Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ademend vermogen van 2-laags Gore-Tex Performance Shell - Forum Wereldfietser

Ademend vermogen van 2-laags Gore-Tex Performance Shell

Wat is de waterdichtheid en ademend vermogen van een 2-laags Gore-Tex Performance Shell jas ?

Is dat meer dan van een bijna evendure variant als de Montane minimus jas met pertex shield die heeft een waterkolom van 20.000 mm en een ademend vermogen van 25.000 g/m2/24h (140,00)
Marmot super mica met strada membraan 20000mm/ 20000g/m2/24 (200,00)

Ik kwam op een test zie deze link Event 3 laags jack van Montane Superfly gaven ze op 30.000mm en ademend vermogen van 16.000 g/m2/24h. (330,00)

Volgens een japanse site had gore tex active shell de volgende waarden voor een peak performance stark jacket: 28000mm/ 20,000g/m2/24h.
(280,00)

Het is dus enkel beter beschikt voor rugzakdragers omdat een zware rugzak de lichte jas ala een montane minimus kapot maakt door slijtage.
Het 'ademend vermogen' van regenjassen is in de meeste gevallen volstrekt niet van belang... Als het regent heb je er niets aan. Als je je een beetje inspant produceer je al heel snel meer vocht dan zelfs de 'beste' jas kan afvoeren. En als het droog en zonnig is doe je je jas niet aan...
Kortom: als het regent heb je een waterdicht jack nodig, als het droog is heb je meer aan een windstopper, een soft shell oid. Iets wat een groot deel van de wind tegenhoudt maar voldoende lucht doorlaat voor goede ventilatie.
wimmo17 schreef:Het 'ademend vermogen' van regenjassen is in de meeste gevallen volstrekt niet van belang... Als het regent heb je er niets aan. Als je je een beetje inspant produceer je al heel snel meer vocht dan zelfs de 'beste' jas kan afvoeren. En als het droog en zonnig is doe je je jas niet aan...
Kortom: als het regent heb je een waterdicht jack nodig, als het droog is heb je meer aan een windstopper, een soft shell oid. Iets wat een groot deel van de wind tegenhoudt maar voldoende lucht doorlaat voor goede ventilatie.
Wat een onzin, tenzij ik echt heel hard fiets blijf ik prima droog onder een vaude skyfly regenjas (2,5 laags) bij regen. Niet iedereen zweet even hard.
@Matthie9000
Zeg Matthie, houd het een beetje netjes...
Dat jij niet of nauwelijks zweet betekent niet dat anderen iets hebben aan al die dure 'ademende' jassen... Ik vind het in elk geval geldverspilling en erg onpraktisch.
Ik zweet vrij normaal, zeker niet weinig, daarnaast fiets ik over het algemeen vrij rap door. Je mag het natuurlijk geldverspelling vinden maar door te beweren dat je niet droog kunt blijven onder een dergelijke jas kom je (althans wat mij betreft) niet erg geloofwaardig over; rijmt ook niet met mijn eigen ervaringen (en die van anderen).
'Testje' uit 2009 van de fietserbond: http://www.fietsersbond.nl/node/362

Twee citaten:

Het is goed mogelijk dat ademende regenkleding niet genoeg ademt voor fietsers. Bij een beetje doortrappen produceren fietsers al gauw veel warmte en transpiratievocht. En paradoxaal genoeg ademen deze jacks het beste bij een lage luchtvochtigheid buiten: bij een droge lucht, als het níet regent.

Minstens zo belangrijk als een ademende coating is een goede ventilatie.


Dit sluit volledig aan bij onze ervaring.
Ik rijd met Vaude en Anke met Gore (beide uit 2012).
Ik ben heel blij met de mesh voering in mijn Vaude. Daardoor blijft mijn rug redelijk droog.
Maar er zit geen mesh onderin de mouwen. Hier zijn mijn armen binnen korte tijd kletsnat. Dus (...?) mesh voering is belangrijker dan het ademend vermogen?

