Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste 60mm RVS spatborden? - Forum Wereldfietser

Beste 60mm RVS spatborden?

Met alle modder en verrotte bladeren die dezer dagen op de wegen liggen schieten mijn SKS Bluemels spatborden wat te kort om mijn voeten, broek en drivetrain proper te houden. En aangezien mijn reserve fiets wel een paar spatborden kan gebruiken heb ik een excuus om nieuwe spatborden aan te schaffen voor mijn LHT.

De banden zijn 26" 50mm, 60mm spatborden zoals ik nu heb lijken mij een goede keuze. Aangezien aluminium spatborden regelmatig als veel minder stevig dan RVS spatborden aangeduid worden gaat mijn voorkeur naar die laatste. Dan is er keuze tussen Gilles Berthoud en Vélo Orange waarvan de eerste bij 60mm als zeer vlak* omschreven worden en de tweede af en toe commentaar krijgen wegens de minder stabiele bevestiging tussen 'stay' en spatbord (1-punts-bevestiging zonder schroef doorheen de stay in tegenstelling tot Gilles Berthouds 2 schroeven doorheen de stay).

Dus mijn vraag: wat zijn de beste RVS spatborden in 60mm? Zijn de Gilles Berthouds echt zo vlak in die maat (kleinere maten zouden veel meer rond de banden wikkelen)? Zijn er betere alternatieven, zoals misschien merkloze spatborden die in Kiel Windeweer aan de man gebracht worden?
Of blijf ik beter gewoon bij mijn SKS spatborden, hang er een grotere spatlap aan en leer leven met de korte lengte boven het voorwiel?

Alvast bedankt!

* Gilles Berthoud 60mm spatborden hebben een zeer vlak profiel volgens René Herse Bicycles:
renehersebicycles.com schreef:We offer the 650b x 60mm, people buy them, but we frankly aren't sure why. These fenders have a very flat profile. So the fender does not wrap terribly far at all around the tire. If you are using the 650b Hetre tires, then you should use the 50mm fenders. While we call these fenders 650b since they match up wonderfully with a 650b diameter tire, technically they are 26". So if you have a bike that uses giant 26" tires, then we suppose these fenders may be for you.
en dat ziet er inderdaad ook zo uit op foto's: bikeforums.net, Flickr en Peter White Cycles. De Vélo Orange versie ziet er daarentegen wat profielrijker uit: The Lazy Rando, of is dat optisch bedrog?
Lasse schreef:Met alle modder en verrotte bladeren die dezer dagen op de wegen liggen schieten mijn SKS Bluemels spatborden wat te kort om mijn voeten, broek en drivetrain proper te houden. En aangezien mijn reserve fiets wel een paar spatborden kan gebruiken heb ik een excuus om nieuwe spatborden aan te schaffen voor mijn LHT.

De banden zijn 26" 50mm, 60mm spatborden zoals ik nu heb lijken mij een goede keuze. Aangezien aluminium spatborden regelmatig als veel minder stevig dan RVS spatborden aangeduid worden gaat mijn voorkeur naar die laatste. Dan is er keuze tussen Gilles Berthoud en Vélo Orange waarvan de eerste bij 60mm als zeer vlak* omschreven worden en de tweede af en toe commentaar krijgen wegens de minder stabiele bevestiging tussen 'stay' en spatbord (1-punts-bevestiging zonder schroef doorheen de stay in tegenstelling tot Gilles Berthouds 2 schroeven doorheen de stay).


Dus mijn vraag: wat zijn de beste RVS spatborden in 60mm? Zijn de Gilles Berthouds echt zo vlak in die maat (kleinere maten zouden veel meer rond de banden wikkelen)? Zijn er betere alternatieven, zoals misschien merkloze spatborden die in Kiel Windeweer aan de man gebracht worden?
Of blijf ik beter gewoon bij mijn SKS spatborden, hang er een grotere spatlap aan en leer leven met de korte lengte boven het voorwiel?

Alvast bedankt!

