Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem upgrade - Forum Wereldfietser

Tandem upgrade

In het voorjaar heb ik een tandem gekocht, met als doel om samen met m'n partner in Nederland, maar ook tijdens vakanties in het buitenland te gaan fietsen.
Ik ben zelf een behoorlijk sportieve fietser, maar mijn partner helemaal niet, het verschil tussen ons tweetjes is veel te groot, vandaar de keuze van een tandem.

op marktplaats heb ik een "Ranger Dualto" gevonden (ja ik weet inmiddels dat het een zeer low budged tandem is) voor een zeer vriendelijk prijsje.

De vorige eigenaar had er een ongeluk mee gehad, stok in het voorwiel, voorwiel bijna alle spaken eruit en de voorvork krom. ander vorkje en voorwiel geritseld en fietsen maar !

Vanaf halverwege zomer tot nu hebben we zo'n 1000 km met de tandem afgelegd, hier in Nederland, maar ook in het heuvelachtige Sauerland. M'n partner heeft het fietsvirus nu ook te pakken.

Afbeelding

Afbeelding

Daarom vond ik het tijd worden de tandem een beetje te gaan upgraden.
- de standaard 28" wielen met 37mm banden zijn niet echt comfortabel te noemen en voelen er zwak en wiebelig aan, de gebruikte achternaaf (Altus) heeft uiteraard al een kromme as, waardoor het wiel niet goed uit te lijnen is, en de naaf regelmatig vreemde knakkende geluiden produceert.
- door de semi horizontale patten trek je bij een flinke klim het achterwiel scheef, waardoor de achterband daarna aanloopt tegen het frame. Dit is ons al een paar keer overkomen.
- Het schakel mechanisme werkt voor geen meter er is niet goed af te stellen, de ketting ratelt altijd.

Het is mijn bedoeling de tandem om te bouwen naar 26" wielen, en daarna het schakelsysteem te upgraden.
Nu zal wel iedereen denken, koop meteen een andere tandem, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil alleen nog maar investeren in goede onderdelen, die over een tijdje eventueel over te zetten zijn naar een ander frame, mocht dit frame ons niet meer bevallen.

Over het frame gesproken, het heeft een prettig lage instap voor de stoker, en daar is mijn partner erg blij mee. Een ander sportief frame met een dergelijk lage instap is niet zomaar te vinden, vandaar dat dit frame voorlopig moet blijven.

De nieuwe voorvork voor 28" wielen heeft poten die 2 cm langer zijn dan dan de originele voorvork, dit komt goed uit bij de ombouw naar 26" wielen. Zo blijft de fiets op gelijke hoogte. Op de voorvork heb ik de 'bosses' voor de remmen een stukje lager op de vork gelast, zodat er weer met v-brakes op 26" wielen geremd kan worden.

Hieronder zie je een foto van de aangepaste vork, die alweer in de lak zit.
Afbeelding

Aan de achterkant was het aanpassen van het frame meer werk, de semi horizontale patten heb ik aangepast naar verticale patten, en ervoor gezorgd dat het wiel bijna 2 cm lager in het frame geklemd wordt. Uiteraard zijn achter ook de 'brake bosses' een stukje lager opnieuw op het frame gelast.

hieronder zie je het aangepaste frame aan de achterkant:
Afbeelding

Afbeelding

De V-Brakes worden gedoneerd door 1 van mijn MTB's die ik niet meer gebruik. Het zijn de oudere XT v-brakes met parallelogram mechaniek. De remmen worden straks bediend met LX remgrepen.

Afbeelding

De spullen voor de nieuwe wielen kunnen elk moment bezorgt worden. de wielen worden met de volgende componenten opgebouwd:
- Shimano Deore XT voor en achternaven FH-T780 en HB-T780 36 spaaks, deze naven hebben een 14 mm holle as, welke mijns inziens sterk genoeg moet zijn voor tandem toepassing.
- DT Swiss alpine III spaken 2.0/1.8/2.34
- DT Swiss messing nippels
- Rigida ZAC19 dubbel gebuste velgen.

