Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga CityLite - onderhoud en geschikt voor vakantie? - Forum Wereldfietser

Koga CityLite - onderhoud en geschikt voor vakantie?

Zojuist een account aangemaakt op dit forum en direct een paar vraagjes. Ik ben nu iets meer dan een jaar in het bezit van de Koga CityLite en deze bevalt in principe prima. Bij de aanschaf zaten drie beurten met korting inbegrepen. Het lijkt er alleen op dat de fiets niet altijd beter bij zo'n beurt vandaan komt.

Bij de tweede beurt was na een tijd fietsen één moer van het achterwiel los getrild. Dit merkte ik doordat de naaf niet goed in de versnelling bleef staan en de ketting helemaal slap was komen te hangen.

Bij de laatste beurt die vrij recent is gedaan zijn mijn Kool-Stop remblokjes vervangen door standaard shimano blokjes, die ik waarschijnlijk tijdens de winter alweer kan vervangen. Maar het belangrijkste punt is nog wel dat de achterband zo ver naar achter was gezet, om de ketting te spannen, dat deze aanliep tegen een schroefje van het achterlicht.

Nadat ik terug ging werd de schuld in eerste instantie bij de remblokjes gelegd. Vervolgens ben ik zelf nog eens goed gaan kijken en kwam achter het daadwerkelijke probleem. Opnieuw naar de fietsenmaker en daar hebben ze het schroefje van het achterlicht omgedraaid. Nu zit het moertje boven en de platte kop aan de binnenkant. Een oplossing waarbij ik ook weer denk, moet dat nou zo.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik vraag me uberhaupt af of ik bij de desbetreffende fietsenmaker moet blijven of dat ik de onderhoudswerkzaamheden net zo goed zelf kan doen. Ik denk nu dat ik na de winter de ketting zelf maar inkort en dan het schroefje van het achterlicht weer zet zoals het hoort. Hoe dit inkorten werkt zou ik nog wel even op moeten zoeken, want daar heb ik geen ervaring mee. Of kan ik beter gewoon een nieuwe ketting erop zetten?

Nog vraag van een heel andere categorie. Ik ben zo'n beetje aan het onderzoeken hoe, waarmee en wanneer ik mijn eerste vakantie tocht ga maken op de fiets. Is deze fiets ook maar enigszins geschikt om zoiets met bagage te ondernemen? Of kan ik beter op zoek naar een andere (tweede hands) fiets die hiervoor beter is uitgerust?

Afbeelding
Beste Iivvvii,

Allereerst welkom op het forum.

Voor mij klinkt het alsof je de fiets bij een fietsenmaker in onderhoud hebt die weinig liefde voor z'n vak heeft en daarnaast ook de noodzakelijke kennis ontbeert. Dat schijnt helaas meer voor te komen.

Wanneer je er schik in hebt kan je prima je fiets zelf onderhouden. Hier op het forum maar ook elders op het internet is veel informatie te vinden. Je zou wanneer je wil ook een sleutelcursus kunnen doen. Via de vereniging worden er elk jaar een paar georganiseerd.

De Koga CityLite ken ik niet goed genoeg om je te adviseren aangaande je reisplannen. Het hangt natuurlijk ook af van hoe jij wil gaan reizen. Wil je van bed & breakfast naar B&B fietsen dan kan je andere eisen stellen aan een fiets dan wanneer je wilt gaan wildkamperen in Siberië. Vertel eens wat meer over je reisplannen, dan zijn er vast mensen die je kunnen adviseren.

Afgaande op de afbeelding lijkt de achterdrager me niet heel geschikt voor zware bepakking. De naam van de fiets geeft natuurlijk ook al iets weg; een CityLite is met een ander doel voor ogen ontworpen dan een Worldtraveller.

