Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oplaadbare baterijen - ervaringen gevraagd - Forum Wereldfietser

Oplaadbare baterijen - ervaringen gevraagd

Al sinds een hele tijd gebruiken we oplaadbare baterijen voor de gps en waterzuivering. We kopen altijd GP nihm baterijen maar zijn erg ontevreden over de levensduur. We wisselen ze niet. dus we houden de baterijen voor de gps voor de gps en de baterijen voor de steripen voor de steripen. Als oplader gebruiken we de GP lader (GP powerbank h500). Met vrijwel alle baterijen krijgen we al na een paar vakanties gebruik een fout melding bij het laden. Daarbij zijn ze heel redelijk duur, zo'n 30 euro voor 4 stuks.

Wat zijn jullie ervaringen met oplaadbare baterijen?
En heeft er iemand ervaring met oplaadbare baterijen in combinatie met een powerbank. We willen nl onze laadapparaten verminderen.
Ik heb een gelijksoortige ervaring met de GP oplaadbare NiMH batterijen. De duurzaamheid is mij ook tegengevallen. Ik gebruik nu sinds een jaar Eneloop. Lijken minder snel leeg te lopen. Tot nu toe nog geen uitval, maar een jaar is daarvoor ook te kort.

Als lader gebruik ik de Voltcraft IPC-1L. Laadstroom etc. is in te stellen.

Ik gebruik bedoelde accu's voor GPS, camera en lampje.

Groet,

Arno
Ik gebruik altijd gewone NiMH van de Hema. Daar is niks mis mee, ik heb wel een set zeker meer dan 100x opgeladen.
Ik laad ze altijd voor en na (foto) gebruik op met een 'slimme' lader die bovendien de 4 batterijen afzonderlijk oplaadt waardoor de zwakke broeder niet door de laadstroom kapotgeladen wordt.
Het zwakke punt is volgens mij de lader. Als je 4 (AA) batterijen oplaadt heb je 8 contactpunten, als daarvan één fout gaat heb je vrijwel geen stroom, misschien een kapotte batterij en je weet niet om welke het gaat.
Ook is bij mij al 2x de (ook hema) lader kapotgegaan. Van eentje die ik nu heb is één van de 4 kanalen kapot. Daar moet je wel achterkomen, want anders kom je niet verder.
Leon
Batterijen van Sanyo en Eneloop (ook van het merk Sanyo) staan bekend als zeer goed en kwamen enkele jaren geleden meestal als één van de beste uit de testen. (Ik heb geen recente testen gezocht.)
Sanyo's hebben een grote capaciteit, maar Eneloops hebben nauwelijks last van spontaan energieverlies als ze niet gebruikt worden. Op vakantie waar ik geen lader meeneem, zal ik meestal Sanyo's meenemen en Eneloops als reservebatterijen.

Deze batterijen zijn niet op veel locaties te koop, maar via internet zijn ze makkelijk te vinden.

Overigens is ook de kwaliteit van de lader van groot belang. Ik gebruik een Maha Powerex MH-C9000 die programma's heeft om oplaadbare batterijen nieuw leven in te blazen. Mijn ervaringen met batterijen die afgeschreven leken zijn behoorlijk goed.
En dit toestel laat de batterijen ook onafhankelijk van elkaar op. En zoals Leon aangeeft is dat ook erg belangrijk. Je kan het laadresultaat ook zien na elke laadbeurt, dus als één batterij het aan het opgeven is, dan zie je dat onmiddellijk en sleurt deze batterij de andere batterijen niet in haar val mee.

Renaat
Goede ervaringen met eneloop!
Glika schreef:Ik gebruik nu sinds een jaar Eneloop. Lijken minder snel leeg te lopen. Tot nu toe nog geen uitval, maar een jaar is daarvoor ook te kort.
Ik gebruik al meer dan 3 jaar Eneloop's, met een lader van Sanyo. Geen problemen mee gehad. Groot voordeel is dat ze ongebruikt niet/nauwelijks leeglopen.
@Leon en @Revanho Ik gebruik volgens mij ook een lader die afzonderlijk laadt. Hij laadt nl gewoon door als een andere batterij het begeven heeft en een rood lampje laat zien. De GP batterijen zijn behoorlijk prijzig en kwamen een tijd terug ook goed uit de test. Welke batrterijen van de hema heb je precies?
Blanche,

