Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe maak je je fietsketting vast? - Forum Wereldfietser

Hoe maak je je fietsketting vast?

Hoe maak je je fietsketting vast?
Je kan dat doen met zo een bijgeleverd slotje maar ik had al gehoord dat dat niet zo ideaal was omdat dat dan breder is als je ketting. Mijn fietsmaker leek me dat anders te doen maar ik kon het niet goed zien. Die klemde/vees die vast? Is dat iets dat je als leek ook kan doen? :)
Hoi Sjelle,

Ik vermoed dat de fietsenmaker een pen heeft (terug)geponst. Door elke schakel steken twee pennen die je met een kettingpons, eruit kunt ponsen (zeg maar eruit kunt duwen). Als je bij een stadfietsketting de pen er niet helemaal uit ponst, kun je het zelfde pennetje weer terug ponsen zodat de ketting weer sluit.

Verder was inderdaad bij een normale ketting een visje net iets dikker dan de oorspronkelijke ketting, tegenwoordig zie je meer en meer (ook op normale kettingen) een quicklink / snelsluiting. Dat zijn twee halve schakels die elk een pen en een gat hebben, die pennen druk je in de gaten van de andere helft en dan blijft de ketting net zo smal als met een normale schakel.
We are the Border Terriers.... You will be assimilated. Resistance is futile.
Echt iets voor een belg om dit te verzinnen..
grundig schreef:
We are the Border Terriers.... You will be assimilated. Resistance is futile.
Echt iets voor een belg om dit te verzinnen..
Afbeelding
Ja, wat wil je als je er zó gevaarlijk uitziet :wink:
De Sjelle schreef:Hoe maak je je fietsketting vast?
Je kan dat doen met zo een bijgeleverd slotje maar ik had al gehoord dat dat niet zo ideaal was omdat dat dan breder is als je ketting. Mijn fietsmaker leek me dat anders te doen maar ik kon het niet goed zien. Die klemde/vees die vast? Is dat iets dat je als leek ook kan doen? :)
Heb je de zoekfunctie en google als eens gebruikt (ketting sluiten of ketting openen)? Die vraag is immers als enkele keer beantwoord op dit forum en een paar duizenden keren op internet.
Dan was je ook dit: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm tegen gekomen.

Renaat
De Sjelle schreef:...ik had al gehoord dat dat niet zo ideaal was omdat dat dan breder is als je ketting.
Ik vermoed dat je met slotje of vijs een sluitschakel bedoelt?
Ben benieuwd waar je dit gehoord hebt. Sluitschakels zijn al heel lang de standaard en dit heb ik er nog niet van gehoord.
Leon
Heb een week geleden van m'n blauwe Batavus, de stadsfiets in Groningen ("woont" in de bewaakte NS-stalling) de ketting vervangen. Hij was te ver uitgerekt en maakte tikkende geluiden op de tandwielen. Was nog origineel sinds aankoop in februari 2007. Met 2½ jaar onderbreking en ongebruikt in de schuur door m'n werkloosheid. Maar nu heb ik weer een baan.
Nieuwe ketting erop met een Sram-sluiting, zo makkelijk klaar! Tevens gelijk de achtercassette vervangen.

x

x
Volgens mij passen die (Sram) wel op iedere ketting, alleen moet je wel letten op de breedte: single speed, 8,9 of 10 speed cassette. Hoe hoger het getal hoe smaller de ketting wordt .

Ben
Ik had zo een sluiting met een surclips en dan zag je toch echt dat die daar breder is als de rest van de ketting hoor. Laten we in het midden houden of dat nu beter of slechter is. :)
Die sluitschakel zoals afgebeeld op de site van m-gineering heb ik nog niet gezien.
En die ketting pennetjes, is dat dan nog iets anders?

En ja ik had al gegoogled maar vond toen zo'n youtube filmpje met zo een surclips sluiting en daar was ik al mee bekend, dus...
wakkeropdefiets schreef:die losse kettingverbindingen zijn van scram, die passen niet op iedere ketting.
Dat weten ze blijkbaar niet in de fietswinkels, want die hebben me mij ook al eens verkeerd verkocht en daarna een lading ge-etter.
met een kettingpons voor 4,95 en een paar ketting pennetjes is het klusje zo geklaard.
Dat kan ik (vrouw) zelfs zelf.
Er zijn ook "missing links" van KMC. Ook geschikt voor kettingen van Shimano. Nooit problemen mee gehad. Kijk hier maar eens: http://www.kmcchain.eu/?en/products/con ... ing_links/

Groet, Joop
scram
Een letter teveel...
Sram levert zijn kettingen zelfs inclusief zo'n schakel.
Er zijn inderdaad ook schakels die bestaan uit drie onderdelen en deze zijn breder dan de ketting, dus ongeschikt voor een derailleur.
De kettingen van Shimano kunnen ook met een link worden gebruikt. Zo niet dan moet je de speciale bijgeleverde versterkte pen gebruiken.
Jan Eleveld schreef: Er zijn inderdaad ook schakels die bestaan uit drie onderdelen en deze zijn breder dan de ketting, dus ongeschikt voor een derailleur.
Bijna alle sportfietsen gebruiken zo'n link. Ik heb jaren gefiets met een shimano 9-speed ketting met een Sram link. Ik gebruik altijd twee kettingen, zo slijten je tandwielen minder snel, dan is het wel makkelijk als je snel kan wisselen en niet een breekpen hoeft te ponsen.
JanW schreef:
Jan Eleveld schreef: Er zijn inderdaad ook schakels die bestaan uit drie onderdelen en deze zijn breder dan de ketting, dus ongeschikt voor een derailleur.
Bijna alle sportfietsen gebruiken zo'n link.
Eerst lezen, dan reageren :wink:
Er zegt iemand dat er schakels bestaan die niet geschikt zijn voor een systeem met derailleur en jij zegt nu dat die schakels in bijna alle sportfietsen gebruikt worden.

Renaat
Oeps, ik fiets het meest op een singlespeed die heeft idd een link uit drie delen. Op mijn andere fietsen (met derailleur) bestaan ze inderdaad uit twee delen.