Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud oude tent en footprint ? - Forum Wereldfietser

onderhoud oude tent en footprint ?

Hi,

Ik heb goedkoop een weinig gebruikte, 10 jaar oude, Hilleberg nallo 3 gt kunnen kopen.

Is er onderhoud dat op een dergelijke tent moet gebeuren ?

Als je binnen Europa en op campings blijft is dan een extra footprint nodig of aan te raden ? Bij Hilleberg kost die meer dan 100 €... Wat is een goedkoop en licht alternatief ? Naar het schijnt zijn die blauwe afdekzeilen van de doe-het-zelf zaak niet al te gezond ivm de weekmakers erin en de dampen die ze afgeven ? In de doe-het-zelf kan je ook dunnere doorzichtige plastiek vellen kopen => zo eentje op maat afknippen ?

mvg

Wim
Hoi Wim,
Er is ergens op dit forum een draadje over footprints/grondzeilen.
Wanneer je teruggaat naar Uitrusting op de Forumindex, naar onderen scrollt, en grondzeil of weekmakers intypt komen de berichten tevoorschijn. Mag jij ze doorstruinen.
Snel maar onvolledig antwoord op je vraag over een grondzeil: bij Bever verkopen/verkochten ze grondzeil. Niet enorm licht en het kraakt en niet heel compact. Misschien verkopen ze ook compacter zeil. Zwerfkei in Woerden en Vakantiefietser in A'dam zal ook iets dergelijks verkopen.?
Ook in NL is een grondzeil aan te raden. Niet overal zijn piekobello grasveldjes en je grondzeil kun je ook gebruiken tijdens een pauzetje.
Ik vind de footprint voor mijn Nallo GT2 ook prijzig en heb een grondzeil zonder weekmakers ergens, weet niet meer waar, op de kop getikt. Succes!
De ritsen en naden controleren. Eventueel de ritsen een beetje smeren als ze stroef gaan en de naden met SeamSeal behandelen. ik zou dit alleen doen als het echt nodig is.
Ik heb al jaren een Nallo 2, die controleer ik aan het eind van het kampeerseizoen en maak hem vervolgens schoon met lauw water en een zachte doek.
Ik gebruik altijd een footprint, ter bescherming van het grondzeil en om condensvorming te voorkomen.
Ik heb onlangs een leuk lichtgewicht tentje voor de heb erbij gekocht, daar heb ik zelf een footprint bij gemaakt.
Bij Extremtextil.de verkopen ze speciale lichtgewicht stoffen voor grondzeil. Stukje elastiek met een houtje touwtje knoop op de hoeken en je bent voor een paar tientjes klaar (als je een beetje handig bent met een naaimachine :D )
Het voordeel van het Nallo 3 GT model is dat er vele kopieën van bestaan. Een Hilleberg tent hoeft echt niet op een Hilleberg footprint te staan. Noteer de grondmaten van de tent en ga eens kijken bij Bever of zoek op internet.
Ik heb bij Bever een footprint gekocht van een ander merk dan mijn oude tent. Zolang de maten maar ongeveer kloppen. Ik was voor zo'n 20 euro klaar. Ik schat dat als je een Robens, Eureka, etc. footprint koopt je voor zo'n 50 euro klaar bent.

Dan is er natuurlijk nog de tip van Hester.

Mijn ervaring is dat een footprint (of plastic zeiltje) echt scheelt in de hoeveelheid condens en ook slaap ik met een rustiger gevoel op een niet-gras ondergrond.

Groet,

Arno
Ik gebruik meestal een reddingsdeken. Multi-functioneel en superlicht.

Gaat alleen niet heel lang mee; 3-5 weken bij dagelijks gebruik; afhankelijk van ondergrond zoals (scherpe) steentjes.


Walter.
Is de dampfolie die in de bouw op de daken en gevels wordt gebruikt een optie? Het is heel sterk weegt bijna niets en is gewapend met touw. Hey laat naar een kant voch door.