Op de wielen komen Big Apples 26*2.15

Ook het schakelsysteem wordt gedoneerd van m'n MTB, 9 speed Derailleur SRAM X9 met X7 triggers.

Wordt vervolgt ...
BertjeConti schreef: - Shimano Deore XT voor en achternaven FH-T780 en HB-T780 36 spaaks, deze naven hebben een 14 mm holle as, welke mijns inziens sterk genoeg moet zijn voor tandem toepassing.
Telefoon meenemen! Die as is wel dik, maar het freewheel is navenant dun uitgevallen.
m-gineering schreef:
BertjeConti schreef: - Shimano Deore XT voor en achternaven FH-T780 en HB-T780 36 spaaks, deze naven hebben een 14 mm holle as, welke mijns inziens sterk genoeg moet zijn voor tandem toepassing.
Telefoon meenemen! Die as is wel dik, maar het freewheel is navenant dun uitgevallen.
Volgens mij is dat de reden / een van de redenen waarom er in mijn Santos een LX-naaf wordt gebruikt.
BertjeConti schreef:In het voorjaar heb ik een tandem gekocht, met als doel om samen met m'n partner in Nederland, maar ook tijdens vakanties in het buitenland te gaan fietsen.
Ik ben zelf een behoorlijk sportieve fietser, maar mijn partner helemaal niet, het verschil tussen ons tweetjes is veel te groot, vandaar de keuze van een tandem.
De perfecte reden om een tandem te kiezen!
BertjeConti schreef:De spullen voor de nieuwe wielen kunnen elk moment bezorgt worden. de wielen worden met de volgende componenten opgebouwd:
- Shimano Deore XT voor en achternaven FH-T780 en HB-T780 36 spaaks, deze naven hebben een 14 mm holle as, welke mijns inziens sterk genoeg moet zijn voor tandem toepassing.
- DT Swiss alpine III spaken 2.0/1.8/2.34
- DT Swiss messing nippels
- Rigida ZAC19 dubbel gebuste velgen.

Op de wielen komen Big Apples 26*2.15

Ook het schakelsysteem wordt gedoneerd van m'n MTB, 9 speed Derailleur SRAM X9 met X7 triggers.

Wordt vervolgt ...
Een mooi stuk huisvlijt heb je gepleegd! Zelf remnokken verplaatsen is niet voor iedereen weggelegd :P
Zo, de ombouw naar de 26" wielen is af, vandaag de tandem getest met een ritje van 40km.
De sterkere wielen zijn direct merkbaar, de tandem voelt veel stabieler aan. maar de grootste winst zit 'm in de banden, die dikke appels geven inderdaad veel comfort en lopen heerlijk licht, voor heb ik er 2 bar ingestopt en achter 3 bar.
Vooral op fietspaden met tegels of plaatsen waar richels in de weg zitten geven met deze brede banden veel meer stabiliteit, en koersvastheid.
Ook schakelt de tandem nu heerlijk direct met het SRAM schakelsysteem. M'n parter is er ook zeer content mee.
Uiteraard een paar pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende aanpassing die ik wil doorvoeren zijn de cranksets.

In verband met het grote beenlengte verschil tussen ons beide wil ik achter 160mm cranks en voor 175mm. Daarnaast wil ik naar volledige linkerkant aandrijving met nog maar 2*9 versnellingen, en een casette met kleine stapjes, bijvoorbeeld een ultegra 14-27
m-gineering schreef:
BertjeConti schreef: - Shimano Deore XT voor en achternaven FH-T780 en HB-T780 36 spaaks, deze naven hebben een 14 mm holle as, welke mijns inziens sterk genoeg moet zijn voor tandem toepassing.
Telefoon meenemen! Die as is wel dik, maar het freewheel is navenant dun uitgevallen.
Marten, ik hoop dat je voor deze ene keer geen gelijk hebt/krijgt
volledige linkerkant aandrijving
Volledig rechts neem ik aan of ga je iets heel bijzonders doen bij het achterwiel?
BertjeConti schreef:een casette met kleine stapjes, bijvoorbeeld een ultegra 14-27
DAn moet S. die nog wel eerst maken

