Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Trekking of Koga Signature - Forum Wereldfietser

Santos Trekking of Koga Signature

Al eerder gemeld op dit forum dat ik mijn budget voor een nieuwe fiets voor woon/werk verkeer wil bijstellen omdat ik er één wil met Rohloff naaf. Dus nu ook langer sparen :lol: wat het positieve element met zich mee brengt dat ik voorlopig nog even genoeg tijd heb om me te verdiepen.

Op dit moment heb ik voorkeur voor een Santos Trekking of Koga Signature. Beide mooie fietsen lijkt me. De Santos is met een vergelijkbare configuratie een 10% duurder dan de Koga. Mijn vraag is of zich dat uit in de kwaliteit. Met andere woorden, is er een zinnig woord te zeggen over een mogelijk kwaliteitsverschil tussen deze twee fietsen als je voor een vergelijkbare configuratie ga (Rohloff naaf, Son naafdynamo met bijbehorende Edelux lamp, Magura remmen, ketting met bij voorkeur een kettingkast).

De aan te schaffen fiets gaat gebruikt worden voor woon/werk verkeer ca. 30 km. totaal/dag en niet voor lange tochten door onherbergzame oorden.
Joep M schreef:De aan te schaffen fiets gaat gebruikt worden voor woon/werk verkeer ca. 30 km. totaal/dag en niet voor lange tochten door onherbergzame oorden.
Een frame dat voor trekking erg goed is, is voor ww-verkeer vaak aan de stijve kant, wat minder comfortabel fietst. Naarmate je zelf zwaarder bent heb je hier minder last van.
Verder lijkt me het verschil op papier tamelijk academisch, vooral als je de configuratie hetzelfde hebt. Welke het lekkerste zit en van welke fiets de winkel dichterbij (of vriendelijker :D ) is lijkt me relevanter.
Leon
Leon schreef:Een frame dat voor trekking erg goed is, is voor ww-verkeer vaak aan de stijve kant, wat minder comfortabel fietst. Naarmate je zelf zwaarder bent heb je hier minder last van.
Maar wat mij opvalt is dat bijna alle fietsen met Rohloff naaf een trekking frame hebben. Wat zou volgens jou een beter frame zijn voor woon/werk verkeer?
Joep M schreef:
Leon schreef:Een frame dat voor trekking erg goed is, is voor ww-verkeer vaak aan de stijve kant, wat minder comfortabel fietst. Naarmate je zelf zwaarder bent heb je hier minder last van.
Maar wat mij opvalt is dat bijna alle fietsen met Rohloff naaf een trekking frame hebben. Wat zou volgens jou een beter frame zijn voor woon/werk verkeer?
Dat is waarschijnlijk omdat een Rohloffnaaf een idioot stijf frame nodig heeft. Maar om je gerust te stellen: ik gebruik mijnTravelmaster 2.6 ALU ook voor woon-werkverkeer. Als dat ding goed is afegsteld op jouw lichaamsbouw- en lengte, gaat dat prima comfortabel.
Travelmaster schreef:Dat is waarschijnlijk omdat een Rohloffnaaf een idioot stijf frame nodig heeft.
Waarom?
Joep M schreef:
Travelmaster schreef:Dat is waarschijnlijk omdat een Rohloffnaaf een idioot stijf frame nodig heeft.
Waarom?
Volgens mij (maar echt gehinderd door enige technische kennis word ik ook niet) heeft dat te maken met de spanningen die op de ketting en/of riem komen, om de Rohloff goed te laten functioneren.
omdat een Rohloffnaaf een idioot stijf frame nodig heeft.
Waar baseer je dat op als ik zo vrij mag zijn?
grundig schreef:
omdat een Rohloffnaaf een idioot stijf frame nodig heeft.
Waar baseer je dat op als ik zo vrij mag zijn?
Zo vrij mag je zijn hoor, maar ik had er waarschijnlijk al eerder "volgens mij". Bij moeten zetten.

Als het níet zo is, hoor ik het graag.
Travelmaster schreef:
Dat is waarschijnlijk omdat een Rohloffnaaf een idioot stijf frame nodig heeft.
[klok&klepel] Een Rohloffnaaf stelt geen aparte stijfheidseisen aan een frame. Een tandriemaandrijving daarentegen heeft wel een zeer stijve achtervork nodig om de riemlengte constant te houden, en dan stellen Rohloff en Gates aanvullende eisen [/klok&klepel]
heeft dat te maken met de spanningen die op de ketting en/of riem komen
Zie het nu pas staan.. :oops:

Maar volgens mij is dat 'complete and uther BS'
Zo vrij ben ik dan ook wel :D

Dat baseer ik op de gedachte dat fa. Rohloff vast niet zo achterlijk is om ze in die zin zo gevoelig te maken..

