door
Xyuny » wo 30 jan, 2013 11:06
Ook ik ben op zoek naar een fietsvakantietentje. Aangezien ik groot ben, ga ik voor een 3P-type, ondanks dat ik meestal alleen zal gaan. Misschien krijg ik ooit een gezinslid mee, wie weet.
Ik ben nu al enige tijd aan 't rondkijken en zelf gaat mijn voorkeur toch uit naar een tunneltent met 3 bogen zodat een ruime voortent ontstaat. Daarbij wil ik ook een zij-ingang in plaats van ene aan de voorkant. Ik heb hier een grotere tent met opening langs voor waarbij dat je die voorkant dan als luifel kunt gebruiken, maar bij regen, regent het dan toch teveel binnen en moet je de luifel dichtdoen. Vandaar mijn voorkeur voor een verticalere zij-ingang.
Bij dit type ligt je bagage ook samen. Bij de meeste tenten met vooringang (ik denk dan aan de koepeltentjes, dwarsslapers en zo) ligt de bagage dikwijls aan twee zijden van het slaapgedeelte. Dat moet toch wat vervelend zijn, tenzij in enkele specifieke gevallen?
Wat me ook verbaast zijn de tenten waar het buitenzeil op enige afstand van de grond begint. Zal wel goed zijn voor ventilatie, maar wat belet voorbijgangers een tas uit de voortent mee te grabbelen van onder het zeil: die liggen dan toch zichtbaar?
Als je een grondzeil liggen hebt mag dat dan ook niet tot de rand komen, of het van de tent afdruppende water valt erop. Op mij huidige grotere tent (niet bruikbaar voor fietsreis) zijn er onderaan nog flappen voorzien die het water nog een 10 à 20 cm verder op de grond doet belanden, wat ik toch een voordeel vind.
En dan vooral: waar liggen de voornaamste oorzaken van de prijsverschillen tussen de verschillende merken? Ja, de duurdere is beter (?). Maar hoe uit zich dat? Een Vaude of 'The North Face' kost 50 à 100% meer dan een Robens. Een Hilleberg is dan nog eens een stuk meer.
Aan (enkel) de hoogte waterkolom zal het niet liggen: soms zijn de goedkopere (op papier) zelfs beter dan de duurdere op dat vlak.
Is het de afwerking? is het dat half kilootje gewichtsverschil op 3,5kg?
Normaal ben ik wel gewoon om voor kwaliteit te gaan, maar met zo'n relatief prijsverschil weet ik dan toch graag concreet waar het zit. Temeer dat ik nooit heel intensief zal fietsreizen: dat zal pas af en toe (ik hoop een drietal keer per jaar) een paar dagen in de buurlanden zijn gezien ik dat slechts naast de gezinsvakantie (die een autovakantie is) zal kunnen doen. Dit toch voor de komende jaren...
Een hele epistel met veel vraagtekentjes, maar ik ben wel benieuwd naar jullie reacties op/ervaringen met deze details, die ik eerder niet besproken vond op dit forum. Indien wel, mijn excuses daarvoor.