Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tunnels en matige luchtkwaliteit - Forum Wereldfietser

Tunnels en matige luchtkwaliteit

Hoi,

ik overweeg dit jaar o.a. in Noorwegen te gaan fietsen. Op mijn route zullen aardig wat tunnels liggen, waarvan enkele vrij lang zijn (3 tot 6 km lang). Nou heb ik al ervaring met het fietsen door tunnels. Ik vind het altijd een aardige afwisseling om er door te fietsen, echter sinds de laatste tunnel van vorig jaar ben ik toch wat geschrokken van de (in mijn beleving) enorm matige luchtkwaliteit. De vorige tunnels vielen altijd mee (zelfs de noordkaaptunnel die ik 's morgens om 4:00 uur nam), maar deze tunnel (Vardøtunnelen) vond ik echt onaangenaam. Het werd steeds mistiger en smeriger naarmate je dieper kwam en als je eenmaal stijl naar beneden gaat met 50 km/h moet je toch doorfietsen. Er was niet bijzonder veel verkeer en volgens:

http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml

zou de tunnel goed te doen moeten zijn. Andere fietsers die ik in dit gebied ontmoette vonden de tunnel geen probleem. Ik ben dus gevoeliger voor slechte luchtkwaliteit dan andere fietsers, of ik had toevallig een slechte timing, bijv. weinig luchtdoorstroming. (tunnel heeft geen ventilatoren)

Ik heb na deze ervaring besloten dit niet nog eens te willen doen. Vandaar dat ik, toen ik eenmaal op het eiland was, niet meer naar het vasteland ben teruggegaan om Hamningberg te bezoeken, (wat nog twee keer tunnel fietsen zou betekenen) wat aanvankelijk wel mijn plan was.

Nu is mijn vraag: wat vinden jullie van tunnels fietsen en luchtkwaliteit? En hebben jullie evt. ideeen om het probleem te verhelpen? Zo zat ik bijv. te denken aan liften, zijn hier mensen die ervaring hebben met tunnel liften met fiets? En zou het een idee zijn om een stofkap te dragen in tunnels?
Het is een feit dat de luchtkwaliteit in tunnels niet matig is maar vaak bijzonder slecht. Als automobilist zet ik dan ook consequent in de tunnel de ventilatie op recirculeren, zelfs als het een fors geventileerde tunnel is.
Als fietser kun je van geluk spreken als je de tunnel neemt in omlaaggaande richting. Niet alleen doe je er bergop langer over, je ademt noodgedwongen ook veel dieper in als het stijgt. Liften is uiteraard afdoende, maar of het lukt?
Ik betwijfel of er überhaupt gasmaskers zijn die de dieselfijnstof uit de te ademen lucht kunnen filteren, maar als ze bestaan is het zeker niet iets wat je op je hoofd wilt hebben en zelf dan moet je filters altijd vervangen. Een mondkapje P1 en P2 werkt in ieder geval in het geheel niet, en ook niet tegen stikstofoxiden, koolwaterstoffen en ozon. P3's zullen tegen een paar stoffen wel werken maar of het PM10 tegenhoudt betijfel ik.
Leon
Jeroen,

Een aantal tunnels in Noorwegen hebben wel een 'afzuigsysteem', maar niet allemaal.

Een keer kwamen we bij een tunnel aan, waar echt stond dat het verboden was voor fietsers. Omrijden hadden we eigenlijk geen zin in, dus toch die tunnel in gereden. Volgens de kaart zou het namelijk om een afdaling in de tunnel gaan. Gelukkig hadden we gelijk! Als we de tunnel andersom hadden moeten nemen, hadden we vast het loodje gelegd! Hij was lang en donker en stonk enorm. Allemaal giftige dampen. Dat zouden we niet nog een keer doen...

De tunnel naar uiteindelijk de Noordkaap is vast ook niet gezond, maar was wel stukken beter en redelijk te doen..

In sommige landen, komt er een autootje naar je toe die fietsers door de tunnel heen vervoert (tussen Chili en Argentinie een keer meegemaakt). En als je het echt niet vertrouwt.. omrijden dan maar. :)
Ik heb een paar keer een lange tunnel gefietst. Op de weg van Davos naar Tiefencastel ligt een 4 km lange tunnel. Die loopt licht bergaf, dus gaat makkelijk naar de 40 kmh. En de afdaling van de Arlberg is een hele snelle tunnel. Daar haalde ik zelf dik 80 kmh. En in beide gevallen geen last van luchtwegen. Er zat ook heel weinig verkeer in de tunnels. En je moet er maar net gevoelig voor zijn.

Ik zou in jouw geval gewoon een lift vragen. Daar is niets ongebruikelijks aan. Al was het alleen maar voor de veiligheid. Ik wacht ook vaak bij een tunnel totdat er een auto aankomt en dan ga ik daar net voor rijden. De auto laat ik dan lekker als buffer fungeren. En ook daar heb ik nooit last mee gehad. Even een opgestoken duim naar de auto en dan lekker verder fietsen.
Bedankt voor jullie reacties.

@Leon: helaas ging de tunnel na de daling weer flink ophoog...

