Additionally, paste this code immediately after the opening tag: na moneteren band lijkt wel of er een grote slag in zit - Forum Wereldfietser

na moneteren band lijkt wel of er een grote slag in zit

Ik had de spatborden weggehaald en 28 X 2.0 big bens gemonteerd.
, achter gaat net en net niet, lijkt of er een grote lange slag in zit op 3 kwart van de band loopt net aan op een dwars versteviging van het frame, en 1 kwart heb ik speling van een halve centimeter.
Stom van me bij het kijken of het paste had enkel naar de voorband gekeken.
Ik heb de band opgepompt moet ik hem met tassen hangen dat ie wat gaat zetten of opnieuw de band omdoen.
Of een slag kleiner wat ik natuurlijk niet wil :lol: ik zag ook geen big bens in 1.8 ofzo.
Probleem met het monteren van brede banden is vaak dat de hieldraad op bepaalde plekken (bij jou op drie vierde van de band) in het velgbed blijft hangen/klem wordt gezet door de opgepompte binnenband, en daardoor niet op zijn plaats tegen de remflank zit. Je kunt dat ook zien aan een evt. zijreflectie die op die plaats naar beneden duikt.

Wat helpt is wat zeepsop er tussen smeren en/of de band (liefst snel) op maximale druk te zetten, dan plopt de hieldraad vaak wel op zijn plaats. Heb het idee dat het ook wel helpt om de binnenband relatief hard op te pompen bij het op de velg leggen van de buitenband.

Meest kritische punt voor brede banden is meestal achter, tussen de liggende achtervork. Als ik het goed lees, past de band achter niet. Je kunt natuurlijk ook alleen achter een maat kleiner doen.

Succes!
Jah klopt helemaal wat je zei, die zijreflektie duikt opeens naar binnen.
Ik denk helaas dat ie ook net te groot is.
Ik ga even de band met zeepsob eropdoen en hard oppompopen.
Thansk voor snelle reply
De buitenband ligt om de velg in de binnenband zit wat lucht. Knijp dan in de buitenband dan kan je zien of de binnenband niet tussen de velg en de buitenband ligt. :wink:
Werkte perfect thanks, reflectieband loopt mooi egaal na wat zeepsop en hard op pompen. Wat weggevijld van het frame en past :lol:
Ik had het voorderailleur losgehaald dus hoop dat dat ook geen probleem wordt is wel wat krap.
multiwgb schreef:De buitenband ligt om de velg in de binnenband zit wat lucht. Knijp dan in de buitenband dan kan je zien of de binnenband niet tussen de velg en de buitenband ligt. :wink:
Thanks iets wat ik voor volgende keer in gedachte houdt.
cotweetje schreef:Werkte perfect thanks, reflectieband loopt mooi egaal na wat zeepsop en hard op pompen. Wat weggevijld van het frame en past :lol:
Ik had het voorderailleur losgehaald dus hoop dat dat ook geen probleem wordt is wel wat krap.
Hoop dat je niet echt wat van je frame hebt weg gevijld :x :oops: :evil:
Lijkt mijn niet echt handig
dik5 schreef:
cotweetje schreef:Werkte perfect thanks, reflectieband loopt mooi egaal na wat zeepsop en hard op pompen. Wat weggevijld van het frame en past :lol:
Je wordt er vanzelf handig in, volgende week heeft de band zich gezet, is tie weer hoger en mag je nog een keer :twisted: :D
m-gineering schreef:
dik5 schreef:
Je wordt er vanzelf handig in, volgende week heeft de band zich gezet, is tie weer hoger en mag je nog een keer :twisted: :D

Hahaha ok, dan gaan we voor ronde 2 :lol: blijf je mee bezig he zo'n vakantiefiets :lol:
cotweetje schreef: Hahaha ok, dan gaan we voor ronde 2 :lol: blijf je mee bezig he zo'n vakantiefiets :lol:
met een ijzerzaag, plakband en een bezemsteel kan iedereen toch framebouwen:
Afbeelding

:D
je zal maar een hekel hebben aan een hoge instap :lol: Maar vrij innovatief, Dit zeggen ze op mijn werk ook, het enigste wat je nodig hebt is: humor, ducktape and tie wraps.
Maar was het geen goed gewoonte om de binnenkant van de buitenband en de binnenband in de talkpoeder te zetten? Als je de hiel draad ook een beetje doet plopt het toch op zijn plek?

Ik ben altijd bang met die zeepsop methode dat tussen de binnen en buitenband op hoopt.
Dat moneteren is ook niet zoon goed idee, je moet hem rustigerder omlegge.
Schwalbebanden zitten eigenlijk nooit in een keer goed terwijl andere merken die ik gebruik, altijd in een keer perfect rond zijn, zonder enig hulpmiddel als zeep, talk of wat dan dan ook.
Maar bij Schwalbe zullen ze de schuld wel aan de velgen geven...
Nee Jan, het ligt niet aan de velgen. Met vouwbanden heb je de meeste last dat ze niet goed gecentreerd rond de velgen zitten. Met draadbanden heb je hier veel minder last van.
Kijk ook altijd even, of je niet te breed velglint hebt gebruikt en of je velglint goed recht in het velgbed ligt.
Zelf gebruik ik altijd Easy Fit, op de hiel van de band doen en je kan rustig zonder stress de buitenband omleggen.
Voordeel van Easy Fit is dat het verdampt, bij zeepsop of wat ik soms wel eens heb gehoord vaseline, creeér je toch een probleem tussen biba en buba.
Frits
Jan Eleveld schreef:Maar bij Schwalbe zullen ze de schuld wel aan de velgen geven...
Zo werkt het. :lol:
Je kunt beter vaseline gebruiken dan zeep. Het gevaar is dat, bij remmen in natte omstandigheden, je band in gesmeerd met die gladde zeep om de velg kan gaan draaien.

En dat vindt het ventiel weer niet zo leuk :roll:
Smitty schreef:Je kunt beter vaseline gebruiken dan zeep. Het gevaar is dat, bij remmen in natte omstandigheden, je band in gesmeerd met die gladde zeep om de velg kan gaan draaien.

En dat vindt het ventiel weer niet zo leuk :roll:
Nooit sexuele voorlichting gehad?
Smitty schreef:Je kunt beter vaseline gebruiken dan zeep. Het gevaar is dat, bij remmen in natte omstandigheden, je band in gesmeerd met die gladde zeep om de velg kan gaan draaien.

Ik betwijfel of dat water met een beetje wasmiddel voor problemen gaat zorgen, zeker als het verdampt is, maar hoe jij denkt die vaseline ooit kwijt te raken?
Het monteren van een Schwalbeband is makkelijk. Het goed monteren van een (Schwalbe)band is een kwestie van geduld, sterke handen en een beetje kijk erop en dan nog is het soms ronduit lastig. Goed op het dunne randje letten dat parallel aan de reflectierand loopt. Schwalbe heeft ook zo'n montagesopje die de montage er een stuk makkelijker opmaakt en het sopje is na enkele minuten vanzelf verdwenen. Een beetje bijgeloof helpt mij ook altijd wel.