In het voorjaar heb ik een tandem gekocht, met als doel om samen met m'n partner in Nederland, maar ook tijdens vakanties in het buitenland te gaan fietsen.
Ik ben zelf een behoorlijk sportieve fietser, maar mijn partner helemaal niet, het verschil tussen ons tweetjes is veel te groot, vandaar de keuze van een tandem.
op marktplaats heb ik een "Ranger Dualto" gevonden (ja ik weet inmiddels dat het een zeer low budged tandem is) voor een zeer vriendelijk prijsje.
De vorige eigenaar had er een ongeluk mee gehad, stok in het voorwiel, voorwiel bijna alle spaken eruit en de voorvork krom. ander vorkje en voorwiel geritseld en fietsen maar !
Vanaf halverwege zomer tot nu hebben we zo'n 1000 km met de tandem afgelegd, hier in Nederland, maar ook in het heuvelachtige Sauerland. M'n partner heeft het fietsvirus nu ook te pakken.
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-TXDAW3TZ.jpg)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TW78WJW.jpg)
Daarom vond ik het tijd worden de tandem een beetje te gaan upgraden.
- de standaard 28" wielen met 37mm banden zijn niet echt comfortabel te noemen en voelen er zwak en wiebelig aan, de gebruikte achternaaf (Altus) heeft uiteraard al een kromme as, waardoor het wiel niet goed uit te lijnen is, en de naaf regelmatig vreemde knakkende geluiden produceert.
- door de semi horizontale patten trek je bij een flinke klim het achterwiel scheef, waardoor de achterband daarna aanloopt tegen het frame. Dit is ons al een paar keer overkomen.
- Het schakel mechanisme werkt voor geen meter er is niet goed af te stellen, de ketting ratelt altijd.
Het is mijn bedoeling de tandem om te bouwen naar 26" wielen, en daarna het schakelsysteem te upgraden.
Nu zal wel iedereen denken, koop meteen een andere tandem, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil alleen nog maar investeren in goede onderdelen, die over een tijdje eventueel over te zetten zijn naar een ander frame, mocht dit frame ons niet meer bevallen.
Over het frame gesproken, het heeft een prettig lage instap voor de stoker, en daar is mijn partner erg blij mee. Een ander sportief frame met een dergelijk lage instap is niet zomaar te vinden, vandaar dat dit frame voorlopig moet blijven.
De nieuwe voorvork voor 28" wielen heeft poten die 2 cm langer zijn dan dan de originele voorvork, dit komt goed uit bij de ombouw naar 26" wielen. Zo blijft de fiets op gelijke hoogte. Op de voorvork heb ik de 'bosses' voor de remmen een stukje lager op de vork gelast, zodat er weer met v-brakes op 26" wielen geremd kan worden.
Hieronder zie je een foto van de aangepaste vork, die alweer in de lak zit.
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-RGDWQDMC-1.jpg)
Aan de achterkant was het aanpassen van het frame meer werk, de semi horizontale patten heb ik aangepast naar verticale patten, en ervoor gezorgd dat het wiel bijna 2 cm lager in het frame geklemd wordt. Uiteraard zijn achter ook de 'brake bosses' een stukje lager opnieuw op het frame gelast.
hieronder zie je het aangepaste frame aan de achterkant:
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-NUVWNQIM.jpg)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PDN3SFK.jpg)
De V-Brakes worden gedoneerd door 1 van mijn MTB's die ik niet meer gebruik. Het zijn de oudere XT v-brakes met parallelogram mechaniek. De remmen worden straks bediend met LX remgrepen.
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTCJZMPS-1.jpg)
De spullen voor de nieuwe wielen kunnen elk moment bezorgt worden. de wielen worden met de volgende componenten opgebouwd:
- Shimano Deore XT voor en achternaven FH-T780 en HB-T780 36 spaaks, deze naven hebben een 14 mm holle as, welke mijns inziens sterk genoeg moet zijn voor tandem toepassing.
- DT Swiss alpine III spaken 2.0/1.8/2.34
- DT Swiss messing nippels
- Rigida ZAC19 dubbel gebuste velgen.
Op de wielen komen Big Apples 26*2.15
Ook het schakelsysteem wordt gedoneerd van m'n MTB, 9 speed Derailleur SRAM X9 met X7 triggers.
