Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lengte trapas - Forum Wereldfietser

Lengte trapas

Ik zou graag het cranckstel en trapas van mijn fiets vervangen door een
model met een vierkante as.
Mijn fiets heeft 68mm brackethuisbreedte, maar welke lengte moet de as
hebben voor een dubbel crankstel?
Welke crank wil je gaan monteren?
Dit is namelijk van belang bij de keuze van de lengte
een dubbel crankstel voor campagnolo
eenzame schreef:een dubbel crankstel voor campagnolo
Ik heb geheel geen veratand van Campagnolo, maar bij Shimano moet je echt het typenummer hebben dat vaak binnenin de crancks staat. De vereiste lengtes verschillen qua uitvoering zoveel dat ze vaak in het geheel niet uitwisselbaar zijn. Als je geen nummer hebt, heb je dan een foto voor de campakenners?
Leon
ok bedankt, weer iets bijgeleerd. Ik zoek verder.
Het is een cranckstel van "prorace" dat ik in afprijzing
gekocht heb.
En ik zie er nu "110mm" opstaan, dat zal dus de nodige aslengte zijn.
Nu nog eens uitzoeken wat de verschillen zijn tussen
shimano en het campa vierkant voor ik
een skf bracket bestel.
Deze zijn een beetje te duur om in de kast te leggen.
eenzame schreef:ok bedankt, weer iets bijgeleerd. Ik zoek verder.
Het is een cranckstel van "prorace" dat ik in afprijzing
gekocht heb.
En ik zie er nu "110mm" opstaan, dat zal dus de nodige aslengte zijn.
Ik heb nog nooit een crankstel gezien waar de aslengte opstond. Weet je zeker dat je geen 5 poot compact crankstel hebt, het klinkt verdacht als de steekcirkel
Er staat 110mmBCD op....
En is inderdaad een compact 5 arm, en de gaten zijn 65mm van elkaar.
En ik heb dus een ISO as, voor BSA 68mm nodig, maar aan de lengte ben ik nog niet uit.
eenzame schreef:Er staat 110mmBCD op....
Bolt Circle Diameter
eenzame schreef:Er staat 110mmBCD op....
En is inderdaad een compact 5 arm, en de gaten zijn 65mm van elkaar.
En ik heb dus een ISO as, voor BSA 68mm nodig, maar aan de lengte ben ik nog niet uit.
Weet je zeker dat je een ISO (= campagnolo e.a. passing) as nodig hebt en geen JIS (= Shimano e.a. passing)? Want ISO wordt eigenlijk bijna alleen maar voor Campagnolo cranks gebruikt, er zijn bijna geen andere cranks die die passing gebruiken.

Het verschil is overigens met het blote oog nauwelijks te zien en passen levert helaas ook niet zoveel op. Hier geldt: weten is weten, Google is your friend. Of domweg uitproberen met een paar (geleende?) assen, bijv. met een Shimano UN55 (goedkoop en doet het prima).

110 mm BCD = 65 mm gatafstand trouwens, dat klopt.
Het is dus een iso dat ik heb (heb ik nagemeten)
Graag had ik dus nog geweten of een as aan bijde zijdes van de bracketbuis
even ver uitsteekt. Dan kan ik uitmeten welke lengte ik nodig heb.
eenzame schreef:Het is dus een iso dat ik heb (heb ik nagemeten)
Graag had ik dus nog geweten of een as aan bijde zijdes van de bracketbuis
even ver uitsteekt. Dan kan ik uitmeten welke lengte ik nodig heb.
In het algemeen steekt een as aan beide zijden even ver uit. Heel lang geleden (zeg zo'n 30-40 jaar geleden) waren assen asysmmetrisch (rechterkant langer). Maar in het algemeen zijn ze symmetrisch. (en een nieuwe asymmetrische as kopen is erg lastig, zal wel NOS worden).

Voor een betaalbare (symmetrische) trapas met ISO passing kun je de Token trapas proberen: licht en goede lagers. M-gineering heeft ze (http://www.m-gineering.nl/shop.htm).

Succes met het meten. Omdat assen in lengtes van ongeveer 3mm oplopen moet je wel erg goed meten en vertrouwen op de maatnauwkeurigheid van de fabrikanten om op precies de goede maat te komen (zelfde voor ISO vs. JIS). Aan de andere kant: je zit er maximaal 3mm naast en dat is nog te overzien (als je tenminste breed genoeg zit).
JaapG schreef:Maar in het algemeen zijn ze symmetrisch. (en een nieuwe asymmetrische as kopen is erg lastig, zal wel NOS worden).
mwah, een UN 55 in 110 is links 3 mm langer dan een 107! :roll:
m-gineering schreef:
JaapG schreef:Maar in het algemeen zijn ze symmetrisch. (en een nieuwe asymmetrische as kopen is erg lastig, zal wel NOS worden).
mwah, een UN 55 in 110 is links 3 mm langer dan een 107! :roll:
Aah, wist ik niet (nooit nagemeten, zal het meteen eens doen) :oops: . Wel merkwaardig zeg, Shimano neemt het dus niet zo nauw met hun maatvastheid/uniforme maatvoering.

Weet je of de Token assen die je verkoopt 100% symmetrisch zijn?
Het is gelukt, ik heb een compagnolo as van 115 geplaatst en deze past.
Maar deze mocht wel nog enkele mm's korter zijn.
Maar ik weet nu wel welke lengte ik moet bestellen als ik deze vervang door een
SKF. (als de andere versleten is)
Ik vraag me nu wel af hoelang de campagnolo as meegaat.
En de lagers zijn makkelijk te vervangen, maar denk het niet te doen,
zal te kostelijk uitkomen denk ik,
3 lagers aan een prijs van +/-10€/stuk (denk ik)