Additionally, paste this code immediately after the opening tag: suzue naven - Forum Wereldfietser

suzue naven

Hallo,

wie kan mij iets vertellen over suzue naven?

Mario
Redelijke meestal middenkwaliteit, en ze maakten ook bijzondere dingen zoals baannaven. Helaas zijn de failliet.
Wim
En waarom zijn hoge flens naven eigenlijk retro en dus niet meer in sinds ...eind jaren 70(?)? Wat zijn technisch / theoretisch de voordelen van een hoge flens?
Ik zag ergens via zoeken in dit forum wel een archief bericht van die strekking over flenzen, maar kon het bericht niet openen want te oud ofzo...?

En als het voordelen heeft, doen fabrikanten daar nog iets mee, naast Suzue blijkbaar doet?
fietsert schreef:En waarom zijn hoge flens naven eigenlijk retro en dus niet meer in sinds ...eind jaren 70(?)? Wat zijn technisch / theoretisch de voordelen van een hoge flens?
Afbeelding
hoge flenzen zijn mooier
er kunnen meer -spaak-gaatjes in
minder spanningsvariatie door aandrijfmoment=torsiestijver
grotere ingesloten spaakhoek, dus zijdelings stijver

ongunstig materiaalgebruik dus duurder
meer aluminium dus zwaarder
scherpere hoek bij de spaaknippel
Marten, wat zijn dit voor schoonheden? Die zijn toch niet van Suzue? Ik zag trouwens alle gogelend dat er weer een Suzue is. Ze zijn toch failliet geweest, of heb ik het nu mis?
Wim
m-gineering schreef:hoge flenzen zijn mooier
Deze van de foto zijn inderdaad juwelen, daar zou je eigenlijk alleen overdekt mee mogen fietsen.
Was/is er ook een voordeel in dat een spaakpatroon met meer kruisingen mogelijk is door de hogere flens?
fietsert schreef:
m-gineering schreef:hoge flenzen zijn mooier
Deze van de foto zijn inderdaad juwelen, daar zou je eigenlijk alleen overdekt mee mogen fietsen.
Was/is er ook een voordeel in dat een spaakpatroon met meer kruisingen mogelijk is door de hogere flens?
juist minder kruizen, zie Rohloff
Wim schreef:Marten, wat zijn dit voor schoonheden? Die zijn toch niet van Suzue?
die zijn van Curtis Odom
Echt mooie naven zeg...!
Maar door minder kruisvlechten minder sterke wielen?


Henk

kunst en fietswerk
Kruis 3 op 28" gaat toch niet zo snel een probleem worden schat ik zo in, en is sterk zat natuurlijk. Iets kortere spaken hebben op hun beurt natuurlijk (theoretisch?) ook weer een voordeel.
henkfietst52 schreef:Echt mooie naven zeg...!
Maar door minder kruisvlechten minder sterke wielen?
Kruis is geen doel op zich, maar een afgeleide. Bij dezelfde flensdiameter kun je er uit opmaken wat de werkzame straal van de naaf is