* Gilles Berthoud 60mm spatborden hebben een zeer vlak profiel volgens René Herse Bicycles:
renehersebicycles.com schreef:We offer the 650b x 60mm, people buy them, but we frankly aren't sure why. These fenders have a very flat profile. So the fender does not wrap terribly far at all around the tire. If you are using the 650b Hetre tires, then you should use the 50mm fenders. While we call these fenders 650b since they match up wonderfully with a 650b diameter tire, technically they are 26". So if you have a bike that uses giant 26" tires, then we suppose these fenders may be for you.
en dat ziet er inderdaad ook zo uit op foto's: bikeforums.net, Flickr en Peter White Cycles. De Vélo Orange versie ziet er daarentegen wat profielrijker uit: The Lazy Rando, of is dat optisch bedrog?
Dat ziet er toch wel heel mooi uit, en met zulke spatlappen moet het toch wel droog blijven.
Afbeelding
Wel lijkt het me voor de duurzaamheid belangrijk dat die spatborden enige flex moeten hebben, ze krijgen nogal wat schokken te verduren, met een starre verbinding lijkt me de kans op breuk groter. In die zin bevallen me de plastic sks-spatborden wel goed eerlijk gezegd (scharnierende vorkbevestiging). De spatlappen zijn van een soort plastic rubber, als dat uitdroogt en veel zon te verduren krijgt dan scheurt dat uiteindelijk. Dus zou vooral letten op goede lange spatlappen (sks longboards?). Maar misschien kun je zelf ook wat maken (van dik leer?)?
Echt ruige onverharde wegen lijken me dan wel lastiger te befietsen met spatlappen die bijna de grond raken.
Lasse schreef:de tweede af en toe commentaar krijgen wegens de minder stabiele bevestiging tussen 'stay' en spatbord (1-punts-bevestiging zonder schroef doorheen de stay in tegenstelling tot Gilles Berthouds 2 schroeven doorheen de stay).
je kan zelf twee gaatjes boren en een extra stropboutje gebruiken, maar een slimmere montage is ook al een stuk stabieler en veel netter
Afbeelding
Toen andere spatlappen dan de lelijke stadfietslap in Nederland nog niet bestonden heb ik er eens een gemaakt uit de bodem van een bak roomijs*. Het ding was niet kapot te krijgen. De rest doe je dus voor de bling.
Die Surly is idd wel mooi :D
Leon

* kan ook vanille zijn geweest :wink:
m-gineering schreef:je kan zelf twee gaatjes boren en een extra stropboutje gebruiken, maar een slimmere montage is ook al een stuk stabieler en veel netter
Zou je die slimmere montage kunnen toelichten?

Die Gilles Berthoud spatborden vind ik ook zeer mooi, maar het functionele is nog iets belangrijker.
Lasse schreef:
m-gineering schreef:je kan zelf twee gaatjes boren en een extra stropboutje gebruiken, maar een slimmere montage is ook al een stuk stabieler en veel netter
Zou je die slimmere montage kunnen toelichten?
8mm gat en alle rommel aan de binnenkant, ev de stang nog wat bijbuigen zodat die de contour van het spatbord volgt
Bedankt voor de verduidelijking, Marten. De kerstman heeft uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten de Gilles Berthouds met bijhorende spatlap onder de kerstboom te leggen.

Installatie op mijn LHT was eenvoudig met de meegeleverde hardware en een SKS schuivende brug (rvs). Het was alleen nodig de spatborden een beetje samen te knijpen (met de hand) ter hoogte van de liggende achtervork en de voorvork. Voor montage van de spatborden boorde ik snel 2 gaten in het spatbord na er een 'startputje' ingeslagen te hebben. Alles zit (voorlopig) trillingsvrij vast en maakt dus geen lawaai. Ben er na een paar 100km nog steeds tevreden van. (Benieuwd wanneer het eerste probleem opduikt.)

Merkbare voordelen tov de Bluemels met Chromoplastics hardware zijn de veel betere dekking vooraan (aan beide uiteinden, natuurlijk ook grotendeels dankzij de spatlap) en de mindere last van trillingen tov het voorwiel (die er duidelijk wel nog zijn, maar de band is nog geen enkele keer geraakt, wellicht ook door de grotere afstand tov de band).

De lange 60mm Gilles Berthoud spatborden zien er zo uit op mijn 26" 62cm LHT:
Afbeelding

Afbeelding