Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koken voor 2 - Forum Wereldfietser

Koken voor 2

Ik heb mij inmiddels redelijk ingelezen hier, maar er blijven wat ervaringsvragen...

Op dit moment gingen wij op vakantie met twee camping-gaz brandertjes op klikblikjes. Een ervan is inmiddels kapot, de ander werkt goed, zolang het niet te hard waait... Ik heb een alu-windschermpje, maar dat blijft behelpen. Verder heb ik het idee dat er erg veel warmte verdwijnt langs de pannen, ipv er onder te blijven en de inhoud te verwarmen...
Een ander 'probleem' zijn de gaspotjes: deze klikblikjes zijn in NL en Frankrijk goed verkrijgbaar, maar elders weet ik het niet, ik hoor en lees over schroefblikjes, maar daar past onze brander niet op.

Wij gaan komend voorjaar naar Denemarken, en gezien de prijzen willen we daar zoveel mogelijk zelf koken. Daarom is het hebben van een goede set nodig.

Ik zoek dus alternatieven. Ik denk nu aan een Trangia set met een extra gasbrander en een adapter, zodat ik klik- en schroefblikjes kan gebruiken.

Mijn vragen:
- is het mogelijk een beetje normale maaltijd te koken op de spiritus-brander van Trangia? (Pasta/rijst koken, warm houden in slaapzak, saus/roerbakken).
- Zijn er mensen die met deze combi koken? Werkt het? Bevalt het?
- Is het inderdaad mogelijk en veilig om de vloeistofbrander goed dicht te draaien met spiritus er nog in, en dat dan in te pakken? Lekrisico?
- Is er ervaring met de adapter? Werkt het? Bevalt het?
- Zijn de schroefblikjes in Dld en DK een beetje algemeen verkrijgbaar, of moet ik ervan uitgaan dat ik voornamelijk op spiritus moet gaan koken? Dat is in iedere supermarkt te koop, neem ik aan?
- Welke winkels zijn voor dit soort apparatuur het meest betrouwbaar / betaalbaar? Vind ik die ook op de fiets- en wandelbeurs?

Genoeg vragen denk ik, nu jullie... ;-)
Even snel: ik vind de Trangia ideaal, ook voor twee, en ook op spiritus.
Wim
Mijn ervaringen:
- Trangia: prima koken, hoewel niet echt snel
- transport: ik zou de brander niet gevuld vervoeren en zelfs de lege brander in een afgesloten plastic zakje meenemen. De spirituslucht is nogal doordringend.
- gas is in Dld overal maar in DK soms lastig te vinden. Denemarken is voornamelijk platteland met bijpassende voorzieningen. Er zijn weinig buitensportzaken, maar kunt kijken of je iets kunt krijgen bij grotere jachthavens. Wij hebben wel eens ruim 20 km moeten omrijden om langs een caravanhandel te komen.
Tegenwoordig gebruiken we een Primus omnifuel die alles brandt (behalve spiritus) en benzine is overal verkrijgbaar.
Wim schreef:Even snel: ik vind de Trangia ideaal, ook voor twee, en ook op spiritus.
Wim
Ook snel: ik niet. Misschien is twee spiritusbranders wel een idee?
Voor een verhaal met overwegingen: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Kookgerief
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Even snel: ik vind de Trangia ideaal, ook voor twee, en ook op spiritus.
Wim
Ook snel: ik niet. Misschien is twee spiritusbranders wel een idee?
Voor een verhaal met overwegingen: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Kookgerief
Leon
Een spiritsbrander is langzaam, maar ten opzichte van een benzinebrander staat het water al wel veel eerder op ;)
Dank, ook Leon voor de link, interessant leesvoer.
Op dit moment neig ik naar aanschaf van een trangia. Met wat meer tijd moet het lukken daarop te koken, en als ik in Duitsland of NL twee gasblikjes koop en een (halve?) liter spiritus in een bransdstoffles in een bidonhouder doe, moet ik voort kunnen. In DK kan ik dan rustig op zoek naar spiritus of gas, in de loop van 3 wkn moet dat toch te vinden zijn. ;-)
Polling schreef:Dank, ook Leon voor de link, interessant leesvoer.
Op dit moment neig ik naar aanschaf van een trangia. Met wat meer tijd moet het lukken daarop te koken, en als ik in Duitsland of NL twee gasblikjes koop en een (halve?) liter spiritus in een bransdstoffles in een bidonhouder doe, moet ik voort kunnen. In DK kan ik dan rustig op zoek naar spiritus of gas, in de loop van 3 wkn moet dat toch te vinden zijn. ;-)
Als dat pas tegen de drie weken nijpend wordt koken jullie niet bepaald uitgebreid. Wij koken uitgebreid: 's morgens ca. 1 l water voor koffie, thee en thermosfles. Tegen de avond een halve liter voor soepje. Een hele liter 10 min. voor pasta o.i.d. 25 minuten brandtijd voor de rest. Naderhand weer een litertje voor thee. Daarvoor hebben we net iets minder dan 100 ml benzine per dag nodig. Op gas en spiritus worden dat meer milliliters omdat die minder energie bevatten maar dat wordt deels gecompenseerd doordat je niet hoeft op te starten en ook doordat je met zo'n trage brander vanzelf zuiniger wordt.
Leon
Wij zullen iets minder doen, omdat we de soep in de middag overslaan. Maar verder komt het aardig overeen.
Als ik een liter spiritus meeneem, kan ik dus een kleine week koken? Dat vind ik dus lang, in ieder geval lang genoeg om in DK onderweg rustig te kijken of we iets tegenkomen.
Polling schreef:Als ik een liter spiritus meeneem, kan ik dus een kleine week koken?
Lijkt me realistisch.
Leon
(bel me niet op als je gedwongen koude ravioli uit blik eet)
Afgelopen zomer geen problemen gehad om Campinggaz ventielblikjes te kopen in Duitsland en Denemarken. In de doe-het-zelf zaken staan ze gewoon in de schappen naast de prikblikjes. Althans dat was op mijn route het geval :wink: (Jutland & Noordzee) Alleen kan campinggaz niet zo goed tegen kou. Ik gebruik dan Primus power gas. Maar dat is weer wat lastiger te krijgen.
Oplossing voor als je niet naar een moeras gaat of gaat waterfietsen:

