Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gore tex pro shell - Forum Wereldfietser

Gore tex pro shell

Ik heb een 2 laags hyvent jas met fleece van de north face, warm en bevalt goed enkel na een regenbui wordt die goed nat nu wil ik een 3 laags gore tex pro shell kopen, soms ook iets van 300/400 gram dus goed op te bergen.

En kan ik volgend jaar een donsjack kopen, zodat ik eerst de gtx jas draagt en op bestemming mijn donsjack eronder.

Heeft iemand ervaring hiermee en raad je een bepaalde jas aan, prijzen varien van 250 tot 600 euro.
Een 3-laags pro shell lijkt me volstrekte overkill als je op de fiets zit. Neem voor die enkele keer dat het echt regent een goed fietsjack (Vaude, Agu, Pearl, enz.) Veel goedkoper, lichter, soepeler, strakkere snit dus minder luchtweerstand.
Ik heb een fietsjack van agu maar werd van de zomer in natuurpark eifel kleddertje nat toen ik een heuvel omhooging, alleen dan van het zweet.

Ik wandel ook en ik heb gelijk dan een goeie jas voor een herfst/winterse storm.
Een goed wandeljack is vaak ongeschikt om mee te fietsen: te wijd, te zwaar, de capuchon te groot (valt over je ogen bij het fietsen, tenzij je op een ligfiets zit...). Het ademend vermogen van gtx is dan misschien iets groter dan van een fietsjack, maar is nog steeds niets in verhouding tot de hoeveelheid zweet die je bij een flinke inspanning produceert. Facit: gebruik je geld voor andere dingen, want je hebt al een goed jack.
Voor het wandelen is een goede paclite meestal al voldoende, ook in de winter. Neem vooral een jack met zo min mogelijk ritsen en zakken, dat zijn allemaal potentiële punten voor lekkages en ze maken een jack vooral duur, niet beter.
Ik heb een vaude men's sky fly en ik ben daar erg tevreden over, 2.5laags, zit strak, ademt goed en is licht (227gr). Ding is echt gemaakt voor conventioneel fietsen dus niet handig voor ligfietsen mocht je daar aan doen.
Het ademend vermogen van gtx is dan misschien iets groter dan van een fietsjack, maar is nog steeds niets in verhouding tot de hoeveelheid zweet die je bij een flinke inspanning produceert.
Ik heb zo'n peperduur Gore Active Shell regenjack, maar daar wel een beetje spijt van want inderdaad je moet wel erg rustig fietsen om droog te blijven. Voor wat betreft water van buiten is het wel goed waterdicht, en verder wat snit, capuchon etc betreft een prima jack, maar ja...

Jeroen
Echt makkelijk is het niet. Goretex en zo ademt wel wat, maar eigenlijk niet genoeg voor echt stevig fieten. Mijn vrouw heeft een EVent jas en die ademt meer dan wat dan ook, zegt ze. Maar hij lekt soms wel wat door. Gore Active shell schijnt ook erg goed te ventileren. Mijn probleem is dat ze allemaal slecht of niet ventileren als het regent. En juist dan zweet je erg, en kun je niets uitrekken dan wel open ritsen. Belangrijker dan het materiaal is dus misschien wel de aanwezigheid van veel ventilatieopeningen zoals ritsen onder de oksels. De snit moet niet al te breed zijn, maar het is natuurlijk niet alleen voor op de fiets, maar zeker ook 's avonds bij de tent. Dan zijn een paar zakken toch wel weer handig.
Verder vind ik althans het belangrijk om iets te hebben in fluo kleur en met reflectiestrepen voor 's avonds. Liefst een jas die voldoet aan de EU normen voor veiligheidskleding. Voor 200 euro koop je overigens een Goretex wegwerkers jas.
Wim
Ritsen hinderen helaas het 'ademen' van de stof, omdat die ook weer waterdicht getapet moeten worden. Een jas met zo min mogelijk tape en zoveel mogelijk om-het-lichaam-sluitende stof is dan het beste. Doordat er niet eerst een enorme druk opgebouwd hoeft te worden (aansluitend), 'ademt' dat een stuk beter dan een jas van hetzelfde materiaal waar ook nog een donsjack onder moet passen. Het passen van een jas is dus belangrijk, evenals een inspectie aan de binnenzijde dat er zo min mogelijk tape zit. Een anorak-versie zorgt ook voor een minder stugge voorzijde, wat ook prettig kan zijn.

Qua stoffen is niemand het eigenlijk eens met elkaar. De één vindt eVent het beste, de ander Dry-Q Elite. Maar er zijn ook mensen die waterdichtheid helemaal niet zo belangrijk vinden. 'Comfort' is waar het om draait, niet om 'droog' (wat, zoals je zelf al aangeeft, erg lastig te bereiken is bij fietsen).

Wat dat betreft was ik vanochtend op m'n bovenlijf blij met de combinatie die ik vandaag aan had: een Patagonia R.5-truitje op de huid (tegenwoordig heet dit Capilene 4, ook in versie met capuchon) samen met een eVent-jackje van VAUDE ("Casella eVent"). Nu maakt dit merk niet meer gebruik van eVent, maar zoals Wim al zegt schijnt Gore-Tex Active Shell (dus niet "Windstopper Active Shell", dat is niet waterdicht) ongeveer net zo goed te ademen tegenwoordig. Daarvan maakt Haglöfs een prachtige Endo II Pull met weinig stiksels. Ook ná de behoorlijke buien van vanochtend bleef ik in deze combinatie comfortabel, ondanks het klamme aanvoelen van de buitenkant van m'n jackje. Eigenlijk is het het beste van beide theorieën: zowel de voordelen van een Pile&Pertex-jack, als de voordelen van waterdicht, winddicht en 'ademend'. Een wollen ondershirt had me onder dat jack nooit zo droog kunnen houden. Dat heb ik gisteren ook in de praktijk ondervonden door het dragen van het expeditie-ondergoed van Helly Hansen onder hetzelfde jackje. De combinatie van polypropyleen en wol van Helly Hansen's Warm-shirt werd onder het jackje beduidend klammer bij een lage luchtvochtigheidsgraad dan de polyester noppenstructuur van de Polartec Power Dry van de R.5 van Patagonia bij een luchtvochtigheid van 100%.

Bottom line is: voor eenieder is een ander systeem zijn/haar perfecte combinatie. De één heeft meer isolatie nodig, de ander meer ventilatie. Voor iemand zoals ik, die veel meer heeft aan ventilatie dóór de stof heen ('diffusie'), is het mooi de perfecte combinatie te hebben gevonden. Zelfs als je minder transpireert kun je hier je voordeel mee doen. En mocht je onverhoopt toch nat/vochtig worden omdat het te warm wordt, dan is het mooie dat er nog altijd sprake is van 'comfort' door warmte en klammigheid, en niet discomfort door nattigheid en daarmee kou.