Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fluo-hesjes in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Fluo-hesjes in Frankrijk

155 berichten
Rechtstreeks gekopieerd van de Blog van Jan Goddemaer http://metdefietsonderweg.blogspot.nl

Quote "Nieuw in de Franse wegcode: "Art.R. 431-1-1.-Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et passager d'un cycle doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité conforme à la réglementation et dont les caractéristiques sont prévues par un arrêté du ministre chargé des transports."

Vertaald naar het Nederlands: wie met een fiets of rijwiel op de weg is gedurende de nacht of overdag bij onvoldoende zichtbaarheid, moet als bestuurder of passagier buiten de bebouwde kom een fluohesje dragen...

Dit is precies waar ik niet van houd. De volgende stap kan dan zijn het dragen van een valhelm verplicht wordt. De bedoeling is wel goed - de veiligheid vergroten -, maar het kan heel makkelijk verworden tot een middel om de staatskas te spijzen. Stilaan moet je een checklist overlopen eer je op de fiets stapt. Ik vrees dat dit een maatregel wordt die het fietsen alweer ontmoedigt; waardoor mensen makkelijker in de auto zullen stappen. En verder worden fietsers nog meer verantwoordelijk gesteld bij eventuele ongevallen: het is niet de automobilist die te snel reed of niet oplette (moeilijk te bewijzen), jij bent het die geen fluohesje droeg.

En jawel: met een fluohesje ben je bij duister beter zichtbaar. Dat geldt evengoed voor degelijke verlichting enzoverder.

Zoals op vélorizontal (het Franse ligfietsforum) opgemerkt wordt: de wetgever is de velomobielen uit het oog verloren... Die valt onder de categorie "cycle" en dus moet een velomobilist een fluohesje dragen. Logisch, niet ?

Hou er maar rekening mee indien je een rit naar of door Frankrijk plant !
Geplaatst door Jan Goddemaer op maandag, december 24, 2012 "Quote

Niet dat ik nu in Frankrijk ga fietsen, genoeg mensen wel.

Peter
Pman schreef:Dit is precies waar ik niet van houd. De volgende stap kan dan zijn het dragen van een valhelm verplicht wordt. De bedoeling is wel goed - de veiligheid vergroten -, maar het kan heel makkelijk verworden tot een middel om de staatskas te spijzen. Stilaan moet je een checklist overlopen eer je op de fiets stapt. Ik vrees dat dit een maatregel wordt die het fietsen alweer ontmoedigt; waardoor mensen makkelijker in de auto zullen stappen. En verder worden fietsers nog meer verantwoordelijk gesteld bij eventuele ongevallen: het is niet de automobilist die te snel reed of niet oplette (moeilijk te bewijzen), jij bent het die geen fluohesje droeg.Peter
Het gaat weer over smaak en emotie, Het gevoel van.... Naar mijn mening en vele artsen met mij, moet elk middel worden gepromoot of in regels worden opgenomen om de verkeersveiligheid van en voor fietsers te vergroten. Voor mij telt elke fietser.

De onzin die wordt uitgekraamd in de wazige wereld van gedragswetenschappers, zoals professor Diederik Stapel en consorten, is al lang achterhaald.

Piet.
PietV schreef: Naar mijn mening en vele artsen met mij,
Tja, die hebben vast altijd gelijk; ik ben het toch meer met Jan Goddemaer eens 8)
Weg met al die betutteling !!
Pman schreef:Rechtstreeks gekopieerd van de Blog van Jan Goddemaer http://metdefietsonderweg.blogspot.nl

Quote "Nieuw in de Franse wegcode: "Art.R. 431-1-1.-Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et passager d'un cycle doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité conforme à la réglementation et dont les caractéristiques sont prévues par un arrêté du ministre chargé des transports."

Vertaald naar het Nederlands: wie met een fiets of rijwiel op de weg is gedurende de nacht of overdag bij onvoldoende zichtbaarheid, moet als bestuurder of passagier buiten de bebouwde kom een fluohesje dragen...

Dit is precies waar ik niet van houd. De volgende stap kan dan zijn het dragen van een valhelm verplicht wordt. De bedoeling is wel goed - de veiligheid vergroten -, maar het kan heel makkelijk verworden tot een middel om de staatskas te spijzen. Stilaan moet je een checklist overlopen eer je op de fiets stapt. Ik vrees dat dit een maatregel wordt die het fietsen alweer ontmoedigt; waardoor mensen makkelijker in de auto zullen stappen. En verder worden fietsers nog meer verantwoordelijk gesteld bij eventuele ongevallen: het is niet de automobilist die te snel reed of niet oplette (moeilijk te bewijzen), jij bent het die geen fluohesje droeg.

