Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Simplonpas - Forum Wereldfietser

Simplonpas

Komende zomer wil ik van Verona naar Basel fietsen via de Venetiëroute van Benjaminse.
Heeft iemand ervaring met en/of informatie over de zwaarte van de klim naar de Simplonpas vanaf de Italiaanse kant?

Ter informatie, ik heb de afgelopen jaren wel wat klimwerk in de Harz, de Eifel, de Ardennen en her en der in Frankrijk gedaan maar kwam nooit boven de 700 meter.
De planning is dat ik via Reitsma's route naar Rome vanuit Nederland naar Verona fiets. Tegen de tijd dat ik aan de Simplonpas toe ben heb ik dan al wel de Arlbergpas en de Reschenpas achter de rug.

Alvast bedankt voor je reactie.

Jan
Bij deze een link naar een zeer uitgebreide site hierover:

http://www.montivagus.de/chpsim.htm

Na de Arlberg en de Reschen, zal deze pas je vast fietsplezier opleveren qua klimmen. Geen idee of de fietser de rijbaan moet delen met het overige verkeer, dan wordt het plezier wellicht wat anders beleefd.. :cry:
Jan,

Ik snap het niet helemaal. Ik heb Reitsma gedaan de andere kant op. En heb inderdaad de Reschen en de Arlberg pas gedaan. Maar niet de Simplon pas. Ik dacht eigenlijk dat die in de route van Benjaminse zit.

Vrienden van mij hebben Benjaminse gedaan en van hun begreep ik dat je bij de Simplon pas de weg deelt met het andere verkeer. Dat is overigens ook zo bij de Arlberg pas alhoewel die niet druk was bij ons. De Reschen pas was een mooi fietspad maar daar moet je wel rekening houden met de tegenliggers die als kanonskogels naar beneden suizen.

Edit: sorry, niet goed genoeg gelezen. Je doet beide routes.
De Simplonpas is voor een Alpenpas niet zwaar:

http://www.zanibike.net/altimetria/922/ ... ssola.aspx

Je gaat vanuit het soms benauwde dal van Domodossola heel geleidelijk door een nauw dal naar de col. Daar is het weidser, met prachtige doorkijkjes op een vierduizender (Weissmies). De beklimming is vrij saai, zonder haarspeldbochten.

De afdaling kan spectaculair zijn over de grote weg over gigantische viaducten. Er loopt geloof ik ook de smallere, oude weg. De hele weg kan wel druk zijn, toeristen en transitverkeer. Als je daargeen zin in hebt kun je ook de trein pakken naar Brig.
Met deze site kan je bekijken wat je in je macht hebt. Het zal niet zoveel uitmaken of je de Mount Ventoux, Alpe Huez of de Calibier op fietst het heeft uiteindelijk toch te maken met het vermogen wat je op het vlakke kan fietsen.
Wat je moet weten is wat daar invult: Vul je gemiddelde snelheid op 20 min in ?????
Mijn ervaring is dat het vrij aardig klopt.
PS Je kan nog een 6 maanden trainen om aan je vermogen te werken. :lol:
Zoals je aan het antwoord van Willem kan zien is het een lange geleidelijke pas. ik heb hem van de andere kant gefietst. Het was erg rustig omdat een tunnel was ingestort.

http://luddo.freehostia.com/Zwitser2000/Zwit2000.htm

Het lijkt me een minder fijne weg met veel verkeer, want er zijn veel gallerijen.
Ik heb hem niet kunnen fietsen in verband met sneeuwval in de nacht, dit was half mei en ben toen met de trein door de tunnel gegaan, dit is een optie als wachten of omrijden geen optie is. kijk eens op http://www.cyclingthealps.com/#simplonpass-profile hoe het er in theorie uitziet.
Allen bedankt voor jullie nuttige informatie.
'k Zal er ongetwijfeld m'n voordeel mee doen.

Jan
Ik heb de pas een paar jaar terug (2009 denk ik) gefietst, dezelfde kant op: inderdaad heel mooi en best te doen qua zwaarte (duurt vooral lang, maar is niet steil), maar ik vond het wel vrij druk. Vooral vervelend in de vele halfopen tunnels.