Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rabiës vaccinatie voor fietsen in Thailand ? - Forum Wereldfietser

Rabiës vaccinatie voor fietsen in Thailand ?

Bij mij GG&GD wisten ze het niet zeker of een inenting nou nodg was of niet ? Zijn er mensen met tips ervaringen ? beter safe then sorry ? of is het overkill ?

groeten
Wim Doornbos

Beste Wim,
Mocht je wel de Rabies vaccinatie nodig hebben, onthoudt dan dat het in de stad Leiden velen malen goedkoper is. Alle prikken voor nog geen 100 Euro als ik het me goed herinner. Mocht je alles vergoed krijgen door je verzekering, dan is het geen probleem, maar anders scheelt het behoorlijk.

Leidsch Universitair Medische Centrum
Tel: 071-5269111
E-mail: informatie@lumc.nl

Groet,
Rena :wink:

Wim,
heb me pas wat in hondsdolheid verdiept. Hondsdolheid staat in de top-10 van de WHO-reizigersziekten, en ZO-Azie is zeker een risicogebied. Grote voordeel van vooraf vaccineren is dat je weliswaar bij een verdacht contact (beet etc.) post-vaccinaties nodig hebt, maar:
**veel minder
**dan niet het dure en/of in veel landen lastig te verkrijgen en/of van inferieuere kwaliteit MARIG (Menselijke Anti Rabies Immuno Globulinen) nodig hebt.
Na een verdachte beet (of likken/kanbbelen aan een wond) moet je in elk geval binnen zo'' n vijf dagen de post-vaccinaties zien te krijgen (ook al ben je dus vooraf gevaccineerd).
Hondsdolheidvaccinaties zijn duur (de 100 Euro genoemd in vorige mailtje is een relatief koopje) maar je hebt er in principe 'levenslang' iets aan; een hervaccinatie na een jaar en vervolgens om de vijf jaar geeft hetzelfde effect als de eerste dure eerste vaccinatiereeks van 3 injecties)....en dan wordt het dus relatief goedkoop.
Als fietsende psycholoog zou ik zeggen: Als het vaccineren zorgt dat je voor je gevoel relaxter kan fietsen: Doen. Als je thrill-seeker pur sang bent: niet doen.
voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een adres in wageningen waar je voor 75 euro drie vaccinaties kunt krijgen. Be n inmiddels wel overtuigd van het nut er van. Ik wist niet dat het zo'n ernstig virus was, ik ga me in ieder geval wel inenten.

nogmaals dank voor de goede tips

groeten
Wim

Hi Wim,

Je hebt gelijk. Zowel in Leiden als in Wageningen gelden dezelfde prijzen, (25 Euro per prik en je hebt er 3 nodig + nog wat administratie kosten geloof ik) dat komt omdat ze daar maar een kleine hoeveelheid van het nodige vloeistof onder de huid injecteren. Op die manier kunnen meerdere mensen gebruik maken van 1 flesje, terwijl je bij andere instellingen, zoals bij de GG&GD bijvoorbeeld de man een flesje gebruiken. Beide manieren blijken effectief te zijn, dus waarom niet je flesje delen! Het scheelt in ieder geval bakken met geld.

Groet,
Rena

Hoi Wim,

Hoewel ik niet eens op fietsvakantie was in Thailand, werd ik wel lichtjes gebeten door een hond (kijk uit voor honden als je opstapt op een brommertje bij een thaise jongere die Engels met je wil praten). Groot nadeel van niet gevaccineerd zijn is dat je binnen 24 uur je eerste prik moet hebben gehad. Dan volgt een vast tijdschema van prikken die toch wel ingrijpende consequenties kunnen hebben voor je reis. In Thailand is dit geen probleem; de gezondheidszorg is daar goed geregeld. Als je uitstapjes maakt naar Laos of Cambodja kan dit mogelijk wel een probleem vormen.

Martin
Mijn eerste prik gehad, heb besloten geen risico te nemen . zeker ook na jullie verhalen. Wageninen is een goeie keus vind ik. Heel relaxed, no nonsens en het aanzienlijk goedkoper.

dank voor de reacties

1 hondebeet op 12 jaar is niet slecht.
1000 baht voor de volledige behandeling (Thaise ongevallen verzekering) van 3 spuiten is ook niet slecht.