Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bobbel in Therm-a-rest matje? - Forum Wereldfietser

Bobbel in Therm-a-rest matje?

Afgelopen zomer ontstond er een bobbel aan de binnenkant van mijn (4 of 5 jaar oude) therm-a-rest matje, die steeds groter werd. Ik vermoed dat de lijm aan de binnenkant los is gaan laten. Uiteindelijk kon ik er niet meer op slapen en heb onderweg in Valencia een ander matje kunnen kopen. Dit was een chinese imitatie van die Therm-a-rest en die had precies het zelfde probleem al na 2 dagen (!?). Doordat dit matje van zichzelf nog een redelijke vulling had kon ik er (met geopend ventiel) in ieder geval nog op slapen en de vakantie mee afmaken. Is dit een vaker voorkomend probleem met die therm-a-rest majtjes??

En het tweede probleem: wat nu voor matje??? Ik ben mijn vertrouwen in die selfinflating matjes een beetje kwijt. Bovendien voel ik er uit principe niet zoveel voor om een fabrikant die het in mijn ogen laat afweten ook nog eens "te belonen" met nog een aanschaf. Maar een EVA matje vindt ik te groot en een lichtgewicht luchtbedje is misschien te kwetsbaar. Zijn er nog andere goeie alternatieven??

thx

Hoi Peter,
Ik ben dit probleem een aantal keren bij verschillende mensen tegen gekomen. Allen hadden het ventiel van hun matje overdag in de tent dicht gelaten. Door de zon op de tent steeg de temperatuur waardoor de druk in het matje toe is genomen. Wellicht is dit bij jou ook gebeurd?
Maar je hebt gelijk. dit soort matjes zijn nou eenmaal kwetsbaarder dan gesloten cel matjes. Voor ons de reden om dit soort matjes te gebruiken in extreme gebieden.
Groet,
Marco

Dit is mij ook overkomen met mijn ongeveer 5 jaar oude thermarest ultralite 3/4. Via de lokale buitensportzaak is deze opgestuurd en enige tijd later heb ik het laatste vergelijkbare type van thermarest op kunnen halen. Alles onder garantie.
Schijnt zeker vaker voor te komen.

vandaag in de Phred lijst:

I asked them specifically about delaminations and the
old Ultralites and it seems the cause is dirt and oil
getting into the mat. Somehow it must migrate all the
way through the mat.

Here are Thermarest's comments, in speech marks:

"Unfortunately the Ultralights are a bit more
susceptible to delaminating then the thicker mats as
they have less surface area contact between the foam
and fabric due to the weight reducing di-cut foam.
However, there are numerous ways to help prevent your
mat from delaminating, most importantly by keeping
your mat clean. Body oil, sunscreen, bug spray, dirt,
and other such substances can all cause the glue in
your mat to break down. This is what most commonly
causes Thermarests to delaminate. Formula 409 works
great for cleaning you mat after some use. As far as
your questions about the ProLites, we have seen very
few delams in these mats, and those that have come in
to us are pretty dirty and oily. Bottom line is to
keep your gear clean. The problem that we do seem to
be having with the ProLites is that people are
treating them like their older heavier mats, and are
getting punctures in them more often. This is an
extremely light weight pad with a lighter weight
fabric, which means that it is not going to be quite
as durable as the thicker heavier fabric mats such as
our Standard. It is a good mat though, and we suggest
pairing it with a closed-cell foam mat such as our
Z-Lite underneath if you think you might be putting it
down on an iffy surface."

/Marten

Hoi Peter,

Twee jaar terug had ik ook zo'n mooie bobbel precies onder mijn heup.
De tweede nacht tijdens een Alpen doorsteek.
Gelukkig deed bever in Amsterdam niet moeilijk, en had ik snel weer een nieuwe.
De stukke was negen jaar oud en de nieuwe was van een lichter type, zonder bij betalen.
Sindsdien laat ik het ventiel open, en blaas ik pas bij vlak voor dat ik ga slapen. S'ochtends meteen weer het ventiel open, tot nu toe geen problemen.

Groeten, John.

Inderdaad teruggaan naar de winkel. Dat is mij zelfs zonder bon gelukt. Ik geloof dat er iets van 10 jaar garantie op die dingen zit.

Wat betreft de situatie. Bij mij is dat ook in de tent gebeurd in een warme omgeving. Maar, het matje dat ernaast lag heeft nergens last van gehad...

Omruilen! En als dat niet kan bijv. in een ver continent: de schaar erin.

Ik heb eens de bobbel opengeknipt, ingesmeerd met contactlijm, en aandrukken. Dan over de snee een reparatie sticker, en je kunt weer een paar maanden liggen.

Groeten,

Marco

hier precies hetzelfde: grote bobbel na een warme dag. Nog wel een maand op doorgeslapen (anders had ik 2 matjes mee terug moeten nemen in het vliegtuig).
Omruilen zonder bon was bij Zwerfkei geen probleem.