Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen op Corsica - Forum Wereldfietser

Fietsen op Corsica

Het boekje Fietsen op Corsica (Luc Oteman) is al vrij oud. Heeft iemand recente ervaring met de routes in dit boek? Zijn ze nog actueel/bruikbaar? Zo niet, zijn er alternatieven?
Ja, ik was er nog eind september / begin oktober.
Prachtig eiland om te fietsen. Wel veel serieus klimwerk.

Ik had me nog voorgenomen om Luc Oteman een mailtje te sturen voor aanpassingen, maar dat is er door omstandigheden nog niet van gekomen.

Het boekje is misschien wel oud, maar redelijk actueel. Nou moet ik er ook bij zeggen dat ik in een verkeerde periode reisde om de campings en hotels nog te fact-checken. Een groot deel (zeker in het binnenland) was gewoon dicht.
De afstanden van campings tot dorpen/stadjes zijn vaak te optimistisch. Ik heb daar wel eens op een camping gestaan die op 2 km van het centrum zou moeten zijn. 't Zal hemelsbreed wel kloppen, maar in de praktijk was dat 4,5 km met ruim 300 m hoogteverschil.

Over de routes hoef je geen twijfels te hebben. Die zijn gewoon nog actueel. De meeste zijn zelfs aanzienlijk opgeknapt, of waren nu in onderhoud en zullen volgend jaar mooi spiegelglad asfalt hebben.

Veel plezier!
Bedankt voor je antwoord. Ik kan er wat mee.
Hallo Lex
Ik fietste op Corsica afgelopen juni. De route leidde van Bastia naar Ajaccio, het boekje van Otteman voldeed prima. Dit zal vooral te wijten zijn aan het feit dat ik alsmaar langs de kust fietste. Het klimwerk was dus ook niet echt zwaar. Ik vond de route fantastisch, wel was het al vrij warm. Beschreven campings waren allemaal nog aanwezig en in orde. Ik kan mij niet meer herinneren dat de afstanden tot campings te rooskleurig waren opgegeven.
Wat mij betreft aanrader.
groeten
Jos
Ik ken dat boek verder niet, maar het zou zonde zijn als je alleen maar langs de kust rijdt. Met name de oostkust is vrij saai en het binnenland is zo mooi, dat mag je eigenlijk niet missen (maar dat betekent natuurlijk wel dat je wat hoogtemeters moet wegwerken). Aan de 1:150.000 kaart van Michelin (Departements France nr. 345) heb je een prima kaart van het hele eiland, alleen staan de campings er niet op.
Abacus schreef:Ik ken dat boek verder niet, maar het zou zonde zijn als je alleen maar langs de kust rijdt. Met name de oostkust is vrij saai en het binnenland is zo mooi, dat mag je eigenlijk niet missen (maar dat betekent natuurlijk wel dat je wat hoogtemeters moet wegwerken).
De oostkust word ook nauwelijks aangedaan, zie overzichtskaart hieronder :wink:

Afbeelding
Rode lijnen zijn de beschreven routes, dikke rode lijn de hoofdroute.
Heel simpel gezegd: als je de kaart hierboven in een noordwestelijk stuk en een zuidoostelijk stuk opdeelt, dan is het noordwestelijke stuk het mooist, nr. 26 uitgezonderd. De meeste wegen -kust en binnenland- hebben een stijgingspercentage van 4%; het is dus niet al te zwaar fietsen daar.

Zo fietsten wij in april 2012:
Afbeelding

Cap Corse ontbreekt helaas.