Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te dragen met dit weer? - Forum Wereldfietser

Wat te dragen met dit weer?

Dit weekend ga ik twee eenvoudige tochtjes maken van zo'n 60 km maar... (ik lijk wel een wijf...) ik weet niet goed wat ik aan moet trekken.

Op de racer en MTB zou ik gaan voor een lange fietsbroek met daaronder een broek met zeem (het wordt minder dan 10 graden) en een thermohemd met lange mouw en daaroverheen een lange jersey (2 lagen dus), en een regenbui gewoon voor lief nemen.

Dit weekend wordt het echter vrij slecht. Wat trekken jullie aan met dit weer? Ik twijfel tussen lange fietsbroek, of korte fietsbroek met daaroverheen een afritsbroek/fjällraven, met eventueel een (niet ademende) regenbroek als het echthard gaat. Daarboven een thermohemd lange mouw met eroverheen m'n redelijk winddichte fietsjersey, en weer een regenjack mee.

Of gaan jullie in race/mtb outfit ook gewoon op de vakantiefiets zitten? Is misschien wel het handigst.
Met 10 graden fiets ik met lange bretels broek van ultima.
Dry fit tshirt en sindskort met gonso windstopper.
Wimmert schreef:Met 10 graden fiets ik met lange bretels broek van ultima.
Dry fit tshirt en sindskort met gonso windstopper.
Dus inderdaad met de "standaard" fietskleding... thanks Wimmert!
Ik ben van natura al aardig geïsoleerd en heb het nooit koud!
Wimmert schreef:Ik ben van natura al aardig geïsoleerd en heb het nooit koud!
Ik ben niet zo geïsoleerd, maar ook niet gauw koud als ik maar in beweging blijf!
Ik ben maandag naar Oostduinkerke gefietst (170km) en morgen rij ik terug.

Ik rij altijd met korte fietsbroek, vanaf 10-12C° gaat daar altijd een lange tight overheen. Je zou ook beenwarmers kunnen gebruiken, maar die heb ik niet. 't Is niet dat ik zo kouwelijk ben aan de benen, maar ik heb de indruk dat de spieren zo warmer blijven. Maandag (en ook morgen dus) heb ik dan nog een eVent lange fietsregenbroek bij. De enige reden dat ik die aandoe is om de regen uit m'n schoenen te houden. De schoenen zijn waterdichte Northwave Gran Canyons (goretex) maar als je in de gietende regen fietst (of te lang in zelfs matige regen) lopen je schoenen vol water langs de benen.

Bovenlijf : 1 thermisch ondergoed + 1 gewone fietsshirt + 1 softshell windstopper (met ritsen onder de oksels). Als het langdurig of hard regent, die ik daarover nog een goretex paclite shell, met capuchon, maar die zet ik zelden op. Wel altijd een pet met zeer brede rand om de regen van m'n bril te houden.

Ik heb 'gewone' handschoenen van bij decathlon, maar daarover doe ik bij langdurige regen nog goretex overwanten om het droog te houden. Koude handen heb ik vooral als de handschoenen nat worden.

Met deze combinatie kan ik comfortabel 7-8u op de fiets zitten, bij het huidige weer.
jansenius schreef:Ik ben maandag naar Oostduinkerke gefietst (170km) en morgen rij ik terug.

Ik rij altijd met korte fietsbroek, vanaf 10-12C° gaat daar altijd een lange tight overheen. Je zou ook beenwarmers kunnen gebruiken, maar die heb ik niet. 't Is niet dat ik zo kouwelijk ben aan de benen, maar ik heb de indruk dat de spieren zo warmer blijven. Maandag (en ook morgen dus) heb ik dan nog een eVent lange fietsregenbroek bij. De enige reden dat ik die aandoe is om de regen uit m'n schoenen te houden. De schoenen zijn waterdichte Northwave Gran Canyons (goretex) maar als je in de gietende regen fietst (of te lang in zelfs matige regen) lopen je schoenen vol water langs de benen.

Bovenlijf : 1 thermisch ondergoed + 1 gewone fietsshirt + 1 softshell windstopper (met ritsen onder de oksels). Als het langdurig of hard regent, die ik daarover nog een goretex paclite shell, met capuchon, maar die zet ik zelden op. Wel altijd een pet met zeer brede rand om de regen van m'n bril te houden.