Maarten
iivvvii schreef: Ik ben zo'n beetje aan het onderzoeken hoe, waarmee en wanneer ik mijn eerste vakantie tocht ga maken op de fiets. Is deze fiets ook maar enigszins geschikt om zoiets met bagage te ondernemen? Of kan ik beter op zoek naar een andere (tweede hands) fiets die hiervoor beter is uitgerust?
Mooie fiets voor dagtochtjes en eventueel een paar dagen door Nederland (zonder te veel bagage). Voor echt fietskamperen niet zo geschikt of je moet wel superlicht bepakt reizen ... 8)

en met zo'n fietsenmaker kan je het beter zelf gaan doen; zo moeilijk is dat nu ook weer niet !!
iivvvii schreef: Nog vraag van een heel andere categorie. Ik ben zo'n beetje aan het onderzoeken hoe, waarmee en wanneer ik mijn eerste vakantie tocht ga maken op de fiets. Is deze fiets ook maar enigszins geschikt om zoiets met bagage te ondernemen? Of kan ik beter op zoek naar een andere (tweede hands) fiets die hiervoor beter is uitgerust?
grootste beperking van deze fiets is de versnellingsnaaf, er zit niet een hele lichte eerste versnelling op om veel bagage mee een berg op te sleuren. Maar als je een beetje nadenkt over de route en over wat je wel en niet mee gaat nemen is zo'n fiets goed genoeg om mee te beginnen
Precies was Marten zegt. Wil je meer weten geen ons dan meer info mbv de checklist: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18057
Leon
Je kunt hier ook nog het nodige opsteken, al was het maar over lichtgewicht kamperen:
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Die drager valt wel mee zolang je er geen expeditiegewicht op hangt. Zoals Marten zegt, klimmen wordt de beperking. Het wordt makkelijker met weinig bagage.
Deze fietsenmaker klinkt weinig indrukwekkend. Ik zou naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser komen.
Veel plezier,
Wim
Bedankt voor jullie reacties. In de werkplaats van de fietsenmaker staan alleen jonge gasten. Dat zal er misschien mee te maken hebben. Terwijl ze ook een enorme selectie wielren fietsen te koop hebben. Die dienen toch ook goed onderhouden te worden zou je zeggen. Die cursus klinkt erg interessant. Zo moeilijk kan het namelijk toch ook allemaal niet zijn, dat onderhoud en eventuele reparaties.

Hieronder de ingevulde checklist, ik heb nog geen concrete plannen, maar de vorm van op vakantie gaan lijkt me gewoon erg leuk.

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Het gaat vooral om de vakantie/reizen, voor andere fietstochtjes en woon-werk verkeer blijf ik gewoon de CityLite gebruiken.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?

In principe is het wel een soort van test, maar ik fiets al regelmatig, dus ik ben niet bang dat het een eenmalig iets is. Verder ben ik over het algemeen ook wel van de kwaliteit. Dus als de keuze er is liever iets meer uitgeven voor extra kwaliteit.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik hou wel van redelijk doorfietsen, maar ook weer niet als op een racefiets. Voor woon-werk rij ik gemiddeld ongeveer 20 km/uur.

en meerstal in combinatie daarmee:
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik hou wel van een wat sportieve zit, de CityLite is wat dat betreft prima.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Niet perse regelmatig, maar goede verlichting en een naafdynamo vind ik wel fijn.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Onverhard lijkt me wel leuk, maar dat zal niet zo ver gaan als mountainbikepaden. Schelpenpaden en onverharde wegen zoals ik in Noorwegen heb gezien moet de fiets wel aankunnen.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Ik heb nog geen echt concrete plannen, maar Scandinavië trekt me wel of een gedeelte van de Noordzee route. Dus niet direct naar andere werelddelen.

* Wat voor vakanties worden dat?
Het gaat om kampeertochten, misschien niet elke dag, maar het moet zeker een optie zijn. Ik zou dan wel op zoek gaan naar lichtgewicht mogelijkheden. Wel zou er een flinke fotocamera mee moeten.

* Je lichaamslengte
182cm

* Je gewicht
88kg

* Je lichaamsbouw.
Ik heb een sportieve lichaamsbouw en mijn benen en armen lijken me redelijk in proporties. Ik heb nu een frame met maat 57, dit zou eventueel iets hoger kunnen, maar 61 zou misschien alweer te lang worden.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Het gaat dus om de kampeertochten: 12 - 30 kilo. Wat lichtgewicht dingen als tent en matje zouden dan nog wel aangeschaft moeten worden. Fotospullen zijn dan wel weer extra gewichtig.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Randstad, dicht bij leiden. Een stukje rijden om de fiets op te halen is prima. Regelmatig onderhoud op afstand is dan weer een stuk minder.

