Rechtstreeks gekopieerd van de Blog van Jan Goddemaer http://metdefietsonderweg.blogspot.nl
Quote "Nieuw in de Franse wegcode: "Art.R. 431-1-1.-Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et passager d'un cycle doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité conforme à la réglementation et dont les caractéristiques sont prévues par un arrêté du ministre chargé des transports."
Vertaald naar het Nederlands: wie met een fiets of rijwiel op de weg is gedurende de nacht of overdag bij onvoldoende zichtbaarheid, moet als bestuurder of passagier buiten de bebouwde kom een fluohesje dragen...
Dit is precies waar ik niet van houd. De volgende stap kan dan zijn het dragen van een valhelm verplicht wordt. De bedoeling is wel goed - de veiligheid vergroten -, maar het kan heel makkelijk verworden tot een middel om de staatskas te spijzen. Stilaan moet je een checklist overlopen eer je op de fiets stapt. Ik vrees dat dit een maatregel wordt die het fietsen alweer ontmoedigt; waardoor mensen makkelijker in de auto zullen stappen. En verder worden fietsers nog meer verantwoordelijk gesteld bij eventuele ongevallen: het is niet de automobilist die te snel reed of niet oplette (moeilijk te bewijzen), jij bent het die geen fluohesje droeg.
En jawel: met een fluohesje ben je bij duister beter zichtbaar. Dat geldt evengoed voor degelijke verlichting enzoverder.
Zoals op vélorizontal (het Franse ligfietsforum) opgemerkt wordt: de wetgever is de velomobielen uit het oog verloren... Die valt onder de categorie "cycle" en dus moet een velomobilist een fluohesje dragen. Logisch, niet ?
Hou er maar rekening mee indien je een rit naar of door Frankrijk plant !
Geplaatst door Jan Goddemaer op maandag, december 24, 2012 "Quote
Niet dat ik nu in Frankrijk ga fietsen, genoeg mensen wel.
Peter
Quote "Nieuw in de Franse wegcode: "Art.R. 431-1-1.-Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et passager d'un cycle doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité conforme à la réglementation et dont les caractéristiques sont prévues par un arrêté du ministre chargé des transports."
Vertaald naar het Nederlands: wie met een fiets of rijwiel op de weg is gedurende de nacht of overdag bij onvoldoende zichtbaarheid, moet als bestuurder of passagier buiten de bebouwde kom een fluohesje dragen...
Dit is precies waar ik niet van houd. De volgende stap kan dan zijn het dragen van een valhelm verplicht wordt. De bedoeling is wel goed - de veiligheid vergroten -, maar het kan heel makkelijk verworden tot een middel om de staatskas te spijzen. Stilaan moet je een checklist overlopen eer je op de fiets stapt. Ik vrees dat dit een maatregel wordt die het fietsen alweer ontmoedigt; waardoor mensen makkelijker in de auto zullen stappen. En verder worden fietsers nog meer verantwoordelijk gesteld bij eventuele ongevallen: het is niet de automobilist die te snel reed of niet oplette (moeilijk te bewijzen), jij bent het die geen fluohesje droeg.
En jawel: met een fluohesje ben je bij duister beter zichtbaar. Dat geldt evengoed voor degelijke verlichting enzoverder.
Zoals op vélorizontal (het Franse ligfietsforum) opgemerkt wordt: de wetgever is de velomobielen uit het oog verloren... Die valt onder de categorie "cycle" en dus moet een velomobilist een fluohesje dragen. Logisch, niet ?
Hou er maar rekening mee indien je een rit naar of door Frankrijk plant !
Geplaatst door Jan Goddemaer op maandag, december 24, 2012 "Quote
Niet dat ik nu in Frankrijk ga fietsen, genoeg mensen wel.
Peter