Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting- of Riemaandrijving? - Forum Wereldfietser

Ketting- of Riemaandrijving?

Op het gevaar af dat dit topic al tot in den treure is verkend...

Ik heb een Rohloff, ketting en alu voorblad. Na 5000km of zo begint het voorblad alweer ernstig te slijten. Dat gaat wat sneller dan ik had gedacht, zal wel komen door nonchalance in niet-tijdig wisselen van ketting.

Ik schat in dat het zaakje na deze winter wel aan vervanging toe is.

Anyway, wat is verstandig: opnieuw investeren in voorblad en ketting (en evt achterwieltje*) (50 euro (*75 euro)), of een belt-drive (165 euro + frame aanpassen a ?? euro)?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, zowel gebruik, kwaliteit als prijs etc.
Frame aanpassen, klinkt duur.
Om wat voor fiets gaat het, staal of alu frame.

Ik heb een belt drive en ben er zeer tevreden over. En ik denk dat 99% van de mensen hier met een belt drive zeer te vreden zijn. Vooral geen vieze ketting smeren en slijtage.
nu 18.500 km verder en mijn eerste belt kan nog steeds mee.
let wel op nederlandse wegen :!:
hoe je dan de meer prijs omrekent ? ben geen econoom.iemand anders wel?
Voorblad omdraaien, heb je weer 6 maand om over na te denken :)
willem.m schreef:Op het gevaar af dat dit topic al tot in den treure is verkend...

Ik heb een Rohloff, ketting en alu voorblad. Na 5000km of zo begint het voorblad alweer ernstig te slijten. Dat gaat wat sneller dan ik had gedacht, zal wel komen door nonchalance in niet-tijdig wisselen van ketting.

Ik schat in dat het zaakje na deze winter wel aan vervanging toe is.

Anyway, wat is verstandig: opnieuw investeren in voorblad en ketting (en evt achterwieltje*) (50 euro (*75 euro)), of een belt-drive (165 euro + frame aanpassen a ?? euro)?
Ik weet niet waar jij je spullen koopt, maar 165 voor riem, voor en achtertandwiel lijkt me iets optimistisch. Plus nog het gelazer hoe je aan een 'illegaal' Rohloff tandwiel komt tenzij je je frame heen en weer naar Gates stuurt en het stijf genoeg blijkt.

En een riem is geen rubberen ketting, maar een aandrijfsysteem met fundamenteel andere eisen. Effe het frame doorzagen gaat het niet worden, kettinglijn, toleranties en framestijfheid zijn van een andere orde
Eridanos schreef:Frame aanpassen, klinkt duur. Om wat voor fiets gaat het, staal of alu frame.
Staal.
Shane schreef:Voorblad omdraaien, heb je weer 6 maand om over na te denken :)
Je hebt gelijk, dat zal ik eerst eens doen. Dan nog valt me de levensduur tegen. Had ik dan beter een stalen voorblad kunnen kopen?
m-gineering schreef:Ik weet niet waar jij je spullen koopt, maar 165 voor riem, voor en achtertandwiel lijkt me iets optimistisch. Plus nog het gelazer hoe je aan een 'illegaal' Rohloff tandwiel komt tenzij je je frame heen en weer naar Gates stuurt en het stijf genoeg blijkt.

En een riem is geen rubberen ketting, maar een aandrijfsysteem met fundamenteel andere eisen. Effe het frame doorzagen gaat het niet worden, kettinglijn, toleranties en framestijfheid zijn van een andere orde
Hmmm... duidelijk. Ombouwen gaat 'm dus niet worden. Scheelt weer keuzestress 8)
Er zijn ook degelijker tandwielen. TA heeft extra dikke omkeerbare tandwielen, en als je echt degelijk wilt zijn er ook rvs voortandwielen.
Wim
Na 3000km ben ik ook geswitched van ketting naar Belt.
Bij Santos kost dat iets van 600euro want ik moest een nieuw frame.
Sindsdien 7000km gereden. Vnl WW.
Heerlijk; voor mij niets anders meer.
willem.m schreef: Dan nog valt me de levensduur tegen. Had ik dan beter een stalen voorblad kunnen kopen?
Ja die duur alu voorbladen vallen mij ook tegen, ik ga ook binnen kort over naar staal.
Wim schreef:Er zijn ook degelijker tandwielen. TA heeft extra dikke omkeerbare tandwielen, en als je echt degelijk wilt zijn er ook rvs voortandwielen.
Wim
En een 21 tands Rohloff achtertandwiel, dat in combinatie met een veel groter voortandwel een lagere kettingbelasting en dus een hogere levensduur zou moeten bewerkstelligen
Precies. Ik ga de volgende keer ook een maatje groter met de tandwielen, hoewel niet gelijk naar de 21 tandjes.
Wim
Willem, ik heb nog een nieuwe riem hier liggen. Die mag weg voor een prikkie.

