Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EU en de E-bike - Forum Wereldfietser

EU en de E-bike

fievowo schreef:Misschien dat dit iets is dat kan meeliften op de ontwikkelingen van de e-bikes... als die wat krachtiger worden, kan dit zomaar losgaan:)!
Vergeet dat krachtiger worden voorlopig maar. De - bedroevende - tussenstand in het ontstaan van EU-regelgeving op dit gebied is dat elke E-bike die ondersteuning biedt boven de 25 km/u en/of een motor heeft van meer dan 250 Watt onderhevig wordt aan typegoedkeuring. Met als gevolg een riedel van eisen zoals rem- en knipperlichten, mogelijk helmplicht etc. etc.

Enige en volstrekt bizarre uitzondering (nogmaals: stand van januari 2013) zijn E-bikes die "kennelijk door de fabrikant zijn ontworpen voor gebruik in het terrein". Concreet betekent dit dat je - als dit EU-regelgeving wordt - een E-MTB met 700 Watt zonder typegoedkeuring op de markt kunt brengen. Spatborden, dragers en verlichting erop en je hebt een racemonster dat bijvoorbeeld tot 60 km/u ondersteuning biedt.

Gedetailleerde informatie is te vinden op de site van ETRA, de European Twowheel Retailer's Association.
Marten schreef:Enige en volstrekt bizarre uitzondering (nogmaals: stand van januari 2013) zijn E-bikes die "kennelijk door de fabrikant zijn ontworpen voor gebruik in het terrein". Concreet betekent dit dat je - als dit EU-regelgeving wordt - een E-MTB met 700 Watt zonder typegoedkeuring op de markt kunt brengen. Spatborden, dragers en verlichting erop en je hebt een racemonster dat bijvoorbeeld tot 60 km/u ondersteuning biedt.
Persoonlijk ben ik van mening dat je voor zo'n ding een motorijbewijs zou moeten hebben.
Maarre, de meeste een beetje ruige vakantiefietsen zijn toch ook wel 'voor in het terrein'? :idea:
Leon
Leon schreef:
Marten schreef:Enige en volstrekt bizarre uitzondering (nogmaals: stand van januari 2013) zijn E-bikes die "kennelijk door de fabrikant zijn ontworpen voor gebruik in het terrein". Concreet betekent dit dat je - als dit EU-regelgeving wordt - een E-MTB met 700 Watt zonder typegoedkeuring op de markt kunt brengen. Spatborden, dragers en verlichting erop en je hebt een racemonster dat bijvoorbeeld tot 60 km/u ondersteuning biedt.
Persoonlijk ben ik van mening dat je voor zo'n ding een motorijbewijs zou moeten hebben.
Maarre, de meeste een beetje ruige vakantiefietsen zijn toch ook wel 'voor in het terrein'? :idea:
Leon
Natuurlijk zou je voor zo'n apparaat een (motor)rijbewijs moeten hebben, al zijn deze dingen strikt genomen niet "self propelled". Het ging mij vooral om de bizarre uitzondering die men meende te moeten maken. Hopelijk komt het betreffende EU-orgaan nog tijdig bij zinnen.
Juist omdat de EU bij zinnen is zal de fiets met trap-ondersteuning als fiets worden beschouwd. De bromfiets is al omschreven in het VN verdrag nopens het wegverkeer 1949 en uitgebreid omschreven in een EU verdrag, dat vertaald in de Regeling voertuigen is opgenomen.

Motor- en bromfietsen aangedreven d.m.v. een elektromotor zijn alom bekend. Voor gebruik buiten de wegen heb je geen typekeuring nodig.

Snelheid kost energie, omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Verdubbeling van snelheid vraagt circa het viervoudige aan accu's bij een gelijkblijvende actieradius.
Dat wordt een vouwwagen voor de extra accu's. Of zoals Marten al schreef een benzine-aggregaat in de vouwwagen om de accu's op te laden tijdens een lange rit.

