Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie naar Ankara? - Forum Wereldfietser

Navigatie naar Ankara?

Eind februari 2013 vertrek ik op de fiets naar Ankara, welke gps of navigatie raad u mij aan. Is oplaadbaar op welke zonnepanelen? Inclusief kaarten van de gehele route.
Zonnepanelen geven in de praktijk niet genoeg stroom. Je zit vast aan een 230v oplader voor oplaadbare batterijen, of een naafdynamo met laadapparaat.
Als GPS kun je kiezen uit iets als een Garmin Etrex 30 of een smartphone als een Sony Experia Go. Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens.
Wim
Wim schreef:Zonnepanelen geven in de praktijk niet genoeg stroom.
Bij juichende recensies van Amerikanen moet je altijd bedenken dat de VS erg zuidelijk ligt: de USA (ex Alaska) begint waar Europa ophoudt!
Is dat echt zo? Ik heb wel eens gekeken naar de GPS-apparaatjes van Garmin, en ze beweren dat die dingen 20+ uur meegaan op 2 AA-accu's. Het lijkt mij dat als je een zakje van die oplaadbare dingen en een zonnelader meeneemt dat je het best wel lang uithoudt, mits je maar niet elke dag een lading iToestanden en smartDingesen wilt gaan opladen.

Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik ben wel van plan van de lente zo'n GPS plus zonnelader te gaan aanschaffen, en ik wil een fiets zonder naafdynamo gaan bouwen. Uiteraard reis ik dan zonder smartphone, dus het enige dat ik verder moet opladen zijn accu-LED-fietslampen. Is dit naïef van me?

(excuus voor het kapen van deze thread, het lijkt me dat de vraag aansluit bij de discussie hier...)
m-gineering schreef:
Wim schreef:Zonnepanelen geven in de praktijk niet genoeg stroom.
Bij juichende recensies van Amerikanen moet je altijd bedenken dat de VS erg zuidelijk ligt: de USA (ex Alaska) begint waar Europa ophoudt!
Dat is wat overdreven. De VS liggen wel zuidelijk, maar ook weer niet zo zuidelijk. Een vriend van mij woont in Charlottesville, Virginia en dat ligt ongeveer ter hoogte van Cordoba, Murcia, Palermo en Athene. Zuid-Europa dus. Maar Charlottesville ligt dan ook, gezien van noord naar zuid, in de onderste helft van de VS. De andere helft ligt dus gelijk met Europa, alleen loopt Europa veel verder door naar het noorden. De (kaarsrechte) noordelijke grens met Canada ligt net ten noorden van Parijs, Stuttgart en Wenen, terwijl Europa doorloopt tot ver boven de poolcirkel...
New York is de hoogte van Madrid. Los Angeles is zoiets als Beirut of Casablanca. Bovendien is er behalve in het noord westen vaak weinig bewolking (de regen valt in hoosbuien). Ik herinner me dat ik in Wisconsin een keer 's morgens vrij vroeg in een uur tijd ben verbrand terwijl de temperatuur iets boven nul was.
Wim
alop schreef:Eind februari 2013 vertrek ik op de fiets naar Ankara, welke gps of navigatie raad u mij aan. Is oplaadbaar op welke zonnepanelen? Inclusief kaarten van de gehele route.
Iets als een Garmin eTrex 20 of Dakota 20 en wat OpenSource kaarten.
Dan de campings van Archie erbij, 2 á 3 setjes Sanyo Eneloop oplaadbare batterijen en in geval van "nood" nog een setje alkaline accu's.

Met een android smartphone kan het ook, gewoon bij twijfel even kijken en daarna weer uitzetten.

Makkelijkste is een naafdynamo met buffer accu, dan laad je terwijl je fietst. zonnecel kan wel, maar iets volladen blijft lastig.
GPS Expert schreef:
alop schreef:Eind februari 2013 vertrek ik op de fiets naar Ankara, welke gps of navigatie raad u mij aan. Is oplaadbaar op welke zonnepanelen? Inclusief kaarten van de gehele route.
Iets als een Garmin eTrex 20 of Dakota 20 en wat OpenSource kaarten.
Dan de campings van Archie erbij, 2 á 3 setjes Sanyo Eneloop oplaadbare batterijen en in geval van "nood" nog een setje alkaline accu's.

