Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisje z.o. Azie; hoe en wat?! - Forum Wereldfietser

Reisje z.o. Azie; hoe en wat?!

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en na veel hier te hebben gelezen heb ik nog wat vragen. Ik wil rond april vertrekken naar Thailand om daar vijf maanden te gaan reizen (minimaal Thailand/laos/vietnam/cambodja). Hoewel ik lange tijd er aan heb zitten denken dit al backpackend te doen, begint het idee om dit op de fiets te doen, steeds serieuzere vormen aan te nemen. Ten opzichte van backpacken vraagt dit echter om een veel grotere voorbereiding lijkt me, en ik vind het moeilijk waar te beginnen.

Zijn er boeken die ik kan kopen? Zijn er websites, naast deze, die ik sowieso moet bekijken? Is het voor een jongen die een goede conditie heeft, maar geen specifieke fietstraining doet en nog nooit een echte fietsreis heeft gedaan, complete waanzin om te denken dat hij deze reis alleen op de fiets gaat doen? Wat voor fiets en equipment zijn nodig?

Ik ben zelf al wel wat sites tegen gekomen, maar als jullie links weten waarin deze vragen besproken worden, dan zou ik die graag zien. Of wellicht kun je (uit eigen ervaring) antwoord geven op deze vragen.

Zelf ga ik nog even verder met het doornemen van dit forum, maar mochten jullie me al kunnen helpen: bedankt!
Een beetje cru gezegd heb je voor ZO-Azië helemaal niets nodig behalve wat kleren en vooral een goede fiets. Een tent is bijvoorbeeld voor de meeste reizigers nutteloos. Eten is er op iedere straathoek voor een habbekrats. Bedenk wel dat er één groot verschil is met backpacken. Als je met de bus reist, zul je onderweg al snel contact met andere reizigers hebben en je bij een groepje kunnen aansluiten als je dat wilt. Je reist dan ook vaak van backpacker-oord naar backpacker-oord. Fietsen is een veel individueler manier van reizen en je komt ook al snel in gebieden waar helemaal geen toeristen komen en niemand een verstaanbare taal spreekt. Er zijn best wel wat mensen op de fiets onderweg in Azië, maar eerlijk gezegd kom ik relatief zelden langeafstandsfietsers tegen in die regio (bv. in China in 4 weken alleen een groepje Taiwanezen, in India in 4 weken alleen twee Belgen). In hotels in toeristenstreken heb je natuurlijk wel contact met andere reizigers, maar je tempo ligt anders. Dus vraag je af of je goed in je eentje denkt te kunnen reizen en vooral fietsen (inderdaad een lastige vraag als je het nog nooit gedaan hebt).
NickR schreef:Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en na veel hier te hebben gelezen heb ik nog wat vragen. Ik wil rond april vertrekken naar Thailand om daar vijf maanden te gaan reizen (minimaal Thailand/laos/vietnam/cambodja). Hoewel ik lange tijd er aan heb zitten denken dit al backpackend te doen, begint het idee om dit op de fiets te doen, steeds serieuzere vormen aan te nemen. Ten opzichte van backpacken vraagt dit echter om een veel grotere voorbereiding lijkt me, en ik vind het moeilijk waar te beginnen.

Zijn er boeken die ik kan kopen? Zijn er websites, naast deze, die ik sowieso moet bekijken? Is het voor een jongen die een goede conditie heeft, maar geen specifieke fietstraining doet en nog nooit een echte fietsreis heeft gedaan, complete waanzin om te denken dat hij deze reis alleen op de fiets gaat doen? Wat voor fiets en equipment zijn nodig?

Ik ben zelf al wel wat sites tegen gekomen, maar als jullie links weten waarin deze vragen besproken worden, dan zou ik die graag zien. Of wellicht kun je (uit eigen ervaring) antwoord geven op deze vragen.

Zelf ga ik nog even verder met het doornemen van dit forum, maar mochten jullie me al kunnen helpen: bedankt!
Thailand is inderdaad een goed land om te beginnen. Grote voordelen ten opzichte van de bus zijn: je zit niet achter glas; je reist rustiger en hebt veel meer de tijd om alles op te nemen; je kunt stoppen waar je maar wenst; je bent een met de omgeving; ook al versta je de taal niet: je hebt regelmatig contact met de plaatselijke bevolking.
Een nadeel: april is wel de heetste maand. Iedereen kijkt uit naar de regen. Tijdens het Thaise nieuwjaars feest rond 13 -15 april gooit men elkaar nat om enige vekoeling te geven. De tonnen water op de pick ups van waaruit men het water met emmers gooit zitten vaak vol met blokken ijs. De regentijd begint meestal in mei. Tot augustus beperkt zich dat in de regel tot een stevige regenbui per dag die meestal later in de middag valt.
Ongeasfalteerde wegen kunnen wel veranderen in een modderpoel. Diverse nationale parken in Thailand gaan dan dicht.
Als je je verder wenst te orienteren op fietsen in Azie dan lijkt de Fiets en Wandelbeurs op 9 en 10 februari in de Amsterdam-RAI of een week later in de Nekkerhal in Mechelen (Belgie) een evenement bij uitstek voor jou. Je treft daar veel informanten met hun fotoboeken, laptops vol informatie.
Er zijn lezingen over fietsreizen en er zijn praktische workshops over materialen, zoals dé fiets. Mét o.a. Martin Gerritsen en Wim Jongman, bekend van dit forum.
http://www.fietsenwandelbeurs.nl