Piet.
PietV schreef:Juist omdat de EU bij zinnen is zal de fiets met trap-ondersteuning als fiets worden beschouwd. De bromfiets is al omschreven in het VN verdrag nopens het wegverkeer 1949 en uitgebreid omschreven in een EU verdrag, dat vertaald in de Regeling voertuigen is opgenomen.
Piet, de EU is m.i. niet bij zinnen als zij een E-bike met pakweg 400W-motor én trap-ondersteuning tot 25 km/u aan typegoedkeuring onderhevig laat zijn. Het is daardoor feitelijk onmogelijk (want veel te duur) om bijvoorbeeld een tandem of bakfiets (type Babboe) van een krachtige ondersteuning te voorzien. Hoezo, de EU is bij zinnen?
PietV schreef:Motor- en bromfietsen aangedreven d.m.v. een elektromotor zijn alom bekend. Voor gebruik buiten de wegen heb je geen typekeuring nodig.
Als je bedoelt "voor gebruik buiten de VERHARDE wegen" geldt dat veel van die wegen openbaar zijn dus zou die typekeuring daarvoor wel degelijk moeten gelden. Alleen voor gebruik op een niet-openbare weg is typekeuring overbodig, dan moet je zelf weten wat je doet. De EU zet een gigantische deur open voor probleemgevallen (een pakweg 800 Watt MTB-achtige fiets met trapondersteuning, dus GEEN elektrische motor- of bromfiets) terwijl een uitstekend product voor de dagelijkse werkelijkheid (een 400 Watt bakfiets of tandem) feitelijk onmogelijk wordt gemaakt.
Marten schreef:
PietV schreef:Juist omdat de EU bij zinnen is zal de fiets met trap-ondersteuning als fiets worden beschouwd. De bromfiets is al omschreven in het VN verdrag nopens het wegverkeer 1949 en uitgebreid omschreven in een EU verdrag, dat vertaald in de Regeling voertuigen is opgenomen.
Piet, de EU is m.i. niet bij zinnen als zij een E-bike met pakweg 400W-motor én trap-ondersteuning tot 25 km/u aan typegoedkeuring onderhevig laat zijn. Het is daardoor feitelijk onmogelijk (want veel te duur) om bijvoorbeeld een tandem of bakfiets (type Babboe) van een krachtige ondersteuning te voorzien. Hoezo, de EU is bij zinnen?
Maar als jan-en-alleman die begrenzing eraf gaat halen, gaat die E-bike opeens een stuk sneller. Met 250W loopt het minder snel verkeerd af dan met 400W.
Marten schreef:
PietV schreef:Motor- en bromfietsen aangedreven d.m.v. een elektromotor zijn alom bekend. Voor gebruik buiten de wegen heb je geen typekeuring nodig.
Als je bedoelt "voor gebruik buiten de VERHARDE wegen" geldt dat veel van die wegen openbaar zijn dus zou die typekeuring daarvoor wel degelijk moeten gelden. Alleen voor gebruik op een niet-openbare weg is typekeuring overbodig, dan moet je zelf weten wat je doet. De EU zet een gigantische deur open voor probleemgevallen (een pakweg 800 Watt MTB-achtige fiets met trapondersteuning, dus GEEN elektrische motor- of bromfiets) terwijl een uitstekend product voor de dagelijkse werkelijkheid (een 400 Watt bakfiets of tandem) feitelijk onmogelijk wordt gemaakt.
Ja, er is misschien wat snel gereageerd op de nieuwe ontwikkelingen. Snel, voor EU-begrippen dan. Misschien dachten ze nog een paar jaar te hebben voordat ze hierover een beslissing moesten nemen.
Het is goed dat er nu een richtlijn/wet/verdrag ligt. De handhaving zal er niet minder om worden. Oftewel: je hebt nog altijd goed-zichtbare verlichting nodig op de fiets, juist ook op een E-bike die harder kan. Misschien eerst maar eens kijken hoe het nu gaat lopen. Als de vraag naar elektrische bakfietsen of -tandems enorm stijgt, moet de EU daar vanzelf weer op inspringen.
Het is wat buiten het onderwerp, maar toch wat verduidelijking:

Openbare wegen is een term uit de Wegenwet (1930). Voor de Wegenverkeerswet 1994 gaat het om het veel ruimere begrip: "Voor het openbaar verkeer openstaande wegen". Is het openbaar toegankelijk dan is de wet erop van toepassing. Verhard of onverhard, voortdurend of tijdelijk is geen eis. Strand en bevroren wateren kunnen (tijdelijk) voor het openbaar verkeer openstaan.

Als aanvullende omschrijving voor de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen wordt de "weg" volgens de Wegenverkeerswet 1994 uitgebreid met de term voor publiek toegankelijke plaatsen. Voor de verzekeringsplicht motorrijtuigen. Fietsen met trap-ondersteuning blijven altijd fiets voor de Wegenverkeerswet 1994 als die fiets blijft voldoen aan de wettelijk omschrijving. Ook de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is op fietsen NIET van toepassing.

Artikel 1.1 sub ea WVW 1994. Fietsen met trapondersteuning:
fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

Fietsen met trapondersteuning moeten blijvend voldoen aan de Wet en typegoedkeuring is NIET vereist.

Voldoet de fiets met trapondersteuning niet meer aan die eisen, dan wordt ie voor de Wet een bromfiets of bij overschrijding van de constructie-snelheid van 45 km/h een motorfiets.

