De NS heeft de bestellingen van de Fyra-treinen stop gezet. Er komt een onderzoek hoe de fabrikant aansprakelijk kan worden gesteld.
Voor ons als fietsreizigers is van belang dat er weer een goede mogelijkheid komt om fietsen mee te nemen in de trein naar Antwerpen en Brussel.
Zie het volgende bericht op Treinreiziger:
NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen zaterdag 19 januari 2013
NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De afgelopen dagen bleek dat Fyra onvoldoende bestand is tegen winterse omstandigheden op het spoor. Dat meldt het spoorbedrijf zaterdag.
Zie ook: Fyra rijdt niet, alternatieve adviezen en Hogesnelheidstreinen sneller defect bij winterweer
Ook kent Fyra diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen afgeleverd. De NS-directie heeft deze beslissingen genomen.
Ontevreden
Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.”
Second opinion
De Fyra treinen zijn door de Belgische inspectie aan de kant gezet. NS houd het erop dat de treinen uit voorzorg uit de internationale dienstregeling zijn gehaald. AnsaldoBreda is formeel op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken aangesproken. Voordat de treinen terug kunnen in de reizigersdienst wil NS door een onafhankelijke partij een second opinion uit laten voeren.
Geen directe trein
Volgens de NS en NMBS Europe staat de klant centraal. Er wordt gekeken naar een intercityverbinding Roosendaal - Antwerpen, stelt NS in een persbericht. Er wordt niet gerept over een directe trein Amsterdam - Brussel, die reizigers en de politiek willen. Vandaag rijdt er al eens per twee a drie uur een intercity Roosendaal - Antwerpen.
Directie
Reizigersvereniging Voor Beter OV stelt dat niet alleen de Fyra aan de kant moet, maar ook de directie van NS Hispeed.
Voor ons als fietsreizigers is van belang dat er weer een goede mogelijkheid komt om fietsen mee te nemen in de trein naar Antwerpen en Brussel.
Zie het volgende bericht op Treinreiziger:
NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen zaterdag 19 januari 2013
NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De afgelopen dagen bleek dat Fyra onvoldoende bestand is tegen winterse omstandigheden op het spoor. Dat meldt het spoorbedrijf zaterdag.
Zie ook: Fyra rijdt niet, alternatieve adviezen en Hogesnelheidstreinen sneller defect bij winterweer
Ook kent Fyra diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen afgeleverd. De NS-directie heeft deze beslissingen genomen.
Ontevreden
Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.”
Second opinion
De Fyra treinen zijn door de Belgische inspectie aan de kant gezet. NS houd het erop dat de treinen uit voorzorg uit de internationale dienstregeling zijn gehaald. AnsaldoBreda is formeel op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken aangesproken. Voordat de treinen terug kunnen in de reizigersdienst wil NS door een onafhankelijke partij een second opinion uit laten voeren.
Geen directe trein
Volgens de NS en NMBS Europe staat de klant centraal. Er wordt gekeken naar een intercityverbinding Roosendaal - Antwerpen, stelt NS in een persbericht. Er wordt niet gerept over een directe trein Amsterdam - Brussel, die reizigers en de politiek willen. Vandaag rijdt er al eens per twee a drie uur een intercity Roosendaal - Antwerpen.
Directie
Reizigersvereniging Voor Beter OV stelt dat niet alleen de Fyra aan de kant moet, maar ook de directie van NS Hispeed.