Anke blijft droog. Blijkbaar zweet ik meer.

Anke is weer heel erg blij (en ik jaloers) met de rits in haar Gore (zonder Mesh voering). Als je de rits niet afsluit zit er een open strook naast de rits die perfect ventileert. Die ritsafsluiting gaat direct open zodra het minder regent of als de regen niet recht van voren komt.

Daarom: let eerst op ventilatie. Heb je dan nog geld over kies dan ook voor optimaal ademend vermogen.
okay ik wist dat niet van de mesh voering ik heb net deze besteld PP Stark
Enigste wat ik jammer vondt is dat er geen ritsen onder de oksels zat wel op de zijkant, maar denk niet dat er een mesh voering inzit, moet je dan denken aan gaasbinnenkant als bij een regenbroek ?
cotweetje schreef:mesh voering ..., moet je dan denken aan gaasbinnenkant als bij een regenbroek ?
Ja, ik denk het wel. Is "mesh" niet gewoon engels voor "gaas"?
Het lijkt me niet zozeer het 'mesh' wat belangrijk is, maar meer het materiaal waarvan het mesh gemaakt is. Zie ook m'n eerste reactie in het eerdere topic van cotweetje. Daarin verwijs ik ook naar iemand die geen voorstander is van waterdichte jassen.
Robertjan schreef:Het lijkt me niet zozeer het 'mesh' wat belangrijk is, maar meer het materiaal waarvan het mesh gemaakt is.
Ongetwijfeld en ook over de vorm van de 'gaatjes' lijkt te zijn nagedacht.

Maar het blijft lastig om te bepalen wat 'optimaal' is.
Anke en Eric zijn behoorlijk verschillend.
Vaude en Gore ook.
En hoe kun je twee jacks vergelijken, de Vaude met 'mesh' en de Gore met méér ventilatie, maar beide ademend?
Zelfs de simpele constatering dat mijn onderarmen 'nat' worden is lastig te maken. Ik moet dan binnen 10 seconden mijn jack uittrekken en de mouwen binnenstebuiten keren. Want, dankzij het ademend vermogen, de druppels aan de binnenzijde van de mouw verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Ons idee waar het gaat om de afweging tussen ventilatie en ademend vermogen:

Als je graag nat wilt worden in de regen: kies een 100% waterdicht jack, zonder ventilatie en zonder ademend vermogen.

Als je een veel-zweter bent met als doelstelling droog blijven in de regen:
- Goede ventilatie = 80%
- Ademend vermogen = 20%
Met alleen goede ventilatie (en dus een relatief goedkoop jack) kan ik deze doelstelling realiseren, met alleen ademend vermogen (en een duur jack) niet.

Als je comfort zoekt:
- Goede ventilatie = 50%
- Ademend vermogen = 50%

Als comfort ervaar ik:
Zodra het weer droog is houd ik mijn Vaude jack gewoon aan (omdat ik er geen last van heb, of omdat het jack warm is, of omdat het waarschijnlijk toch weer gaat regenen).
Comfort weegt voor mij minder zwaar als het regent maar juist als het droog is, of – nog erger – als de zon schijnt, is het doorslaggevend.
In deze omstandigheden prefereer ik het Vaude (met 'mesh') boven het Gore jack (dat ik 10 jaar heb gebruikt). De relatie tussen 'mesh', ventilatie en comfort begrijp ik niet, maar ik ervaar 'mesh' wel als 'comfortabel'!

(De genoemde percentages zijn 100% subjectief en 0% onderbouwd)
wimmo17 schreef:Het 'ademend vermogen' van regenjassen is in de meeste gevallen volstrekt niet van belang... Als het regent heb je er niets aan. Als je je een beetje inspant produceer je al heel snel meer vocht dan zelfs de 'beste' jas kan afvoeren. En als het droog en zonnig is doe je je jas niet aan...
Kortom: als het regent heb je een waterdicht jack nodig, als het droog is heb je meer aan een windstopper, een soft shell oid. Iets wat een groot deel van de wind tegenhoudt maar voldoende lucht doorlaat voor goede ventilatie.
Je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze hierop reageren door te zeggen dat het onzin is. (Dat heeft niets te maken met het niet netjes houden, wel met het duidelijk reageren op een veralgemenende boodschap waarbij mensen hun eigen ervaring als een algemene waarheid verkondigen.)

