Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vetpistool geschikt voor BB Chris King - Forum Wereldfietser

vetpistool geschikt voor BB Chris King

Beste forumleden,

Op mijn fiets staat een Chris King BB. Er is een gereedschap verkrijgbaar om hierin oud vet uit en nieuw vet in te persen, welke ik overweeg te kopen.

Hoe werkt het?:http://www.youtube.com/watch?v=DSwdwe28sww
The Chris King Bottom Bracket Injector Tool is designed specifically for use with Chris King Bottom Brackets. This all-aluminum tool is designed to be used in conjunction with many popular push-type grease gun systems by threading directly onto the gun nozzle. A zerk fitting is provided for use with a universal fitting grease gun.
zie onderstaande foto
Afbeelding


Hiervoor heb ik ook een vetpistool nodig. bv :
Afbeelding



Mijn vragen:

Hoe universeel is deze aansluiting tussen pistool en chris king tool eigenlijk? Ik had gehoord dat er mogelijk een verschil is tussen amerikaanse en europese aansluitingen. Is dit bv een tool dat de garagist om de hoek ook heeft liggen.

Kan ik, indien dit een universele aansluiting betreft, een goedkoper alternatief kopen dan het pistool op de afbeelding of een vetpistool van iemand gebruiken die in de buurt van Antwerpen woont? Ik zou dit liever niet kopen daar ik dit maar één keer per jaar zou gebruiken.

Is deze tool uberhaupt nodig of kan ik de boel manueel openprutsen en nieuw vet aanbrengen?

Alvast dank voor de reacties.

groetjes
Jan
Jan B schreef:Beste forumleden,

Op mijn fiets staat een Chris King BB. Er is een gereedschap verkrijgbaar om hierin oud vet uit en nieuw vet in te persen, welke ik overweeg te kopen.


Hiervoor heb ik ook een vetpistool nodig. bv :



Mijn vragen:

Hoe universeel is deze aansluiting tussen pistool en chris king tool eigenlijk? Ik had gehoord dat er mogelijk een verschil is tussen amerikaanse en europese aansluitingen. Is dit bv een tool dat de garagist om de hoek ook heeft liggen.

Kan ik, indien dit een universele aansluiting betreft, een goedkoper alternatief kopen dan het pistool op de afbeelding of een vetpistool van iemand gebruiken die in de buurt van Antwerpen woont? Ik zou dit liever niet kopen daar ik dit maar één keer per jaar zou gebruiken.

Is deze tool uberhaupt nodig of kan ik de boel manueel openprutsen en nieuw vet aanbrengen?

Alvast dank voor de reacties.

groetjes
Jan
Een vetspuit is universeel. Iedereen met een trekker of graafmachine heeft er een. Duur zijn ze ook niet, maar ze zweten wel altijd vet, dus je kunt ze niet overal een jaar bewaren. Vet wisselen is een boel geknoei.

CK lagers kun je ook gewoon open halen, maar het is de eerste keren wel een boel gepruts met de leesbril op.
Hi,

als tip zou ik zeggen: zorg voor een goede aansluiting tussen CC tool en spuit. Neem tool mee naar de ijzerwaren handel en ff testen hoe hij blijft zitten bij een beetje beweging.

Ik peuter zelf altijd de de metalen clipring eruit zodat het rubber seal eruit genomen kan worden. Dit lukt met een hele kleine platte schroevendraaier. Daarna pas doorsmeren.
Op de BB van CC zit inderdaad een zeskantige vulnippel/ventiel, waar een 'industriële' vetspuit op past. Ik weet niet wat ze kosten ed, maar ik gebruik er zelf een eenvoudig maar doeltreffend vetspuitje, zonder zeskant, voor. Deze past in het uiteinde van de nippel/ventiel, en je schroeft er een 'standaard' tube met vet onder. Eenvoudig, klein en goed betaalbaar (ongeveer 15 eur.), foto:

Afbeelding
Jan B schreef:... een vetpistool van iemand gebruiken die in de buurt van Antwerpen woont? Ik zou dit liever niet kopen daar ik dit maar één keer per jaar zou gebruiken.
Zeker een goed idee in het algemeen, om deze tool te delen, want ik zou er zelf niet op rekenen dat een gemiddelde fietsvakman deze tool (de CC tool bedoel ik) in huis heeft, laat staan de gemiddelde particulier.
Dit hier is echter een gezegende regio met Rob's Bikecenter en ondergetekende particulier...maar dit is geen Antwerpen (ook mooi hoor :)) .

Ps buurtgenoten: allemaal met uw CC BB naar Rob's BC a.u.b, ik ben niet thuis!

Chiel, Midden-Delfland.
altijd welkom, koffie staat klaar :)
iedereen bedankt voor de tips en hulp, ik ga me gewoon alles aanschaffen, indien iemand uit de omgeving de tool willen gebruiken kom dan maar langs, welkom!

Ik moet enkel nog eens bekijken waar ik dit ga bestellen, online precies enkel via verenigde staten (misschien een gedoe met importaksen in eu?)

Als iemand een (online)winkel uit eu weet, mag je me het laten weten...

Maar ik zal zelf wel even googelen

grts -jan