En jawel: met een fluohesje ben je bij duister beter zichtbaar. Dat geldt evengoed voor degelijke verlichting enzoverder.

Zoals op vélorizontal (het Franse ligfietsforum) opgemerkt wordt: de wetgever is de velomobielen uit het oog verloren... Die valt onder de categorie "cycle" en dus moet een velomobilist een fluohesje dragen. Logisch, niet ?

Hou er maar rekening mee indien je een rit naar of door Frankrijk plant !
Geplaatst door Jan Goddemaer op maandag, december 24, 2012 "Quote

Niet dat ik nu in Frankrijk ga fietsen, genoeg mensen wel.

Peter
Advies aan de verantwoordelijke autoriteiten in Frankrijk.
1)Automobielen moeten in de donker of bij duisternis voorzien worden van een fluoriserende hoes.
2)Automoblisten moeten eerst een ogentest en een alcoholtest doen voordat ze met slecht zicht in hun voertuig stappen.
3)De snelheid moet worden afgegrendeld op wegen waar ook fietsers rijden of bij kruisingen waar fietsers kruisen. Wil men daar toch over heen, dan slaat de motor af en moet het voertuig opnieuw gestart worden.
4)Er komt speciale navigatie-apparatuur waarbij het voertuig vanzelf afremt als een fietser te dicht genaderd wordt.
5)Als laatste vangnet moet iedere automobiel worden voorzien van een airbag aan de voorkant
PietV schreef:Naar mijn mening en vele artsen met mij, moet elk middel worden gepromoot of in regels worden opgenomen om de verkeersveiligheid van en voor fietsers te vergroten.
Ik dacht dat jij niet meer op het forum zou komen wegens criminele activiteiten en zo?
Met bombarie je lidmaatschap opgezegd.
Je lijkt Heintje Davids wel.

Maar goed oude generatie als je maar genoeg verbiedt dan gebeurt het niet meer.
dit is natuurlijk een kul maatregel vanuit Frankrijk.
Net als die 2 alcoholtesters die in je auto aanwezig moeten zijn.
Als of er ook maar 1 dode minder om valt.
Als wij in oa Frankrijk fietsen, hebben we de laatste jaren uit onszelf het fluohesje redelijk vaak aangetrokken. Ik hou ook niet van regels en protocollen enz. Ik vind het wel fijn als ik op tijd gezien wordt, en nee het is geen gezicht, maar het weegt niks. Vooral als je een stukje N weg moet zonder berm cq makkelijke uitwijk.
PietV schreef:Naar mijn mening en vele artsen met mij, moet elk middel worden gepromoot of in regels worden opgenomen om de verkeersveiligheid van en voor fietsers te vergroten.
Dus jij bent voorstander van het invoeren van de volgende regels:

- kniebeschermers, integraalhelm, elleboogbeschermers en polsbeschermers voor fietsers
- helmplicht voor automobilisten (of telt het streven naar het minimaliseren van het aantal slachtoffers niet bij automobilisten?)
- alle auto's in fluo-kleur (uit onderzoek blijkt dat donkere gekleurde auto's vaker bij ongevallen betrokken zijn)
- fietsers slechts toestaan na een fietspraktijkexamen (dit examen moet vanaf 60-jaar elke 5 jaar herhaald worden)
- fietsers overal uit de voorrang halen
- alle andere verkeersdeelnemers moeten eerst stoppen aan elk kruispunten zonder verkeerslichten, voor het kruispunt mag overgestoken worden
- ...

Al de voorgaande voorgestelde maatregelen zullen een wezenlijke bijdrage leveren tot het terugdringen van het aantal slachtoffers. Laten we een beetje nuchter blijven, het is onmogelijk en ongewenst om elke maatregel die de veiligheid vergroot te promoten of in de regels te gieten. Bij het onvermijdelijk selectief zijn in de keuze van de in te voeren maatregelen is het logische om de voor- en nadelen af te wegen, de efficiëntie in te schatten en te bekijken hoe realistisch invoering er van is.

Als men dat doet zijn er zeer grote vragen te stellen bij de verplichting tot het dragen van een fluo-vestje.

