Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe trekking fiets kopen? - Forum Wereldfietser

nieuwe trekking fiets kopen?

hoy fietsers,ik ben van plan een goede trekking fiets te kopen en dacht aan koga miyata world traveller 29 of rondonneur? of wat anders??? maar wil toch wat goede raad opvolgen van mensen met ervaring, zelf weet ik er niet veel van.normaal zou die 1999€ kosten maar zie hem bij Zermath in geleen aan 1499€ staan?is dat niet te mooi om waar te zijn?woon in Geel en ben op rust maar voor 500€ verschil wil ik wel tot daar rijden. ik fiets +- 3maal per week telkens 110km op verharde en onverharde wegen, zit dan +- 6,30hr op de fiets aan een rustig tempo dus.ben 187cm groot en weeg 95kg.moet fietsen voor mijn gezondheid maar doe het graag. groetjes Gustaaf
Gustaaf schreef:normaal zou die 1999€ kosten maar zie hem bij Zermath in Geleen aan 1499€ staan? is dat niet te mooi om waar te zijn?
Dat is een heel groot verschil ja, misschien overjarig model ?
Ik zou toch eerst maar wat onderzoek doen 8)
Hoi Gustaaf,

De world traveller is zonder twijfel een schitterende fiets, maar wel een fiets die zijn naam eer aan doet. Als jij met nauwelijks bepakking door Nederland fietst op verharde wegen en niet bepaald 'bergen' tegenkomt, is dit wellicht niet de ideale fiets.

Niet omdat je met deze fiets niet heel fijn door Nederland kunt cruisen. Maar wel omdat je als je €2000 euro gaat besteden je deze misschien niet aan een lowrider wilt besteden, bijvoorbeeld.

Je zult jezelf onder andere de volgende vragen moeten stellen:
- Welke zitpositie is wenselijk? Rechtop, diep gebukt, of er tussenin.
- Ben je bereidt regelmatig fietsonderhoud uit te voeren? Wellicht slim om na te denken over een goede naafversnelling (Shimano Alfine 11) of heel goede (Rohloff speedhub). Ook een kettingkast of chainglider of riem/beltdrive kan veel schelen.
- wil je ook reizen met bepakking kunnen maken met de fiets? Dan is de stijfheid en robuustheid veel belangrijker.

Succes!
Wim schreef:Begin hier met lezen: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
En als je uitgelezen bent, vergeet dan niet een proefrit te maken voordat je verliefd wordt op merk, type, uitrusting, kleur, imago etc. Uiteindelijk wil je immers fietsen met je fiets.
Zo is het.
Oja Gustaaf, kijk even rond op het forum. Lees de ervaringen van collega fietsers die een fiets kochten vanwege de hoge korting die ze kregen. €1499, is een hoop geld. Als hij niet "past", heb je er niets aan. En bij verkoop blijkt je fiets dan tweede hands nog minder waard, zeker een ouder model. Metandere woorden, koop een lekker fietsende fiets geschikt voor je doel en koop geen korting.
HansB schreef:... door Nederland fietst ... door Nederland
Volgens mij fietst Gustaaf vooral in België, in de buurt van Geel :D
Je kunt ook hier beginnen lezen: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Hou deze pagina de komende maand in de gaten, er komt veel bij.
Je ziet al aan het lijstje Typisch aan een trekkersfiets dat niet alle eisen op jou van toepassing zijn.
Veel leesplezier.
Leon
Geloof niet alles wat je leest wat er in deze wiki's is neergeschreven. De informatie is lang niet altijd objectief. Bijv. dat schijfremmen experimenteel zouden zijn is tamelijk lachwekkend.
Jan Eleveld schreef:Geloof niet alles wat je leest wat er in deze wiki's is neergeschreven. De informatie is lang niet altijd objectief. Bijv. dat schijfremmen experimenteel zouden zijn is tamelijk lachwekkend.
Er staan wel meer dingen over schijfremmen genoemd die wel wat nuancering kunnen gebruiken. Voorbeeld: "loopt meestal iets aan, herrie bij remmen"
Dat laatste kan, maar mijn ervaring is dat het vooral bij echt hard remmen voorkomt. Maar dat schijfremmen 'meestal iets aanlopen' is kolder. Ik heb 2 fietsen met schijfremmen, van totaal verschillende merken en types, maar bij geen enkel wiel loopt de schijf tegen de blokken aan. Het afstellen komt wel heel precies, maar is ook vrij eenvoudig: remblok losdraaien, wiel goed recht in het frame monteren, rem hard inknijpen met je ene hand, remblokken vastdraaien met je andere hand. Grote kans dat hij dan nog nauwelijks aanloopt. Eventueel iets nastellen (hooguit fracties van een milimeter) en klaar is Kees...