Artikel 1.1 sub a WVW 1994 bromfiets:
a. motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in subonderdeel d;
In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;

Typekeuring zal uitmaken of het een snor-, brom- of motorfiets wordt en het kentekenbewijs is bepalend volgens de Wet. De Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is van toepassing op alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen en voor het publiek toegankelijke plaatsen.
Bovendien is de omgekeerde bewijslast van toepassing bij ongevallen op wegen. Civielrechtelijke aansprakelijkheid conform artikel 185 Wegenverkeerswet 1994 t.o.v. weggebruikers niet zijnde bestuurders van motorrijtuigen. Voetgangers en fietsers dus.

Het opdrijven of opvoeren van fietsen met trapondersteuning kan verstrekkende gevolgen hebben.

Wat wel on topic is de omschrijving van fietsaanhangwagen in de Regeling voertuigen;
een niet-zelfaangedreven voertuig op wielen dat is ontworpen en gebouwd om door een fiets te worden getrokken;
Of het een aanhang- of zijspanwagen is maakt niet uit. Een benzine aggregaat er op mag voor stroom voor de fiets, maar geen aandrijving op de aanhangwagen zelf.

Wil je meer weten over EG Richtlijnen en Verordeningen betreffende typekeuring van voertuigen, uitgezonderd fietsen, kun je zoeken onder het volgende:

Personenauto’s (M1)
Bedrijfsauto’s (N)
Aanhangwagens (O)
Motorfietsen (L3e en L4e)
Driewielige motorrijtuigen (L5e en L7e)
Bromfietsen (L1e, L2e en L6e)
Landbouw- en bosbouwvoertuigen (T, C, R en S)
Bussen (M2 en M3)

Piet.
Marten schreef:Piet, de EU is m.i. niet bij zinnen als zij een E-bike met pakweg 400W-motor én trap-ondersteuning tot 25 km/u aan typegoedkeuring onderhevig laat zijn. Het is daardoor feitelijk onmogelijk (want veel te duur) om bijvoorbeeld een tandem of bakfiets (type Babboe) van een krachtige ondersteuning te voorzien. Hoezo, de EU is bij zinnen?
Maximaal 250 W en maximaal 25 km/h zijn wettelijke eisen. Daarboven vervalt technisch het begrip fiets met trapondersteuning. Wordt het een "snorbakfiets" of "brombakfiets" met trap-ondersteuning en is typekeuring of individuele keuring vereist.
Marten schreef:Als je bedoelt "voor gebruik buiten de VERHARDE wegen" geldt dat veel van die wegen openbaar zijn dus zou die typekeuring daarvoor wel degelijk moeten gelden. Alleen voor gebruik op een niet-openbare weg is typekeuring overbodig, dan moet je zelf weten wat je doet. De EU zet een gigantische deur open voor probleemgevallen (een pakweg 800 Watt MTB-achtige fiets met trapondersteuning, dus GEEN elektrische motor- of bromfiets) terwijl een uitstekend product voor de dagelijkse werkelijkheid (een 400 Watt bakfiets of tandem) feitelijk onmogelijk wordt gemaakt.
800 W MTB achtige fietsen zijn voor de WVW 1994 of bromfietsen of motorfietsen met trapondersteuning. Gelijk een derny op de wielerbanen.
De EG is duidelijk en kent geen probleemgevallen. Voor 400 W snorfiets-tandems zal weinig vraag zijn. Anders waren ze al in productie genomen. Maar waarom motor van meer dan 250 W op de tandem als er al een "stoker" mee trapt? Hoe zwaar moet de constructie worden? 15 kg accu's voor de redelijke actieradius?

