Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tendens brede sturen - Forum Wereldfietser

Tendens brede sturen

Terwijl vroeger je mountainbikestuur niet smal genoeg kon zijn is het nu 60 cm de norm. Ik keek naar een heel mooi Surly stuurtje: 66,6 cm.

Comfort word als reden opgegeven, maar ik dacht altijd dat een te breed stuur juist voor rug- en nekproblemen zorgt omwille van het "doorzakken"?

Iemand een idee waarom die sturen zo breed gemaakt worden en of het een goed idee is om ze op een vakantiefiets te zetten (lekker veel plaats)?

Pro en contra's?
Als de verdikking in het midden niet al te breed is zet je er de zaag in. Iedereen blij.
Leon
m_nu schreef:Terwijl vroeger je mountainbikestuur niet smal genoeg kon zijn is het nu 60 cm de norm. Ik keek naar een heel mooi Surly stuurtje: 66,6 cm.

Comfort word als reden opgegeven, maar ik dacht altijd dat een te breed stuur juist voor rug- en nekproblemen zorgt omwille van het "doorzakken"?

Iemand een idee waarom die sturen zo breed gemaakt worden en of het een goed idee is om ze op een vakantiefiets te zetten (lekker veel plaats)?

Pro en contra's?
De tendens in het MTB-en is inderdaad steeds meer op bredere "all-mountain" sturen gericht. Een breed stuur geeft veel controle in afdalingen en technische stukken, maar is wat minder handig in ons vlakke snelle-parcoursen-landje. De 29ers hebben ook baat bij bredere sturen, omwille van diezelfde controle.

Lekker veel plaats klinkt goed, maar als dat betekent dat je met je uitgespreide armen op het stuur vliegtuigen kunt gaan gidsen, ben je niet goed bezig. Ietsje breder dan je schouders moet wel kunnen zonder al te snel last te hebben van nek- en rug etc.
Tjah wat heet comfort? Het is een kwestie van voorkeur, een breed stuur geeft idd wat meer controle op oneffen terrein. Ik pak het brede mtb-stuur op mijn koga traveller echter vast t.h.v. de shifters (alsof het een racebocht is)*

*44cm nitto randonneur is onderweg :-)
Ik heb op de MTB ook een stuur van 66cm met 17graden backsweep. Op een singlespeed MTB is dit ideaal, als je een keer moet staan tijdens klimmen kan je lekker aan het stuur trekken.
De dropbar die ik nu op mijn reisfiets heb gebouwd is 68 cm, met deze breedte zijn er veel posities om het stuur vast te houden.
Mijn MTB stuur is volgens mij 70cm. Als je er eerst op gaat zitten voelt het alsof je een vrachtwagen moet besturen. Maar in afdalingen e.d. heb je duidelijk een voordeel.
Op mijn 28" Avaghon heb ik een 72cm breed stuur, heerlijk om mee te fietsen, wel lastig om de fiets door smalle deurtjes naar binnen te brengen.
Travelmaster schreef:De 29ers hebben ook baat bij bredere sturen, omwille van diezelfde controle.
Een fiets, zeker een 29'er, stuur je met je lichaamsgewicht. Die paar centimeter bijsturen lukt prima met een smal stuur, óók op een 29'er.
'Lekker breed' kan natuurlijk wel prettig zijn op een reisfiets, maar veel breder dan schouderbreedte zou ik niet snel gaan. Je schouderbladen zouden dan, theoretisch, veel naar elkaar geduwd kunnen worden. Zonder wetenschappelijk bewijs te hebben, lijkt dat me op de langere duur niet erg goed voor het lichaam. Voor een paar uurtjes mountainbiken (waarbij de zit in de regel veel vaker verandert dan op een reisfiets) lijkt dat geen punt, maar als je urenlang in 'dezelfde' houding zit lijkt dat me een ander verhaal.
Robertjan schreef:Een fiets, zeker een 29'er, stuur je met je lichaamsgewicht. Die paar centimeter bijsturen lukt prima met een smal stuur, óók op een 29'er.
Dat dacht ik ook. Als je zoveel draaiende kracht moet uitoefenen op je stuur dat een hefboom van 2x20 cm te weinig is wordt het om meerdere redenen zorgelijk. Zo ver zal het denk ik niet komen want hoe zouden motorrijders hun tweewieler dan in bedwang moeten houden?
Leon