Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur LX middenblad - Forum Wereldfietser

levensduur LX middenblad

Beste,

Tot hoeveel km zou ik op mijn lx middenblad kunnen rijden alvorens lichte ongemakken waar te nemen? De ketting wordt goed onderhouden en al de km's zijn met bepakking (20KILO) afwisselend bergen en heuvelachtig gebied.

Ik schrijf ""alvorens lichte ongemakken" daar mijn ervaring bij casettes is dat je er gemakkelijk 7000 kan uitpersen maar dat vanaf 3000 bergen en bepakking het zijn beste tijd wel gehad heeft.

Iemand ervaringen?

grts
jan
Weet dat het de kettingslijtage is, die voor een aanzienlijk deel de slijtage van de kettingbladen veroorzaakt. M.a.w. als je vaak kettingen vernieuwt of een paar kettingen laat circuleren, dan zullen je kettingbladen veel langer meegaan.

Daarnaast spelen weersomstandigheden + ondergrond en je rijgedrag ook een rol. Iemand die alleen maar bij zonnig weer op asfalt rijdt zal veel langer met allerlei onderdelen doen dan iemand wiens fiets dagelijks modder voorgeschoteld krijgt.

Ik ben geen kenner, maar het zou me niet verbazen dat al die factoren samen een factor 4 verschil kunnen maken.

Misschien de reden van je vraag nog wat verduidelijken, dat levert meer kans op een bruikbaar antwoord op.

Renaat
Dag Renaat,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb er nu 7000 km mee gedaan met dezelfde ketting en cassette. 90% verhard en 30% klimmen en 40% bagage. In't algemeen bij mooi weer. De ketting krijgt om de 500 km nieuwe olie en om de 2000 een grondige reiniging voor ketting, voorbladen en cassette.

De ketting begint lichtjes te haperen. Op plat gaat het wel maar ik durf bij serieuse hellingen niet meer op de trappers te staan.

Reden van de vraag:
In mei vertrek ik naar de noordkaap vanuit Antwerpen en vermoedelijk ook terug. (+-7000 km 95%verhard) Cassette en ketting worden uiteraard vervangen en vroeg me af of het nodig zou zijn het middenblad ook te vervangen. Momenteel is er geen zware slijtage te zien.
Ik heb op fora cijfers gelzen dat een middenblad 20.000 of 30.000 km zou meegaan , maar ik betwijfel dat.

grts
jan
Jan B schreef: De ketting begint lichtjes te haperen. Op plat gaat het wel maar ik durf bij serieuse hellingen niet meer op de trappers te staan.


grts
jan
'ik durf niet meer op de trappers te staan' : je ketting is totaal verrot, de cassette is total los en van de voortandwielen zal het beste ook af zijn.
Hallo,

als je twijfelt, waarom monteer je niet gewoon een nieuw middenblad (21.5€)
met zo een lange reis voor de boeg ga je toch geen risico nemen ?

Frank en Diane
frank en diane schreef:Hallo,

als je twijfelt, waarom monteer je niet gewoon een nieuw middenblad (21.5€)
met zo een lange reis voor de boeg ga je toch geen risico nemen ?

Frank en Diane
Als je een nieuw middenblad monteert omdat het oude op is ga je uiteraard ook voor een nieuwe ketting. Handiger om te proberen is andersom: leg er een nieuwe (goedkope) ketting op en probeer. Als het nog goed gaat kun je de zaak rijden tot het op is. (Maar je gaat er niet mee op vakantie)
Leon
Leon schreef:
frank en diane schreef:Hallo,

als je twijfelt, waarom monteer je niet gewoon een nieuw middenblad (21.5€)
met zo een lange reis voor de boeg ga je toch geen risico nemen ?

