Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Technisch vraagje i.v.m. dr standaard van je trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Technisch vraagje i.v.m. dr standaard van je trekkingfiets

Tot gisteren stond de standaard (de 'pikkel' voor de Vlamingen, maar aangezien dit een Nederlands forum is...) van mijn trekkingfiets waar zo'n ding blijkbaar meestal staat, nl. in het midden van de fiets, ter hoogte van de pedalen.

Tijdens een vakantiefietstocht voorbije zomer, merkte ik dat dat erg onhandig was als je achteraan zwaar geladen bent, dus heb ik -op aanraden van meer ervaren fietsers- nu een standaard achteraan geplaatst.

Toch nog een vraagje aan ervaren fietsers: zou ik de middelste standaard gewoon laten staan (die is nl. verstelbaar, de achterste niet) of is dat overbodig. Misschien moet ik eventueel een standaardje vooraan zetten als ik ooit ook vooraan zwaar geladen ben?

Lieven
livino schreef:Tot gisteren stond de standaard (de 'pikkel' voor de Vlamingen, maar aangezien dit een Nederlands forum is...) van mijn trekkingfiets waar zo'n ding blijkbaar meestal staat, nl. in het midden van de fiets, ter hoogte van de pedalen.

Tijdens een vakantiefietstocht voorbije zomer, merkte ik dat dat erg onhandig was als je achteraan zwaar geladen bent, dus heb ik -op aanraden van meer ervaren fietsers- nu een standaard achteraan geplaatst.

Toch nog een vraagje aan ervaren fietsers: zou ik de middelste standaard gewoon laten staan (die is nl. verstelbaar, de achterste niet) of is dat overbodig. Misschien moet ik eventueel een standaardje vooraan zetten als ik ooit ook vooraan zwaar geladen ben?

Lieven
Ik zou de middelse pikkel (:)) weghalen: die is alleen maar lastig bij het achteruitrijden van je fiets, als je crank er tegenaan komt.
De kans dat de middelste kan helpen als de achterste tekort schiet lijkt me klein, maar niets staat je in de weg om naar buiten te gaan op een hobbelig terrein en het te proberen, toch?
Voor de rest is het dan ballast: weg ermee.
Leon
Hallo,

:roll: :roll: :roll: :?

deze vraag kan je toch echt niet menen :twisted:
standaard in het midden, achteraan en ook nog eens vooraan ??????
wat gaat het volgende worden ? lol

Frank en Diane
Ik heb bij voorkeur geen enkele standaard op mijn fiets, dat is het eerste wat ik eraf haal. Ik zet mijn fiets óf stabiel ergens tegen aan of ik leg hem op de zijkant neer, kan ie ook niet omdonderen.
frank en diane schreef:Hallo,

:roll: :roll: :roll: :?

Frank en Diane
Nee, dat werd niet bedoeld... het maximum blijft twee...
Matthie9000 schreef:Ik heb bij voorkeur geen enkele standaard op mijn fiets, dat is het eerste wat ik eraf haal. Ik zet mijn fiets óf stabiel ergens tegen aan of ik leg hem op de zijkant neer, kan ie ook niet omdonderen.
'Ik vind' alert!
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Ik heb bij voorkeur geen enkele standaard op mijn fiets, dat is het eerste wat ik eraf haal. Ik zet mijn fiets óf stabiel ergens tegen aan of ik leg hem op de zijkant neer, kan ie ook niet omdonderen.
'Ik vind' alert!
Nou en? Ik wou dat iemand dat eerder tegen mij gezegd had ;-)
frank en diane schreef: :roll: :roll: :roll: :?

Frank en Diane
@ Frank en Diane: Bedankt voor jullie constructieve bijdrage... Ik heb nergens geschreven over een standaard vooraan. Misschien de volgende keer eerst lezen wat er staat voor je in een kramp schiet?

@ de anderen: bedankt voor de ècht constructieve antwoorden 8)

Lieven
livino schreef: @ Frank en Diane: Bedankt voor jullie constructieve bijdrage... Ik heb nergens geschreven over een standaard vooraan. Misschien de volgende keer eerst lezen wat er staat voor je in een kramp schiet?
Perfect advies, neem je het zelf ook ter harte?

(laatst regel eerste post: Misschien moet ik eventueel een standaardje vooraan zetten als ik ooit ook vooraan zwaar geladen ben?)
m-gineering schreef:
livino schreef: @ Frank en Diane: Bedankt voor jullie constructieve bijdrage... Ik heb nergens geschreven over een standaard vooraan. Misschien de volgende keer eerst lezen wat er staat voor je in een kramp schiet?

(laatst regel eerste post: Misschien moet ik eventueel een standaardje vooraan zetten als ik ooit ook vooraan zwaar geladen ben?)
Pfrrrwwhh! Heerlijk, dit! :lol:
Travelmaster schreef:
m-gineering schreef:

Pfrrrwwhh! Heerlijk, dit! :lol:
Zijn de eerste herfstbladeren weer gevallen? :lol:
Hallo,

@ Marten: je was me voor :)

@ livino: er bestaan standaards voor je achterwiel die wel verstelbaar zijn,
mijn bijdrage was humoristisch bedoeld, excuses als je je aangevallen voelde :lol:

Frank en Diane

ps: er bestaan ook zijwieltjes voor je fiets, kan ie zeker niet omvallen :twisted:
sorry mensen, kon het niet laten :D
frank en diane schreef:Hallo,

mijn bijdrage was humoristisch bedoeld, excuses als je je aangevallen voelde :lol:

Frank en Diane
Wanneer je van die rolloogjes gebruikt kan ik dit niet zien als een humoristische opmerking zien, eerder als een aanmatigende...

(netiguette)
Kan het eigenlijk kwaad om -bij gebrek aan boom, hek of muur- de fiets op de fietstas te leggen? Natuurlijk zorg je dat je kwetsbare spulletjes (bijv. elektronica) in een andere tas stopt. Maar het ophangsysteem van de tas zelf?

Om een antwoord voor te zijn, natuurlijk is voorzichtig neerleggen beter dan dat de fiets omwaait 8)
willem.m schreef: Kan het eigenlijk kwaad om -bij gebrek aan boom, hek of muur- de fiets op de fietstas te leggen?
Als je de fiets niet op de kop kunt hangen zonder dat er wat afvalt zit de bagage niet goed vast. Korte-blikken-haken-en-een-elastiekje-tassen kun je op deze manier dus wel uithaken, maar zolang je de bodem een beetje uit kiest kan dit probleemloos
willem.m schreef:Kan het eigenlijk kwaad om -bij gebrek aan boom, hek of muur- de fiets op de fietstas te leggen? Natuurlijk zorg je dat je kwetsbare spulletjes (bijv. elektronica) in een andere tas stopt. Maar het ophangsysteem van de tas zelf?
Ik sloop de standaard er ook altijd direct af en leg de fiets op de redelijk lege achtertassen bij de tent op de grond als er geen boom of hekje in de buurt is. Voortassen (met kleding enzo) gaan altijd mee naar binnen. Nooit iets gemerkt van dat het slecht is voor het ophangsysteem 8)
Michael W schreef:
willem.m schreef:Kan het eigenlijk kwaad om -bij gebrek aan boom, hek of muur- de fiets op de fietstas te leggen? Natuurlijk zorg je dat je kwetsbare spulletjes (bijv. elektronica) in een andere tas stopt. Maar het ophangsysteem van de tas zelf?
Ik sloop de standaard er ook altijd direct af en leg de fiets op de redelijk lege achtertassen bij de tent op de grond als er geen boom of hekje in de buurt is. Voortassen (met kleding enzo) gaan altijd mee naar binnen. Nooit iets gemerkt van dat het slecht is voor het ophangsysteem 8)
Misschien verduidelijking van mijn vraag: neerleggen van de fiets op/naast de weg tijdens het fietsen ivm foto's maken.
willem.m schreef:Misschien verduidelijking van mijn vraag: neerleggen van de fiets op/naast de weg tijdens het fietsen ivm foto's maken.
Maak zelf een inschatting: is het voorzichtig aanbrengen van een kracht van een tiental kg erger dan het over een kasseienweg rijden waarbij de tassen met inhoud ca. 10 x per seconde gedurende lagere tijd door elkaar geschud worden?
Leon
Leon schreef:
willem.m schreef:Misschien verduidelijking van mijn vraag: neerleggen van de fiets op/naast de weg tijdens het fietsen ivm foto's maken.
Maak zelf een inschatting: is het voorzichtig aanbrengen van een kracht van een tiental kg erger dan het over een kasseienweg rijden waarbij de tassen met inhoud ca. 10 x per seconde gedurende lagere tijd door elkaar geschud worden?
Leon
Precies. Gewoon op je gevoel afgaan. Als je zaken enorm ziet verbuigen, gewoon niet doen. Anders: kan geen kwaad.