Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS stopt met bestellen Fyra - Forum Wereldfietser

NS stopt met bestellen Fyra

De NS heeft de bestellingen van de Fyra-treinen stop gezet. Er komt een onderzoek hoe de fabrikant aansprakelijk kan worden gesteld.
Voor ons als fietsreizigers is van belang dat er weer een goede mogelijkheid komt om fietsen mee te nemen in de trein naar Antwerpen en Brussel.

Zie het volgende bericht op Treinreiziger:

NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen zaterdag 19 januari 2013

NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De afgelopen dagen bleek dat Fyra onvoldoende bestand is tegen winterse omstandigheden op het spoor. Dat meldt het spoorbedrijf zaterdag.

Zie ook: Fyra rijdt niet, alternatieve adviezen en Hogesnelheidstreinen sneller defect bij winterweer
Ook kent Fyra diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen afgeleverd. De NS-directie heeft deze beslissingen genomen.

Ontevreden
Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.”

Second opinion
De Fyra treinen zijn door de Belgische inspectie aan de kant gezet. NS houd het erop dat de treinen uit voorzorg uit de internationale dienstregeling zijn gehaald. AnsaldoBreda is formeel op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken aangesproken. Voordat de treinen terug kunnen in de reizigersdienst wil NS door een onafhankelijke partij een second opinion uit laten voeren.

Geen directe trein
Volgens de NS en NMBS Europe staat de klant centraal. Er wordt gekeken naar een intercityverbinding Roosendaal - Antwerpen, stelt NS in een persbericht. Er wordt niet gerept over een directe trein Amsterdam - Brussel, die reizigers en de politiek willen. Vandaag rijdt er al eens per twee a drie uur een intercity Roosendaal - Antwerpen.

Directie
Reizigersvereniging Voor Beter OV stelt dat niet alleen de Fyra aan de kant moet, maar ook de directie van NS Hispeed.
Ik denk dat uiteindelijk de fabrikant wel met een oplossing zal (moeten) komen. Bovendien heeft de NS al 9 Fyra-treinstellen geleverd gekregen. Die gaan ze echt niet meteen weer van de hand doen (wie zou ze willen hebben?) om vervolgens ICE's of TGV's aan te schaffen, want dan zijn ze ook weer een paar jaar verder...

Een nieuwe trein heeft altijd kinderziektes, al is het bij deze wellicht wat veel van het 'goede'. En achteraf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat de NS beter een beproefd recept had kunnen kopen i.p.v. een Italiaanse treinenbouwer zonder ervaring met hogesnelheidtreinen iets compleet nieuws te laten ontwerpen...

Maar kinderziektes zijn er dus altijd. Kijk maar naar de eerste VIRM-treinen, of de SLT. En aan moderne treinen, met veel elektronica, kan ook domweg meer stuk gaan. Ik ben zelf betrokken geweest bij de ombouw van de DDAR-treinen naar de NID (of ook wel DDZ genoemd). Voor de ombouw waren het bakken met enkel TL-verlichting, een simpel omroepsysteem, verwarming en een luidruchtige mechanische ventilatie. Na de ombouw zijn het treinen geworden met WiFi, reizigersinformatiesysteem, klimaatregeling, sfeerverlichting, leeslampjes, stopcontacten (voor laptops, telefoonladers, enz.) waarschuwingssignalen (akoestisch en visueel) bij het sluiten van de deuren, chemische toiletten, een invalidentoilet, enz. Dan kan er dus gewoon meer stuk gaan. Al moet er voor bijvoorbeeld het deursysteem wel een faalanalyse gemaakt worden, omdat dat een veiligheidssysteem is. De faalkans mocht na ombouw niet groter zijn dan voor de ombouw, en dat is (in ieder geval in theorie) gelukt...
Kan de NS geen Thalys in plaats van de Fyra inzetten op de hogesnelheidslijn naar België? Die rijden toch wel goed?
Henrie schreef:En achteraf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat de NS beter een beproefd recept had kunnen kopen i.p.v. een Italiaanse treinenbouwer zonder ervaring met hogesnelheidtreinen iets compleet nieuws te laten ontwerpen...
Dat was ook vooraf heel gemakkelijk te zeggen. Italianen zijn nu eenmaal wereldberoemd om hun design van o.a. auto's en motorboten en ook heel bekend om de onbetrouwbaarheid daarvan, dat weet iedereen nu en dat wist iedereen van tevoren.
Leon
Na ernstig vertraagde afleveren werden die V250-treinen al sinds 2009 op het Nederlands railnet getest. Nu blijken ze nog steeds niet rijp voor inzet in de reguliere dienstregeling. Kun je geen kinderziekte meer noemen. Of het ooit nog goed komt is de vraag. Behalve technische problemen is er ook nog een ernstig imago-schade. Lijkt op Buckler.
Hoe de al afgeleverde treinen onder de garantielevering vallen, is een zaak van uitzoeken.