Ik heb besloten wat extra kilometers te fietsen en zo de langste tunnels te vermijden. Met wat creativiteit en compromissen is het tunnelprobleem toch opgelost :)
Houdt er rekening mee dat in die tunnels een verhoogde concentratie CO (koolmonoxide) hangt. Dat gas hecht zich 240 x sneller aan je hemoglobine dan zuurstof en je komt er even moeilijk weer vanaf. Bij meerdere tunnels op een dag of bij zware inspanning in een tunnel zal de CO waarde in het bloed stijgen.
Een gevoel van vermoeidheid en hoofdpijn is een veel gehoorde klacht bij CO vergiftiging. Dat kan een rede zijn dat sommige tunnels voor fietsers zijn gesloten.

Piet.
Wasknijper op de neus en ademen door een filter met actief kool? :D (werkelijk geen idee of dat CO wegvangt, ik vermoed eigenlijk van niet)
Matthie9000 schreef:werkelijk geen idee of dat CO wegvangt, ik vermoed eigenlijk van niet)
Werkt inderdaad niet. Heb je een filter met hopcaliet nodig.

Renaat
Voor mensen die in de Randstad wonen, of in de buurt van het Ruhr-gebied, moet een tunnel niet zo'n probleem zijn. Zij zijn immers al gewend aan smerige lucht... :roll:
Afbeelding
Henrie schreef:Voor mensen die in de Randstad wonen, of in de buurt van het Ruhr-gebied, moet een tunnel niet zo'n probleem zijn. Zij zijn immers al gewend aan smerige lucht... :roll:
Onderschat het probleem van giftig fijnstof en de concentratie van giftig koolmonoxide niet. Een sluipend gevaar voor de volksgezondheid, waaraan in stedelijk gebied niet valt te ontkomen. Vooral voor opgroeiende kinderen. Een van de redenen waarom vele mensen, met name kinderen, slecht leren ademen en een grotere kans op overgewicht krijgen.

Voor degenen die wat willen lezen over "Verademing". http://www.fiets.nl/2013/02/05/verademi ... ownloaden/

Piet.
Henrie schreef:Voor mensen die in de Randstad wonen, of in de buurt van het Ruhr-gebied, moet een tunnel niet zo'n probleem zijn. Zij zijn immers al gewend aan smerige lucht... :roll:
Henrie, je trekt het uit zijn verband. Wat in de buitenlucht de hoogste alarmfase is, is in een tunnel zo gek nog niet. Cijfers heb ik niet, maar ik durf de gok wel aan.

Dat met koolmonoxide vind ik wel opmerkelijk. Zowel auto's en vrachtauto's stoten nu serieus minder CO etc. uit dan 40 jaar geleden en toen vielen de fietsers niet bij bosjes om als het druk was in een tunnel, en dat gebeurde toen ook wel eens.

Leon
jeroen_ schreef:Ik heb besloten wat extra kilometers te fietsen en zo de langste tunnels te vermijden. Met wat creativiteit en compromissen is het tunnelprobleem toch opgelost :)
Dal lijkt me verstandig. ik heb een keer de weg tussen Aurland en Gol gereden en dat was geen pretje met 13 tunnels van totaal 18 km lengte. De langste was 4km en ging omhoog met een bocht. In die tijd (1991) waren de tunnels onverlicht en onverhard, maar dat is geloof ik wel verbeterd.

Andere tunnels kan je vaak vermijden door er omheen te rijden over de oude weg.
Leon schreef:
Henrie, je trekt het uit zijn verband. Wat in de buitenlucht de hoogste alarmfase is, is in een tunnel zo gek nog niet. Cijfers heb ik niet, maar ik durf de gok wel aan.

Dat met koolmonoxide vind ik wel opmerkelijk. Zowel auto's en vrachtauto's stoten nu serieus minder CO etc. uit dan 40 jaar geleden en toen vielen de fietsers niet bij bosjes om als het druk was in een tunnel, en dat gebeurde toen ook wel eens.

Leon
Als je in een stijgende lange tunnel een flinke inspanning moet leveren, zal de concentratie CO in het bloed redelijk toenemen. Kettingrokers zijn voortdurend ook wat duffer, maar zij vallen niet bij bosjes om aan CO.
Dat de hedendaagse auto veel minder CO uitstoot is juist. Ook de hoeveelheid fijnstof PM 10 is afgenomen. Maar door roetfilters is in verhouding de hoeveelheid (ultra) fijnstof PM 0,1 wat toegenomen. En ultra-fijnstof wordt gemakkelijk in het bloed opgenomen. Als het kan mijd ik te voet of op de fiets tunnels met gemotoriseerd verkeer.

Piet.
Leon schreef:Henrie, je trekt het uit zijn verband.
Het was meer als overdrijving bedoeld, om aan te geven dat we in grote delen van Nederland (en Duitsland, en Belgie, enz.) toch ook in heel vieze lucht leven. De lucht in een tunnel is vast viezer, maar de tijd die je in een tunnel doorbrengt is doorgaans heel kort (ja, ik weet dat er ook kilometers lange tunnels zijn). Dus ik zou me eerder druk maken over de luchtkwaliteit van de plaats waar we leven, dan de luchtkwaliteit in een tunnel waar je in een paar minuten doorheen fietst. Tenzij de benzinewalm werkelijk gevaarlijk wordt, maar dat zal bij de meeste (geventileerde) tunnels niet het geval zijn...
PietV schreef:Als het kan mijd ik te voet of op de fiets tunnels met gemotoriseerd verkeer.
Dat zeker!
Leon
Dit is een beter plaatje:

Afbeelding

In Drenthe zit Jeroen best veilig dus ;-)