Wordt vervolgt ...
Ik ben zelf een behoorlijk sportieve fietser, maar mijn partner helemaal niet, het verschil tussen ons tweetjes is veel te groot, vandaar de keuze van een tandem.
op marktplaats heb ik een "Ranger Dualto" gevonden (ja ik weet inmiddels dat het een zeer low budged tandem is) voor een zeer vriendelijk prijsje.
De vorige eigenaar had er een ongeluk mee gehad, stok in het voorwiel, voorwiel bijna alle spaken eruit en de voorvork krom. ander vorkje en voorwiel geritseld en fietsen maar !
Vanaf halverwege zomer tot nu hebben we zo'n 1000 km met de tandem afgelegd, hier in Nederland, maar ook in het heuvelachtige Sauerland. M'n partner heeft het fietsvirus nu ook te pakken.
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-TXDAW3TZ.jpg)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TW78WJW.jpg)
Daarom vond ik het tijd worden de tandem een beetje te gaan upgraden.
- de standaard 28" wielen met 37mm banden zijn niet echt comfortabel te noemen en voelen er zwak en wiebelig aan, de gebruikte achternaaf (Altus) heeft uiteraard al een kromme as, waardoor het wiel niet goed uit te lijnen is, en de naaf regelmatig vreemde knakkende geluiden produceert.
- door de semi horizontale patten trek je bij een flinke klim het achterwiel scheef, waardoor de achterband daarna aanloopt tegen het frame. Dit is ons al een paar keer overkomen.
- Het schakel mechanisme werkt voor geen meter er is niet goed af te stellen, de ketting ratelt altijd.
Het is mijn bedoeling de tandem om te bouwen naar 26" wielen, en daarna het schakelsysteem te upgraden.
Nu zal wel iedereen denken, koop meteen een andere tandem, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil alleen nog maar investeren in goede onderdelen, die over een tijdje eventueel over te zetten zijn naar een ander frame, mocht dit frame ons niet meer bevallen.
Over het frame gesproken, het heeft een prettig lage instap voor de stoker, en daar is mijn partner erg blij mee. Een ander sportief frame met een dergelijk lage instap is niet zomaar te vinden, vandaar dat dit frame voorlopig moet blijven.
De nieuwe voorvork voor 28" wielen heeft poten die 2 cm langer zijn dan dan de originele voorvork, dit komt goed uit bij de ombouw naar 26" wielen. Zo blijft de fiets op gelijke hoogte. Op de voorvork heb ik de 'bosses' voor de remmen een stukje lager op de vork gelast, zodat er weer met v-brakes op 26" wielen geremd kan worden.
Hieronder zie je een foto van de aangepaste vork, die alweer in de lak zit.
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-RGDWQDMC-1.jpg)
Aan de achterkant was het aanpassen van het frame meer werk, de semi horizontale patten heb ik aangepast naar verticale patten, en ervoor gezorgd dat het wiel bijna 2 cm lager in het frame geklemd wordt. Uiteraard zijn achter ook de 'brake bosses' een stukje lager opnieuw op het frame gelast.
hieronder zie je het aangepaste frame aan de achterkant:
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-NUVWNQIM.jpg)
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PDN3SFK.jpg)
De V-Brakes worden gedoneerd door 1 van mijn MTB's die ik niet meer gebruik. Het zijn de oudere XT v-brakes met parallelogram mechaniek. De remmen worden straks bediend met LX remgrepen.
![Afbeelding](http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTCJZMPS-1.jpg)
De spullen voor de nieuwe wielen kunnen elk moment bezorgt worden. de wielen worden met de volgende componenten opgebouwd:
- Shimano Deore XT voor en achternaven FH-T780 en HB-T780 36 spaaks, deze naven hebben een 14 mm holle as, welke mijns inziens sterk genoeg moet zijn voor tandem toepassing.
- DT Swiss alpine III spaken 2.0/1.8/2.34
- DT Swiss messing nippels
- Rigida ZAC19 dubbel gebuste velgen.
Op de wielen komen Big Apples 26*2.15
Ook het schakelsysteem wordt gedoneerd van m'n MTB, 9 speed Derailleur SRAM X9 met X7 triggers.
Wordt vervolgt ...