- Koop bij de kringloop voor €1,17 een alu pannetje (een RVS hondenbak werkt ook goed)
- Pak 2 grote stenen, 2 verse takken, stukken ijzer, etc. en leg ze 5cm naast elkaar.
- graaf een geultje in de grond tussen de twee 'steunen', hierdoor kun je meer hout in je vuurtje stouwen.
- zoek een paar handen vol droge takjes en steek de boek in de hens met berkenschors dat je eerder gesneden hebt.
- met een beetje slim stoken kan hier geen brander tegenop. Kost geen drol, weegt niks. Enige nadeel is dat het pannetje aan de buitenkant gitzwart wordt, dat los je met zand weer op.

Ik heb wel een gasbrandertje maar gebruik het ding zelden, moet met gas zeulen (mag nooit in het vliegtuig en vindt het vervolgens maar weer). Soms is het op onherbergzame plekken handig maar meestal werkt bovenstaande methode beter.
HansB schreef:Enige nadeel is dat ...
:roll:
Veel campings in Denemarken, heel Scandinavië eigenlijk, hebben keukens waar je op hun gas of elektrische platen kunt koken. Een heerlijk cadeautje van die Vikingen. Negen van de tien keer moet wel je eigen pannen gebruiken.
Dit is geen antwoord op de spiritusbrandervraag maar je hebt er vast wat aan.
Loes.
Loes van den Bergen schreef:Veel campings .
Klopt, eigenlijk bijna alle campings.

Wij hadden onze (benzine)brander alleen mee voor die enkele keer wildkamperen.
Loes van den Bergen schreef:Veel campings in Denemarken, heel Scandinavië eigenlijk, hebben keukens waar je op hun gas of elektrische platen kunt koken. Een heerlijk cadeautje van die Vikingen. Negen van de tien keer moet wel je eigen pannen gebruiken.
Dit is geen antwoord op de spiritusbrandervraag maar je hebt er vast wat aan.
Loes.

Klopt, maar niet op de terreinen uit het boekje "Overnatning I Det Fri"
Hoi Polling,

Tip; check http://www.qvist.nl . Bij hem kun je terecht met al je vragen over buitenkoken.

Zelf heb ik jarenlang benzinebranders gebruikt. Ben nu overgestapt op Trangia spiritusbranders. Gaat iets langzamer maar werkt prima met minder kwetsbare onderdelen.

