Additionally, paste this code immediately after the opening tag: van maastricht naar Zurich zwitserland - Forum Wereldfietser

van maastricht naar Zurich zwitserland

Hallo allemaal,
k ben zelf 3 jaar aan het trainen om een fiets reis te maken vanaf Maastricht naar zurich of parijs.

En mijn vraag is. waar moet ik rekening houden onderweg?. en is het wel verstandig om 2 buitenbanden mee te nemen voor heen en terug weg?
arot23 schreef:Hallo allemaal,
k ben zelf 3 jaar aan het trainen om een fiets reis te maken vanaf Maastricht naar zurich of parijs.

En mijn vraag is. waar moet ik rekening houden onderweg?. en is het wel verstandig om 2 buitenbanden mee te nemen voor heen en terug weg?
Hoogstens één buitenband en zelfs dat is zo goed als onnodig, overmacht komt zelden voor en er zijn genoeg fietsenzaken onderweg. Misschien een rol ductape voor noodreparaties.... en er zijn ook van die stevige kunstofplaatjes voor buitenbandreparaties. Voor de rest een kwestie van een paar goede kaarten voor een leuke route en een week later ben je weer thuis.
Misschien kun je je vragen iets specifieker formuleren, krijg je ook specifiekere antwoorden. Ga je kamperen, ga je zelf eten koken, heb je goede wielen, foto's doen wonderen, etcetera.
AB heeft gelijk dat we nog erg weinig over jou, je uitrusting en je plannen weten.
Lees eens (uitgebreid) in de Fietsvakantiewiki, daar staan zeker antwoorden op de vragen. Je komt in de Fietsvakantiewiki door op Fietsvakantiewiki te klikken rechtsboven in beeld of via: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... oofdpagina
Leon
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Twee binnenbanden, en eventueel een enkele buitenband, tenzij je van plan dit te doen op heel lichte racebanden, hoewel juist die onderweg wel weer makkelijk te koop zijn. Parijs of Zurich zijn niet zo ver hoor.
Wim
arot23 schreef:Hallo allemaal,
k ben zelf 3 jaar aan het trainen om een fiets reis te maken vanaf Maastricht naar zurich of parijs.
dan had je er al drie keer kunnen zijn. Je gaat op de fiets zitten en trapt tot je het zat bent. Volgende dag herhalen, net zo lang tot je er bent. Net als trainen eigenlijk ;)
En mijn vraag is. waar moet ik rekening houden onderweg?. en is het wel verstandig om 2 buitenbanden mee te nemen voor heen en terug weg?
2-3 binnenbanden, hoogstens een buitenband voor calamiteiten als je met licht spul rijdt
@Wim en Marten: een serieuze vraag, ik wil niemand kwetsen: nemen jullie echt 2-3 binnenbanden mee voor een fiets voor een rit op en neer naar Zwitserland, ervan uitgaande dat je op gebaande wegen blijft?
Een beetje buitenband houdt het wel tot Zürich uit.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat er in NO-Frankrijk niet zo veel campings en winkels zijn, en dat die winkels in de zomer en midden op de dag vaak nog dicht zijn ook. Maar dat is allemaal een kwestie van je dag goed indelen.
In antwoord op je vraag,

Ik zou voor vetrek (in ieder geval achter) een nieuwe buitenband op je fiets zetten, dan hoef je geen extra buitenband mee te slepen!

Had ik ook moeten doen, dan was ik er in the middle of nowhere in Tsjechië niet achter gekomen dat de binnenband door de zijwand van de buitenband heen kwam zetten, gelukkig hield ie het nog een tijdje vol op het voorwiel 8).
Toch even als fietsende psycholoog:
--hartstikke goed dat je het serieus neemt ( 3jaar trainen)
--op de vraag "Waar je onderweg rekening mee moeten houden?", zou ik zeggen;
"Vooral jezelf": Hoe gelukkig blijf je als het drie dagen achter elkaar regent?....of Hoe vindt je het als je doodmoe na 125 km bij de uitgekozen camping uitkomt....die dan net gesloten blijkt en je nog 50 km naar de volgende moet fietsen? Of: Als je binnenband maar lekt blijft gaan en je weet niet waardoor het komt?

Arot 23: Just do it. Je kunt het, en neem voor noodgevallen je pinpas mee, kan je altijd de trein terug naar M'tricht nemen. Er valt heel veel te genieten richting Zurich of Parijs!
arnob schreef:@Wim en Marten: een serieuze vraag, ik wil niemand kwetsen: nemen jullie echt 2-3 binnenbanden mee voor een fiets voor een rit op en neer naar Zwitserland, ervan uitgaande dat je op gebaande wegen blijft?
ik plak overdag in principe geen banden, dat gaat met een fles wijn veel beter dan in een druipend bushokje. En als je eerste keer die venijnige splinter niet hebt kunnen vinden zit je al op 2. En niet overal hangt een Slauchomat
Ik heb altijd twee binnenbanden bij me op zulke tochten om de redenen die Marten noemt. Plakken laat ik eerlijk gezegd zelfs liever helemaal achterwege. Ik gebruik wel Schwalbe xxlight binnenbanden, die wegen slechts 100 gram per stuk en rollen nog net ietsje beter, schijnt het. Ook in n.o. Frankrijk kun je behoorlijk moeten zoeken naar een winkel met fietsbanden, weet ik uit ervaring. Daarom liefst ook een lichte opvouwbare buitenband.
Ik neem nauwelijks gereedschap en zo mee omdat er aan een goed onderhouden fiets niet of nauwelijks iets kapot hoort te gaan. Bandenpech is wel een beetje de uitzondering, en is lastig omdat je veelal geen waarschuwing krijgt, en ook gelijk niet verder kunt, zelfs niet naar een winkel.
Wim
Je kunt ook nog zoiets overwegen in plaats van een extra buitenband. Gewoon met nieuwe Schwalbe banden vertrekken, de kans dat er iets mis gaat is klein.
AB schreef:Je kunt ook nog zoiets overwegen in plaats van een extra buitenband. Gewoon met nieuwe Schwalbe banden vertrekken, de kans dat er iets mis gaat is klein.
Je hebt Schwalbes en Schwalbes. Nieuw of niet, Ultremo's zou ik toch echt thuislaten
m-gineering schreef:
AB schreef:Je kunt ook nog zoiets overwegen in plaats van een extra buitenband. Gewoon met nieuwe Schwalbe banden vertrekken, de kans dat er iets mis gaat is klein.
Je hebt Schwalbes en Schwalbes. Nieuw of niet, Ultremo's zou ik toch echt thuislaten
hebben we het hier over racebandjes? If so, dan zijn die Ultremo's wel berucht vanwege gescheurde flanken. Voor zover dat nog steeds geldt.
AB schreef:Je kunt ook nog zoiets overwegen in plaats van een extra buitenband. Gewoon met nieuwe Schwalbe banden vertrekken, de kans dat er iets mis gaat is klein.
Ja, dat zijn prima dingen. Ik heb daar een week lang in Hongarije mee verder gereden nadat de buitenband geploft was. Een echt goede nieuwe band konden we zo een-twee-drie niet vinden en omdat het verrassend goed bleef gaan hebben we ook niet verder gezocht. Sinds deze positieve ervaring neem ik nooit meer een buitenband mee in Europa.
peter de rijk schreef:
AB schreef:Je kunt ook nog zoiets overwegen in plaats van een extra buitenband. Gewoon met nieuwe Schwalbe banden vertrekken, de kans dat er iets mis gaat is klein.
Ja, dat zijn prima dingen. Ik heb daar een week lang in Hongarije mee verder gereden nadat de buitenband geploft was. Een echt goede nieuwe band konden we zo een-twee-drie niet vinden en omdat het verrassend goed bleef gaan hebben we ook niet verder gezocht. Sinds deze positieve ervaring neem ik nooit meer een buitenband mee in Europa.
tapijtnaald en tubegaren/dental floss etc houdt het ook van de Alpen tot thuis ;)
m-gineering schreef:
peter de rijk schreef:
AB schreef:Je kunt ook nog zoiets overwegen in plaats van een extra buitenband. Gewoon met nieuwe Schwalbe banden vertrekken, de kans dat er iets mis gaat is klein.
Ja, dat zijn prima dingen. Ik heb daar een week lang in Hongarije mee verder gereden nadat de buitenband geploft was. Een echt goede nieuwe band konden we zo een-twee-drie niet vinden en omdat het verrassend goed bleef gaan hebben we ook niet verder gezocht. Sinds deze positieve ervaring neem ik nooit meer een buitenband mee in Europa.
tapijtnaald en tubegaren/dental floss etc houdt het ook van de Alpen tot thuis ;)
Alles goed met je? Of heb je je postzegelverzameling soms compleet?
Bij Vittotio verkopen ze kunststof gaasjes die je bij een scheur in de buitenband in kunt leggen als tijdelijke reparatie , werk prima! Ik heb ze al een aantal keren gebruikt.
Weegt niets en kost weinig.


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Bij Vittotio verkopen ze kunststof gaasjes die je bij een scheur in de buitenband in kunt leggen als tijdelijke reparatie , werk prima! Ik heb ze al een aantal keren gebruikt.
Weegt niets en kost weinig.


Henk

kunst en fietswerk
Ah die had ik mee moeten hebben! Ik heb de buitenband achter omgewisseld met vóór die natuurlijk minder ver versleten was, omdat ik vóór minder druk in de biba pomp kreeg ik geen protrusie van de binnenband. Uiteindelijk nog een redelijk stuk mee kunnen doorfietsen en er in Duitsland uiteindelijk vóór een marathon opgezet, conclusie: volgende keer zorg ik dat de buitenband achter vóór vertrek wordt vervangen.
In geval van nood werkt een stuk stevig plastic uit de berm ook om in de kapotte buitenband te leggen. Wellicht lastig te vinden en Zwitserland, maar in de meeste landen geen probleem.
Leon