Wat er ook gaat rijden: het moet gewoon goed zijn.
Voor ons als fietsreizigers is van belang dat er weer een goede treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel waarin fietsen meekunnen :!: :!: :!:
bert sitters schreef:Lijkt op Buckler.
De Fyra was toch ook goedkoper in aanschaf dan de Thalys ? 8)
Een Vlaamse reizigersvereniging had de treinstellen, gemaakt in Italië, vergeleken met goedkoop spul uit de Aldi-supermarkten.
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Lijkt op Buckler.
De Fyra was toch ook goedkoper in aanschaf dan de Thalys ? 8)
Een Vlaamse reizigersvereniging had de treinstellen, gemaakt in Italië, vergeleken met goedkoop spul uit de Aldi-supermarkten.
Ik hoorde uit Duitsland: Trabant-Zug, oder Trabi-Zug.
Leon schreef:Dat was ook vooraf heel gemakkelijk te zeggen. Italianen zijn nu eenmaal wereldberoemd om hun design van o.a. auto's en motorboten en ook heel bekend om de onbetrouwbaarheid daarvan, dat weet iedereen nu en dat wist iedereen van tevoren.
Leon
Voor designbewuste Italianen hebben ze er toch een knap lelijke trein van weten te maken... ;)

Maar even serieus, AnsaldoBreda is een bedrijf dat al jaren rolling stock bouwt (voorlopers Ansaldo en Breda al sinds de 19e eeuw), dus alleen het feit dat ze uit Italie komen, zegt niet alles. Bovendien: de TGV is wel betrouwbaar (kennelijk), terwijl de Fransen toch ook niet echt bekend staan om hun betrouwbare techniek (denk aan Renault, Peugeot en Citroen). Overigens is de spreekwoordelijke Duitse degelijkheid ook niet meer wat het geweest is. Lees de pechstatistieken bij autofabrikanten er maar op na (het stikt er van de modellen van VAG en BMW)...

De vraag is overigens of het de fabrikant allemaal te verwijten is, dat er nu zoveel problemen mee zijn. Ja, ze hebben veel te laat geleverd, dat is de fabrikant te verwijten. Maar bij het bestellen van treinen kan de NS ook steken laten vallen. Daarbij denk ik vooral aan de SLT, waarvan ik heb begrepen dat de NS de luchtinlaten voor koeling op een onhandige plek heeft laten aanbrengen, waardoor er bij sneeuw smeltwater bij de elektronica kon komen. Ik weet er verder het fijne niet van, maar dat is wat ik gehoord heb. Bij de Fyra kan natuurlijk iets dergelijks gebeurd zijn...
bert sitters schreef:Na ernstig vertraagde afleveren werden die V250-treinen al sinds 2009 op het Nederlands railnet getest. Nu blijken ze nog steeds niet rijp voor inzet in de reguliere dienstregeling. Kun je geen kinderziekte meer noemen. Of het ooit nog goed komt is de vraag. Behalve technische problemen is er ook nog een ernstig imago-schade. Lijkt op Buckler.
Hoe de al afgeleverde treinen onder de garantielevering vallen, is een zaak van uitzoeken.
Testen is 1 ding, maar daadwerkelijk een dienstregeling ermee rijden is toch heel iets anders. Elke nieuwe trein ondergaat allerlei testen, tot testen in een klimaatkamer (in Wenen) aan toe. Daar wordt er onder allerlei klimatologische omstandigheden (van bloedheet met zon, tot rond het vriespunt met sneeuw, tot ijskoud) getest of alles nog blijft werken. Alleen met deze testen ben je er (blijkbaar) nog niet...

Met auto's zie je precies hetzelfde. Elke fabrikant gaat met prototypes naar Death Valley o.i.d. om in de hitte testen, en naar Lapland om in de kou en sneeuw te testen. Toch zijn er bij elk merk wel terugroepacties, omdat in de praktijk blijkt dat er iets stuk kan gaan, wat er bij de testen niet is uitgekomen. Bij een nieuwe trein is dat niet anders...