Het is de moeite waard om naar de eneloop batterijen te kijken. Ik gebruik eigenlijk geen andere oplaadbare meer omdat deze nauwelijks leeglopen.
Je kunt ze oa bij Conrad vinden.
Ok bedankt Eneloop zijn dus goed.
Maar hoe is mijn lader de GP powerbank h500? Ik was in de veronderstelling dat deze goed was. Iemand een idee?
Blanche schreef:Ok bedankt Eneloop zijn dus goed.
Maar hoe is mijn lader de GP powerbank h500? Ik was in de veronderstelling dat deze goed was. Iemand een idee?
Is het wel een lader voor NiMH-batterijen? Want als het een (ouderwetse) lader voor NiCad-batterijen is, dan gaat het niet werken...
Henrie schreef: Is het wel een lader voor NiMH-batterijen? Want als het een (ouderwetse) lader voor NiCad-batterijen is, dan gaat het niet werken...
Yep het is een NiMH lader
http://www.centralpoint.nl/batterij-opl ... slistclick
Blanche schreef:
Henrie schreef: Is het wel een lader voor NiMH-batterijen? Want als het een (ouderwetse) lader voor NiCad-batterijen is, dan gaat het niet werken...
Yep het is een NiMH lader
http://www.centralpoint.nl/batterij-opl ... slistclick
Mits die niet defect is, kan het daar volgens mij niet aan liggen. De specs zien er in ieder geval prima uit...
Ik gebruik dezelfde GP Powerbank lader en krijg slechts heel af en toe een foutmelding bij een batterij. Met GP batterijen heb ik slechte ervaring (snel leeg, ook als ze niet gebruikt worden), maar bovengenoemde Sanyo's zijn inderdaad uitstekend (de Eneloop ook, die zijn waarschijnlijk nog wat geschikter voor gebruik in gps. De Sanyo's gebruik ik in mijn flitser omdat ze snel veel stroom kunnen leveren - het technische verhaal daarachter weet ik niet meer precies).
Behalve genoemde merken heb ik ook goede ervaring met batterijen van Hähnel en Lenmar.
Heb ook goede ervaringen met de Sanyo's Eneloop, 4 voor een tientje bij nkon.nl
De tovenaar schreef:Heb ook goede ervaringen met de Sanyo's Eneloop, 4 voor een tientje bij nkon.nl
Bedankt! Nog een bepaalde klasse? Er zijn namelijk nogal wat soorten qua klasse en naam. Soms heten ze ook Sanyo.
Ik gebruik de Sanyo Eneloop HR3UWX (min 2400 mAh) om de smartphone op te laden.
Op de site van nkon gaat het om 2000 mAh type HR-3UTGB, ik heb een half jaar geleden € 17,45 euro betaald voor 8 stuks incl verzendkosten, heel wat goedkoper dus dan die GP's.
Afbeelding
Sanyo en Eneloops zijn het zelfde. Maar dat geldt voor meer batterijen die een andere sticker hebben.
Een goede lader wil ook wel helpen.
Sanyo verkoopt gewoon verschillende types NiMH batterijen, waarvan de Eneloops hun serie LSD batterijen zijn (LSD = Low Self Discharge). Ze pretenderen zeker niet dat het een ander merk is: op de batterijen staat er gewoon Sanyo als producent. Als je een laag verbruik hebt en de batterij na een half jaar nog stroom moet kunnen leveren zijn de Eneloops interessant, voor dagelijks op- en ontladen zijn de modellen met meer mAh beter geschikt imo (LSD heeft voor zo'n gebruik ook geen meerwaarde).

Zelf ook tevreden van de Eneloops trouwens, eveneens gekocht bij nkon.nl waar ze zeer goedkoop zijn.
Ik heb net twee setjes 4 AA Sanyo XX 2500 mAh (Powered by Eneloop) besteld. Ben benieuwd! Bedankt voor de tips.

http://www.nkon.nl/4-aa-sanyo-xx-2500-m ... eloop.html