Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrradmanufaktur TX-800 - Forum Wereldfietser

Fahrradmanufaktur TX-800

Hallo ik ga volgend jaar met een nieuwe fiets op vakantie :)
Mijn oog is gevallen op de VSF Fahrradmanufaktur TX-800 XT-HS11
is ook gelijk mijn max qua budget.
Is in deze prijsklasse de enigste fiets wat op een 28 inch banden 50mm banden ligt, en dit is dus een 29 `er.
En wat zou de max zijn wat je qua banden zou kunnen monteren en zou ook eventueel 55mm banden ook passen.
50 mm is breed genoeg. Ik heb hier ook een mtb van mijn dochter met 60 mm Big Apples, en dat stuurt lomp vind ik. Behalve voor echt ruw off road werk is wat mij betreft 50 mm ideaal. Meer zou ik zeker bij een 28 inch fiets niet willen.
Wim
Hoezo niet op een 28 inch fiets ?

En iemand idee wat voor banden op een Koga Signature KS-TR28 ligt staat bij de vakantiefietser.nl voor 1330,00.
Op mijn koga signature zaten 35 mm Marathon racer banden. Maar ja, elke signature is natuurlijk anders omdat je hem zelf kan samenstellen. Ik heb ook een relatief smal spatbord en er kunnen ook niet veel bredere banden op.

Maar met een ander spatbord kunnen op een koga signature ook 50 mm banden. Kijk anders maar eens op hun site (je kan daar je 'eigen' fiets samenstellen).

De KS-TR28 is alleen het soort frame (heren trekking frame, aluminium, 28 inch).
cotweetje schreef:Hallo ik ga volgend jaar met een nieuwe fiets op vakantie :)
Mijn oog is gevallen op de VSF Fahrradmanufaktur TX-800 XT-HS11
is ook gelijk mijn max qua budget.
Is in deze prijsklasse de enigste fiets wat op een 28 inch banden 50mm banden ligt, en dit is dus een 29 `er.
En wat zou de max zijn wat je qua banden zou kunnen monteren en zou ook eventueel 55mm banden ook passen.
Als het eventueel misschien kan zou 58 banden wel passen enanders toch niet?
cotweetje schreef:Hallo ik ga volgend jaar met een nieuwe fiets op vakantie :)
Mijn oog is gevallen op de VSF Fahrradmanufaktur TX-800 XT-HS11
is ook gelijk mijn max qua budget.
Is in deze prijsklasse de enigste fiets wat op een 28 inch banden 50mm banden ligt, en dit is dus een 29 `er.
En wat zou de max zijn wat je qua banden zou kunnen monteren en zou ook eventueel 55mm banden ook passen.
Een 622 velg met een 50 mm band (28,4") blijft afgerond gewoon een "28-er". Maar wat ben je van plan met die fiets. Veel buiten de gebaande wegen of iets dergelijks. Of iets voor de toekomst?
Ik rij met 42-622 en dat is breed zat. Met 50 mm gereden, maar dat gaf op de weg geen meerwaarde.

Piet.
Ik ga nogal overbeladen weg en vond de 37mm niet voldoende comfort hebben en bij stukje off road vond ik het helemaal niet fijn.
In de toekomst wil ik autoluwe wegen fietsen in Schotland,Noorwegen,Frankrijk,Spanje,Portugal.

Als de KS TR 28 hetzelfde afgemonteerd wordt met v brakes in plaats de maugura HS 11 bij de TX 800 komt die nog 2700 euro uit, enigste voordeel is dat die in maat 50 beschikbaar is, ik ben nogal klein dus dat is kijken of de kleinste maat van 52 bij de TX 800 klein genoeg is, ik monteer er graag een ligstuur op voor windje tegen.
Ik neem aan dat je bewust hebt gekozen voor 28"? Bij een framemaat 50 zou ik anders eerder denken aan 26", dan kun je vaak ook breder dan 50 mm banden omleggen.
Jep ik rijdt ook stukken op asfalt, en ik heb op een mountainbike 26 inch tijd lang 40 km gefiets naar ouders maar ik vond het met een 28 'er een stuk fijner. Of road begrijp ik wel is sterker met 26 inch wielen en kun je breder gaan.
Maar ik heb liever een 28'er die ook door een beetje modder, sneeuw en off road kan, zover de voor en achtertassen met het gewicht geen issue vormen.

