Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T300 - Forum Wereldfietser

VSF T300

Dag allemaal,

Ik overweeg de aanschaf van een VSF T 300 Nexus. Ik wil deze fiets gaan gebruiken voor vrijwel dagelijks woon-werk verkeer (20 km. retour), ijs en weder dienende ook in de mindere maanden. Ook wil ik regelmatig een rit Amsterdam-Utrecht maken of bijv. Amsterdam-Zaandam, al of niet met een mooi-weer ommetje er aan vastgeplakt. Met een dubbele fietstas achterop onderweg boodschappen doen, doorrijden en nog een extra slinger tot het avondgloren maken voor ik naar huis ga, dat idee. Kortom, dagelijks gebruik met een licht sportief tintje. De T 300 spreekt mij aan vanwege de vermeende goede prijs-kwaliteit verhouding, mooi vormgeving en - volgens mij - goede onderdelen die gebruikt worden. Is er iemand in dit land die uit eigen ervaring iets over deze fiets kan zeggen? Een andere kandidaat is een oerdegelijke Azor. Niets mis mee, lijkt me, maar misschien een tikkeltje minder 'sportief', en zeker zwaarder.
Wie kent de T 300 en heeft er ervaring mee? Alvast dank!
We hebben hier een T100 en een T400, dus alleen de kwaliteit van het frame zou te vergelijken zijn. Daar is dan ook niks mis mee. De afwerkingskwaliteit van de fietsen is erg goed voor de prijs.
Van die grote boodschappentassen maken de fiets nu niet bepaald sneller, zeker als het een beetje schuin van voren waait, wat wel eens voorkomt in Nederland.
Als ze helemaal gevuld zijn heb je er wat aan, maar de meeste fietsen die ik zie met van die windvangers hebben de tassen 98% van de tijd leeg.

Kan iemand anders wat zeggen over die 8-speed naaf?

Zelf zou ik voor dagelijks gebruik liever een dichte kettingkast en geen velgremmen nemen. De roestduivel ligt in de winter altijd op de loer.

Leon
Ik heb zelf een Azor. Een super degelijke stadsfiets, maar voor het fietsen van langere afstanden niet zo geschikt omdat hij erg zwaar fietst. Woonwerkafstand is er wel mee te doen, maar als je ook af en toe eens lekker wil doorfietsen is ie niet handig. Je fietst dan voortdurend met wind tegen.
Beide zijn zeker goede fietsen. No nonsens fietsen.

Azor grebruikt dikker staal. Hierdoor een stukkie zwaarder.
De T300 is gemiddeld wel 4 a 5 kilo lichter. Dunner staal maar echt ook super sterk.

Voordeel van de T300 is dat deze HS11 hydraulische remmen heeft.
De remmen werken hierdoor heel strak en zal in de winter niet bevriezen.
Nadeel zal zijn dat je 1 a 2 x per jaar de blokkjes moet vervangen.
Nu zijn dit niet de kosten als je kijkt wat voor voordeel dit met zich mee brengt.
Deze remmen zijn ook een stukje lichter dan de Rollerbrakes die op de azor zitten.
Voordeel van de rollerbrakes is dat je amper onderhoud er aan hebt.
Dit werkt meschanisch. Dus kan bevriezen in de winter.

In het algemeen krijg je bij de T300 meer dan bij azor als je probeerd de zelfde setup te scoren.

Als je gewicht en de hydraulische remmen echt een + punt vind zou ik de T300 nemen. Maar uiteraard! Proberen is het belangerijkste!!! Als ik jou was en ik wist het verschil dan zou ik de T300 nemen :)
Pipopopo schreef:Azor grebruikt dikker staal. Hierdoor een stukkie zwaarder.
De T300 is gemiddeld wel 4 a 5 kilo lichter.
Bij het Azor Hydroflow-frame met alu voorvork staat aangegeven '1,6 kg lichter dan het basisframe'. Het moederframe is met geveerde voorvork 2,4 kg zwaarder dan het basisframe. De ene Azor is dus al 4 kg zwaarder dan de andere voordat er nog maar een onderdeel aanhangt. Toegegeven, beetje flauw dat ik de uitersten opzoek omdat Lenny vast geen moederframe overweegt, maar het geeft wel aan dat je qua gewicht een bepaald model fiets (T300) niet met 'een Azor' kunt vergelijken; dat is alsof je de T300 vergelijkt met 'een Gazelle' of 'een Santos' (of wat voor merk dan ook).