Piet.
PietV schreef:Maar waarom motor van meer dan 250 W op de tandem als er al een "stoker" mee trapt?
Vermoeden: Het is niet overal zo vlak als in Groningen.
Leon
Robertjan schreef:Ja, er is misschien wat snel gereageerd op de nieuwe ontwikkelingen. Snel, voor EU-begrippen dan. Misschien dachten ze nog een paar jaar te hebben voordat ze hierover een beslissing moesten nemen.
De EU reageert inderdaad snel, maar was aanvankelijk accoord met het voorstel van de ETRA om het begrip 'Pedelec' (de officiële benaming voor een fiets-met-ondersteuning) te verruimen tot 400W en 25 km/u. Helaas was die steun opeens weg toen er gestemd moest worden. De wondere wereld van de EU-politiek :shock:
Robertjan schreef:Het is goed dat er nu een richtlijn/wet/verdrag ligt. De handhaving zal er niet minder om worden. Oftewel: je hebt nog altijd goed-zichtbare verlichting nodig op de fiets, juist ook op een E-bike die harder kan. Misschien eerst maar eens kijken hoe het nu gaat lopen. Als de vraag naar elektrische bakfietsen of -tandems enorm stijgt, moet de EU daar vanzelf weer op inspringen.
Kip en ei: er zijn E-tandems beschikbaar (Multicycle, Flyer etc.) maar de prestaties van de ondersteuning zijn mager door de beperking op 250W. Zet er 400W in en de ondersteuning wordt enigszins vergelijkbaar met een solo-E-bike. En dát is wat kopers wel zouden willen, is mijn overtuiging. Maar ja, het kan niet geleverd worden ..........
Dit onderwerp is een afsplitsing van het onderwerp "Vouwwagen voor achter de fiets", zodat in ieder topic dat specifieke onderwerp beter tot zijn/haar recht komt.
Toch blijf ik van mening dat je niet zonder meer zeer krachtig aangedreven tweewielers kunt maken waarvoor geen bescherming nodig is. Met een fiets van een berg afdalen zonder helm of met alleen een fietshelm is eigenlijk van de zotte. Een integraalhelm is dan hetgeen wat toepasselijk zou zijn. Laat staan als je een fiets zou kunnen berijden die op het vlakke al die snelheden haalt, zonder dat adequate bescherming nodig zou zijn.
Of het dan een tandem of éénpersoons tweewieler is waarmee die snelheden behaald kunnen worden, vind ik dan niet ter sprake doende.

Daarnaast begint er in Nederland zich een wezenlijk probleem aan te dienen: drukte op de fietspaden.

Daarom heb ik tijdens m'n stage bij ANWB een tweedeling voorgesteld aan de toenmalige collega's van het Algemeen LedenBelang:
1) Tweewielers zonder ondersteuning en diegenen die ondersteuning bieden tot max. 25 km/u. De fietspaden in Nederland worden ontworpen op óf 20 km/u (centra, etc.), óf 30km/u (doorgaand). Met die 25 km/u zit je daar mooi tussenin. Mensen moeten zich maar aanpassen aan het fietspad in dat geval (20 km/u is nog altijd redelijk doorfietsend; als je sneller wilt ga je toch al gauw van die ontsluitende paden af). In het geval van snelle fietsers (wielrenners, mountainbikers) zou je kunnen zeggen dat méér dan 2 van deze snelle fietsers niet meer op het fietspad thuishoort. (Tweetallen kunnen nog weleens naar/van de toertocht fietsen. Meestal wordt dat gebruikt als warming-up/cooling-down, waardoor de snelheid rond dat van E-bikers ligt.) Hieronder vallen dus ook snorfietsers en E-bikes.
2) Tweewielers die ondersteuning bieden bij snelheden hoger dan 25 km/u. Feitelijk de groep bromfietsers volgens de EU. Hieronder zou men in Nederland ook de groepen snelfietsers kunnen vatten (>2 mountainbikers en wielrenners bij elkaar). Ook vallen hier dan de pedelecs onder (ondersteuning tot 45 km/u). Deze groep bevindt zich binnen de bebouwde kom -niet- op het fietspad. Voor de ondersteunde versies zou een integraalhelm verplicht moeten zijn vanwege de snelheden (momenteel de bromfietsers en pedelecs).

Geen idee of ANWB nog wat met dit voorstel gaat doen, maar het lijkt me een mooie gelegenheid voor Min IenM om de indeling van tweewielers op de weg te herzien.
RJ:

> Met een fiets van een berg afdalen zonder helm of met alleen een
> fietshelm is eigenlijk van de zotte. Een integraalhelm is dan hetgeen
> wat toepasselijk zou zijn.
Dat leidt tot een pleidooi om fietsen rond mijn woonplaats te verbieden.

Wat wel zo is, is dat zonder hulpmotor alleen de fietsers die in staat zijn de berg te beklimmen (dwz krachtig zijn én geestlijk begrijpen dat je met een licht verzet omhoog moet in plaats van met een zwaar*) ook in de verleiding gebracht worden de berg af te dalen.

> De fietspaden in Nederland worden ontworpen op óf 20 km/u (centra, etc.),
> óf 30km/u (doorgaand).
:lol: :lol: Hahaha, grapje zeker. Je bedoelt: ergens in een diepe onderste la van veel gemeentekantoren ligt een ontwerpwijzer met wijsheden over het ontwerpen van fietsvoorzieningen.

>In het geval van snelle fietsers (wielrenners, mountainbikers) zou je kunnen
>zeggen dat méér dan 2 van deze snelle fietsers niet meer op het fietspad
>thuishoren.
Dat hebben ze met brommers ook geprobeerd, maar in de praktijk hebben veel gemeenten bepaald dat op de drukste 20% van de fietspaden, waar 80% van het fietsverkeer fietste, nog altijd brommers moeten rijden.

Leon