Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riem toch minder efficiënt dan ketting - Forum Wereldfietser

Riem toch minder efficiënt dan ketting

Interessant onderzoekje naar het verschil in weerstandsverliezen tussen de ketting (single speed) en de riem. Misschien alleen interessant voor de baanwielrenners onder ons, maar een en ander geeft wel een aardig inzicht.

http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ter-36074/

De conclusies kort door de bocht:

Je levert ongeveer 1 Watt aan vermogen in wanneer je een riem gebruikt ten opzichte van een ketting
Boven een geleverd vermogen van 208 Watt neemt dit nadeel af.
Verminderen van de voorspanning van de riem (wat niet mag van Gates) verlaagt het nadeel.

Wibo Soede
Zeker interessant. Thnx.
Als je de andere rapporten leest wordt duidelijk dat die 1 Watt ook weer zwaar afhankelijk is van niet alleen de voorspanning maar ook van
* de load
* de vervuilingsgraad (en dat is in dit geval niet gemeten en wel heel interessant)
* de slijtagegraad

.. en waarschijnlijk ook van het toerental, waar ze ook niet op ingaan.
Dus aan iedereen die de conclusies leest: ga nu niet citeren dat een ketting zoveel watt opslurpt en een riem zoveel, want dat is los van de context onzinnig.

Die conclusie mbt de baanwielrenners vond ik ook wel apart want als er één categorie fietsers is die de voorspanning op de riem nodig hebben zijn het wel deze krachtpatsers.

Ik wist overigens nog niet dat de vereiste riemspanning 85 lb was. Best veel.

Leon
Als ik een gokje mag wagen, dan denk ik dat de grotere spanning van de riem op de lagers voor de extra wrijving zorgt, die daarom ook waarschijnlijk sneller slijten.

Vond het al raar toen ik mijn fiets om liet bouwen van riem naar ketting toe dat de fiets niet trager was geworden. 8)
Tja ze hebben er wel werk van gemaakt.
Nou ja of het nou 1,2of3 watt is het maakt mij niet zoveel uit.
Dan maar wat langer onderweg ;)
Wimmert schreef:Tja ze hebben er wel werk van gemaakt.
Nou ja of het nou 1,2of3 watt is het maakt mij niet zoveel uit.
Dan maar wat langer onderweg ;)
Balen man! Plus die rohloff niet te vergeten, die ook minstens 10 minuten extra vertraging per vakantiedag vergt. Voor je het weet wordt je fietsvakantiedag gratis met 20 minuten verlengd. En dan hebben we het nog niet eens over de banden gehad :).
owh, ik wist niet dat het modeverschijnsel riemaandrijving nog niet voorbij was?? 8) :lol: ;-)
Ik ben bang dat het een blijvertje is.
Volgende stap ultra lichte en compaqte cardan aandrijving.......
Voor wat ik wijzer wordt van dit artikeltje lijkt de test mij verre van zorgvuldig.

Een aantal factoren die van groot belang zijn:
- niet lineaire belasting, je fietst in een cadans. Hierdoor varieert de spanning continu.
- Vervuiling (reeds genoemd)
- Temperatuur
- Smeermiddel van de ketting
- Wat gebeurt er als de ketting/riem bijna versleten is?
- enz.

Al deze dingen in acht nemend lijkt die 1 Watt mij tamelijk futiel. Wat uiteindelijk telt voor je rijsnelheid wordt in veel grotere mate bepaald door banden, gewicht en ergonomie, en niet te vergeten hoezeer je bereidt bent het snot voor je ogen te trappen :)

Ik ben trouwens nog steeds blij met m'n riempje.
Ik heb die drie pdf bestanden gedownload en gelzen op die test site waar ze naar verwijzen.
Maar ze hebben er wel heel veel werk van gemaakt hoor.
Ik neem vooralsnog het aan voor waar.
Het echte probleem van de riemaandrijving is natuurlijk dat er geen derailleursysteem voor bestaat, en wellicht ook nooit zal komen. De grote verliezen zitten in de versnellingsnaaf, niet in de riem zelf.

Walter
AB schreef:
Wimmert schreef:Tja ze hebben er wel werk van gemaakt.
Nou ja of het nou 1,2of3 watt is het maakt mij niet zoveel uit.
Dan maar wat langer onderweg ;)
Balen man! Plus die rohloff niet te vergeten, die ook minstens 10 minuten extra vertraging per vakantiedag vergt. Voor je het weet wordt je fietsvakantiedag gratis met 20 minuten verlengd. En dan hebben we het nog niet eens over de banden gehad :).
Je vergeet het stalen frame nog of nog erger het flexibele titanium frame i.c.m. de riem. De kans op scheef lopende piepende riem wordt nog groter door de riemvoorspanning. :D

Piet.
Wimmert schreef:Ik ben bang dat het een blijvertje is.
Volgende stap ultra lichte en compaqte cardan aandrijving.......
Cardan-as aandrijving zal net als riemaandrijving zijn klanten houden. Gelukkig maar. Maar cardan-as aandrijving op een vakantiefiets gaat het niet worden. Twee maal een haakse tandwiel-overbrenging zal een extra verlies van circa 8% opleveren en extra gewicht t.o.v. een ketting.

Piet.
De test is interessant vanuit fietsersstandpunt, maar de conclusie is algemeen reeds bekend en kan uitgebreid worden.

