Uit de Reactie van Jonathan blijkt dat hij de de Vélodyssée totaal niet kent. Hij heeft het over de stinkende kust van Bretagne, maar de Vélodysée gaat daar helemaal niet langs de kust! Vanaf Roscoff gaat de route het binnenland in via een spoormalig smaalspoortje door een een natuurgebied naar het kanaal van Brest naar Nantes en volgt het jaadpad naar Nantes en een stukje van de Loire fietsroute. Pas na 500 km bereik je de kust en dan ben je de regio Bretagne al uit. Sommige badplaatsen zijn drukker, maar dat betreft slechts kort stukjes van de route, want zo fiets je wee midden in de natuur. De zee kan luchtjes verspreiden, maar je krijgt wel fraaie beelden van stukken oceaan die droogvallen met eb en boten die op het droge komen te liggen.
80% van de route gaat over fietspaden. De rest bestaat over het algemeen rustige wegen.
Diverse stukken door de duinen liggen ver van het autoverkeer af. Onderweg zijn echt verlaten strandjes. De Oceaan is soms zo mak als een lammetje, maar bijvoorbeeld in Hossegor beuken imposante golven.
Je gaat ook door het uitgestrekte moeras van Poitevin. Diverse verbindingsbruggetjes zijn te smal voor auto's, zodat je ook hier het rijk alleen hebt. Soulac sur Mer is bijvoorbeeld beschermd tegen het massatoerisme.
Les Sables d'Ollene is een badplaats van betekenis, maar de riante boulevard langs het strand is bijna geheel voor fietsers. Slechts langs de huizenkant is een smal strookje voor auto's. Parkeren moet men elders.
Ik ben in de drukste tijd van het jaar geweest, maar op campings was altijd plaats voor fietsers. Vaak ook leuke plekjes voor een schappelijke prijs. Ik ben niet ziek geworden van het eten.
De zon schijnt inderdaad, maar ik zoek juist gebieden op waar het lekker warm is. Overigens stijgen de temperaturen deze streek minder dan in bijvoorbeeld de Provence.
Laat Jonathan eerst maar eens een route zelf fietsen voor hij allerlei vooroordelen spuit.