Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kreta - Forum Wereldfietser

Kreta

De Wereldfietsers gaat naar Kreta en wel 2 t/m 16 juni. Waarom Kreta? Niet te dichtbij, niet te ver, er zijn veel vluchten, deels hotels, deels campings, het is meestal mooi weer in juni. Plus je kan er pittig klimmen.

In een notedop
- vluchten: zeer veel mogelijkheden, ook via Athene dmv de nachtboot nemen naar Kreta
- max. 16 deelnemers ivm de hotelletjes onderweg
- 7x kamperen/7x hotel (overal waar gekampeerd wordt zijn ook hotels in de buurt)
- grotendeels asfalt, max 5% onverhard
- een wandeldag door de Samaria-kloof
- 2x ferry in het zuiden

Route
zo 2 airport
ma 3 Rhetimno
di 4 Samaria
wo 5 Samaria
do 6 Kissamos
vr 7 Paleochora
za 8 Sfakion-Plakias
zo 9 Matala
ma 10 Mirtos
di 11 rustdag
wo 12 Sitia
do 13 rondje Sitia
vr 14 Lassithi
za 15 Heraklion
zo 16 airport

Klik hier voor de kaart van de route. GPS-tracks volgen later.

Vluchten
Er zijn diverse rechtstreekse vluchten mogelijk op Kreta:
- vanuit Amsterdam met Transavia, Corendon en Arkefly
- vanuit Rotterdam en Eindhoven met Transavia
- vanuit Brussel met Thomas Cook, Jetairfly, Aegean
- vanuit Dusseldorf met Aegean, AirBerlin, Tuifly
- vanuit Keulen met Condor, German Wings
Via Athene zou ook kunnen, bijv. door de nachtboot te nemen naar Kreta.

Voorwaarden
- je bent lid van de Wereldfietser
- je hebt ervaring met fietsen met volledige kampeeruitrusting in het hooggebergte
- het maximum aantal deelnemers is 16
- het dragen van fietshelm wordt nadrukkelijk aanbevolen

Aanmelden en nadere informatie bij jimvdberg@gmail.com.

Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering.
Afbeelding
jimvandenberg schreef:- 2x ferry in het zuiden
Jim, ik zou voor de zekerheid even checken of de ferry Agia Roumeli - Paleochora wel genoeg fietsen aan boord kan nemen, zeker als je met een grote groep bent kan dat wel eens lastig zijn op zo'n klein bootje :wink:

Afbeelding
De tovenaar schreef:
jimvandenberg schreef:- 2x ferry in het zuiden
Jim, ik zou voor de zekerheid even checken of de ferry Agia Roumeli - Paleochora wel genoeg fietsen aan boord kan nemen, zeker als je met een grote groep bent kan dat wel eens lastig zijn op zo'n klein bootje :wink:
In 2011 kregen de grote ferries (eigendom van de dorpen aan de zuid-kust, o.a. Loutro) geen vergunning meer omdat zij niet voldeden aan Europese regelgeving. Dat terwijl het uitstekende schepen zijn met uitstekende bemanning.

Voor de verbinding werden daarom kleinere boten ingehuurd. Daar gaan misschien net 16 fietsen op met bepakking, fietsers en ander volk. Het hangt volgens mij af van het humeur van de kapitein of hij alles in 1 keer meeneemt.

De tickets moet je vooraf kopen, je kan hen ook vanuit NL bellen:
Veerdienst: ANENDYK MARITIME S.A., Tel: +30-28210-44222, Fax: 55086
Kantoor Chora Sfakion: Tel: +30-28250-91101, Fax: +30-28250-91491
Ze spreken Engels.
Of mailen: anendyk@cha.forthnet.gr

Succes,

Arno
Mooie gevarieerde route. Ik kan me vooral de (onverharde) klim vanuit Tsoutsouros nog goed herinneren omdat het pad in het begin zo steil en slecht was dat enkel de fiets omhoog duwen al enorm zwaar was, daarna werd het gelukkig snel beter en kon er weer gefietst worden. Prachtig eiland.
Abacus schreef:Mooie gevarieerde route. Ik kan me vooral de (onverharde) klim vanuit Tsoutsouros nog goed herinneren omdat het pad in het begin zo steil en slecht was dat enkel de fiets omhoog duwen al enorm zwaar was, daarna werd het gelukkig snel beter en kon er weer gefietst worden. Prachtig eiland.
Een van de hoogtepunten van Kreta. Vanaf ca 40s op de video een impressie van die klim.
Jammer dat je het Nida plateau links laat liggen, ook zeer de moeite waard.

Bron
Prachtig!
De gier hoog in de lucht hoopte dat je een schaap zou raken.. :D
Peter.
Petervd schreef:Prachtig!
De gier hoog in de lucht hoopte dat je een schaap zou raken.. :D
Peter.
Nee, die gier zat te wachten op vallende fietsers :?

Afbeelding
Hey Jim,

Leuk initiatief, en zie ik zeker wel zitten!
Alleen jammer dat je bij de luchtvaartmaatschappijen die je noemt niet kan aangeven dat je een fiets meeneemt i.v.m. de kosten.
Zou mooi geweest zijn als de mogelijkheid werd geboden om bij een maatschappij via Schiphol of Rotterdam te boeken incl. fiets
Robert_Kroon schreef:Hey Jim,

Leuk initiatief, en zie ik zeker wel zitten!
Alleen jammer dat je bij de luchtvaartmaatschappijen die je noemt niet kan aangeven dat je een fiets meeneemt i.v.m. de kosten.
Zou mooi geweest zijn als de mogelijkheid werd geboden om bij een maatschappij via Schiphol of Rotterdam te boeken incl. fiets
Bij Transavia, Corendon en Arkefly kun je fietsen meenemen. Je betaalt wel een toeslag en moet contact opnemen met het callcenter.
Bij Transavia kan de fiets bij het (on-line) boeken meteen worden geboekt (en betaald).
Rob de Waal schreef:Bij Transavia kan de fiets bij het (on-line) boeken meteen worden geboekt (en betaald).
Inderdaad, dat kan tegenwoordig!
dank voor de tips zal eens kijken.
Robert_Kroon schreef:dank voor de tips zal eens kijken.
Klopt inderdaad, bij Transavia (geen reclame) kan je inderdaad je bijzondere bagae aangeven, wel vreemd dat ze voor standaar bagage ook een bedrag vragen, heb ik nog niet eerder gezien :shock:

Jim even een ovb voor mij inschrijving.
[quote="Robert_Kroon"]
Klopt inderdaad, bij Transavia (geen reclame) kan je inderdaad je bijzondere bagae aangeven, wel vreemd dat ze voor standaar bagage ook een bedrag vragen, heb ik nog niet eerder gezien :shock: quote]


Dat is tegenwoordig bij bijna alle lowcost airlines!