Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia en onmogelijke pannencombinaties - Forum Wereldfietser

Trangia en onmogelijke pannencombinaties

Dankzij de lyrische verhalen van o.a. Wim hier op het forum ben ik als een blok gevallen voor een Trangia kooksetje. Ik heb nu een MSR Whisperlite met RVS pannensetje, en hoewel het wel werkt, ben ik niet zo gecharmeerd van het gehannes en roet/geluid/stank/ongezonde dampen van de brander, en de aanbakkwaliteiten van de RVS koekepan.
Ik ga alleen op pad, eet graag lekker, en houd van eenvoudige spullen, dus een Trangia 27 lijkt me ideaal.

...Maar welke dan? Helaas hebben ze bij Trangia de ontwerpfilosofie niet doorgezet in hun productrange, want die is hopeloos complex: er zijn 14 versies, en de versie die ik zoek zit er geloof ik niet bij... Kookpannen in geanodiseerd alu lijken me ideaal: makkelijk schoon te maken, en en je kunt er uit eten zonder je druk te maken over krassen. Alleen ik vraag me af of dat ook het juiste materiaal is voor de koekepan; die zou ik liever met 'echte' anti-aanbaklaag hebben, denk ik. Alleen zo te zien is die combinatie alleen te krijgen met geanodiseerd windscherm, en daar betaal je stevig voor: Qvist vraagt voor 3 geanodiseerde pannen 82,75 en voor alles geanodiseerd met anti-aanbak koekepan 110,25. Dan is het nog goedkoper om er een anti-aanbak koekepan los bij te kopen...

Dus eigenlijk heb ik twee vragen:
-is geanodiseerd alu een beetje geschikt voor een koekepan, of werkt een 'echte' anti-aanbaklaag significant beter?
-is er een reden waarom je een windscherm van geanodiseerd aluminium zou willen hebben? (Het ziet er wel netjes uit, maar in de schemering struikel je er ook sneller over lijkt me)

Groet, Robert-Jan
Een hard geanodiseerde koekenpan is beter dan gewoon alu, maar een teflon koekenpan bakt zeker nog beter. Nadeel daarvan is dat die sneller slijt, en meer weegt. Een losse teflon koekenpan kost niet veel, en dan kun je kiezen naar gelang de omstandigheden. Een geanodiseerd windscherm is duurder maar veel makkelijker schoon te maken.
Wim
Begrijp ik dan goed dat je windscherm ook vies wordt bij dagelijks gebruik? Anders lijkt me die schoonmaakbonus niet zo belangrijk.
Het gewicht was me nog niet opgevallen, maar je hebt gelijk: op de Engelstalige Trangia site scheelt het 20 gram, en op de Zweedse 35 gram :)
Ja in de praktijk wordt ook het windscherm soms vies.
Wim
Ik heb zelf de anti-aanbakpan. Prima ding hoor, maar je kunt net zo goed voor een geanodiseerde versie gaan. Dat gaat veel langer mee en je kunt er direct uit eten. (en misschien kun je hem zelfs als snijplank/bord gebruiken).

Ik bak thuis al lang niet meer op teflon, omdat onze elektrische kookplaat de neiging heeft om die pannen lokaal te oververhitten en daarmee te slopen. Een goede niet-teflon pan werkt prima, al heb je wel iets meer vet nodig, het is even wennen.

Is de tangria 27 de kleine versie? Voor mij is ie toch net aan de kleine kant. Maar ik ben een erg grote eter...
De kleine versie van de Trangia (27) is voor mij groot genoeg als ik alleen op pad ben en ik ben ook een grote eter...
De (teflon) koekenpan gebruik ik alleen als deksel, voor bakken vind ik hem redelijk inefficiënt. Verder is bakken in mijn ervaring niet nodig en zelfs niet slim als je licht wilt kamperen/fietsen.
De 25 gebruik ik alleen als ik voor twee personen kook, maar die is voor twee grote eters aan de krappe kant...
Ik heb deze gekocht.
Zit iets slims in de bodem.
http://www.optimusstoves.com/seen/optim ... e-kochset/
Wimmert, die hebben wij ook gekocht. Wij hadden vroeger altijd zo'n klein Tefal setje, maar die is niet meer te krijgen. Beviel ons wil, qua grootte en gewicht.

Heb jij 'm al gebruikt? Wij moeten deze Optimus set nog testen.
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik het wel aandurf om voor de geanodiseerde versie te gaan. Mocht dat niet bevallen kan er altijd nog een pannetje bij. En met een viezig windscherm kan ik ook wel koken :)
Wat betreft het formaat: tja, wie is er geen grote eter na het fietsen? Maar ik denk dat ik aardig wat rijst of pasta kan koken in zo'n kookpan, dus dat gaat wel lukken. En anders kook ik in twee gangen!
Als ie niet bevalt mag je best met mij ruilen :P
(al ziet ie er niet meer geweldig uit)

Ik vind het probleem vooral dat je geen grotere eenpansgerechten kunt maken, daar is de pan te klein voor.
fietsjunks schreef:Wimmert, die hebben wij ook gekocht. Wij hadden vroeger altijd zo'n klein Tefal setje, maar die is niet meer te krijgen. Beviel ons wil, qua grootte en gewicht.