Ik heb 'gewone' handschoenen van bij decathlon, maar daarover doe ik bij langdurige regen nog goretex overwanten om het droog te houden. Koude handen heb ik vooral als de handschoenen nat worden.

Met deze combinatie kan ik comfortabel 7-8u op de fiets zitten, bij het huidige weer.
Zo'n softshell windstopper heb ik ook van de Decathlon, met capuchon en die is aardig waterdicht. Die gaat ook mee, in mijn geval. Het is een mooie afstand om eens te testen wat werkt en wat niet... Maar een nauwer sluitende regenbroek die een beetje ademt ontbeer ik nog, helaas.
Voor alle duidelijkheid : mijn eVent regenbroek is ook niet van het nauwer aansluitende type hoor... Ik denk dat je dat niet gauw zal vinden.
jansenius schreef:Voor alle duidelijkheid : mijn eVent regenbroek is ook niet van het nauwer aansluitende type hoor... Ik denk dat je dat niet gauw zal vinden.
Laat ik het zo zeggen dan: met een betere pasvorm dan mijn 15,- wildebeast plastic pijpen... eVent, is dat een merk of type? Ik zat zelf te denken aan zoiets als de Vaude Spray Pants, of iets soortgelijks.
eVent is, zoals gore-tex, een productnaam (fabric met waterdichte en ademende eigenschappen). Mijn broek is van RAB, maar er bestaan er zeker ook van Vaude, Gore Bike Wear enz.
Dergelijke regenbroeken (ook de mijne dus), hebben meestal lange ritsen van onderaan de pijpen tot voorbij de knie om de broek makkelijk aan en uit te doen bij een regenbui.
Met een te nauw model zou zoiets niet lukken.
jansenius schreef:eVent is, zoals gore-tex, een productnaam (fabric met waterdichte en ademende eigenschappen). Mijn broek is van RAB, maar er bestaan er zeker ook van Vaude, Gore Bike Wear enz.
Dergelijke regenbroeken (ook de mijne dus), hebben meestal lange ritsen van onderaan de pijpen tot voorbij de knie om de broek makkelijk aan en uit te doen bij een regenbui.
Met een te nauw model zou zoiets niet lukken.
Nou kijk, zoiets bedoel ik dus. Ik zal eens googlen op het model dat jij hebt.
jansenius schreef:Voor alle duidelijkheid : mijn eVent regenbroek is ook niet van het nauwer aansluitende type hoor... Ik denk dat je dat niet gauw zal vinden.
Bestaan er nauwsluitende waterdichte broeken? Zoiets zoek ik namelijk ook.
Dag Steks,
Ik weet niet of het nog wordt verkocht, maar een aantal jaren geleden heb ik een Nalini ademende regenbroek gekocht. Lichtgewicht en strak vallend. Ik heb XXL gekocht terwijl L mijn normale maat is en dan nog zit hij strak.
Ideaal voor fietsvakantie omdat het klein is op te vouwen, maar je moet wel eerst je schoenen uitdoen voor je hem aan kan trekken.
Stinkduur, maar in de opruiming betaalbaar.

Erik Veenstra
Dank je wel, zo iets bestaat dus wel, voor mij is het om ook met flinke regen gewoon te forensen op de fiets.
steks schreef:Dank je wel, zo iets bestaat dus wel, voor mij is het om ook met flinke regen gewoon te forensen op de fiets.
Vergeet je fahrrad gamaschen niet.
Als het ook voor gewoon woon/werkverkeer is, en dan de sporadische keren dat het effectief ouwe wijven regent op het moment dat je naar/van je werk moet, zou ik mij niet in bochten wringen met een nauwe broek. Ik zou gewoon iets willen dat heel vlot en snel aan en uit gaat, en dat mijn gewone lange broek daaronder niet tezeer verfrommelt.

