Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kort fillempie van de Vélodyssee, de fietsroute van het jaar - Forum Wereldfietser

Kort fillempie van de Vélodyssee, de fietsroute van het jaar

Er staat op Vimeo een kort maar pakkend fillempie van de Vélodyssée, 1200 km van Roscoff in Bretagne naar de Spaanse grens. De fietsroute van het Jaar 2014. Zie: http://vimeo.com/43886762
:shock: Sorry Bert, maar ik snap niet wat er pakkend is aan dat filmpje. Of is dat nu juist de joke :P ...
Lijkt eerder een overheidsspotje om het fietsen (en stilstaan) met helm te promoten.
Wel mooi dat die route blijkbaar twee jaar achtereen de prijs voor de beste fietsroute gaat winnen :shock:
Binnen de groep die zicht fietsers noemt zijn er duidelijk verschillende doelgroepen.

Dit filmpje lijkt zich nog net niet op de "gehelmde elektrische brigade" te richten... :lol:

Met alle respect voor dat segment uiteraard want binnen enkele decenia zit ik misschien zelf op zo'n batterijfiets. Maar dan in ieder geval toch zonder helm.

Greetz,
Bram
wimmo17 schreef::shock: Sorry Bert, maar ik snap niet wat er pakkend is aan dat filmpje. Of is dat nu juist de joke :P ...
Lijkt eerder een overheidsspotje om het fietsen (en stilstaan) met helm te promoten.
Zon, zee, terrasjes, rustige wegen, lekker eten, blije mensen...best pakkend hoor. Wij zitten erover te denken om deze te gaan rijden met onze kinderen.
@Gios
Dan kun je maar beter niet in juli of augustus gaan fietsen: de zon is heet, de zee stinkt (vooral in Bretagne, naar rottende algen), de terrasjes zijn overvol, rustige wegen vind je alleen in het binnenland, het meeste eten is massavoer en dus van die kwaliteit en omdat het overal hartstikke druk is zijn de meeste mensen helemaal niet blij. Kortom: de Franse westkust in het zomerseizoen :) .
wimmo17 schreef:@Gios
Dan kun je maar beter niet in juli of augustus gaan fietsen: de zon is heet, de zee stinkt (vooral in Bretagne, naar rottende algen), de terrasjes zijn overvol, rustige wegen vind je alleen in het binnenland, het meeste eten is massavoer en dus van die kwaliteit en omdat het overal hartstikke druk is zijn de meeste mensen helemaal niet blij. Kortom: de Franse westkust in het zomerseizoen :) .
Afbeelding
Uit de Reactie van Jonathan blijkt dat hij de de Vélodyssée totaal niet kent. Hij heeft het over de stinkende kust van Bretagne, maar de Vélodysée gaat daar helemaal niet langs de kust! Vanaf Roscoff gaat de route het binnenland in via een spoormalig smaalspoortje door een een natuurgebied naar het kanaal van Brest naar Nantes en volgt het jaadpad naar Nantes en een stukje van de Loire fietsroute. Pas na 500 km bereik je de kust en dan ben je de regio Bretagne al uit. Sommige badplaatsen zijn drukker, maar dat betreft slechts kort stukjes van de route, want zo fiets je wee midden in de natuur. De zee kan luchtjes verspreiden, maar je krijgt wel fraaie beelden van stukken oceaan die droogvallen met eb en boten die op het droge komen te liggen.
80% van de route gaat over fietspaden. De rest bestaat over het algemeen rustige wegen.
Diverse stukken door de duinen liggen ver van het autoverkeer af. Onderweg zijn echt verlaten strandjes. De Oceaan is soms zo mak als een lammetje, maar bijvoorbeeld in Hossegor beuken imposante golven.
Je gaat ook door het uitgestrekte moeras van Poitevin. Diverse verbindingsbruggetjes zijn te smal voor auto's, zodat je ook hier het rijk alleen hebt. Soulac sur Mer is bijvoorbeeld beschermd tegen het massatoerisme.
Les Sables d'Ollene is een badplaats van betekenis, maar de riante boulevard langs het strand is bijna geheel voor fietsers. Slechts langs de huizenkant is een smal strookje voor auto's. Parkeren moet men elders.
Ik ben in de drukste tijd van het jaar geweest, maar op campings was altijd plaats voor fietsers. Vaak ook leuke plekjes voor een schappelijke prijs. Ik ben niet ziek geworden van het eten.
De zon schijnt inderdaad, maar ik zoek juist gebieden op waar het lekker warm is. Overigens stijgen de temperaturen deze streek minder dan in bijvoorbeeld de Provence.
Laat Jonathan eerst maar eens een route zelf fietsen voor hij allerlei vooroordelen spuit.
@Bert
Ik geloof dat Wimmo niet zo dol is op de Bretonse kust, Bert.
Jonathan heeft in zijn reactie met 'a grumpy old man' gereageerd.
Wie de schoen .........