Beide aandrijvingen lopen namelijk hun verliezen anders op:
- De aandrijfriem is gemaakt van een rubberachtig materiaal dat een zekere vervorming kan ondergaan. Net als alle rubbers is er een vrij belangrijke demping en een beperkte vering. Met ander woorden: bij het vervormen wordt een deel van de energie omgezet in warmte en gaat ze verloren.
- De ketting verbruikt praktisch geen energie om te vervormen: de wrijving tussen de schakels is bij een gezonde ketting erg laag. De voornaamste energie verliezen ontstaan doordat een ketting bestaat uit schakels en dus niet perfect rond kan lopen.
De tanden van de tandwielen hebben in principe een profiel dat toelaat dat de ketting alsnog zo dicht mogelijk bij de perfecte cirkel kan komen (de betere observator zal gemerkt hebben dat het profiel van tandwieltanden niet bestaat uit rechte lijnen maar uit krommes (sinus-hyperbolicus if I remember right). Hoe verder deze krommes inslijten hoe minder mooi rond je ketting kan lopen. Daardoor krijg je geen mooi lineaire kracht overbrenging, maar eerder een "gekartelde" er ontstaan piekjes en dalen doordat de effectieve straal waarrond je ketting draait toeneemt en vermindert. (in het extreme geval zou je kunnen zeggen dat je ketting over een regelmatige 42-hoek draait).

Beide systemen hebben dus fundamenteel andere verliesposten. Zoals Leon terecht opmerkt wordt de mate van verlies in de tandriem vermoedelijk beïnvloedt door temperatuur, vochtigheid en mogelijk ook blootstelling aan UV-licht. De ketting daarintegen is sterk afhankelijk van smering, slijtage aan de ketting, slijtage aan de tandwielen en afstemming van het tandprofiel op de kenmerken van de ketting.

De bovenstaande labotest geeft dan ook vooral meetwaarden voor optimale configuraties van beide systemen. In de praktijk weet je dus dat als je alles supernetjes onderhoud je beter voor een ketting kiest, ben je een normale mens die af en toe eens onderhoud pleegt, dan vertelt deze test je niets.

PS: zoals PietV terecht aanhaalt is een cardanas sowieso minder efficiënt. Bovendien heb je een behoorlijke diameter nodig om het koppel te kunnen verwerken, dat maakt een cardanas op een fiets relatief zwaar (moto's hebben het voordeel om hoge toeren te hebben en een relatief laag koppel waardoor de as in verhouding niet veel zwaarder moet zijn)
In een proefopstelling zijn beide aandrijvingen optimaal afgesteld. Op de fiets zal de ketting onder belasting minder last hebben, als door vervorming van het frame. de kettingwielen uit lijn staan.
Tandriem-aandrijving vraagt om een stijf en sterk frame, om onder alle omstandigheden, inclusief de voorspanning van de tandriem, de tandriemwielen zoveel mogelijk in lijn te houden. Anders worden de verliezen nog groter.

Piet.
maar als ik het goed begrijp is verschil miniem en als je geen topsport bedrijft niet hinderlijk?

(nu snap ik overigens eindelijk waarom wielrenners niet met een band fietsen. ook omdat een derailleur natuurlijk lichter is)
aapje99 schreef:maar als ik het goed begrijp is verschil miniem en als je geen topsport bedrijft niet hinderlijk?
Het verschil is volgens deze metingen ongeveer 1% van wat een doorsnee vakantiefietser levert gedurende de dag. Dat lijkt weinig, maar een procentje hier en procentje daar en voor je het weet kosten de kleine dingetjes een halve dag per week. Ik zie niet in waarom alleen topsporters daar op zouden moeten letten. Juist als je minder sterk bent, moet je zuinig zijn op je energie. Die oude mannetjes die zo graag nog één keer TBT willen fietsen, juist zij hebben baat bij een licht carbon fietsje met lichtlopende aandrijving en banden.

In werkelijkheid is het verschil overigens veel groter, omdat een riem je dwingt tot een naafversnelling, en die vreet energie. Vooral bij het klimmen. Ik vind daarom dat je naar het totale pakketje moet kijken: de efficiëntie van riem + naafversnelling versus de efficiëntie van ketting + derailleurversnelling. En dat verschil merk je een stuk eerder. Een klim van 1000 meter voelt dan als eentje van 1100 meter

Grtjs,
Walter
waltertje schreef:...een naafversnelling, en die vreet energie. Vooral bij het klimmen.
Uit interesse: waarom is een versnellingsnaaf volgens jou juist bij klimmen minder efficiënt? Ik heb wel eens ondervonden dat een fiets met Rhohloff (zonder riem) juist minder makkelijk de heuvels af rolde dan mijn volslagen vergelijkbare fiets met derailleur.
waltertje schreef: Ik vind daarom dat je naar het totale pakketje moet kijken: de efficiëntie van riem + naafversnelling versus de efficiëntie van ketting + derailleurversnelling.
+1

Frank
waltertje schreef: Ik vind daarom dat je naar het totale pakketje moet kijken: de efficiëntie van riem + naafversnelling versus de efficiëntie van ketting + derailleurversnelling.
Dan moet je het veelgekozen pakketje ketting + naaf ook meenemen.
Leon
Leon schreef:
waltertje schreef: Ik vind daarom dat je naar het totale pakketje moet kijken: de efficiëntie van riem + naafversnelling versus de efficiëntie van ketting + derailleurversnelling.
Dan moet je het veelgekozen pakketje ketting + naaf ook meenemen.
Leon
niet als je een vergelijking wilt maken tussen ketting en riem.

Frank
frank bueters schreef:
waltertje schreef:...een naafversnelling, en die vreet energie. Vooral bij het klimmen.
Uit interesse: waarom is een versnellingsnaaf volgens jou juist bij klimmen minder efficiënt?
De Rohloff, en voor zover ik weet geldt dit voor alle versnellingsnaven, heeft de grootste verliezen in de laagste versnellingen. Die waarmee je klimt dus.

Grtjs,

Walter