er is een 14-25 (zonder spider, wel zo rustig op een tandem) of er is (was) een 12-27 Ultegra
BertjeConti schreef:Afbeelding
Die drager ziet er niet uit alsof hij veel bagage kan hebben.
Leon
m-gineering schreef:
BertjeConti schreef:een casette met kleine stapjes, bijvoorbeeld een ultegra 14-27
DAn moet S. die nog wel eerst maken

er is een 14-25 (zonder spider, wel zo rustig op een tandem) of er is (was) een 12-27 Ultegra
Klopt, dan moet het dus de 14-25 worden of een Miche 14-26
Leon schreef:
BertjeConti schreef:Afbeelding
Die drager ziet er niet uit alsof hij veel bagage kan hebben.
Leon
Hoeft ook niet, we maken alleen maar dagtripjes met de Tandem, dus niet meer bagage dan regenjasjes en wat eten en drinken.

Het is overigens een loodzwaar ding gemaakt van massief ijzeren staaf en een gegoten aluminium dek. Dus waarschijnlijk degelijker dan dat hij eruit ziet.
Er zal best nog wel eens een mooi licht dragertje komen, maar dat heeft geen prioriteit.
Martin_123 schreef:
volledige linkerkant aandrijving
Volledig rechts neem ik aan of ga je iets heel bijzonders doen bij het achterwiel?
Goed gezien, inderdaad helemaal rechts. (links en rechts is niet mijn sterkste kant :oops: )
Leuk :!: Sowieso is een tandem de gezelligste en beste oplossing voor fietsvakanties met twee verschillende sportievelingen 8) :wink:

Ik weet niet of het in je budget / plannen past, maar denk eens aan een Rohloff naaf. Met name op een tandem van grote waarde is mijn ervaring. Als je plotseling ergens stil staan oid kan je dan altijd schakelen en wegrijden. Bij een normale fiets kom je wel weg of til je je achterwiel op. Bij een (bepakte) tandem is dat een stuk lastiger.
doubletravel schreef:Leuk :!: Sowieso is een tandem de gezelligste en beste oplossing voor fietsvakanties met twee verschillende sportievelingen 8) :wink:
Absoluut !!! de beste en gezelligste oplossing voor ons, alleen zullen we nooit op "fietsvakantie" gaan, maar gaan we hoofdzakelijk "fietsen als we op vakantie zijn".
De Tandem is voor ons echt een uitkomst.
doubletravel schreef: Ik weet niet of het in je budget / plannen past, maar denk eens aan een Rohloff naaf. Met name op een tandem van grote waarde is mijn ervaring. Als je plotseling ergens stil staan oid kan je dan altijd schakelen en wegrijden. Bij een normale fiets kom je wel weg of til je je achterwiel op. Bij een (bepakte) tandem is dat een stuk lastiger.
Rohloff is zeker een mooie oplossing, maar ook heel duur, en dus ver buiten ons budget. Daarnaast zullen er zeker voordelen zijn, maar ook bij een Rohloff naaf heb je nog steeds een ketting die vuil wordt, en ook nog eens in ons geval een kettingspanner nodig. En deze onderdelen vergen juist veel onderhoud. Ik betwijfel of het financieel wel verantwoord is om een Rohloff te kiezen ten opzichte van een goed derraileur systeem.
Ook heb ik mijn bedenkingen over de Rohloff naaf kwa energieverliezen. Als ik mij voorstel hoeveel tandwielen er voor niks mee moeten draaien in de olie in die naaf, dan moet daar zeker meer energie in als in een goed onderhouden derraileur systeem.

