Hoi allemaal,
Ik wil eens kijken of een fietsvakantie voor mij is weggelegd. Er zijn echter zoveel fietsen dat ik door de spaken het wiel niet meer zie. Ik vond hier op het forum een lijst met vragen waar jullie je advies op kunnen baseren. Ik ben op zoek naar een 2e hands fiets door mijn gelimiteerde budget. Zouden jullie suggesties kunnen doen van 2e hands, oudere modeletjes die ik in de gaten moet houden op marktplaats ed.
Zou erg van pas komen! Bij voorbaat dank
------------------------------------------
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik wil de fiets gebruiken voor een zomervakantie en in de toekomst misschien voor wat weekendtrips
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Het is meer om te zien of een fietsvakantie iets voor mij is. Vroeger fietste ik heel veel (meer dan 200km per week) maar nu ik studeer niet meer helaas, ik vond het altijd prettig om te fietsen naar school en in het weekend. Zo is dit idee ontstaan!
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik trap wel lekker door, maar niet dat het zweet op mijn voorhoofd staat
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Vind ik een lastige vraag, ik denk niet sportief. En zeker geen MTB achtige houding
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja liever wel, ik fietste vroeg vaak ’s nachts en ’s avonds en merk dat je dan lekker rustige kilometers kan maken, dus ja
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Wel onverhard, maar niet heftig. Denkend aan schelpenpad/gravel met kiezels
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Nog niet bekend, ik denk aan OF frankrijk OF denemarken OF (Ja iets heel anders; Engeland)
* Wat voor vakanties worden dat?
Het wordt al dan niet legaal wildkamperen
* Je lichaamslengte
Om en nabij de 180cm, binnenbeenlengte +/- 80cm (gemeten)
* Je gewicht
70-75kg
* Je lichaamsbouw.
Denk redelijk normale bouw.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Laten we gokken op 15kg
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Dicht bij Gouda
* Wat is je budget?
Onder de 500euro, liefst iets van 300euro
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
* Welke fietservaring heb je?
Ja nu dus niet meer…maar in de lente weer 10km per dag en ben bereid om een fiets grondig in te rijden in de weekends
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Laten we het over vroeger hebben (ongeveer 5 jaar terug), toen fietste ik om en nabij de 80km nog met plezier. Deed ik iets minder dan 4 uur over zonder echt te knallen
* Welke fietsen heb je (gehad)?
Gazelle Medeo, gewone fiets. Prima, vooral dat hij zo licht reed (goede Shimano dingetjes)
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Compleet twee linkerhanden nu, maar bereid om eens met pa de kneepjes te leren. Hij is er erg handig in (ook door zijn racefiets verleden), dus ja..altijd uitbesteed. Wil de basics zeker leren
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Overwegen…dat is de enige optie!
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee, maar ik vermoed dat Koga’s wel eens wat zouden kunnen zijn?
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Tijd zoeken en bedenken kan geen kwaad!
Ik wil eens kijken of een fietsvakantie voor mij is weggelegd. Er zijn echter zoveel fietsen dat ik door de spaken het wiel niet meer zie. Ik vond hier op het forum een lijst met vragen waar jullie je advies op kunnen baseren. Ik ben op zoek naar een 2e hands fiets door mijn gelimiteerde budget. Zouden jullie suggesties kunnen doen van 2e hands, oudere modeletjes die ik in de gaten moet houden op marktplaats ed.
Zou erg van pas komen! Bij voorbaat dank
------------------------------------------
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik wil de fiets gebruiken voor een zomervakantie en in de toekomst misschien voor wat weekendtrips
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Het is meer om te zien of een fietsvakantie iets voor mij is. Vroeger fietste ik heel veel (meer dan 200km per week) maar nu ik studeer niet meer helaas, ik vond het altijd prettig om te fietsen naar school en in het weekend. Zo is dit idee ontstaan!
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik trap wel lekker door, maar niet dat het zweet op mijn voorhoofd staat
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Vind ik een lastige vraag, ik denk niet sportief. En zeker geen MTB achtige houding
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja liever wel, ik fietste vroeg vaak ’s nachts en ’s avonds en merk dat je dan lekker rustige kilometers kan maken, dus ja
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Wel onverhard, maar niet heftig. Denkend aan schelpenpad/gravel met kiezels
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Nog niet bekend, ik denk aan OF frankrijk OF denemarken OF (Ja iets heel anders; Engeland)
* Wat voor vakanties worden dat?
Het wordt al dan niet legaal wildkamperen
* Je lichaamslengte
Om en nabij de 180cm, binnenbeenlengte +/- 80cm (gemeten)
* Je gewicht
70-75kg
* Je lichaamsbouw.
Denk redelijk normale bouw.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Laten we gokken op 15kg
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Dicht bij Gouda
* Wat is je budget?
Onder de 500euro, liefst iets van 300euro
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
* Welke fietservaring heb je?
Ja nu dus niet meer…maar in de lente weer 10km per dag en ben bereid om een fiets grondig in te rijden in de weekends
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Laten we het over vroeger hebben (ongeveer 5 jaar terug), toen fietste ik om en nabij de 80km nog met plezier. Deed ik iets minder dan 4 uur over zonder echt te knallen
* Welke fietsen heb je (gehad)?
Gazelle Medeo, gewone fiets. Prima, vooral dat hij zo licht reed (goede Shimano dingetjes)
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Compleet twee linkerhanden nu, maar bereid om eens met pa de kneepjes te leren. Hij is er erg handig in (ook door zijn racefiets verleden), dus ja..altijd uitbesteed. Wil de basics zeker leren
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Overwegen…dat is de enige optie!
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee, maar ik vermoed dat Koga’s wel eens wat zouden kunnen zijn?
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Tijd zoeken en bedenken kan geen kwaad!