Renaat
Revanho schreef:- alle auto's in fluo-kleur (uit onderzoek blijkt dat donkere gekleurde auto's vaker bij ongevallen betrokken zijn)
Ik ben voor! ;) Zijn we meteen van al die saaie, grijze en zwarte hokken op de weg af. Aan de andere kant zou ik het dan wel weer jammer vinden, want dan valt m'n babyblauwe Fiesta niet meer op... ;) :lol:
Henrie schreef:
Revanho schreef:- alle auto's in fluo-kleur (uit onderzoek blijkt dat donkere gekleurde auto's vaker bij ongevallen betrokken zijn)
Ik ben voor! ;) Zijn we meteen van al die saaie, grijze en zwarte hokken op de weg af. Aan de andere kant zou ik het dan wel weer jammer vinden, want dan valt m'n babyblauwe Fiesta niet meer op... ;) :lol:
en dan komen we weer bij de filosofische vraag met al zijn afgeleiden : wat voor hesjes draagt het BHV team in de fluohesjes fabriek?
en waar wordt babyolie van gemaakt?
als we dan toch aan het filosoferen gaan :)
Wimmert schreef:en waar wordt babyolie van gemaakt?
Van babies? ;)
m-gineering schreef:
Henrie schreef:
Revanho schreef:- alle auto's in fluo-kleur (uit onderzoek blijkt dat donkere gekleurde auto's vaker bij ongevallen betrokken zijn)
Ik ben voor! ;) Zijn we meteen van al die saaie, grijze en zwarte hokken op de weg af. Aan de andere kant zou ik het dan wel weer jammer vinden, want dan valt m'n babyblauwe Fiesta niet meer op... ;) :lol:
en dan komen we weer bij de filosofische vraag met al zijn afgeleiden : wat voor hesjes draagt het BHV team in de fluohesjes fabriek?
Fluoriserende hesjes met BHV er in koeienletters opgeschreven natuurlijk...
Net zo opvallend zijn als ik in mijn dienstvoertuig!

Afbeelding

En nog jammer genoeg niet altijd gezien. :(


Henk

kunst en fietswerk
Zo heb ik wel eens in mijn tijd als ambulance chauffeur met gillende sirenes en hele gril vol met blauwe flitsers en knipperend grootlicht achter een 4wd stil gestaan. mevrouw zat te bellen pas nadat ik uitstapte en een hengst tegen het raam gaf had ze in de gaten wat er aan de hand was.

ik ben dit jaar aangereden op mijn scooter door een auto die plots optrok terwijl ik extra licht voorop had met van die audi ledjes.

mensen moeten opletten en bezig zijn met het verkeer als je een fiets of auto bestuurd. Dat is de kern van het verhaal.
@ Wimmert mensen moeten opletten en bezig zijn met het verkeer als je een fiets of auto bestuurd. Dat is de kern van het verhaal
Juist !!!! Zo kan ik wel tientallen ongevallen of bijna ongevallen na vertellen.
[Dagelijks mee te maken!]

Je kunt beveiligen wat je wilt maar 100% garantie heb je nooit. :|

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Juist !!!! Zo kan ik wel tientallen ongevallen of bijna ongevallen na vertellen.
Om het dan nog maar niet eens te hebben over loslopende honden die plotseling voor je wielen liggen en automobilisten die hun asbak legen bij de stoplichten terwijl jij er net aankomt rijden 8)
in het donker is alles anders!? :wink:

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:in het donker is alles anders!? :wink:
Maar op een foto geeft dat geen realistisch beeld...

Ps. cool ding trouwens, zo'n Nissan Navara... :)
@ Henri Maar op een foto geeft dat geen realistisch beeld...

Ps. cool ding trouwens, zo'n Nissan Navara...
Ik wil laten zien dat het vertekenend kan over komen, maar dat de reflecterende pignonnen goed te zien zijn.

Ben best wel trots dat ik in die auto mijn werk mag doen, maar de V van eigen veiligheid staat boven aan. Ik kan uit ervaring spreken.


Henk

kunst en fietswerk
In mijn regio dragen heel veel fietsers Fluo- en retroflecterende kleding, ook overdag. Dat is een volledig vrijwillige keuze.

Verplicht bij wet? Absoluut niet.
verplicht door verzekering? Ook niet.
Is fietsen (hier) gevaarlijk? Niet perse; en er zijn relatief veel fietspaden
Is er een beperking in het toepassen van retroflecterend materiaal voor fietsers/ fietsen zoals in de NL wegenverkeerswet? Ook niet.


fietsers weten dus heel goed wat wel of niet hun zichtbaarheid vergroot.


Als je veilig aan het verkeer wilt deelnemen kun je net zo goed thuis blijven, en dan vooral niet klussen.

Walter

Noot: moeten motorrijders ook een fluo- hesje aan, zijn toch ook tweewielers