Maar een traveller met 26 inch daar gaat toch ook 50/55 mm op, breder is toch voor mountainbikes die lichtbepakt zijn met frametas. en stuurtas.

Zo extreem wil ik de berg niet op gaan, gewoon rustige wegen, zand,asfalt grind, door kleine dorpjes cruisen en op kleine rustige campings staan waar enkel net een koud biertje te halen valt :) maar met mooi uitzicht.
"ik ben nogal klein", 28"wielen met dikke banden en ook nog spatborden gaat slecht samen. De kans is groot dat je met je voeten tegen het spatbord aankomt, of dat je om dat te verhelpen een hele rare geometrie krijgt
Het klinkt alsof je inderdaad beter voor 26 inch kunt kiezen bij jouw lichaamslengte. Brede 28 inch banden zijn bovendien zwaarder dan even brede 26 inch banden, en sturen door de middelpuntvliegende kracht dus ook zwaarder. Dus voor mij is 50 mm 26 inch of iets van 45 mm in 28 inch wel de limit, en dan moeten het liefst nog niet al te zware banden zijn.
Wim
hmmm puntje aandacht idd ik zal eerst uitvoerig de 2 modellen testen in 26 en 28.
cotweetje schreef:hmmm puntje aandacht idd ik zal eerst uitvoerig de 2 modellen testen in 26 en 28.
doe er dan meteen een setje Kojaks onder :), gaat best wel soepel op een atb. In theorie moet een 28" makkelijker rollen over oneffenheden en de fiets schijnt beter op snelheid te blijven. Een 26"wiel schijnt weer makkelijker te accelereren (plus sterker wiel en grote keuzevrijheid aan banden). Ieder zijn voorkeur.
kojaks strookt m.i. niet met overbeladen weg gaan (ik zou dáár juist wat aan doen ;-). Ik zou ook een 26" fiets adviseren, zeker gezien je lichaamslengte; en dan passen bredere banden eigenlijk ook altijd wel
Een dikkebanden 29-er is op reis toch al onhandig want zo'n fiets is een stuk groter dan een 26". Daar heb je last van achter in de auto, in de vliegtuigdoos, in het halletje van het hotel en in de trein.
Althans dat is mijn ervaring, beide versies in het schuurtje hebbend.
Leon
AB schreef: doe er dan meteen een setje Kojaks onder :),
Die banden zijn vooral bedoeld voor in Manhattan: twee sprieten nat gras en 'you're busted'.
m-gineering schreef:
AB schreef: doe er dan meteen een setje Kojaks onder :),
Die banden zijn vooral bedoeld voor in Manhattan: twee sprieten nat gras en 'you're busted'.
Ik heb met Kojaks zelfs door de sneeuw gefietst. Had niet de indruk dat het veel meer glibberen was dan op Schwalbe Marathons (op mijn vorige fiets). En ik rijdt er ook dagelijks een stukje off-road mee en ook dat gaat prima. Uiteraard geven noppenbanden een stuk meer grip, maar je gaat echt niet bij het minste of geringste onderuit met die Kojaks...

Of Kojaks handig zijn voor op een vakantiefiets, is weer een ander verhaal...
Hallo,

wij rijden beiden ook met de VSF TX 800 hou er echter wel rekening mee dat de frames van de tx redelijk sportief zijn, met andere woorden de bovenbuis is nogal lang, daar nog een ligstuur op monteren dan ga je wel héél plat liggen :roll:

Frank en Diane
Henrie schreef:Of Kojaks handig zijn voor op een vakantiefiets, is weer een ander verhaal...
Kojaks hebben best een plaats bij vakantiefietsen, alleen niet bij volbeladen fietsen
Matthie9000 schreef:
Henrie schreef:Of Kojaks handig zijn voor op een vakantiefiets, is weer een ander verhaal...
Kojaks hebben best een plaats bij vakantiefietsen, alleen niet bij volbeladen fietsen
de 50mm versie is volgens Schwalbe goed tot 130 kilo. Ik heb ze op de tandem, en zolang ze asfalt mogen eten doen ze het prima.