Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstransport in Nederland - Forum Wereldfietser

fietstransport in Nederland

Beste Wereldfietsers,

Volgende zomer (wij zijn vroege planners) willen we graag de tien-provinciënroute fietsen in Nederland. Die route gaat van Pieterburen, in het uiterste noorden, naar Eijsden, in het uiterste zuiden, onder Maastricht. Daarvoor moeten we echter wel eerst met ons ganse gezin in het noorden geraken. Om de afstand 2 keer te fietsen hebben we geen tijd. Met de trein zie ik het niet zitten. Tussen Maastricht en Groningen zouden we drie keer moeten overstappen en iedere keer moet alle bagage terug van de fietsen af. Met vijf volwassenen zou dat wel gaan, maar met drie kinderen is dat al wat moeilijker. De NS kan ons trouwens niet verzekeren dat er voldoende ruimte is op de treinen voor de fietsen. We hebben ook nog een bagagekar mee, en die mag zowiezo niet mee op de trein. Een busje huren is geen alternatief want de wagen moet terug worden ingeleverd op het afhaalpunt.
Blijkbaar is het gemakkelijker om met een fiets in Zuid-Amerika te geraken dan in het noorden van Nederland. Beste Nederlandse vrienden, wie kan ons helpen?

Geert Dewit
Zoutleeuw, België
Hallo Geert,
We zijn hier dan wel Hollanders maar je hoeft de trein niet zo zwaar in te zien als het op papier staat. Als je tussen Maastricht en Groningen stad in Utrecht een iets langere pauze neemt hoef je maar één keer over te stappen. Daarnaast is er, als je niet op zeer bepaalde data en momenten van de dag reist, vaak ruimte te over in de treinen. Als ik met de fiets in de trein zit is het meestal zo'n moment en ik hoef dan echt niet de tassen van de fiets te halen. Soms werp ik wel eens een blik van "als ik de tassen eraf haal, dán is het pas een hoop spul", maar dat is zelden nodig.
Laat t.z.t. eens weten op welke dag je reist en ik heb misschien nog tips. Ook zal er vast wel iemand een leke fietsroute weten van de stad Groningen naar Pieterburen, want ik kan je daar niet helpen.
Nu nog een oplossing voor die kar..
Groet,
Leon

Hallo Geert,

Misschien is het een idee om de route in omgekeerde richting te doen. Dan kan je - vanuit Pieterburen - de fietsen, de fietskar en de andere bagage door van Gend en Loos of een andere transporteur bij je thuis laten afleveren en zelf met de kinderen met de trein gaan.

Gerd

Wij wonen in Groningen, en kennen het probleem. Wij hebben dan een tandem bij ons (voor mijn zoontje en mezelf) , een fiets voor mijn vrouw, en een kinderfiets voor mijn dochter. Daarnaast hebben we nog een bagagekar. Dat laatste verbaast je misschien, omdat het niet mag. Het antwoord is dat het volgens de directie van de NS niet mag, maar dat de conducteurs het prima vinden, en ons meestal zelfs helpen bij het inladen. Wel moet je natuurlijk een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben, en zorgen dat de trein geen vertraging oploopt.
Zoals Leon ook zegt, via Utrecht is het niet onmogelijk, als je jezelf een beetje tijd geeft om over te stappen. Wij laten overigens altijd de bagage op de fietsen zitten, dan gaat het laden en lossen veel sneller (het is zwaar, dat is waar). Er zijn in Utrecht liften, zodat je je spullen niet de trappen op en af hoeft te zeulen. Als je via Antwerpen komt hoef je alleen in Rotterdam over te stappen (heel makkelijk, met heel grote goederenliften, waar je ondanks de verbodsbordjes gewoon in kunt). Sommige treinen van Rotterdam naar Groningen zijn rechtstreeks, zonder dat je in Amersfoort hoeft over te stappen (maar ook dat is niet erg moeilijk want je moet alleen maar naar de overkant van het perron). Een andere manier is via Duitsland. Ik weet niet waar je precies woont, maar wij zijn afgelopen zomer van Groningen met het boemeltje naar Leer in Noord Duitsland gegaan, waarvandaan er een rechtstreekse trein was naar Luxemburg stad, inclusief fraaie fietsplaatsen en een coupe vlak bij de fietsen. Het was ook nog spotgoedkoop (via www.treinreiswinkel.nl).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Wim

Overigens kan je ook gewoon een busje huren om alle zooi in te doen, in tegenstelling tot wat je zegt kan je een gehuurde auto of busje wel ergens anders inleveren (bv bij Hertz Maastricht ophalen, bij Hertz Groningen inleveren). Ik weet niet hoeveel het kost ten opzichte van de trein, maar het is iig een mogelijkheid.