Nog niet gebruikt zit te wachten op mooi weer. En ik wil mijn brander nog niet vullen omdat ik hem voorlopig nog niet gebruik. Ow wij hebben gern gas thuis, dus daarom ook niet.
Roeland, ik krijg het idee dat je niet zo blij bent met je 27... Als je er vanaf wilt zodat je kunt overstappen op een grotere, dan is er vast een dealtje te sluiten? ;)
Ik gebruik al een tijdje een Optimus Terra HE pannenset. De pannen zijn wat groter en ik kan voor drie personen voedsel bereiden.
Kwalitatief bevallen de pannen uitstekend: eenvoudig schoon te maken, geen beschadigingen tot nu toe (maak ik gebruik zacht materiaal bij het koken: houten lepels etc.). De ribbelrand aan de onderzijde heeft inderdaad effect: water kookt erg snel. Nadelen: de bodem van mijn "eierbakpan" net niet helemaal vlak en het hoesje is ietwat gekrompen toen ik er de eerste keer een hete pan in zette om het ding als hooikist te gebruiken (dit volgens de gebruiksaanwijzing).
Al met al een prima opvolger van mijn vroegere, zeer gewaardeerde, Tefalsetje
Wimmert schreef:
fietsjunks schreef:Wimmert, die hebben wij ook gekocht. Wij hadden vroeger altijd zo'n klein Tefal setje, maar die is niet meer te krijgen. Beviel ons wil, qua grootte en gewicht.

Nog niet gebruikt zit te wachten op mooi weer. En ik wil mijn brander nog niet vullen omdat ik hem voorlopig nog niet gebruik. Ow wij hebben gern gas thuis, dus daarom ook niet.
Hahaha! Ja, wij wachten ook op iets beter weer... :wink:
Doen jullie dan zo'n volledige pannenset van Tangria mee op reis? Lijkt me nogal...veel, of niet?

Hoeveel en welke brandstof heb je nodig om een week te koken. Zeg maar een simpele avondmaaltijd en 's morgens enkele koppen koffie.

Vraag van een onervaren koker en mislukt keukenwonder.
k_a_r_e_l schreef:Doen jullie dan zo'n volledige pannenset van Tangria mee op reis? Lijkt me nogal...veel, of niet?

Hoeveel en welke brandstof heb je nodig om een week te koken. Zeg maar een simpele avondmaaltijd en 's morgens enkele koppen koffie.

Vraag van een onervaren koker en mislukt keukenwonder.
voor spaghetti en prut ( en alle variaties ) zijn twee pannen, een deksel en een bord (om de pannen te kunnen stapelen etc) voldoende.
Ik heb best een stevige eetlust, maar kan in mijn eentje prima koken met een Trangia 27. Spaghetti gaat wat lastig, maar macaroni lukt prima in een pan van 1 liter. De koekenpan is net wat groter dan van andere eenpersoons setjes, en dat bevalt me prima: groot genoeg voor een redelijke maat steak of een visje. Iemand schreef hier dat bakken niet handig is bij lichtgewicht kamperen, maar ik hou toch wel van vers eten. Voor een weekend vind ik in zo'n smal hoog pannetje opgewarmd vriesdroog voer nog wel acceptabel, maar voor langere tijd toch niet. De Trangia 25 is prima voor twee personen. Bij beide modellen vind ik twee kookpannen en een vrij grote koekenpan annex deksel precies goed voor lekker eten zonder overbodig volume en gewicht. Met minder wordt het behelpen. Een ketel hoef ik niet.
Wim
@ Karel
in een klassieke Trangia gebruik je brandspiritus of een vergelijkbare brandstof ('vuile alcohol'). Als je een beetje ervaring hebt verbruik je erg weinig en heb je voor een week nog geen halve liter nodig.
@Wim
En je grammenjagerij dan? :D Steak en verse vis wegen erg zwaar als je het meezeult op je fiets en zijn 's avonds dan niet meer echt vers...
Ik eet op lange tochten nauwelijks vers en al helemaal geen vlees. Blijkt prima te gaan... en scheelt dus ook brandstof.
Ik fiets vaak alleen en voor mij is het s avonds een groot feest om te kokkerelen in mijn trangia 27, al dan niet met bijpassende gasbrander en prikblik adaptor (die het nog makkelijker maakt). Bakken gaat in mijn ogen ook prima.
Meestal komt er heel wat gezonder en lekkerder voedsel uit mijn minikeukenje dan wat ik om mij heen uit volledig ingerichte caravans of tenten zie komen.
Voor mij is de trangia 27 compact genoeg. Gewicht kan wat lager, maar ik heb het er graag voor over

Voor mij het hoogtepunt van iedere dag; Enorme, gezonde honger; Vlak voor aankomst ergens in een winkel flink inslaan; uitgebreid kokkerellen en dan zonder schuldgevoel grote hoeveelheden energierijk voedsel wegwerken........

Nog 2 maanden en ik kan weer een weekje :P :P
Een Trangia 27 is ongeveer 200 gram zwaarder dan een lichte verder vergelijkbare combinatie van gasbrandertje, pannen en windscherm. Dat is het grotere kookcomfort mij wel waard. Eten koop ik gewoonlijk op het eind van de dag, als het gewicht er niet zoveel meer toe doet. En dan wil ik lekker en gezond eten. Als reserve heb ik altijd wat macaroni met strooikaas en pesto bij me, voor als er geen winkel (open) is.
Wim