Zelf heb ik een Azor met lugframe en simpele Jersey-afmontage met remnaaf. Die zou ik iedereen aanraden... behalve als je er wat mee wil kunnen toeren, zoals Lenny. Een perfecte stadsfiets en twee keer op een dag 10km rijden wil ook wel, maar 't is geen fiets om lekker een beetje op rond te zwerven (of 40 km te rijden tussen Utrecht en Amsterdam). Niet eens zozeer vanwege het gewicht maar vanwege de geometrie. De alu-frames hebben een wat sportievere zit (maar wel een geintegreerd balhoofd) maar komen toch niet in de buurt van de T300. Nog een vraag aan Lenny: je schrijft dat Azor 'een' andere kandidaat is. Ik denk dat je aan de T300 een goede koop zou doen, maar dat er vast nog heel veel meer kandidaten zijn. Is er een specifieke reden waarom je hier alleen de T300 en de Azor noemt?

Veel voorpret gewenst bij het uitzoeken,

Carl
Carl schreef:Bij het Azor Hydroflow-frame met alu voorvork staat aangegeven '1,6 kg lichter dan het basisframe'. Het moederframe is met geveerde voorvork 2,4 kg zwaarder dan het basisframe. De ene Azor is dus al 4 kg zwaarder dan de andere voordat er nog maar een onderdeel aanhangt.
Dat zijn wel heel erg grote verschillen als je weet dat een breekt-bijna-onder-zijn-eigen-gewicht wielrenframe 1 kilo weegt en een rijwielstalen frame van een batavus stadsfiets uit 1980 in 60 cm-uitvoering 2,8 kg.
Leon
Carl schreef:
Pipopopo schreef:Azor grebruikt dikker staal. Hierdoor een stukkie zwaarder.
De T300 is gemiddeld wel 4 a 5 kilo lichter.
Bij het Azor Hydroflow-frame met alu voorvork staat aangegeven '1,6 kg lichter dan het basisframe'. Het moederframe is met geveerde voorvork 2,4 kg zwaarder dan het basisframe. De ene Azor is dus al 4 kg zwaarder dan de andere voordat er nog maar een onderdeel aanhangt. Toegegeven, beetje flauw dat ik de uitersten opzoek omdat Lenny vast geen moederframe overweegt, maar het geeft wel aan dat je qua gewicht een bepaald model fiets (T300) niet met 'een Azor' kunt vergelijken; dat is alsof je de T300 vergelijkt met 'een Gazelle' of 'een Santos' (of wat voor merk dan ook).

Zelf heb ik een Azor met lugframe en simpele Jersey-afmontage met remnaaf. Die zou ik iedereen aanraden... behalve als je er wat mee wil kunnen toeren, zoals Lenny. Een perfecte stadsfiets en twee keer op een dag 10km rijden wil ook wel, maar 't is geen fiets om lekker een beetje op rond te zwerven (of 40 km te rijden tussen Utrecht en Amsterdam). Niet eens zozeer vanwege het gewicht maar vanwege de geometrie. De alu-frames hebben een wat sportievere zit (maar wel een geintegreerd balhoofd) maar komen toch niet in de buurt van de T300. Nog een vraag aan Lenny: je schrijft dat Azor 'een' andere kandidaat is. Ik denk dat je aan de T300 een goede koop zou doen, maar dat er vast nog heel veel meer kandidaten zijn. Is er een specifieke reden waarom je hier alleen de T300 en de Azor noemt?

Veel voorpret gewenst bij het uitzoeken,

Carl
Ik ga er klakkeloos van uit dat deze persoon een stalen fiets wilt.
VSF en Azor staan er juist bekend om hun stalen fietsen. :D
Ik heb zelf al een jaar of 5 een SVF T300.
Zelf heb ik wel de deore versie ipv de nexus.
En ik ben er heel tevreden mee.
Deze zomer heb ik wel het balhoofd en voorlicht moeten vervangen,
maar voor de rest een zeer goede fiets voor zijn geld.
En wat ik niet meer zou willen missen, dat zijn de magura remmen.
De blokken gaan heel lang mee en ze vervangen is ook een fluitje van een cent, en bijregelen gaat heel snel en heel vlot.
Gewoon de beste fiets voor zijn geld.
Ik rijd al 3 jaar met een t400, zowel woon werk verkeer als vakantie.

Superdegelijk frame en de maguras zou ik niet meer wlen missen. Zoals hierboven al aangegeven:makkelijk af te stellen of vervangen. Last van blokjes die tegen je velg aanslepen bijvoorbeeld heb ik nooit gehad. In het verleden was dat wel anders met 'gewone remmen'
Hi,

De t300 heeft naafdynamo en een kettingkast : 2 attributen die voor een woonwerk verkeer onontbeerlijk zijn.