Met een android smartphone kan het ook, gewoon bij twijfel even kijken en daarna weer uitzetten.

Makkelijkste is een naafdynamo met buffer accu, dan laad je terwijl je fietst. zonnecel kan wel, maar iets volladen blijft lastig.
Als TS toch aan de zonnecellen wil, is het laden van een accu of batterijen denk ik het makkelijkst. Ik denk dat je een GPS direct laten werken met zonnecellen wel kunt vergeten.. Maar mijn oude 60CSx gaat bij goede batterijen een aantal dagen mee, afhankelijk van de instellingen: niet routeren maar alleen tracks volgen, niet continu de kaart aan hebben staan (schermpje met km-teller kiezen) en achtergrondverlichting uit.
alop schreef:welke gps of navigatie raad u mij aan.
Volgorde van voorkeur:
* Kaart (niet-optioneel: heb je sowieso nodig, maar i.c.m. met een GPS kun je met een grotere schaal toe)
* kompas voor grovere richtingen, mits je niet een snelheidsrecord wilt verbreken (bij ontbreken van richtingwijzers, zoals borden, zon, wind, etc.)
* GPS i.c.m. naafdynamo (en bufferaccu, uiteraard) en tracks ingeladen. Kaartmateriaal van OpenStreetMap (OSM). (Elektronisch kompas is ingebouwd in een goede GPS.)
* GPS en naafdynamo (idem). Kaartmateriaal van Garmin.
* GPS i.c.m. zonnepaneel. Kaartmateriaal OSM.
* GPS i.c.m. zonnepaneel. Kaartmateriaal Garmin.

Welke GPS is dan erg persoonlijk. Garmin is veruit marktleider. Ervan uitgaande dat je AA-batterijen ('penlite') wilt kunnen gebruiken i.p.v. een Li-Ion accu is er kort gezegd het volgende onderscheid:
Knoppen <===> Touchscreen
Groot <===> Klein

Knoppen + klein = Etrex-serie (Let op: er kunnen nog 'oude' modellen aangeboden worden, zoals de modellen Vista, Legend, etc.)
Knoppen + groot = GPS Map 62-serie (De opvolger van de GPS Map 60-serie.)
Touchscreen + klein = Dakota 20
Touchscreen + groot = Oregon-serie
Touchscreen + monsterlijk groot & zwaar = Montana-serie

Bij het bedrijf Waypoint zijn de diverse modellen en series te bekijken en krijg je ook goed advies, in mijn ervaring (heb er zelf een Oregon 300 vandaan). Wel zullen ze proberen je er een kaart bij te verkopen. Echter is er voor Nederland ook de geroemde Open FietsMap van 'de Tovenaar'. (Zia ander topic op dit forum.) Vele fietsers op en buiten dit forum vinden die beter voor Nederland en Duitsland dan andere gratis én betaalde kaarten. Andere kaarten gebaseerd op OpenStreetMap zijn ook gratis te verkrijgen op het internet.

Qua bufferaccu bij een naafdynamo zijn er diverse mogelijkheden. Vóór de bufferaccu hoort ook een gelijkrichter. Combinatiemogelijkheden worden aangeboden door de Zzing, Pedal & Power en B&M E-Werk. Op die laatste kun je ook een andere bufferaccu aansluiten. De B&M is wat veelzijdiger, maar je moet wel wat kunnen rekenen met elektriciteit. De andere twee opties zijn wat eenvoudiger in gebruik, maar minder veelzijdig.

Qua zonnepanelen is er enige kennis op het forum van Hiking-Site. Wandelaars beschikken namelijk niet over naafdynamo's, dus die zullen het moeten rooien met zonnepanelen.