Succes.
Maar die vrije campings heb ik in de praktijk moeilijk kunnen vinden - al kan dat aan mij gelegen hebben. Maar goed, het is inderdaad zo dat heel veel campings keukens hebben. Een Trangia 25 UL HA op spiritus is dus vast genoeg. Voor zijn twee gaat dat nog net snel genoeg. Ik heb ook een multifuel brander voor in de Trangia, maar die gaat alleen mee als ook een van de kinderen meegaat. Dan heb je net weer wat meer water te koken, en moet het ook wat vaker. Die multifuel in de Trangia 25 is wel een raketmotor: luid en snel. Het langzame koken op spiritus bevalt me eigenlijk beter, zeker als er vis of kip gebakken moet worden. Als je met twee mensen gaat zou ik twee liter spiritus meenemen. Elk een 1 liter Trangia fles in een Bikebuddy flessenhouder onder de onderbuis, en het stinkt niet in je bagage. Je kookt een paar dagen totdat de eerste fles leeg is, en dan ga je op zoek naar een liter nieuwe spiritus. Je hebt dan nog een paar dagen om die te vinden. Ik vind niets zo erg als tijd moeten verknoeien met zoeken naar brandstof. En dat overkomt je zeker als je op gas kookt, of op petroleum of coleman fuel. Autobenzine doe ik niet - mij te ongezond. In mijn ervaring is in Europa spiritus nog het makkelijkst te krijgen.
Van de Trangia modellen komt voor twee personen alleen de 25 in aanmerking. De 27 is dan te klein. De UL (ultralight) is veel lichter en dat is van belang want een Trangia is door het grote windscherm niet de allerlichtste brander. HA (hard anodized) weegt niets meer, is heel degelijk, en is wel redelijk anti stick. Maar duur. Teflon anti aanbak is zwaarder, minder degelijk, maar niet zo duur. Je zou kunnen kiezen voor een versie met HA voor alles behalve de koekenpan, en die wel in teflon nemen. Dat bakt wel beter, en als de laag versleten is kun je van Trangia altijd een nieuwe lossse pan kopen voor weinig geld. Ik zou dus voor Denemarken kiezen voor de spiritus versie. Als dat bevalt kun je het zo houden. Vind je het te langzaam, dan kun je een volgende keer altijd nog een Trangia gasbrander kopen. De multifuel lijkt me alleen zinvol in de derde wereld of in heel koude omstandigheden.
Eet ze,
Wim
Jullie zijn geweldig. Op zoek dus naar een Trangia 25 UL HA spiritusbrander, en twee brandstofflessen van een liter, dan overleven we het zeker. Een gasbrander wachten we nog even mee, als spiritus niet bevalt kunnen we altijd nog anders.
Aanschaf na de beurs (geen idee wat we daar voor aanbiedingen tegen komen) en de site van QVist had ik inderdaad al gevonden.

We willen die natuurplekjes proberen te vinden, met boek, GPS en coördinaten moet dat toch lukken? Dan hebben we de brander nodig. Op een gewone camping (dit jaar) dan niet, maar we gaan vaker kamperen dan die drie weken in DK.

Dat idee van HansB klinkt heel aantrekkelijk, maar ik heb al regelmatig op campings gestaan waar de beheerder vriendelijk doch dringend verzocht het vuur direct te doven als we met een driepootje en een pannetje aan de slag gingen. Ik ga dat dus niet proberen.
Als je (op later termijn) toch nog gas overweegt: ik ben erg tevreden met een Primus ExpressStove Duo die zowel op campingaz als ventielblikjes (coleman ed, die zijn namelijk meer voorhanden in scandinavië) werkt! Beetje power kan wel handig zijn en met een gasblik van formaat kun je best wel even vooruit. Mijn ervaring (met name gebaseerd op Zweden) is óók dat er meestal goede kook-mogelijkheden zijn op de campings; en een keer uit eten in scandinavië is natuurlijk ook geen slecht idee ;-)
Zeker geen slecht idee. Alleen hoor ik van iedereen dat dat, net als bier en sterkere alcoholica, nogal prijzig is.

Past de primus ook in de basis van de Triango? De gasbrander van Triango kan met een adapter ook op beide ventielblikjes, klik en schroef, toch?