Waarschijnlijk ontstaat er zo eenzelfde discussie als bij de zwaarlopende marathon XR banden, er zijn er die er gek van zijn en voor zekerheid gaan, maar ik wil ze nog niet eens uitproberen. Dan liever iets meer risico op een lekke band, dan elke kilometer extra energie moeten leveren.

Groet Rob.
BertjeConti schreef:
doubletravel schreef:Leuk :!: Sowieso is een tandem de gezelligste en beste oplossing voor fietsvakanties met twee verschillende sportievelingen 8) :wink:
Absoluut !!! de beste en gezelligste oplossing voor ons, alleen zullen we nooit op "fietsvakantie" gaan, maar gaan we hoofdzakelijk "fietsen als we op vakantie zijn".
De Tandem is voor ons echt een uitkomst.
Lekker hè, zo samen fietsen :wink:
En dat schakelen met derailleurs: je komt (is onze ervaring althans) er snel genoeg achter hoe je samen soepel moet schakelen. Het heeft bij ons "in den beginne" pakweg 2 maanden gekost en sindsdien hoef ik amper nog te zeggen wanneer ik ga schakelen. Alleen bij een grote overgang (bijv. omdat er opeens een steile helling oversteekt :o ) zeg ik er nog iets over.
BertjeConti schreef:Klopt, dan moet het dus de 14-25 worden of een Miche 14-26
Of zoiets als een 12-23 gecombineerd met veel kleinere voortandwielen. Dan bereik je hetzelfde effect.
Spullen voor volledige rechter aandrijving zijn besteld. Er komen XD cranks op, achter 160mm triple en voor 175mm dubbel.
Op de triple komen een 30T en 44T tandwiel voor aandrijving van het achterwiel en als buitenblad op beide cranksets een 42T voor timing.

Cassette blijft dezelfde 11-32 om voldoende bereik te hebben als we in de heuvels rijden.

Het wordt dus een 2*9 schakelsysteem, met de gekozen tandwielen en cassette is het totaal bereik 426%, net iets meer als een alfine 11, maar minder dan de rohloff.
Gezien de ervaringen met de huidige setup moet het ruim voldoende zijn.
De spulletjes zijn er eindelijk. Toch ook maar een nieuwe cassette en ketting erbij gedaan.
Zo heb ik nu een 12-23 cassette voor het platte nederland, en als we naar de heuvels gaan, dan leg ik er tijdelijk de 11-32 cassette op.

Afbeelding

Zo eerst maar eens de cranks met de kettingwielen in elkaar gezet, zoals je kunt zien zijn het mooie ouderwets degelijke Sugino XD cranks, £20,- per set 8)
De kettingwielen zijn allemaal stronglight dural lichtmetalen wielen.

Afbeelding

Deze cranksets hebben een 20mm kleinere Q-factor, wat mij erg goed uitkomt, met de oude cranks had ik het gevoel met O benen te fietsen, en kreeg ik last van m'n knieen.

Afbeelding

zo een paar uurtjes sleutelen en de volledig rechter aandrijving is klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Het loopt en schakelt prima, en de aandrijving voelt een stuk directer aan.

ook nog eens 350 gr lichter.
BertjeConti schreef:De spulletjes zijn er eindelijk. Toch ook maar een nieuwe cassette en ketting erbij gedaan.
Zo heb ik nu een 12-23 cassette voor het platte nederland, en als we naar de heuvels gaan, dan leg ik er tijdelijk de 11-32 cassette op.
Ziet er knap uit! Tip: koop een tweede ketting voor de tweede cassette, dan weet je zeker dat de ketting nooit overslaat.
Mooi project :)

Hoe werkt dat met de tripel achter? Zit er een extra afstandhoudertje tussen het grote en middentandwiel om de derailleurflank ruimte te geven tussen de twee kettingen?