Frank en Diane
Als je een nieuw middenblad monteert omdat het oude op is ga je uiteraard ook voor een nieuwe ketting. Handiger om te proberen is andersom: leg er een nieuwe (goedkope) ketting op en probeer. Als het nog goed gaat kun je de zaak rijden tot het op is. (Maar je gaat er niet mee op vakantie)
Leon
als er nog nooit wat vervangen is en de boel slaat bij een beetje kracht zetten door dan kun je die stap net zo goed overslaan en beter gelijk de hele boel vervangen (en in het vervolg op tijd de ketting vervangen)
Bij dergelijke reis zou ik de ganse zwik vervangen:
-voorbladen
-cassette
-ketting

Trapas controleren op speling: indien ja: vervangen.

In elk geval:
succes bij je Noordkaap-reis!
Hallo,

Jan B gaf zelf aan dat Cassette en ketting worden vervangen, daarom stelde ik de vraag waarom hij ook niet gewoon een nieuw middenblad monteerde, die extra 21.50 € zal ter voorbereiding van zo een grote reis de zaak toch niet maken?

Frank en Diane
Revanho schreef:Weet dat het de kettingslijtage is, die voor een aanzienlijk deel de slijtage van de kettingbladen veroorzaakt. M.a.w. als je vaak kettingen vernieuwt of een paar kettingen laat circuleren, dan zullen je kettingbladen veel langer meegaan.
Renaat
Om de paar duizend kilometers het voorblad een kwartslag draaien als je een sterk en een zwakker been hebt wil misschien ook de levensduur wel ietsje rekken (lees: de slijtage evenredig over het blad verdelen)

Amper 7000km uit een LX middenblad :shock: dat lijkt me toch wel erg weinig. Bij mij waren de granny en het middenblad destijds (misschien nu nog steeds) uit staal. Uit het 80% van de tijd in gebruik zijnde aluminium buitenblad haalde ik mits redelijk onderhoud (=poetsen en oliën) iets van een stevige 20.000km.
En die aluminium bladen waren nu eenmaal niet echt degelijk gehard spul aangezien er frequent bramen aan de zijkanten van de tanden gevormd werden doordat het metaal mooi zijwaarts gewalst werd. 'k Heb ze er destijds verschillende keren afgevijld.
Tja, Shimano promoot maar al te graag zijn handeltje in relatief dure wisselstukken...

Groeten,
Bram
Bedankt iedereen voor de tips.

Ik heb ondertussen eens bij de fietsdokter een deskundig oog op het middenblad laten werpen en die vertelde me dat het middenblad er nog heel goed uitzag. Daar er 7000 'zware' km's (bagage etc) nog zullen bijkomen raadde hij me toch aan om voor de zekerheid toch een nieuw blad te installeren maar het oude zeker niet weg te gooien. Ik ga dat zeker doen,want zoals enkelen terecht opmerkten, het is een kleine investering waar je veel zekerheid voor terug krijgt.

Sneller van ketting veranderen, lijkt me voor mij geen goed idee daar ik in het verleden al eens een nieuwe ketting op een cassette van 2000 km heb gelegd en de ketting sloeg over de tandwielen van de cassette. Nog sneller een ketting vervangen is te veel gedoe. Overigens heb ik de gewoonte om na een fietsreis de cassette en ketting op te rijden aan woon werk verkeer zodat ik bij een nieuwe fietsreis het jaar nadien alles kan vervangen en 'vers' kan vertrekken.

Het middenblad was tot heden nog nooit een punt geweest. Vorige fiets was 8-speed en ander materiaal etc...

Het verheugde me dat ik in een reactie kon lezen dat 20.000km op een middenblad reëel is. Ik dacht dat dit verkoopspraat was.

Alvast iedereen bedankt voor de reacties!
Als je 2 kettingen om de 1000km omwisselt krijgt je dat probleem niet en slijten casette en voobladen minder hard. Op dit moment kun je inderdaad het beste de ketting en casette vervangen, als de voorbladen er nog goed uit zien zou ik ze in eerste instantie laten zitten