Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zéfal HPX op 2 pompnokjes? - Forum Wereldfietser

Zéfal HPX op 2 pompnokjes?

Ik stond op het punt een Zéfal HPX te bestellen om achter de zitbuis te installeren aan de hand van 2 pompnokjes (de plastic Zéfalversie, bij gebrek aan metalen nokjes die ik daar kan installeren), net zoals mijn huidige Zéfal 800. Maar nu zie ik dat er voor de HPX en enkele andere modellen van Zéfal een ander soort houder verkocht wordt/werd om de pomp onderaan achter de zitbuis vast te houden in combinatie met een normaal pompnokje bovenaan: de Doohicki.

Dus mijn vraag: is zo'n Doohicki noodzakelijk of kan de HPX perfect met 2 normale pompnokjes gemonteerd worden? Met andere woorden: hebben beide uiteinden van de pomp een putje waarmee de pomp vastgeklemd kan worden of is dat maar aan 1 kant het geval?

Alvast bedankt!
Lasse schreef:Ik stond op het punt een Zéfal HPX te bestellen om achter de zitbuis te installeren aan de hand van 2 pompnokjes (de plastic Zéfalversie, bij gebrek aan metalen nokjes die ik daar kan installeren), net zoals mijn huidige Zéfal 800. Maar nu zie ik dat er voor de HPX en enkele andere modellen van Zéfal een ander soort houder verkocht wordt/werd om de pomp onderaan achter de zitbuis vast te houden in combinatie met een normaal pompnokje bovenaan: de Doohicki.

Dus mijn vraag: is zo'n Doohicki noodzakelijk of kan de HPX perfect met 2 normale pompnokjes gemonteerd worden? Met andere woorden: hebben beide uiteinden van de pomp een putje waarmee de pomp vastgeklemd kan worden of is dat maar aan 1 kant het geval?

Alvast bedankt!
een hp of hpx heeft geen putje voor een pompnok aan de ventielkant. Maar met de twee vleugels past ie meestal prima op driekwart achter de zitbuis, steunende tegen de achtervork en de zitbuis. Alleen de laatste modellen Shimano voorderailleur verzieken dat, omdat S net op die plek nog een grote klont overbodig materiaal heeft weten aan te brengen
Bedankt Marten!
Ik vrees dat mijn SLX voorderailleur inderdaad in de weg zit. Vanavond nog eens van dichtbij bekijken...
Zoals gevreesd zit mijn SLX voorderailleur inderdaad in de weg. Maar ik heb een Zéfal Doohicki kunnen kopen van een lokale fietsenmaker die dat nog liggen had in zijn stock (samen met een aantal decennia-oude HPX'en in de verkeerde maat). Vandaag dan ook mijn HPX ontvangen en geïnstalleerd.

Afbeelding
Afbeelding

Geïnstalleerde Zéfal Doohicki:
Afbeelding
Afbeelding

Of onder de bovenbuis (Surly LHT 62cm, HPX grootte 4), er is nog net genoeg spanning om de pomp op z'n plaats te houden (misschien te weinig voor ruwe wegen) :
Afbeelding
Onder de bovenbuis vind ik een stuk netter staan. Marten heeft daar een mooi kappeledastertje voor:de pumpfix.
http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
gios schreef:Onder de bovenbuis vind ik een stuk netter staan. Marten heeft daar een mooi kappeledastertje voor:de pumpfix.
http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
Alleen op een vakantiefiets met tassen druk ik de pomp op die plek makkelijk uit het frame, als je stilstaat en de fiets plotseling besluit om te vallen.

Als je geen slot hebt kun je ook nog proberen hoe de pomp langs de staande achtervork blijft zitten
Lasse schreef:Of onder de bovenbuis (Surly LHT 62cm, HPX grootte 4), er is nog net genoeg spanning om de pomp op z'n plaats te houden (misschien te weinig voor ruwe wegen)
Even zekeren met een klittebandje, skiërs welbekend:

Afbeelding

Gewoon even langslopen bij een sportwinkel die ski's verkoopt, krijg je er vast wel één mee voor weinig (of niets).

.tsooJ
Ik vind de montage achter de zitbuis uitstekend hoor ;) Zit muurvast, op een locatie die anders toch onbenut blijft en hindert mijn frametas niet.

Achter de staande achtervork lukt niet (zonder toevoeging van een nokje) omdat de 60mm brede spatborden in de weg zitten.

Goede manier om de pomp onder de bovenbuis vast te zetten is waarschijnlijk inderdaad met klittenband, maar dan liefst in combinatie met een blokje rubber tusen pomp en buis (zoals bv de Zéfal Doodad) zodat je het echt vast kan zetten.
m-gineering schreef:
gios schreef:Onder de bovenbuis vind ik een stuk netter staan. Marten heeft daar een mooi kappeledastertje voor:de pumpfix.
http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
Alleen op een vakantiefiets met tassen druk ik de pomp op die plek makkelijk uit het frame, als je stilstaat en de fiets plotseling besluit om te vallen.

Als je geen slot hebt kun je ook nog proberen hoe de pomp langs de staande achtervork blijft zitten
Ook niet handig als je je fiets ergens over moet tillen...
Zelf doe ik het zo: Afbeelding