Met wat doe je nu woonwerk ? Hou wel rekening met een iets tragere rit door een dergelijke fiets. Ik ben zelf overgestapt van mijn lichtgewicht mtb met rugzak naar een vst tx400 met rohloff. De naafdynamo, de kettingkast, rohloff versnellingen , achtertassen voor de laptop ipv de rugzak: Veel meer luxe en comfort , veel minder onderhoud maar wel bijna 3 km per uur trager op een rit van 30 km enkel (op dezelfde banden met dezelfde spanning).

Groetjes

Wim
Allen dank voor jullie - toch over het algemeen positieve - bijdragen. Om maar op een paar vragen antwoord te geven: ik ben inderdaad op zoek naar een stalen fiets - mooier (vind ik) en rijdt over het algemeen prettiger. Amsterdam, waar ik woon, is tenslotte gatenkaas, en al dat gestuiter over putdeksels en wat dies meer zij hangt me de keel uit. Een stalen fiets vangt e.e.a. beter op. En ik heb ook gedacht aan een T 900, als 'fiets voor alles', zowel w-w, tour enz. Die is me echter nu te duur, en dat geldt ook voor de T 400 (Rohloff). Een Gaastra zou voor dit doel ook een goede kandidaat zijn, ook de Alfine-11 komt in beeld. Ik heb hem een keer proefgereden; er is volstrekt niets mis mee, maar de fiets vraagt om een rustige, zo niet wat bezadigde rijstijl, en dat ligt me net niet. Dat ik met een fiets met een Nexus-naaf (premium) snelheid inlever, weet ik. Die 'trade-off' maak ik maar, en ervaar dat over het algemeen niet als een direct probleem. Ik rijd nu een stalen Batavus met een Nexus-4 naaf (bestaat niet meer), en dat vraagt ook om wat meer geduld, maar komen doe je er wel. Ik vind hem echter iets te zwaar, en die naaf gaat het geen eeuwigheid meer volhouden. Vandaar een oogje op die T 300, en ik krijg het idee dat dat hem wel eens worden gaat -:). En daarbij, ik heb nog een snellere tourfiets (vintage staal) die weer van stal komt als al die regen ooit eens ophoudt.
Pipopopo schreef:Beide zijn zeker goede fietsen. No nonsens fietsen.

Voordeel van de T300 is dat deze HS11 hydraulische remmen heeft.
De remmen werken hierdoor heel strak en zal in de winter niet bevriezen.
Nadeel zal zijn dat je 1 a 2 x per jaar de blokkjes moet vervangen.
Het nadeel dat Pipopopo beschrijft deed zich bij mij in de praktijk op mijn T400 niet voor, INTEGENDEEL: pas na 14.000 kilometer remblokjes vervangen (ook nog preventief). En bijstellen heb ik in totaal slechts éénmaal, misschien twee keer, moeten doen.

Ik kan me daarom meer vinden in de opmerking van 'eenzame': "En wat ik niet meer zou willen missen, dat zijn de magura remmen. De blokken gaan heel lang mee en ze vervangen is ook een fluitje van een cent, en bijregelen gaat heel snel en heel vlot."
mikefiets schreef:
Pipopopo schreef: Nadeel zal zijn dat je 1 a 2 x per jaar de blokkjes moet vervangen.
Het nadeel dat Pipopopo beschrijft deed zich bij mij in de praktijk op mijn T400 niet voor, INTEGENDEEL: pas na 14.000 kilometer remblokjes vervangen (ook nog preventief).
Voor sommigen is 14.000 km, 1 keer per jaar. Dus het is een beetje appels met peren vergelijken en 1 a 2 x jaar zegt eigenlijk heel weinig.

Bovendien is remblokslijtage sterk afhankelijk van de weersomstandigheden waarin men fietst, het soort ondergrond waarop men fietst, het rij- en remgedrag dat men vertoont, waar men fietst (wat weer veel invloed heeft op hoe vaak men dient te remmen), ...

Iemand die enkel bij goed weer rustig kilometertjes maakt langs verharde jaagpaden zal vele malen langer doen met remblokjes dan iemand die in alle weersomstandigeden aan hoge snelheid onverharde zigzaggende paadjes opzoekt of door steden scheurt. De remblokjes op mijn Magura HS 33 gaan in ieder geval geen 14.000 km mee. En ik heb ook al remblokjes weten verslijten op minder dan 5000 km.

Renaat