Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cube epo - Forum Wereldfietser

cube epo

Hallo,

Ik heb een cube epo besteld ( elek. ondersteuning ) maar deze is begrensd tot 25 km/h.
Weet er iemand deze begrenzing op te trekken of te omzeilen ?
Gelieve geen polemiek te starten wat wettelijk mag/niet mag :-)

Grt,

Thierry
Ja hoor, gewoon harder trappen, vanzelf zit je harder dan die 25.

Maar serieus of dat motertje op te voeren is en of dat de moeite waard is, geen idee.
Waarom zou dit forum zich er voor moeten lenen om adviezen te verstrekken over illegale activiteiten?
Dat het illegaal is, zal duidelijk zijn, maar het is ook verzekeringstechnisch een val waar je in trapt.
De betreffende fiets bestaat gewoon in een snellere uitvoering (max. 45 km/u) maar valt dan onder een ander wettelijk regime, rijwiel met hulpmotor (brommer).
De maximum snelheid van 25 km/u wordt softwarematig afgedwongen en lijkt me niet zo gemakkelijk te veranderen, anders zouden heel wat mensen dit al doen.
Ik moet er ook niet aan denken als dit gaat gebeuren, want die fietsers op hun e-bikes zijn nu al vaak een gevaar op de weg. Met 25 km/u zou je volgens mij ook al lang een helm moeten dragen, al helemaal als je nog sneller wilt.

Conclusie: je hebt de verkeerde fiets besteld.
Ik rijd sowieso altijd met een helm en soms op mijn huidige fiets zonder ondersteuning tot wel 75 km/h en meer ( in afdaling wel te verstaan :-)
Dus waarom is meer dan 25 km/h op vlakke weg dan plotseling zo levensgevaarlijk.
En in Belgie geldt, wat niet weet niet deert maw de verzekering moet helemaal niet weten dat mijn fiets opgevoerd is ...

Ik denk ook dat de begrenzing softwarematig gebeurd maar mss dat er dan toch nog een mogelijkheid is om deze aan te passen ...
Ik dacht dat de grens van 25 km/u voor heel Europa geldt, dus ook voor België.
In Nederland rijden fietsers veelal op fietspaden en als daar grote snelheidsverschillen ontstaan dan wordt het gevaarlijk. Vandaar dat brommers tegenwoordig deels geweerd worden van fietspaden.
Hoe dan ook, een snelle elektrische (>25) fiets is formeel een brommer en moet verzekerd zijn, je moet een rijbewijs hebben, helm dragen en ouder dan 16 jaar zijn enz. Als je de begrenzing ongedaan gemaakt hebt, dan heb je volgens mij een probleem als je aangehouden wordt en helemaal als je een ongeluk veroorzaakt.
thierry v schreef:Dus waarom is meer dan 25 km/h op vlakke weg dan plotseling zo levensgevaarlijk.
Omdat 25 km/u toch al twee keer zo hard is als wat bejaarden zonder trapondersteuning halen is deze grens al aan de flinke kant.
Je zou het overigens kunnen vragen aan een willekeurige jongere die op zijn snorscooter met 65 km/u langskomt maar stap 1 wordt om zo'n figuur tot stoppen te krijgen ...
Ik vind het wel grappig dat letterlijk alle snorscooters harder kunnen dan dat ze mogen, maar dat e-fietsen wel precies afgesteld worden. Het is duidelijk dat deze twee vervoermiddelen in twee parallelle universa bestaan.
Leon
Ik zou ook zeggen: koop een brommer.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in Nederland heeft rond de 1.000 fietsen met elektrische ondersteuning die harder dan 25 km/u ondersteuning blijven bieden, toegelaten in Nederland als zijnde snorfiets. Nadien heeft het Europees Parlement in November 2012 besloten dat alle fietsen met elektrische ondersteuning en die harder dan 25 km/u ondersteuning bieden, onder de bromfietsen vallen. Dat betekent (en terecht): een correct beschermende integraalhelm voor de betreffende snelheden, i.p.v. een fietshelm waarvoor de eisen al achterhaald zijn (volgens de KU Leuven dan toch).