Voor veel mensen is er wel degelijk een groot verschil tussen een 'ademende' jas en een waterdicht maar totaal niet ademende jas.
Maar er zijn inderdaad mensen die zo snel en hard zweten, dat ze bij inspanning in een ademende jas, sowieso ook heel nat worden, maar dan van het zweet.

Maar naast ademend vermogen (dat dus voor veel mensen wel van belang is), wordt er terecht door ook aangegeven dat goede ventilatie vaak minstens zo belangrijk is.

En in veel gevallen is het aangewezen om bij het aantrekken van een regenjas, een laagje daaronder eerst uit te trekken zodat men niet oververhit geraakt.
Als het heel wisselvallig weer is heb ik overigens geen zin om telkens het stopt met regenen mijn regenjas te vervangen door een windstopper en omgekeerd.

Renaat
ankeric schreef:'Testje' uit 2009 van de fietserbond: http://www.fietsersbond.nl/node/362
Hadden ze in 2009 nog ƒ ?
Ofwel: hoe ver lopen ze achter bij die club?

Geplaatst op: 20-05-2009
Tags: bescherming|jassen|kleding|regenkleding

Ofwel: gaan de ontwikkelingen toch weer minder snel dan ik dacht? De genoemde merken, modellen en materialen bestaan nog steeds (althans die paar waar ik net even op google). Ik zie of merk ook niet zoveel verschil tussen het nieuwe Gore jack van Anke en onze 10 jaar oude jacks. Beide zijn rood :D
Volgens Andy Kirkpatrick gaan de ontwikkelingen op het gebied van hardshells inderdaad niet zo snel. Maar die tekst is al een paar jaar oud. Volgens mij zijn er juist de laatste 5 jaar enorme ontwikkelingen gaande: eVent, Dry.Q Elite, Polartec NeoShell, Gore-Tex Active Shell. Stuk voor stuk beter dan Triplepoint Ceramic ooit geweest is, en een ontwikkeling op XCR, PacLite 4e gen, Membrain en H2No met DeLuge DWR.
En tegenwoordig voor dames meer vrouwelijke kleuren dan 10 jaar geleden, en ook meer verkrijgbaar in fluo-kleuren. :D
...ben ik me aan het inlezen over Gore-Tex Active Shell / regenkleding (jas en broek)! Lees ik een goed verhaal :D sluit je af met onderstaande... :shock:
ankeric schreef:[.....](De genoemde percentages zijn 100% subjectief en 0% onderbouwd)
Lijkt erop dat in een MVTR-test de verschillen veel groter zijn dan in de praktijk. Gore-Tex Active Shell en eVent lijken in de praktijk ongeveer even goed te functioneren, van wat ik aan gebruikerservaringen heb gelezen op internet.
Moet wel zeggen dat ik in het Lake District (VK) bij 15ºC kletsnat ben geworden in eVent, ondanks een zeer goede basislaag daaronder. Daardoor zou die Andy Kirkpatrick (professioneel winterklimmer in Schotland, tegenwoordig gesponsord door Patagonia welke de softshell-trend heeft ingezet) weleens gelijk kunnen hebben met zijn enthousiasme voor het pile&Pertex-systeem. Maar hij lijkt in een recenter artikel toch ook bij te trekken naar de nieuwste ademende regenkleding met een geschikte laag eronder. Het blijft lastig als je veel transpireert (zoals Wimmo en ik, al gaan we er beiden anders mee om). Voor anderen die 'minder-dan-veel' transpireren (zoals Matthie) is de keuze makkelijker. :D