Loes
Wat Loes zegt. Lijkt me een heel mooie route.
:roll: zoveel fietsende mensen zoveel fietsende wensen...
Ons lijkt het nl wel weer een hele leuke route. Kleine stukjes kennen we al van eerdere Frankrijkvakanties en nu we fietsen met hondenkar, is dit natuurlijk ideaal! Bovendien houden wij van de zee-oceaan en van fietsen met korte broek en shirt zonder dat je op het vliegtuig hoeft naar bv Azie. En ja, ik dacht wel meteen aan bv de fietsroute langs de Donau (druk) ivm met het redelijk vlakke traject. Dat kan een minpuntje zijn.
Hij staat in mei op mijn lijstje.
Vroeg mij alleen af hoe de temperaturen dan zijn.
Daar kom ik niet echt uit.
De gps track heb ik wel inmiddels.
Wimmert schreef:Hij staat in mei op mijn lijstje.
Heel lekker weer meestal in mei :wink:

Overigens: de hele Bretonse kust is mooi met uitzondering van La Baule 8)
Hee Bert, hoe zit dat nou? Die EuroVelo 1 volgt de hele Atlantische kust van Europa, behalve als je de Pyreneeën overbent, dan gaat ie dwars door Spanje. Is daar geen route langs de noordkust van Spanje en westkust van Portugal?
Wimmert schreef:Hij staat in mei op mijn lijstje.
Daar kom ik niet echt uit.
De gps track heb ik wel inmiddels.
Waar heb je de track gedownload?
Hans,

Het is de euro velo 1 als ik het goed heb.
Staat ook in mijn bestand elders op het forum.
Wimmert schreef:Hans,
Het is de euro velo 1 als ik het goed heb.
Staat ook in mijn bestand elders op het forum.
En hier heeft Wimmert hem vandaan: http://www.recreatief-fietsen.nl/Velodyssee.gdb :wink:
Dat zou zo maar kunnen(weet ik niet meer)!
nieuwste versie van mijn bestand vind je hier:
https://docs.google.com/file/d/0BwL070f ... sp=sharing
Bert,

Misschien kun je hier een samenvatting van je lezing in Amsterdam hier ergens plaatsen? Die zaal was zo vol voor je lezing dat ik geen zin had daar nog een staanplaatsje op te vullen en ik was niet de enige.
Het was zondag in ieder geval volle bak bij de lezing, ik had gelukkig nog een stoel kunnen bemachtigen.
Feest van herkenning, onder Nantes alles al wel eens een keer gefietst in al die vakanties langs de Atlantic de afgelopen 30 jaar. Nu de gehele route maar eens een keer gaan doen, zeker het stuk vanaf Roscoff.
@Bert: mocht je nog info geven, dan graag die mogelijkheden van vliegen en treinen die je genoemd hebt nog even uitschrijven (of wordt dat een redactioneel artikel in een krant ?) .
@Michael W: had ik net een paar dagen eerder al die 62 afzonderlijke tracks op de Vélodyssee-site binnengehaald en in 1 gdb-bestand gezet. Kom jij met een link waar ze al in staan :(