Ander voorbeeld: "leidingen (hydrauliek) lastig inkortbaar"
Dat klopt op zich wel, maar dat geldt natuurlijk ook voor hydraulische velgremmen en die worden hier juist wel vaak aangeraden...

En het grootste voordeel van schijfremmen ten opzichte van velgremmen (en trommelremmen en rollerbrakes), namelijk dat het indien nodig remt alsof je een anker uitwerpt, wordt niet eens genoemd...
Henrie schreef: Ander voorbeeld: "leidingen (hydrauliek) lastig inkortbaar"
Dat klopt op zich wel, maar dat geldt natuurlijk ook voor hydraulische velgremmen en die worden hier juist wel vaak aangeraden...

hydrauliche schijfremmen werken met een hogere druk als Magura velgremmen De leiding heeft wat vaker een externe wapening die opstroopt en er zit een slangpilaar in de leiding. Best te doen maar meer gepruts als bij velgremmen.

Ontluchten zonder knoeien levert ook meer gepruts op met meer speciaal gereedschap, hoewel de Magura velgremmen met de laatste versie grepen een belangrijke inhaalslag hebben gemaakt :roll:

betrouwbaarheid van schijfremmen is ook nog lang niet op het niveau van HS33 of velgremmen. Op basis van mijn eigen fietsen (Hope, LX, STX, Louise) zou ik zeggen dat je 50% kans hebt dat de remmen het geen 3 jaar uithouden. Maar als de olie nog niet over de blokjes gevallen is remmen ze fijn ;)
namelijk dat het indien nodig remt alsof je een anker uitwerpt, wordt niet eens genoemd...
:lol: :lol:

Maar dat kunnen m'n V-brakes ('parabellum') ook en eerder zelfs m'n canti's van Dia Compe..
Kwestie van afstellen en juiste blokjes gebruiken
Gustaaf schreef:hoy fietsers,ik ben van plan een goede trekking fiets te kopen en dacht aan koga miyata world traveller 29 of rondonneur? of wat anders??? maar wil toch wat goede raad opvolgen van mensen met ervaring, zelf weet ik er niet veel van.normaal zou die 1999€ kosten maar zie hem bij Zermath in geleen aan 1499€ staan?is dat niet te mooi om waar te zijn?woon in Geel en ben op rust maar voor 500€ verschil wil ik wel tot daar rijden. ik fiets +- 3maal per week telkens 110km op verharde en onverharde wegen, zit dan +- 6,30hr op de fiets aan een rustig tempo dus.ben 187cm groot en weeg 95kg.moet fietsen voor mijn gezondheid maar doe het graag. groetjes Gustaaf
Beste Gustaaf, op 16-17 februari is de Fiets en Wandelbeurs in de Nekkerhal te Mechelen. Ik schat op ca. 25 km fietsen van Geel. Daar is ook een paviljoen van 1000 m2 van De Vakantiefietser VZW vol ervaren informanten, die je veel kunnen vertellen. Er zijn tal van praktische workshops o.a. door de befaamde fietsdokter en je kunt fietsen testen op een groot parcours.
zie: www.fietsenwandelbeursvlaanderen.be
grundig schreef:
namelijk dat het indien nodig remt alsof je een anker uitwerpt, wordt niet eens genoemd...
:lol: :lol:

Maar dat kunnen m'n V-brakes ('parabellum')
Ai, ik hoop niet dat we nu ruzie krijgen omdat ik het niet met je eens ben :shock:

ook en eerder zelfs m'n canti's van Dia Compe..
Kwestie van afstellen en juiste blokjes gebruiken
Probeer eens een fiets met schijfremmen in goede doen en kom dan weer
m-gineering schreef:Maar als de olie nog niet over de blokjes gevallen is remmen ze fijn ;)
Dat lijkt me inderdaad een voorwaarde voor een goede remvertraging. Die schijven krijg je wel weer schoon als er olie op is gevallen, maar die blokken waarschijnlijk niet. Moet je ze dus vervangen, wat wel zonde is, maar niet zo moeilijk...
Henrie schreef:
m-gineering schreef:Maar als de olie nog niet over de blokjes gevallen is remmen ze fijn ;)
Dat lijkt me inderdaad een voorwaarde voor een goede remvertraging. Die schijven krijg je wel weer schoon als er olie op is gevallen, maar die blokken waarschijnlijk niet. Moet je ze dus vervangen, wat wel zonde is, maar niet zo moeilijk...
... en zinloos als je niet eerst de remklauw reviseert of verwisselt
m-gineering schreef:
grundig schreef:ook en eerder zelfs m'n canti's van Dia Compe..
Kwestie van afstellen en juiste blokjes gebruiken
Probeer eens een fiets met schijfremmen in goede doen en kom dan weer
Inderdaad. Ik heb verschillende fietsen (gehad), met allerlei remsystemen (mechanische velgremmen, trommelremmen, rollerbrakes, schijfremmen) en de beste (qua remvertraging dan toch) is de schijfrem. Daarbij maakt het nog wel wat verschil welk type, merk, formaat, enz. je hebt, want de schijven op mijn mtb remmen behoorlijk veel beter dan de schijven op mijn stadsfiets. Maar ook die laatste remmen beter dan trommelremmen en rollerbrakes. De velgremmen op mijn racefiets zijn ook niet slecht, maar wel veel gevoeliger voor viezigheid en water. Daar gaat ie echt merkbaar minder goed van remmen. Schijfremmen hebben daar niet of nauwelijks last van...
m-gineering schreef:
Henrie schreef:
m-gineering schreef:Maar als de olie nog niet over de blokjes gevallen is remmen ze fijn ;)
Dat lijkt me inderdaad een voorwaarde voor een goede remvertraging. Die schijven krijg je wel weer schoon als er olie op is gevallen, maar die blokken waarschijnlijk niet. Moet je ze dus vervangen, wat wel zonde is, maar niet zo moeilijk...
... en zinloos als je niet eerst de remklauw reviseert of verwisselt
Hoe bedoel je dat?
Henrie schreef:[
Henrie schreef:
m-gineering schreef: Dat lijkt me inderdaad een voorwaarde voor een goede remvertraging. Die schijven krijg je wel weer schoon als er olie op is gevallen, maar die blokken waarschijnlijk niet. Moet je ze dus vervangen, wat wel zonde is, maar niet zo moeilijk...
... en zinloos als je niet eerst de remklauw reviseert of verwisselt
Hoe bedoel je dat?
Olie/remvloeistof valt niet vanzelf uit een remklauw, en bij een vitaal onderdeel zou ik niet vertrouwen op het zelfherstellend vermogen
m-gineering schreef:Olie/remvloeistof valt niet vanzelf uit een remklauw, en bij een vitaal onderdeel zou ik niet vertrouwen op het zelfherstellend vermogen
Oh je bedoelt dat er olie is uitgelopen vanwege een defect. Dan zul je inderdaad ook de remklauw moeten vervangen. Even daarvoor had je het over ontluchten en dat je daarbij kan knoeien. Vandaar de verwarring bij mij...