Nu ik nadenk, ik heb al mijn oude riemaandrijving-spullen nog hier in een doos. Als je nog iets nodig hebt . . .
willem.m schreef:Ik heb een Rohloff, ketting en alu voorblad. Na 5000km of zo begint het voorblad alweer ernstig te slijten. Dat gaat wat sneller dan ik had gedacht, zal wel komen door nonchalance in niet-tijdig wisselen van ketting.
Dan vraag ik me toch echt af wat voor voorblad jij hebt. Klinkt alsof je een boterzachte soort aluminium getroffen hebt. Ik doe minstens 20.000 km met een aluminium voorblad, zonder om te draaien. Ik denk dat ik de afgelopen 10 jaar vaker een nieuw voorblad heb gekocht omdat ik een ander aantal tandjes wilde, dan omdat het versleten was. Nu rij ik wel met vrij grote bladen, meestal 55 tands, maartoch. Midden/binnenbladen heb ik nog nooit vervangen.

Grtjs,
Walter
waltertje schreef:
willem.m schreef:Ik heb een Rohloff, ketting en alu voorblad. Na 5000km of zo begint het voorblad alweer ernstig te slijten. Dat gaat wat sneller dan ik had gedacht, zal wel komen door nonchalance in niet-tijdig wisselen van ketting.
Dan vraag ik me toch echt af wat voor voorblad jij hebt. Klinkt alsof je een boterzachte soort aluminium getroffen hebt. Ik doe minstens 20.000 km met een aluminium voorblad, zonder om te draaien. Ik denk dat ik de afgelopen 10 jaar vaker een nieuw voorblad heb gekocht omdat ik een ander aantal tandjes wilde, dan omdat het versleten was. Nu rij ik wel met vrij grote bladen, meestal 55 tands, maartoch. Midden/binnenbladen heb ik nog nooit vervangen.

Grtjs,
Walter
Walter, jouw voorbladen vangen wel een stuk minder troep van de weg op, dat vergeet je er wel even bij te zeggen, aan de andere kant is 5000 inderdaad wel erg weinig tenzij je veldrijder of ATB-er bent.

Peter

PS
Succes met de reparatie van de WAW
Tegen troep kun je je ook wapenen met goede spatborden en een spatlap. Dat laatste maakt heel veel uit, en meer naarmate de spatlap langer is en lager komt. Ook een dure leren spatlap verdient zichzelf heel snel terug.
Wim
waltertje schreef:Dan vraag ik me toch echt af wat voor voorblad jij hebt. Klinkt alsof je een boterzachte soort aluminium getroffen hebt. Ik doe minstens 20.000 km met een aluminium voorblad, zonder om te draaien. Ik denk dat ik de afgelopen 10 jaar vaker een nieuw voorblad heb gekocht omdat ik een ander aantal tandjes wilde, dan omdat het versleten was. Nu rij ik wel met vrij grote bladen, meestal 55 tands, maartoch. Midden/binnenbladen heb ik nog nooit vervangen.

Grtjs,
Walter
Goed punt. Truvaviv alu. Blijkbaar zacht.
Ik fiets er trouwens ook mee in de modder.

Maar wat is een grotere bron van slijtage van een voorblad: troep of de rek van de ketting?
willem.m schreef:
Goed punt. Truvaviv alu. Blijkbaar zacht.
Ik fiets er trouwens ook mee in de modder.
Truvativ houdt idd niet over.
Maar wat is een grotere bron van slijtage van een voorblad: troep of de rek van de ketting?
kip en ei verhaal, want die ketting houdt ook niet van bagger ;)