Of de snelheidsbeperking weg te nemen is, durf ik zo niet te zeggen.
thierry v schreef:Ik denk ook dat de begrenzing softwarematig gebeurd maar mss dat er dan toch nog een mogelijkheid is om deze aan te passen ...
Dat gaat je niet lukken, want als je programmeur was geweest had je deze vraag niet gesteld. Daarnaast kun je ook prima 25 km/h fietsen met een niet elektrisch ondersteunde fiets. Beter voor jou, milieu, portemonnee, verkeersveiligheid en juridisch correct.
Misschien is dit wat voor je ;)
http://www.youtube.com/watch?v=xP6fAPJa7cE

Meer on topic. Vaak is de ondersteuning door de fietsenwinkel eenvoudig software-matig in te stellen tot 125%. Gewoon in de fietsenwinkel vragen.
Dat gaat natuurlijk ten koste van de axiradius, maar voor mensen die anders nog niet van plek komen is het een standaard optie. Ik heb het dan dus over het % ondersteuning door de motor. Niks illegaals aan.
Of die dan ook extra kracht geeft na de 25km/h weet ik niet.
Ik vraag mij af of je lsb zich hieraan waagt dit ivm aansprakelijkheid, bovendien komt je garantie ook in gevaar. Van de andere kant zijn (e-)fietsers ook niet roomser dan de paus...
Vrijwel elke snorscooter in NL rijdt harder dan 25km/h en mij is verteld dat bij controle door politie er pas verbaliserend opgetreden wordt als ie harder dan ca. 38km/h gaat.
De Bosch motor zou bv met een dongle ge-tuned kunnen worden blijkens deze blog: http://elektrischefiets-bert.blogspot.n ... ongle.html
Flyer fietsen komen mij zeer regelmatig voorbij met 35 km /u.

Bij een stoplicht een keer aan de eigenaar gevraagd:

Deze kan door de fietsenmaker geleverd worden met begrenzing op 35 ipv 25 km/u.
De fiets die ik besteld heb (in Duitsland model 2012 ) heeft bijna dezelfde batt./vermogen dan de cube epo 45 die dus 45 km/h haalt.
Het moet volgens mij echt softwarematig gebeuren, moet juist de geschikte persoon vinden die dit kan aanpassen.
Hij hoeft voor mij echt geen 80 km/h te halen 45 of zelf 35 km/h zou ik al heel tevreden mee zijn.
Ik houd jullie op de hoogte als ik in mijn opzet luk, overmorgen is de fiets in mijn bezit dan over naar plan B
Kleiner tandwiel achter, of groter als je wheelies wil maken :)
marsupilami schreef:Kleiner tandwiel achter, of groter als je wheelies wil maken :)
Dat zal niet helpen, 25 km/h blijft 25 km/h grote of kleine tandwielen ...
Pedalero schreef:Ik zou ook zeggen: koop een brommer.
Néé beste fietser adviseer nooit nooit nooit een brommer aub :evil:

Ovrigens wél een heel goede benaming voor zo'n model cube EPO, daar fiets je bewezen harder op :)
fietsert schreef: Ovrigens wél een heel goede benaming voor zo'n model cube EPO, daar fiets je bewezen harder op :)
En de prijs die je nu betaalt is ongetwijfeld ook een hoop gedonder in de toekomst ;)

(accusetje?)
Beste Thierry

weet jij al wat meer ??
Ik heb ook de Cube EPO en wil hem ook graag naar 35 km/h hebben.
Het is bijna onmogelijk dan harder te gaan dan 26,2 km/h te gaan.

Het kost veel te veel kracht om door die begrenzer heen te trappen.
Dat is echt een nadeel van deze ( en mogelijk ook andere ) fietsen.

Het lijkt een soort spinning fiets die gemaximeerd is op 26,2 ......

Verder heerlijke fiets overigens ....
[moderator]Hyperlinks verwijderd.[/moderator]
Cube Epo fietser schreef:Beste Thierry

weet jij al wat meer ??
Ik heb ook de Cube EPO en wil hem ook graag naar 35 km/h hebben.
Het is bijna onmogelijk dan harder te gaan dan 26,2 km/h te gaan.

Het kost veel te veel kracht om door die begrenzer heen te trappen.
Dat is echt een nadeel van deze ( en mogelijk ook andere ) fietsen.

Het lijkt een soort spinning fiets die gemaximeerd is op 26,2 ......

Verder heerlijke fiets overigens ....
Toch verkeerde fiets gekocht denk ik. E-bikes die harder gaan zijn gewoon te koop. Dat was nog niet het geval toen TS dit draadje startte.