Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstrainer voor 28' wielen met 50mm banden? - Forum Wereldfietser

Fietstrainer voor 28' wielen met 50mm banden?

Niet iedereen vindt het fijn om met winterweer op de fiets te zitten en ik hoor daar ook bij... :oops:
Zijn er fietstrainers (dus geen rollenbank), die geschikt zijn voor de bekende vakantietractors met 28' wielen en 50mm banden? Merk en type?
wimmo17 schreef:Niet iedereen vindt het fijn om met winterweer op de fiets te zitten en ik hoor daar ook bij... :oops:
Zijn er fietstrainers (dus geen rollenbank), die geschikt zijn voor de bekende vakantietractors met 28' wielen en 50mm banden? Merk en type?
Weet je zeker dat je fietsen in de garage leuker vindt?

(en het is slecht voor je band, dus je zou een ding van MP kunnen halen en er vervolgens een rottig dun bandje omheen leggen
Op een Tacx (waar Marktplaats vol mee staat) past geen 28" wiel met 50 mm band. Op andere trainers ook niet denk ik. Zoals Marten al zegt, tacxen is slecht voor je band, dus gewoon een (oud/goedkoop) racebandje opleggen.

Wellicht heb je er al meer ervaring mee, maar als je gewoon lekker een stukje op de Tacx denkt te gaan fietsen, ben je er snel flauw van (een uur duurt dan drie keer zo lang). Tv of dvd is dan voor de afleiding erg belangrijk. Of een gerichte training uitvoeren waar je je op kunt concentreren. Op de site van Tacx staan trainingsschema's voor verschillende doelen (kracht, klimmen, sprinten, etc.). Kom je in het voorjaar meteen beslagen ten ijs.
De officiele tacx-trainingsband is volgens mij 23mm en is een ellende om op je velg te zetten (of ik had pech), kijk even of je niet ergens nog een oud achterwiel hebt ofzo want dat scheelt een boel geklooi.
Elite heeft trainers waar een 50 mm band op moet passen, de rol is best wel breed. Zelf zou ik mijn dure trekkingband hier niet aan opofferen maar gewoon een goedkoop bandje monteren voor de training.

Er is ook een uitvoering waar je een traject op kunt fietsen en waar dan de weerstand van de rol automatisch aangepast wordt als er een beklimming of afdaling in zit. Je moet dan wel een computer aansluiten. De rit zie je ook (met omgeving) op je scherm voorbijkomen.
Pedalero schreef:Op een Tacx (waar Marktplaats vol mee staat) past geen 28" wiel met 50 mm band..
Van de tacx-site:
De Basic Ergotrainer is opgebouwd uit het inklapbare CycleForce frame waarop je fiets
gemonteerd wordt (standaard geschikt voor race- en hybride fietsen en mountainbikes
met wieldiameter 630 t/m 690 mm
Neem aan dat dat gaat om de diameter gemeten vanaf buitenkant band? Dan meet ik bij een 50-622 Dureme namelijk 720 mm. Bij een 23 mm racebandje 670 mm.
Ik heb al jaren een tacx trainer staan. Bevalt me prima vooral omdat ik dan ook op onmogelijke tijden kan fietsen. In het begin had ik daar gewoon mijn fiets opstaan met mijn standaard banden. De buren klaagde echter dat het veel lawaai gaf. Vooral s`avonds later op de avond. Toch maar een trainings band gekocht. Maakt minder lawaai. Het is wat lastig om hem er op te krijgen, maar lukt wel.
Nu heb ik een goedkoop 2e hands sportfietsje er op staan. Hoef dus geen banden meer te verwisselen in het seizoen. Dat bevalt me nog beter.
wimmo17 schreef:Niet iedereen vindt het fijn om met winterweer op de fiets te zitten en ik hoor daar ook bij... :oops:
Ik fiets ook graag in de winter. Met koud weer kun je meer lucht inademen. Binnen fietsen vind ik smerig. Je ademt voortdurend in je eigen uitlaatgassen.

Piet.
Beide is heerlijk. Met deze kou vroeg de deur uit en een paar uurtjes op de crosser door veld en bos (of bij iets minder erge kou gewoon op de racefiets). Of 's avonds een uurtje op de Tacx, druipend van het zweet lekker een kracht- of intervaltraining afwerken.
Ik zit ook weleens te denken aan fietstraining binnenshuis. Goede manier om je fietsconditie op peil te houden en geen gezeur over kou, regen, gure wind, donker enzo maar gewoon trappen wanneer je maar wilt. En daarbij lijkt het ook beter eerst m'n spieren op te warmen voor ik hier gelijk een berg omhoog ga trappen, is dan meer een straf.

Maar het lijkt me ook wel een beetje saai, een scherm voor je neus is misschien inderdaad wel een goed idee.

En hoe zit het eigenlijk met zweten, ik lees over je fiets beschermen met een speciale zweetdoek?
PietV schreef: Binnen fietsen vind ik smerig. Je ademt voortdurend in je eigen uitlaatgassen.
Zet je toch een raam open? :wink:
Yopie schreef:
PietV schreef: Binnen fietsen vind ik smerig. Je ademt voortdurend in je eigen uitlaatgassen.
Zet je toch een raam open? :wink:
Hier zijn toch carports voor uitgevonden? :D

(en het uitstekend mogelijk je de hele winter op een hometrainer uit te leven, te denken dat je goed getraind hebt en er dan in het voorjaar door iedereen afgereden te worden :roll: )
Yopie schreef:
En hoe zit het eigenlijk met zweten, ik lees over je fiets beschermen met een speciale zweetdoek?
sommige mensen zweten accuzuur! Zadel en stuurpen loshalen en opnieuw invetten, handdoek over stuur en bovenbuis, en een dweil op de grond ;)
m-gineering schreef:(en het uitstekend mogelijk je de hele winter op een hometrainer uit te leven, te denken dat je goed getraind hebt en er dan in het voorjaar door iedereen afgereden te worden :roll: )
Met trainen op de weg is dat inderdaad volstrekt onmogelijk! :wink:
m-gineering schreef: (en het uitstekend mogelijk je de hele winter op een hometrainer uit te leven, te denken dat je goed getraind hebt en er dan in het voorjaar door iedereen afgereden te worden :roll: )
ik zou het ook zeker niet als enige trainingsmoment gebruiken, maar voor intervaltraining is het ideaal; het effect daarvan na enige tijd, met name op klimmen is verbazingwekkend!
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe...
Het was/is vooral mijn bedoeling (deze) koude dagen goed door te komen en de spierspanning en de conditie wat op niveau te houden. Ik heb niet de illusie dat je met een fietstrainer/spinner oid het échte fietsen kunt vervangen, het is inderdaad hooguit een aanvulling.
Tacx + oude racefiets had ik al, maar die twee hebben bij de laatste verhuizing de afslag naar de kringloopwinkel genomen :(
Voortdurend bandje wisselen is niet echt mijn hobby en in het fitnesscentrum is het me net iets te gezellig... Dus misschien toch maar een tweedehands spinner/indoorbike/hometrainer als suboptimale oplossing.