Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Neoshell ervaringen? - Forum Wereldfietser

Neoshell ervaringen?

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met (regen) kleding gemaakt van Neoshell (van Polartec)? Als ik er op zoek wordt het twee keer genoemd, maar verder een oorverdovende stilte.
Het is een waterdichte en "ademende" stof, die ook nog behoorlijk softshellerig is, maar natuurlijk ook prijzig. Op dit moment heb ik zo'n peperduur Goretex ActiveShell regenjack maar ik ben er niet echt dolenthousiast over, meestal is de binnenkant toch aardig kledderig niet van de regen, maar van mijzelf, oftewel het ademen is in de praktijk meer een probleem dan de ronkende reclameslogans je willen doen geloven, dat is ook wel logisch als het buiten tegen de 100% luchtvochtigheid zit, dan zal er ook niet veel diffusie plaatsvinden.
Maar goed, mijn vraag is dus of er iemand praktische ervaring met deze stof heeft, in positieve danwel negatieve zin.

Jeroen
Jeroen, ik heb geen antwoord op je vraag over Neoshell, sorry :?

Maar ook ik heb zo'n Goretex ding waarvan ik altijd heb vermoed dat het ademde gelijk een plasticzak. Totdat ik een knal oranje wegwerkers jas kocht. Daarin wordt je pas écht nat! Goretex "ademt" dan misschien niet zoals we zouden wensen, er blijkt toch wel degelijk enig vocht van binnen naar buiten te worden getransporteerd.

Frank
NeoShell ook geen ervaring mee.

Iedere stof heeft zijn beperkingen. Ook het ontwerp van het jack speelt een belangrijke rol in de mate van diffusie. Wat helpt het proces van diffusie?
  • zo min mogelijk naden
  • smalle tape over de naden
  • zo min mogelijk dubbele lagen (waterdichte zakken zorgen vaak voor dubbele lagen)
  • ventilatie'kanalen' via mouwuiteinden, heup+taille en kraag
  • goede waterafparelende impregnatie (stond Lowe Alpine Triplepoint Ceramic vroeger om bekend, Patagonia's Deluge-'impregnatie' heb ik wat dat betreft zelf goede ervaringen mee)
  • goede constructie van de stof
Desondanks heeft iedere stof een maximum en bovendien is ieder persoon verschillend. Zelf heb ik zeer goede ervaringen met eVent. Met een goed geconstrueerd eVent-jack kan ik in de stromende regen bij +15ºC nog net droog aan de binnenkant blijven (met een zeer, zéér goede onderlaag onder het jack). Geen idee hoe NeoShell me zou bevallen. Eerst maar eens die andere jacks afdragen.

Overigens speelt de onderlaag bij mij een wezenlijke rol bij het comfort in het jack. Het ene ondershirt is écht het andere niet, zo heb ik gemerkt. Wellicht reden om eens een ander ondershirt te proberen onder je AS-jack?
Robertjan schreef:Overigens speelt de onderlaag bij mij een wezenlijke rol bij het comfort in het jack. Het ene ondershirt is écht het andere niet, zo heb ik gemerkt. Wellicht reden om eens een ander ondershirt te proberen onder je AS-jack?
Ja daar zit ik ook wat mee te worstelen ben helemaal weg van de merino spullen van icebreaker, maar ja wel erg prijzig, en toch ook wel nat onder dat AS jack, heb ook nog een powerdry shirt, zal het daarmee eens proberen.