* Wat is je budget?
Ik heb geen concreet bedrag. Liefst zo min mogelijk. Als de fiets ergens tussen de 500 en 1000 euro zou kosten blijft er ook nog wat over voor lichtgewicht spullen. Zie ook het puntje van de tweede hands fiets.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

* Welke fietservaring heb je?
Ik fiets al jaren ongeveer 15 km per dag. 7,5 heen en 7,5 terug.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Van het voorjaar ben ik naar een vakantieadres in Zeeland gefietst, dit was 120km. Dit was prima te doen.

* Welke fietsen heb je (gehad)?
Ik heb nu ruim een jaar een Kogo CityLite. Deze fiets bevalt goed. Lekker licht en ik kan daardoor lekker doorfietsen. Ik merk soms alleen wel de beperkingen van de versnellingsnaaf. Daarvoor gewoon een degelijke stadsfiets van gazelle gehad.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Zo'n cursus lijkt me wel wat

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Qua budget zou ik op dit moment wel een voorkeur hebben voor tweedehands. Ik weet alleen niet goed waar en op welke fietsen ik moet zoeken.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee, nog niet

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Ik heb al een Garmin montana. Het lijkt mij fijn als deze op te laden is.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik heb nog een paar maandjes de tijd om te zoeken.
quote="iivvvii"
* vooral om de vakantie/reizen
* Verder ben ik over het algemeen ook wel van de kwaliteit. Dus als de keuze er is liever iets meer uitgeven voor extra kwaliteit.
* sportieve zit
* Schelpenpaden en onverharde wegen moet de fiets wel aankunnen.
* Scandinavië trekt me wel of een gedeelte van de Noordzee route.
* Het gaat om kampeertochten,
* Je gewicht: 88kg
* Ik heb nu een frame met maat 57, dit zou eventueel
* iets hoger kunnen, maar 61 zou misschien alweer te lang worden.
* Als de fiets ergens tussen de 500 en 1000 euro zou kosten blijft er ook nog wat over voor lichtgewicht spullen.
* Wil je een cursus fietsonderhoud volgen? Zo'n cursus lijkt me wel wat
* Qua budget zou ik op dit moment wel een voorkeur hebben voor tweedehands.
* Ik weet alleen niet goed waar en op welke fietsen ik moet zoeken.

Met je lengte gewicht en bagagewensen heb je een fiets nodig die net iets steviger is dan zomaar eentje.
Reisfietsen van onderstaande merken krijg je in NL niet voor 1000 euro, dat begint bij 1500 euro.
In Duitsland gaat dat nét een klein beetje en zul je er wel komen met één van de volgende drie, eventueel ontdaan van ongewenste onderdelen en mét wel gewenste onderdelen:
http://www.fahrradmanufaktur.de/bikes/t ... -gang-hs11
http://www.fahrradmanufaktur.de/bikes/t ... io-27-gang
http://www.fahrradmanufaktur.de/bikes/t ... re-27-gang
Zelf heb ik een T400 van 2009 gekocht en meteen omgebouwd: http://leonpoels.nl/fietsen/fietsen/vsft400.html
VSF heeft in NL ook dealers maar ik ontkom niet aan de indruk dat ze de 'budget'-versies liever niet laten zien.
Je kunt ook omzien naar een mooie tweedehands van een van de bekende reisfietsenmerken. Meest genoemd/geroemd op dit forum zijn (a-z) Avaghon, Idworx ($$$), Koga ($), Santos, Snel, Surly, Vittorio ($$), Vlerick (B, $$), VSF.
Andere opties zijn zelf een Surly in elkaar zetten en een mountainbike nemen en die enigszins ombouwen.

Hier is leesvoer en een lijst van merken: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Fiets

Leon
Shimano CityLite is een fijne fiets met een sportieve en een uitermate lichte loop. Heb die fiets nu een half jaar. Nadelen: licht in het stuur en zeer kwetsbare lak. Dat laatste heeft geleid tot schouderophalen bij de fietsenmaker. De importeur raadde me naar een ander dealer van Shimano te stappen. Die zou mij dan moeten helpen?! Zie je het voor je?
Hoewel licht gebouwd, is de fiets best geschikt om mee op stap te gaan zolang je je maar houdt aan de gewichtsmaxima voor bagage. Ben verder een (dagelijkse) tevreden rijder maar zou, gezien de "service" (beter de afwezigheid daarvan) een volgende keer kiezen voor een andere dealer of merk.