door
Henrie » za 05 jan, 2013 20:36
bert sitters schreef:Maar 945 kilo? Dat is 60 fietsen! Hoe komt het dat een mens met een gewicht van 80 kilo een vervoermiddel van 1200 kilo nodig heeft om zich te verplaatsen?
Nee, natuurlijk heeft een mens geen vervoersmiddel nodig van 1200 kg om zich te verplaatsen. Maar een auto heeft altijd wel honderden kilo's gewogen. Alleen een motor weegt al snel 200 kg. En een koets was vroeger toch ook niet een paar kilo?
En ja, mijn auto weegt
slechts 945 kg. Dat is voor een hedendaagse auto tamelijk weinig. Tuurlijk, er zijn vederlichte sportwagentjes te koop (Lotus Exige, Caterham Super 7, Ariel Atom, enz.), maar een hedendaagse vierpersoons auto weegt al snel ruim meer dan een ton. Om over SUV's/MPV's en aanverwanten maar te zwijgen...
Vroeger waren auto's een stuk lichter, maar vanwege veiligheidsvoorzieningen (kreukelzones, verstevigingsbalken, airbags, enz.) en luxe (airco, elektische ramen, elektrische spiegels, elektrische stoelen, enz.) zijn auto's steeds zwaarder geworden. De huurauto in mijn vakantie in de USA woog zelfs bijna 2200 kg! Dat was ook een enorme Chevrolet Traverse (5,20 m lange 8-persoons SUV). Fabrikanten zien tegenwoordig ook wel in dat het niet altijd maar zwaarder kan, dus proberen ze door slim gebruik te maken van lichte materialen (aluminium, titanium, carbon, enz.) gewicht te reduceren. Mijn Fiesta is dan ook enkele tientallen kilo's lichter dan z'n voorganger, ondanks dat die kleiner was. Zo licht als een fiets zullen auto's echter nooit worden...
Ps. Enig idee wat een trein weegt?

Tip: een 1700-Locomotief (van de NS) weegt al zo'n 80 ton!