Maar ben net als jij benieuwd wat anderen hierover te melden hebben ookal is het wat OT
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:
Dat is waarschijnlijk omdat een Rohloffnaaf een idioot stijf frame nodig heeft.
[klok&klepel] Een Rohloffnaaf stelt geen aparte stijfheidseisen aan een frame. Een tandriemaandrijving daarentegen heeft wel een zeer stijve achtervork nodig om de riemlengte constant te houden, en dan stellen Rohloff en Gates aanvullende eisen [/klok&klepel]
Dánk u. Dat was 'm. Maar dan verklaart dat m.i. niet waarom ze dan voornamelijk in trekkingframes gemonteerd worden, of wel?
Voor een riemaandrijving is een stijf frame nodig, maar voor een rohloff naaf icm een ketting is dat geen must.
steks schreef:Voor een riemaandrijving is een stijf frame nodig, maar voor een rohloff naaf icm een ketting is dat geen must.
En dan praktisch, zijn er comfortabele niet trekking frames waarop Rohloff gebouwd wordt?
En dan praktisch, zijn er comfortabele niet trekking frames waarop Rohloff gebouwd wordt?
Cannondale Badboy bv. Zie de reviews:
http://www.bikeradar.com/forums/viewtop ... p=16134564

Er staat er een op Marktplaats, adv. nr. 610152666
Joep M schreef:
steks schreef:Voor een riemaandrijving is een stijf frame nodig, maar voor een rohloff naaf icm een ketting is dat geen must.
En dan praktisch, zijn er comfortabele niet trekking frames waarop Rohloff gebouwd wordt?
Er zijn zelfs comfortabele wel-trekkingsframes met Rohloff, zoals die van VSF. Mijn VSF heeft dan wel geen Rohloffnaaf, maar hij is duidelijk opmerkelijk comfortabel. Zover ik weet zijn de wel-rohloffframes van VSF niet speciaal stijver gemaakt.
Leon
De enige reden dat ik santos heb genomen ipv koga: direct schakelen ipv schakelbox, excentrisch bracket en de css velgen. Ik wil niet mijn remmen opnieuw moeten afstellen als je de achterpadden versteld. Verder vond ik beide erg mooi.
Ow en ik heb een travelmaster 2.8 rohloff riem combi met css velgen enz.
Aangezien ik niet werk kan ik u melden dat met een fietstas je er ook gewoon boodschappen mee kan doen.
Zojuist nog even 62 km door de polder gecrost en dat gaat ook goed.
Dus als die 10% is voor css velgen en excenter en direct schakelen zeg ik doen!
Veel fietsen met Rohloff naaf hebben een stijf frame omdat de Rohloff naaf niet echt nodig is als je in Nederland blijft. De mensen die een Rohloff naaf kiezen doen dat meestal omdat ze er mee op vakantie willen met bagage. En dan mag een frame niet al te slap zijn. Wel is het zo dat veel van deze frames, en dan vooral de alu exemplaren, tegenwoordig heel stijf zijn, en wat mij betreft stijver dan nodig en comfortabel is. Het zijn de typisch Nederlandse tractorfietsen waar je 40 kg op kunt meenemen. Als je dat niet wilt, dan zou ik kijken naar een stalen frame met buizen van niet al te grote diameter (oversized, maar niet meer dan dat) en niet al te dikke wanden (0,8-0,5-0,8 mm is dan mooi). Dat is lichter en comfortabeler. Helaas zijn zulke frames niet zomaar uit het rek te halen.
Wim
Dat is de zelfde vraag als vragen of Ajax of PSV beter zijn. :twisted:

Ik zou zeggen, ga naar een fietsenwinkel die ze beiden heeft, rijd er op en laat je gevoel/hart spreken. :wink:
Elke dag weer superblij met mijn 26" oversized aluminium rohlofftractor.

*55mm ATB banden eronder en sjeezen over elk ATB-parcour.
*60mm Big Apples, kom maar om met die beachclassic.
*Twee ortliebtassen op de achterdrager en drie weken van hotel naar hotel.
*Vervolgens voortasjes en tentje erbij en dan nog eens 2 maanden door bergen en woestijnen.
*50mm Kojaks + ligstuur + strakke wielerkleding en in 8 uur het ijsselmeer om jakkeren.
*Snel even de rugzak om want het postkantoor sluit zo.
*Zo nu en dan even over het ketting aaien met een katoenen doek en vleugje olie erop.
Waarom heb ik dat ding niet 10 jaar eerder gekocht?
Joep M schreef:Al eerder gemeld op dit forum dat ik mijn budget voor een nieuwe fiets voor woon/werk verkeer wil bijstellen omdat ik er één wil met Rohloff naaf. Dus nu ook langer sparen :lol: wat het positieve element met zich mee brengt dat ik voorlopig nog even genoeg tijd heb om me te verdiepen.

Op dit moment heb ik voorkeur voor een Santos Trekking of Koga Signature
De Koga Signature die je overweegt heb ik nu een kleine 2500 km in bezit.
Signature met Rohloff, Magura 33, Son + edelux, Brooks zadel , 42mm Schwalbe Surpreme en Koga riser stuur en kettingkast.

Bevindingen tot nu toe:
-Houding op fiets met stuur is super, en stuurt zeer fijn
-Schakelt vrijwel altijd goed
-Een bak licht (fiets vaak op heel donkere stukken)
-Op slechte wegen klapt de ketting wel eens in de kast
-Heb nog steeds het idee dat een goede derailleur fiets toch merkbaar lichter trapt
-Onderhoud is natuurlijk wel super gemakkelijk door Rohloff

Zou ik hem weer kopen?.........Ja, maar zou dezelfde configuratie op laten bouwen en op proef een dag met derailleur gaan fietsen en dan pas beslissen.


Groeten....Willem :wink: