullie suggesties kunnen doen van 2e hands, oudere modeletjes die ik in de gaten moet houden op marktplaats ed.
Zou erg van pas komen! Bij voorbaat dank

------------------------------------------

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik wil de fiets gebruiken voor een zomervakantie en in de toekomst misschien voor wat weekendtrips

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Het is meer om te zien of een fietsvakantie iets voor mij is. Vroeger fietste ik heel veel (meer dan 200km per week) maar nu ik studeer niet meer helaas, ik vond het altijd prettig om te fietsen naar school en in het weekend. Zo is dit idee ontstaan!

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik trap wel lekker door, maar niet dat het zweet op mijn voorhoofd staat

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Vind ik een lastige vraag, ik denk niet sportief. En zeker geen MTB achtige houding

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja liever wel, ik fietste vroeg vaak ’s nachts en ’s avonds en merk dat je dan lekker rustige kilometers kan maken, dus ja 

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Wel onverhard, maar niet heftig. Denkend aan schelpenpad/gravel met kiezels

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Nog niet bekend, ik denk aan OF frankrijk OF denemarken OF (Ja iets heel anders; Engeland)

* Wat voor vakanties worden dat?
Het wordt al dan niet legaal wildkamperen

* Je lichaamslengte
Om en nabij de 180cm, binnenbeenlengte +/- 80cm (gemeten)

* Je gewicht
70-75kg

* Je lichaamsbouw.
Denk redelijk normale bouw.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Laten we gokken op 15kg

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Dicht bij Gouda

* Wat is je budget?
Onder de 500euro, liefst iets van 300euro

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

* Welke fietservaring heb je?
Ja nu dus niet meer…maar in de lente weer 10km per dag en ben bereid om een fiets grondig in te rijden in de weekends

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Laten we het over vroeger hebben (ongeveer 5 jaar terug), toen fietste ik om en nabij de 80km nog met plezier. Deed ik iets minder dan 4 uur over zonder echt te knallen

* Welke fietsen heb je (gehad)?
Gazelle Medeo, gewone fiets. Prima, vooral dat hij zo licht reed (goede Shimano dingetjes)

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Compleet twee linkerhanden nu, maar bereid om eens met pa de kneepjes te leren. Hij is er erg handig in (ook door zijn racefiets verleden), dus ja..altijd uitbesteed. Wil de basics zeker leren

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Overwegen…dat is de enige optie!

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee, maar ik vermoed dat Koga’s wel eens wat zouden kunnen zijn?

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Tijd zoeken en bedenken kan geen kwaad!
Heb je al rechtsboven in beeld op Fietsvakantiewiki geklikt?
Daar vind je onder Een Fiets Kopen wel wat antwoorden.

Ik zal meteen de link geven naar het artikel van Wim dat daar op staat, dan hoeft hij de link zelf niet te plaatsen. http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

Ik zal je antwoorden morgen eens doorlezen.

Leon
Hoi SvE,

Een fiets die je zoekt zou niet moeilijk te vinden moeten zijn. Voor 300 euro heb je iets aardigs als je geluk hebt, 500 euro moet gemakkelijk zijn. Hieronder wat dingen die in me opkomen.

Succes,
Leon

> 2e hands fiets
> in de gaten moet houden op marktplaats ed.
>woon: Dicht bij Gouda

Vergeet de fietsenmakers niet. Als je zoals je zegt op de oudere modellen let (dwz 8- en 9-speed, v-brakes, geen verende voorvork) kun je bij fietsenmakers best wat moois vinden. Begin eens op een zaterdagochtend een rondje te maken in Gouda.

> voor een zomervakantie
> om te zien of een fietsvakantie iets voor mij is.

>zeker geen MTB achtige houding
Dan moet je zoals voor de hand ligt geen fiets nemen die al te lang is.
Lees eens wat over de maat van een fiets. Dat is belangrijker dan vrijwel alle andere dingen (afgezien van niet-werkende remmen in de bergen misschien :shock: )

> ook in het donker
> liever wel
Zie dit bij het kopen van een budgetfiets niet als prioriteit. Verlichting er op zetten kan altijd. Voor in de zomermaanden is batterijverlichting meer dan voldoende.

>Wel onverhard, maar niet heftig. Denkend aan schelpenpad/gravel met kiezels
Dat kan vrijwel elke fiets.

>OF frankrijk OF denemarken OF (Ja iets heel anders; Engeland)
Niks mis mee.

>Het wordt al dan niet legaal wildkamperen
Dus wel met volledige bepakking.

>Om en nabij de 180cm,
>70-75kg
>Denk redelijk normale bouw.
Niet erg spannend dus geen bijzondere eisen.

> bagage: Laten we gokken op 15kg
Dat is voor kamperen wel heel lichtgewicht. Let op: bij vermelde gewichten zijn gewichten van de tassen en de stuurtas altijd wel meegeteld.
In ieder geval ga je voor alleen achtertassen en geen voortassen, dat lukt tot ca. 20 kg.
Wat je wel nodig hebt is een goed achterwiel: met 36 spaken, geen fantasiespaakpatroon en goed op spanning.

>Onder de 500euro, liefst iets van 300euro
300= mazzel, 500 moet gemakkelijk kunnen. Neem wel gewoon de tijd om te kijken wat langskomt. Eenmaand of zo.

> fietservaring heb je?
> in de lente weer 10km per dag en ben bereid om een fiets
> grondig in te rijden in de weekends
> 5 jaar terug 80km nog met plezier.
Met wat oefening in de lente kun je in de zomer een leuke vakantie hebben!

> Welke fietsen heb je (gehad)?
> Gazelle Medeo, gewone fiets
er zijn nogal veel Medeo's geweest. De vroegere, zonder voorvering, waren prima fietsen voor jouw doel en budget. de latere versies hadden allerlei extra's die geen echte toevoeging waren.

> Wat kun je van fietsonderhoud?
> Compleet twee linkerhanden nu, maar bereid om eens met pa de
> kneepjes te leren. Hij is er erg handig in (ook door zijn racefiets
> verleden), dus ja..altijd uitbesteed. Wil de basics zeker leren
Dat is wel nodig, maar ook leuk.

>vermoed dat Koga’s wel eens wat zouden kunnen zijn?
Kan zeker en er zijn een boel mensen die hun mooie koga inruilen voor een e-bike, maar staart je niet blind op een merk. Uitereindelijk hangen er voornamelijk Shimano-onderdelen aan om het even welke fiets.

Succes
Hoi,

Ik ben mijn inmiddels wat meer aan het inlezen enzo. Ben ook naar de wandel en fietsbeurs geweest in de RAI, was erg leuk! Mijn vriendin is ook nog positief, maar zijn nog niet helemaal zeker of we er echt voor willen gaan (moeten we nog even goed de pro's en con's beschouwen).

Wel hebben we het plan dat, als we gaan, het Zweden zal worden als bestemming. Voornaamste redenen zijn de natuur en het wildkamperen. We hebben het plan om naar Copenhagen/Malmo met de trein te reizen en dan door Zuid Zweden te fietsen (richting Stockholm).

Wat betreft een fiets; ik heb besloten deze niet via marktplaats te kopen maar bij een fietsenmaker. Ik houd voornamelijk koga's wat in de gaten ;)
Is dit wat voor je, is nog beschikbaar en heeft ervaring in het fietsen in Zweden. :lol:
leoprodeo schreef:Voor de beginnende wereldfietser.
Afbeelding
Ik ben m'n eigen wereld fiets aan het opbouwen en de schuur wordt daardoor wat vol.

http://www.mijnalbum.nl/Album=L3KP8DPJ