Met gamaschen op de fiets heb ik persoonlijk geen ervaring, maar het lijkt mij dat het punt van regeninsijpeling enkel met een paar dm wordt verhoogd 8) : vanaf je kuiten ipv vanaf je enkels.. Alleen met een regenbroek heb je een structureel antwoord op de regen. Als het een goed product is tenminste, goretex of eVent.
jansenius schreef:Als het ook voor gewoon woon/werkverkeer is, en dan de sporadische keren dat het effectief ouwe wijven regent op het moment dat je naar/van je werk moet, zou ik mij niet in bochten wringen met een nauwe broek. Ik zou gewoon iets willen dat heel vlot en snel aan en uit gaat, en dat mijn gewone lange broek daaronder niet tezeer verfrommelt.

Met gamaschen op de fiets heb ik persoonlijk geen ervaring, maar het lijkt mij dat het punt van regeninsijpeling enkel met een paar dm wordt verhoogd 8) : vanaf je kuiten ipv vanaf je enkels.. Alleen met een regenbroek heb je een structureel antwoord op de regen. Als het een goed product is tenminste, goretex of eVent.
De broekspijpen van de regenbroek draag ik over de gamaschen heen. Het beschermt de schoenen ook tegen opspattend water/modder. Je voeten zweten wel wat meer in de schoen.
jansenius schreef:Als het ook voor gewoon woon/werkverkeer is, en dan de sporadische keren dat het effectief ouwe wijven regent op het moment dat je naar/van je werk moet, zou ik mij niet in bochten wringen met een nauwe broek. Ik zou gewoon iets willen dat heel vlot en snel aan en uit gaat, en dat mijn gewone lange broek daaronder niet tezeer verfrommelt.

Ik ga altijd in fietskleding (race/mtb outfit zoals de TS het noemt) naar mijn werk, ik moet me daar toch volledig omkleden en in 99% van de gevallen stap ik dan ook nog onder de douche. Dus is het voor mij geen probleem om een strakke regenbroek te hebben het is imo juist een voordeel, maar ik zal het eens proberen met een gewone regenbroek. Mijn voeten blijven trouwens wel droog met overschoenen.
Die Fjällraven broekjes van tegenwoordig (GT1000 stof zonder verstevigd zitvlak) daar kan je na 1 jaar gewoon doorkijken. Dat viel me aardig tegen van een fabrikant die probeert te laten uitschijnen kwaliteit te verkopen.

Oplossing: --> Levi Strauss & Co (model 506 standard) = no-nonsense, slijtvast en beproefd. Meer moet dat tijdens een dagtochtje (tot ca. 100 km) voor mij echt niet zijn!

*Als het echt subzero wordt dan gaat daar een wollen thermische broek onderaan.
*Als het gaat regenen gaat daar (op tijd, niet als ze al nat is...) een Goretex regenbroekje over aan, Berghaus storm pants in mijn geval. Zo eenvoudig mogelijk model regenbroek met slechts 30cm rits want die gaat toch als eerste stuk of begint te lekken (bij deze broek loopt de stof onder de rits gewoon door door dus lekkende ritsen: no problemo!) :wink: en ondertussen al bijna 10jaar oud, heel veel gebruikt en nog tip top in orde :D
*Als er nog eens een stevige laag sneeuw bijkomt zoals tijdens de laatste winter dan combineer ik de 3 broeken, gaan de spatborden er af en is Rolfie in zijn element. Laat de verlaten besneeuwde jaagpaden en dijken al maar komen... ;-)

Als je het koud krijgt dan doe je iets mis. Ofwel fiets je niet snel genoeg en moet je maar wat harder trappen en meer calorieën verstoken of wel fiets je te snel en ben je aan het zweten geweest... Ken jezelf en zoek de balans.

Greetz,
Bram
Afgelopen weekend was ik mee met de Huttentocht, en het was niet alleen leuk maar ook koud. Voor mij zijn belangrijk:
goede warme en waterdichte handschoenen
een buff onder mijn helm
een spatlap tegen de regen op mijn voeten
Goretex fietschoenen
een stel lichte nylon Vaude overschoenen, tegen de regen en het water (helpt ook heel erg tegen de kou)
Hema regenbroek
een Goretex packlite regenjas tegen de regen, maar anders een licht windstopper jasje dat veel beter ventileert.
Ik had beenstukken, maar dat was eigenlijk wat te koud. Een lange fietsbroek staat nu op de verlanglijst voor de Goedheiligman.
Normaal kleed ik me met laagjes, maar als het echt koud is heb ik nog een donsvest.
Wim