De reden dat een TGV of ICE wel betrouwbaar is, is dat die al jaren rijden en de fabrikanten inmiddels precies weten wat ze wel en niet moeten doen. Maar komen ze met een nieuw model, met nieuwe technieken, dan zal die waarschijnlijk niet meteen net zo betrouwbaar zijn...
Wat er ook gaat rijden: het moet gewoon goed zijn.
Voor ons als fietsreizigers is van belang dat er weer een goede treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel waarin fietsen meekunnen :!: :!: :!:
Nou, persoonlijk zal ik waarschijnlijk nooit gebruik gaan maken van die verbinding en het lijkt me voor forenzen ook nog iets belangrijker dan voor fietsreizigers...
AnsaldoBreda claimt op hun Twitter-pagina overigens dat het falen van de treinen van de laatste tijd, niet aan hun trein ligt, maar aan de infrastructuur:

"Fyra’s faults not caused by train inefficiencies.
The start of the high-speed train V250, between Belgium and the Netherlands, has demonstrated the technological level of our products. The problems occurred, after careful technical analysis carried out by AB staff as well as by experts of the company that manage the network, were not imputable to the train, but to issues related to the infrastructure system. The V250, during the above-mentioned failures, immediately responded by deploying the security and control systems that are on board. The V250, which therefore represents a state of the art response to the request for fast links in Europe, is a vehicle extensively tested and perfectly able to compete in the market.

End of Press release"


Dus het touwtrekken is begonnen... :D
Wat er ook gaat rijden: het moet gewoon goed zijn.
Voor ons als fietsreizigers is van belang dat er weer een goede treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel waarin fietsen meekunnen :!: :!: :!:
Nou, persoonlijk zal ik waarschijnlijk nooit gebruik gaan maken van die verbinding quote]
Jij niet, maar andere fietsreizigers hebben die behoefte wel. Hoe komen zij bevoorbeeld op de routes van Kees Swart en Luc Oteman....én.. de Vélodyssée. Frankrijk is dit jaar themaland op de Fiets en Wandelbeurs.
Henrie schreef:AnsaldoBreda claimt op hun Twitter-pagina overigens dat het falen van de treinen van de laatste tijd, niet aan hun trein ligt, maar aan de infrastructuur:

"Fyra’s faults not caused by train inefficiencies.
The start of the high-speed train V250, between Belgium and the Netherlands, has demonstrated the technological level of our products. The problems occurred, after careful technical analysis carried out by AB staff as well as by experts of the company that manage the network, were not imputable to the train, but to issues related to the infrastructure system. The V250, during the above-mentioned failures, immediately responded by deploying the security and control systems that are on board. The V250, which therefore represents a state of the art response to the request for fast links in Europe, is a vehicle extensively tested and perfectly able to compete in the market.

End of Press release"


Dus het touwtrekken is begonnen... :D
Als je een automobiel in Groot-Brittanie op de markt wil zetten, zorg je dat het stuur links zit. Kortom je moet je product aanpassen aan de omstandigheden ter plaatse.
bert sitters schreef:
Henrie schreef:
bert sitters schreef:Wat er ook gaat rijden: het moet gewoon goed zijn.
Voor ons als fietsreizigers is van belang dat er weer een goede treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel waarin fietsen meekunnen :!: :!: :!:
Nou, persoonlijk zal ik waarschijnlijk nooit gebruik gaan maken van die verbinding en het lijkt me voor forenzen ook nog iets belangrijker dan voor fietsreizigers...
Jij niet, maar andere fietsreizigers hebben die behoefte wel. Hoe komen zij bevoorbeeld op de routes van Kees Swart en Luc Oteman....én.. de Vélodyssée. Frankrijk is dit jaar themaland op de Fiets en Wandelbeurs.
Je begrijpt me niet. Ik bedoelde te zeggen dat het voor forenzen een heel stuk vervelender is dat de Fyra niet meer rijdt (en er nog geen vervangende optie is) dan voor die paar fietsreizigers die toevallig keer met de Fyra naar een bepaalde route in Belgie of Frankrijk willen reizen (en die dan ook nog toevallig vanuit Amsterdam/de Randstad willen vertrekken)...
Martin E. van Doornik schreef:Kan de NS geen Thalys in plaats van de Fyra inzetten op de hogesnelheidslijn naar België? Die rijden toch wel goed?
Formeel gezien heeft NS Hispeed 2 TGV's. Maar dat is natuurlijk niet genoeg voor een volwaardige dienstregeling tussen Amsterdam en Brussel. Bovendien worden die TGV's natuurlijk al voor andere diensten (namelijk de Thalys) gebruikt. Dus nee, NS Hispeed kan niet zo maar TGV's inzetten. Ook geen DBAG's (ICE) trouwens...

Ze zouden wellicht wel weer ICR-rijtuigen kunnen inzetten, i.c.m. een locomotief (HLE 28), zoals ze voor de inzet van de V250 ook gedaan hebben op de Fyra Breda-Amsterdam...
Henrie schreef:
"[Nou, persoonlijk zal ik waarschijnlijk nooit gebruik gaan maken van die verbinding en het lijkt me voor forenzen ook nog iets belangrijker dan voor fietsreizigers...[/quote]
Jij niet, maar andere fietsreizigers hebben die behoefte wel. Hoe komen zij bevoorbeeld op de routes van Kees Swart en Luc Oteman....én.. de Vélodyssée. Frankrijk is dit jaar themaland op de Fiets en Wandelbeurs.[/quote]
Je begrijpt me niet. Ik bedoelde te zeggen dat het voor forenzen een heel stuk vervelender is dat de Fyra niet meer rijdt (en er nog geen vervangende optie is) dan voor die paar fietsreizigers die toevallig keer met de Fyra naar een bepaalde route in Belgie of Frankrijk willen reizen (en die dan ook nog toevallig vanuit Amsterdam/de Randstad willen vertrekken)...[/quote]"

Zeg dan wat je bedoelt! Verder is het geen goede zaak om appels met peren te vergelijken. Overigens is de Wereldfietser géén vereniging van forenzen, maar van fietsreizigers.
bert sitters schreef:Zeg dan wat je bedoelt!
Het stond er volgens mij toch vrij duidelijk: "(...) het lijkt me voor forenzen ook nog iets belangrijker dan voor fietsreizigers..."
Verder is het geen goede zaak om appels met peren te vergelijken. Overigens is de Wereldfietser géén vereniging van forenzen, maar van fietsreizigers.
Ja, dat weet ik wel, maar jij doet hier net alsof het wegvallen van de Fyra een ramp is voor fietsreizigers. Ik wilde dat even nuanceren door aan te geven dat het voor forenzen een stuk erger is. Vooral omdat die van de Fyra afhankelijk zijn voor hun werk en dus hun inkomen, terwijl het bij fietsreizigers om een vakantiehobby gaat. Nou, dan ga je toch lekker een stukje omrijden of zo, of met een boemel. Ik zou me daar niet zo druk over maken, je bent immers op vakantie...

Ps. lastig he, quoten ;)
bert sitters schreef:
Als je een automobiel in Groot-Brittanie op de markt wil zetten, zorg je dat het stuur links zit. Kortom je moet je product aanpassen aan de omstandigheden ter plaatse.
Meestal wordt er in die markt aan een andere opstelling de voorkeur gegeven, behalve bij specialistische voertuigen zoals vuilniswagens ;)

Zou NS highspeed misschien ook een slordig PVE geschreven hebben? :D
Henrie schreef:
bert sitters schreef:Zeg dan wat je bedoelt!
Het stond er volgens mij toch vrij duidelijk: "(...) het lijkt me voor forenzen ook nog iets belangrijker dan voor fietsreizigers..."
Verder is het geen goede zaak om appels met peren te vergelijken. Overigens is de Wereldfietser géén vereniging van forenzen, maar van fietsreizigers.
Ja, dat weet ik wel, maar jij doet hier net alsof het wegvallen van de Fyra een ramp is voor fietsreizigers. Ik wilde dat even nuanceren door aan te geven dat het voor forenzen een stuk erger is. Vooral omdat die van de Fyra afhankelijk zijn voor hun werk en dus hun inkomen, terwijl het bij fietsreizigers om een vakantiehobby gaat. Nou, dan ga je toch lekker een stukje omrijden of zo, of met een boemel. Ik zou me daar niet zo druk over maken, je bent immers op vakantie...

Ps. lastig he, quoten ;)
In tegendeel: het wegvallen van de Fyra V250 kan juist een zege zijn voor fietsers, want in die met stoelen volgepropte treinen, met ook weinig beenruimte, kunnen géén fietsen mee! Laat het aan fietsvakantiegangers zelf over of zij het onnodig en eindeloos omrijden en overstappen op een aftandse boemel als onprettig ervaren.
m-gineering schreef:Zou NS highspeed misschien ook een slordig PVE geschreven hebben? :D
Dat zou ik zeker niet uitsluiten... :roll:
Gewoon de MAT 64'ers inzetten op topsnelheid. Is een stuk sneller en betrouwbaarder dan die V250 op de betreffende infrastructuur. Schijnt dan wel het één en ander aangepast te moeten worden. 1500V ≠ 15.000V :lol: