Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Garmin GPSmap62s. Inmiddels heb ik hem gebruikt op een aantal korte tochten. Voor deze tochten heb ik zelf een route gemaakt in Mapsource of een bestaande route gedownload en nagefietst. Dit bevalt prima, maar hoe gebruiken jullie je GPS op lange reizen? Vanaf oktober ga ik samen met vriendin ongeveer 8 maanden door midden en zuid-amerika fietsen. Ik neem aan dat je niet per dag je route uit gaat stippelen? Of rijd je gewoon op de kaart en gebruik je de GPS om te navigeren?
Diverse mogelijkheden.
1) Computer mee (tablet, netbook, Macbook Air: als er maar een kabeltje voor de GPS aan kan);
2) USB-stick met de software mee;
3) Enorm veel voorwerk doen;
4) Geen GPS mee.
1) Als je een computer mee neemt, kun je per dag, of voor een paar dagen, de route als track in de GPS laden. Via een naafdynamo, gelijkrichter en bufferaccu zorg je dat de GPS altijd van stroom wordt voorzien.
2) Door de software op een USB-stick te zetten kun je, in de vele internetcafé's die je onderweg zult tegenkomen, hetzelfde doen voor een aantal dagen. Hiermee bespaar je jezelf de moeite van het meesleuren van een computer (incl. laadadapter) hiervoor. Mocht je een (wannabe) gesponsorde wereldreiziger met eigen blog of website zijn, dan ontkom je natuurlijk sowieso niet aan het meenemen van een laptop voor de updates onderweg. Op de lange trajecten tussen de steden heb je overigens sowieso geen ontvangst met je GSM om je blog of website te updaten.
3) Zonder computer en zonder USB-stick kun je alsnog thuis heel veel voorwerk verrichten door het maken van tracks voor de gehele route. Nadeel is dat het lastiger wordt om je plannen aan te passen. Iets wat op een duizenden kilometers lange route toch wel aan de orde kan komen. Wel kan het zijn dat je dan meerdere (micro-)SD-kaartjes nodig gaat hebben om al het kaartmateriaal+tracks op kwijt te kunnen. Maar dat zou je zonder deze keuze waarschijnlijk toch ook hebben.
4) Zonder computer en zonder GPS bestaat er een kans dat je kaartmateriaal nat wordt, met mogelijk verdwalen in hooggebergte of woestijn tot gevolg. Zo lang je op enigszins doorgaande trajecten blijft is het goed te doen overigens. En zelfs op de kleinere weggetjes in het hooggebergte (waar 1x/week 1 auto komt) is verdwalen niet aan de orde. De vraag is dus of het reizen met een grove kaart het plezier zoveel vermindert. Een kaart heb je sowieso nodig, ook als je gebruik maakt van een GPS. Er zijn maar weinig mensen die aan de kaart die in een GPS zit/geplaatst wordt, voldoende hebben voor de grovere navigatie.
Succes met de voorbereiding!