Toevallig heb ik vorig jaar mijn dak vervangen en heb ik nog een stuk liggen.
Voorbeeld
Hoi Hester,

Ik heb even zitten kijken bij de Extremtextil.de. Handige site als je zelf ook handig bent inderdaad.. :lol:

Wij hebben afgelopen zomer voor 't eerst een fietsvakantie gedaan met de kids en een lichte 4 persoonstent. Stuk plastic eronder, maar toch lekte het soms door. Vandaar dat ik denk aan nog een stuk onder het slaapdeel extra.
Onze tet is wel een stuk breder dan 150 cm en moet dus 2 breed worden. Alleen vroeg ik me af hoe je die 2 stukken waterdicht (vooral dat) aan elkaar krijgt...???

Groetjes,
Cora
Het beste is m.i. de allegoedkoopste folie van de bouwmarkt. Die is van PE en daar zitten geen weekmakers in omdat dat in PE niet nodig is en omdat dat voor die prijs niet kan. Zo'n flutseil werkt goed, want ook met een heel brak grondzeil blijft het droog binnen, dat heb ik vaker getest dan ik had gepland :shock: 8)
Het belangrijkste aan tentonderhoud is dat hij droog is als hij in de winter de zolder op gaat.
Het handigste wat je kunt doen met een nieuwe tweedehands tent is opzetten en met de tuinsproeier testen. Je kunt er beter thuis achterkomen dan in de Ardennen.
Leon
Cora, je kunt voor de naden Seam Seal gebruiken. Er is ook speciaal afdichttape voor naden in de handel, maar ik heb geen idee waar dat verkrijgbaar is. Misschien bij Extremtextil? :D
Succes!
Wel even aan denken: de Hilleberg Nallo heeft een siliconen-coating, oftewel SilNet gebruiken ipv SeamSeal om de naden te dichten!
Inderdaad, SilNet voor de buitentent en SeamSeal voor grondzeil/footprint.
En tape kan evenmin. Ik zou zeker iets onder de tent leggen. Zo af en toe heb je ineens een heel gemene ondergrond. Hadden wij recent nog in Kroatie: enkele tientallen gaatjes per tent in de ondergrondzeilen, maar de tenten zelf hebben het overleefd. Als je denkt dat de tent nog veel jaren mee zal gaan is een footprint handig. Als het voor een paar jaar is is bijvorbeeld Tyvek goedkoop, licht en handig.
Wim
Bedankt allemaal voor de tips ! We zullen eens naar de doe-het-zelf zaak gaan :D .
Succes. Tenten van goede fabrikanten zoals Hilleberg komen eigenlijk door drie oorzaken aan hun einde (behalve schade). De eerste is het grondzeil, en dat voorkom je door een ondergrondzeil. De tweede is de ritsen. Dus wees voorzichtig. Symmetrische tenten zoals een Kaitum en een Keron zijn hier in het voordeel omdat je van elke opening er twee hebt, en de ritsen dus half zo snel slijten. De derde oorzaak is UV licht. Een trekkerstent die elke ochtend wordt afgebroken zal hier weinig last van hebben, maar onze Keron 4GT familietent die vaak een dagje langer bleef staan en ook wel eens een paar weken in de volle zuidelijke zon was na tien jaar echt op.
Wim
Waarom kan je de naden van een footprint niet aftapen, Wim?
Er is speciale tape wat je over de naden kunt strijken. Deze tape wordt o.a. gebruikt voor regenkleding. Het materiaal waar footprints van gemaakt worden is niet gesiliconeerd, dus je kunt het prima gebruiken.
Ik bedoelde de naden van een siliconen gecoate buitentent. Tape houdt alleen op polyurethaan gecoat materiaal, als ik het goed begrijp.
Wim
Hebben we allebei gelijk Wim :) :) :) :)